SAMSUNG_022024 Advertisement SAMSUNG_022024 Advertisement SAMSUNG_022024 Advertisement

Nový megawattový elektromotor bude už čoskoro poháňať lietadlá aj na dlhé vzdialenosti

0

Leteckí inžinieri snažiaci sa skonštruovať elektrické lietadlá narážaiú na mnohé problémy s veľkosťou a dodávkou energie, ktoré bránili praktickému uplatneniu. Vďaka nedávnym prelomovým objavom tímu inžinierov z Massachusettskej technickej univerzity (MIT) sa však možno čoskoro dostaneme o krok bližšie k rozsiahlej leteckej doprave na elektrický pohon. Jedným z limitujúcich faktorov elektrického letu sú podporné technológie potrebné na vytvorenie dostatočného množstva energie na trvalý let bez toho, aby to viedlo k obrovským nevýhodám v oblasti hmotnosti a mobility.

VEĽKÁ SÚŤAŽ PRE PREDPLATITEĽOV

Súčasné elektromotory pre menšie lietadlá sú schopné generovať stovky kilowattov energie za podpory veľkého počtu batérií, čo výrazne zvyšuje hmotnosť lietadla a zároveň znižuje jeho potenciálne užitočné zaťaženie. Napríklad 19-miestne lietadlo ES-30 spoločnosti Heart Aerospace je navrhnuté tak, aby nieslo približne 3,5 tony batérií na podporu letu dlhého 400 km. Výskumníci z MIT navrhli komponenty na podporu megawattového motora, ktorý dokáže elektrifikovať väčšie lietadlá.

Otestovali hlavné komponenty motora a vykonali výpočtovú analýzu, aby dokázali, že komponenty sú schopné spolupracovať na generovaní jedného megawattu energie pri zachovaní rozmerov podobných menším motorom dostupným v súčasnosti. Podľa tímu by sa nový megawattový elektromotor mohol spárovať s batériou alebo palivovým článkom a samostatne poháňať vrtule lietadla premenou akumulovanej elektrickej energie na mechanickú. V prípade väčších aplikácií by elektromotor mohol doplniť tradičný prúdový motor a fungovať ako súčasť hybridného pohonného systému.

Tím z MIT nie je prvý, kto sa pokúša o let na elektrický pohon. Jeden z najnovších prelomových úspechov bol zaznamenaný minulý rok, keď lietadlo Alice spoločnosti Eviation uskutočnilo svoj prvý úspešný let ako plne elektrické osobné lietadlo. Odvtedy spoločnosť získala objednávky v hodnote viac ako 4 miliardy dolárov. Vzhľadom na cieľ odvetvia dosiahnuť do roku 2050 čisté nulové emisie sú však potrebné ďalšie pokroky v oblasti palív, motorov, skladovania energie a ďalších podporných systémov.

Zdroj: techspot.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať