S_022025_RING Advertisement S_022025_RING Advertisement S_022025_RING Advertisement

Kia EV3 GT Line / Vozte rodinku v pohodlí

0

Kia EV3 je pokračovateľom najväčšieho elektrického modelu výrobcu EV9, s ktorým má rovnaký dizajnový jazyk aj množstvo technológií. Novinka je však zaradená do segmentu B, medzi kompaktné elektrické SUV. Napriek podobnosti s EV9 je však EV3 jedinečný model s vlastnou identitou.

S_022025_S25 Advertisement

Už tradične vozidlo kombinuje odvážny dizajn exteriéru s moderným interiérom ponúkajúcim kráľovský priestor pre celú posádku, pohodlie a kvalitné spracovanie. Z bočného pohľadu môžete zaznamenať dynamiku vďaka zvažujúcej sa streche a zadnému sklu, ktoré zdôrazňujú jeho športový a súčasne robustný charakter. Predná maska má vertikálne umiestnené svetlomety, ktoré sú zložené z malých štvorčekov. Na rozdiel od modelu EV 9 však, žiaľ, bez matrixovej funkcie. Svetlá denného svietenia majú novú kresbu a ich funkcia je kombinovaná so smerovkami. Dizajn EV3 je doplnený aerodynamickými prvkami, ktoré minimalizujú odpor vzduchu a zvyšujú efektivitu. Vozidlo napriek svojej na pohľad „krabicoidnej“ karosérii dosahuje koeficient odporu vzduchu iba 0,263 Cd, čo prispieva k dobrému dojazdu a nižšej spotrebe energie. Zaujímavo je tvarovaná aj zadná časť s nezameniteľnou kresbou skupinových svetiel. Celá svetelná technika je zverená LED technológii.

Riešenie interiéru je silná stránka výrobcu a rozhodne nesklamal ani tu. Rovnako ako v ďalších elektrických modeloch Kia interiér je navrhnutý tak, aby viac evokoval domáce prostredie ako auto. Priestranná kabína poskytuje komfort až piatim pasažierom, pričom vyžaruje pocit pohody a priestoru. V interiéri sú použité recyklované textílie a ekologické plasty šetrné k životnému prostrediu, ktoré navyše vytvárajú prémiový pocit. Povrchové úpravy inšpirované prírodou pridávajú interiéru moderný a sofistikovaný vzhľad. Kia nezabudla ani na detaily, ako sú relaxačné sedadlá s nabíjačkami USB typu C, ktoré zvyšujú komfort a praktickosť na každej ceste. Predné sedačky sú navyše vyhrievané aj ventilované, zadné vyhrievané.

Palubná doska kombinuje dva veľké 12,3-palcové dotykové displeje s menším 5,3-palcovým segmentovým displejom na ovládanie klimatizácie, ktoré poznáme aj z bračeka EV9. Pod centrálnym displejom je rad klasických tlačidiel na prístup k hlavným funkciám, pod nimi valček zapnutia a vypnutia multimédií s ovládaním hlasitosti a ešte nižšie štvorica kolískových prepínačov na rýchle ovládanie klimatizácie. Na podrobné nastavenia si rozkliknutím krížika v pravom hornom rohu displeja klimatizácie zobrazíte kompletné ovládanie klimatizácie. Rovnako ho aj schováte. Ovládanie vyhrievania sedadiel a volantu spolu s pamäťami dvoch pozícií sedadla vodiča dostalo praktické miesto pred kľučkou dverí. Ovládanie na volante je zverené takisto poctivým mechanickým tlačidlám a ovládačom, za čo si Kia zaslúži veľkú pochvalu. Možno iba tlačidlo prepínania jazdných režimov v spodnej časti volantu mohlo byť umiestnené praktickejšie. Veľmi oceňujem aj to, že nikde v kabíne nenájdete lesklé plochy s klavírnym lakom. V noci je kabína doplnená veľmi pekným ambientným osvetlením. Stredová konzola obsahuje zaujímavý posuvný stolík, ktorý je ideálny na prácu alebo relax počas zastávok, napríklad pri nabíjaní. Nie je však určený na odkladanie vecí za jazdy. Dole na stredovom paneli je miesto na smartfón s bezdrôtovým nabíjaním, ale bez chladenia. Našťastie možno nabíjanie vypnúť. Škoda len, že napriek priestoru na dva smart­fóny tu výrobca urobil prelisy iba na jeden, umiestnený v strede.

Pod kapotou EV3 sa nachádza najmodernejšia technológia pohonu na platforme E-GMP, ktorá zabezpečuje vynikajúci výkon a flexibilitu. Model je dostupný s dvoma variantmi batérií – štandardnou 58,3 kWh a veľkou 81,4 kWh, pričom dlhší dojazd dosahuje až 605 km podľa WLTP. Na rozdiel od EV9 používa menší súrodenec 400 V systém napájania. My sme jazdili iba vo variante s väčšou batériou. Rovnako ako sesterský Hyundai aj Kia v tomto prípade trocha zahmlieva, pretože uvádza iba jednu hodnotu kapacity. Štandardne sa udáva celková a využiteľná kapacita. Podľa zahraničných serverov v tomto prípade ide o celkovú kapacitu, pričom využiteľná je 78 kWh. To je, samozrejme, v poriadku a kapacita je viac ako dostatočná. Elektromotor s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 283 Nm poháňa prednú nápravu a zabezpečuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy, pričom maximálna rýchlosť vozidla je 170 km/h. Vďaka technológii rýchleho nabíjania možno batériu nabiť z 10 na 80 % už za 31 minút, čo robí EV3 ideálnou voľbou na každodenné používanie aj dlhšie výlety. Testovali sme v zimných podmienkach pri teplotách +2 až -6 °C, takže na spotrebe sa asi z 30 % podieľalo vykurovanie. Na trase dlhej 319 km po okreskách sme dosiahli spotrebu 18,9 kWh/100 km. Celkový priemer nám vyšiel na 21,7 kWh/100 km, čo na zimnú spotrebu nie je najhoršie. Výhodné je, že vozidlo má možnosť automatického aj manuálneho spustenia ohrevu batérie, dokonca aj na diaľku cez aplikáciu. Vďaka tomu sme dosahovali nabíjací výkon 131 kW, čo je viac, ako udáva výrobca. Systém má navyše priaznivú nabíjaciu krivku, takže z 10 na 80 % sme sa dostali za necelých 30 minút. Rovnako ako ostatné modely výrobcu aj Kia EV3 prináša technológiu Vehicle-to-Load (V2L), ktorá umožňuje napájať externé zariadenia priamo z vozidla, čo zvyšuje jeho univerzálnosť a praktickosť v rôznych situáciách. Jednu 230 V zásuvku nájdete už tradične aj pod zadnými sedadlami.

Auto ponúka množstvo moderných bezpečnostných a asistenčných systémov, ktoré sú prebrané z modelu EV9. Patrí sem inteligentný tempomat, systém udržiavania jazdného pruhu, prednárazové systémy a nový systém rekuperačného brzdenia i-Pedal 3.0, ktorý umožňuje jazdu s jedným pedálom. Novinkou je, že aj v tomto režime si vodič pádlami pod volantom môže meniť výkon rekuperácie. Ak je zapnutý režim i-Pedal, rekuperácia funguje až do zastavenia. Vďaka tomu má teraz Kia EV3 najviac možností ovládania rekuperácie na trhu: štyri stupne s režimom i-Pedal vrátane plachtenia, štyri stupne bez režimu i-Pedal a, samozrejme, aj inteligentnú rekuperáciu, ktorá pracuje na základe informácií z radaru, kamier a databázy. Medzi novinkami možno nájsť aj digitálny kľúč, ktorý umožňuje odomykať a štartovať vozidlo pomocou smartfónu, zatiaľ čo systém Kia Connect Store ponúka personalizáciu prostredia v interiéri. Asistent s umelou inteligenciou Kia AI Assistant má umožniť jednoduchšie ovládanie vozidla a pomáhať s plánovaním ciest s možnosťou komunikácie v prirodzenej reči, zatiaľ však neovláda slovenčinu ani češtinu. Vo výbave GT Line je aj prémiový audiosystém Harman Kardon s externým zosilňovačom a 8 reproduktormi, ktorý hrá aj vďaka dobrému odhlučneniu vozidla výborne. Novinkou je aj systém Kia In-Car Payment, ktorý umožňuje pohodlné platby za parkovanie priamo z vozidla.

Jazdenie vo vozidle je veľmi príjemné, na čom má zásluhu aj veľmi dobre naladený podvozok a komfortné sedadlá. Jazdné vlastnosti sú charakteristické pre predný náhon. V zákrutách na klzkom povrchu treba dávať väčší pozor, ale pravda je, že sme v pohode zvládali jazdy aj na čerstvom či zľadovatenom snehu. Do týchto podmienok je k dispozícii aj jazdný režim Snow, ktorý pomáha s udržaním trakcie hlavne pri rozjazdoch na klzkom povrchu. Rozjazdy sú naladené plynulejšie, ale pri zošliapnutí plynu nie je problém pretočiť kolesami aj na suchej vozovke. Záťah je na rodinné auto viac ako dostatočný a ani plne obsadené vozidlo nemá problém pri predbiehaní. Napriek tomu, že zvonka pôsobí EV3 ako menšie auto, môže sa stať plnohodnotným rodinným autom, ktoré sa nezľakne žiadnej trasy. Pre rodiny s malými deťmi však asi bude limitujúcim faktorom veľkosť kufra.

Kia EV3 je nielen technologicky vyspelé, ale aj esteticky príjemné auto, ktoré ponúka veľký priestor pre posádku, veľmi dobré jazdné vlastnosti aj dojazd a slušnú spotrebu.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km): 18,9 - 21,7 - 25
  • Dojazd v teste (km): 416 - 312 
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 131
  • Čas nabíjania 10-80 % (min): 28

Technické údaje:

Kia EV3 LR GT Line: batéria – celková kapacita 81,4 kWh, využiteľná kapacita 78 kWh, napätie akumulátora 343 V, poháňaná náprava predná, výkon motora 150 kW, krútiaci moment 283 Nm, typ konektora na DC nabíjanie CCS, max. výkon DC nabíjania 135 kW, konektor na AC nabíjanie Typ 2, výkon AC nabíjačky 11 kW, typ AC nabíjania 3f, hmotnosť prázdna 1885 kg, max. rýchlosť 170 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 7,7 s, dojazd WLTP 605 km, spotreba podľa výrobcu 17,1 kWh/100 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Priestorná kabína, spracovanie, dojazd, technologická výbava, jazdné vlastnosti
- Hlavne pre rodiny s malými deťmi menší kufor

  • Cena modelu od (s DPH): 52 990 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 55 160 EUR
Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať