SAMSUNG_022024 Advertisement SAMSUNG_022024 Advertisement SAMSUNG_022024 Advertisement

Čiastočne sa odkláňame od Číny, do módy prichádza nearshoring

Tlačové správy
0

V posledných dekádach si nielen európske firmy zvykli vo veľkom spolupracovať s dodávateľmi z Číny, Indie a ďalších ázijských krajín. Ich dodávateľskými reťazcami ale v poslednej dobe otriaslo viacero nečakaných zmien, ktoré poukázali na ich relatívnu krehkosť. Vplyvom rastúcich cien práce aj prepravy dochádzalo k výpadkom a oneskoreniam, kvôli ktorým na povrch začal znovu vyplávať trend takzvaného „nearshoringu“ či presúvania dodávateľských reťazcov do blízkych krajín.

SAMSUNG 042024 Advertisement

Jedným z hlavných lákadiel nearshoringu sú nižšie náklady na pracovnú silu a logistické operácie. Výrazne sa tak skracuje fyzická vzdialenosť medzi firmou a partnerom, čo vedie ku jednoduchšiemu riadeniu projektov a rýchlejšiemu riešeniu prípadných problémov. Krajiny zapojené do nearshoringu naviac často zdieľajú podobné pracovní normy, čo zjednodušuje správu tímov a zvyšuje účinnosť komunikácie. Dôležitá je taktiež kultúrna blízkosť, ktorá môže výrazne prospieť obchodným vzťahom a efektívnejšej spolupráci.

„Zmysel presúvania výroby do Európy spočíva hlavne v tom, že sa tak dá efektívne predísť narušeniu a výpadkom dodávateľských reťazcov. Naviac sa týmto spôsobom skracuje doba prepravy. Ďalšou výhodou je znižovanie skladových zásob a s tým súvisiacich nákladov,“ potvrdzuje Jakub Trnka, generálny riaditeľ spoločnosti Raben Logistics Česko a Slovensko.

Čína bude dôležitá aj naďalej, firmy ale skúmajú možnosti
„V súčasnosti pozorujeme čiastočný odklon od ázijských dodávateľov a predpokladáme, že tento trend bude pokračovať. Napriek tomu ázijské krajiny v čele s Čínou budú určite aj naďalej hrať dôležitú úlohu v svetových dodávateľských reťazcoch,“ vraví Jakub Trnka.

Presúvanie týchto reťazcov z druhej strany sveta bližšie k spotrebiteľovi môže prísť vhod napríklad spoločnostiam, ktoré predávajú „rychloobrátkové oblečenie“ či „fast fashion “, kde je rýchlosť kľúčovým faktorom. Nearshoring je vhodný tiež v prípade dodávania automobilových dielov a ďalších produktov, ktoré podliehajú silnej domácej regulácii a sú náchylné k výpadkom.

Príkladom takéhoto narušenia sú súčasné útoky na námornú dopravu v Červenom mori zo strany Húthíů, ktoré nútia automobilky Tesla a Volvo pozastaviť časť výroby v Európe. Podľa experta Sama Fioraniho z AutoForecast Solutions naviac určite nejde len o tieto prípady: „Nedá sa veriť tomu, že by títo výrobcovia boli sami. Len sú prví, ktorí reflektujú tento závažný problém,“ uviedol pro Reuters.

Pre Slovensko a krajiny strednej Európy sa nearshoring hodí hlavne vďaka nižšej cene za prácu oproti západnej Európe a rýchlejšiemu dodaniu tovaru. „Nearshoring je z nášho pohľadu výhodný hlavne pre logistiku tovaru zo segmentu automotive a elektroniky, primárne pretože znižuje riziko krízy plynúcej z výpadkov. Menej vhodné sú potraviny. V ich prípade je lepšie, keď sa spracovávajú tam, kde sa pestujú,“ uviedla Tímea Pospišová, marketingová manažérka spoločnosti Raben Logistics Slovakia.

Raben Logistics Slovakia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať