SAMSUNG_0425_03 Advertisement SAMSUNG_0425_03 Advertisement SAMSUNG_0425_03

Fotovoltaický lak zvýši dojazd elektromobilov

Technológie
5

Centrum výskumu a vývoja Mercedes-Benz v Sindelfingene odhalilo ochranný vrchný náter obsahujúci koloidné kvantové bodky na báze zemsko­alkalických prvkov, ktoré absorbujú takmer celé viditeľné a blízko­infračervené spektrum. Vo vrstve hrubej približne 5 µm sú nanokryštály zapuzdrené v tepelne odolnom akrylátovom laku a priamo generujú foto-napätie 0,9 V.



Zdroj Foto: Mercedes-Benz

Experimentálny sedan EQE potiahnutý týmto lakom dosahuje za slnečného letného dňa výkon okolo 450 W, čo pri typickom európskom nájazde predstavuje dodatočných 7 – 12 tisíc kilometrov ročne bez zásuvky. Lak plní tri funkcie zároveň: (1) vyrába elektrinu, ktorou menič napája 800-V trakčný akumulátor, (2) odráža časť infračerveného žiarenia, takže znižuje potrebu klimatizácie, (3) chráni podkladovú farbu pred ultrafialovým starnutím.

K PREDPLATNÉMU DOSTANEŠ DARČEKY!

Materiál neobsahuje kadmium ani olovo, splňuje pravidlá EU REACH a pri štandardnom procese lakovania nezvyšuje hmotnosť karosérie o viac než 50 g/m². Automobilka v súčasnosti testuje odolnosť voči posypovej soli, praskaniu pri vibráciách a fotodegradácii kvantových bodiek; ak výsledky potvrdia laboratórne dáta, prvé flotilové vozidlá s prototypovým lakom sa objavia na cestách v roku 2027.

Zdroj: Supercar Blondie

Zdroj Foto: depositphotos.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

5 komentárov

Genlak450w reakcia na: Fotovoltaický lak zvýši dojazd elektromobilov

6.5.2025 09:05
Vyborna vec. Babka k babce , budu kapce. V tomto pripade halieriky zisku. Ale ako sa hovori,snaha sa cení. Aj balkonove plechy na sidliskach,strechy,atd. by mali absorbovat slnečnu energiu a pretvarat ju na elektrinu tlačenu do siete. A z ropy by sa mall tiez uz konecne vyrabat produkt na tankovanie do elektromobilov. Nazvem ho ,,ropel,, ktory by priamo ako nabity elektrolyt obsahoval množstevne nasobne viac energie ako benzin,ci nafta . A nespalovalo by sa nič,z vyfuku by nic nekvapkalo,aby nedoslo ku smykom inych vozidiel,z vody vzniknutej by sa tiez odobrala energia v članku,odpad minimalny by bol -nejaky maly odpar. Ucinnost okolo 85%. Či?
Reagovať

aj ste si to prerátali, že koľko km fakt môže prejsť. reakcia na: Fotovoltaický lak zvýši dojazd elektromobilov

29.4.2025 20:04
optimistický prepočet:
10 slnečných hodín denne = 4,50KW x 200 plne slnečných dní = 900kW za rok za super optimálnych podmienok
900 kW /spotreba 20K2/100 km = 4500 km. a to je superoptimistický výpočet. to tam ešte nerátam straty pri premene z 0,9V na 800 V.
V reáli tak možno okolo 2000 km ročne. čo zase vzhľadom na náklady až taký super výsledok nebude. úspora voči benzínu cca 1000-2000€ ročne.
Reagovať

RE: aj ste si to prerátali, že koľko km fakt môže prejsť. reakcia na: aj ste si to prerátali, že koľko km fakt môže prejsť.

30.4.2025 10:04
...skôr asi bolo myslené - úspora voči benzínu cca 100-200€ ročne.
Reagovať

RE: RE: aj ste si to prerátali, že koľko km fakt môže prejsť. reakcia na: RE: aj ste si to prerátali, že koľko km fakt môže prejsť.

1.5.2025 15:05
Zabudol si zarátať rozdiel v nákladoch na benziňák a fotovoltaický elektromobil, takže splatenie bude po plánovanej životnosti vozítka.
Reagovať

Vyzerá to dobre reakcia na: Fotovoltaický lak zvýši dojazd elektromobilov

29.4.2025 19:04
Aké je využitie fotolaku napr. na strešné krytiny namiesto súčasných fotovoltaických panelov?
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať