S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement

Testovali sme: NAVITEL G550 MOTO: Navigácia na motorku aj do auta

2

Špecializovaných navigácií určených na po­užitie na motorke nie je veľa a testovaný model Navitel G550 Moto patrí na trhu medzi najlacnejšie. Poďme sa teda pozrieť, čo zariadenie ponúka.

Hardvér

Možno sa niekomu bude zdať, že na navigovaní na motorke predsa nie je nič zvláštne a môžete použiť akúkoľvek navigáciu alebo smartfón. Samozrejme, do určitej miery je to pravda a veľa motorkárov používa v úlohe navigácie mobil. Má to však určité obmedzenia, ktoré rieši práve použitie dedikovanej navigácie. Ak si v krátkosti zhrnieme požiadavky na navigačný prístroj na motorke, vyjde nám, že musí byť vodotesný, odolávať vibráciám, displej musí mať dostatočný jas a dobrú čitateľnosť aj za slnečného dňa, musí sa dať ovládať aj v rukaviciach, navigáciu musíte často sňať, keď parkujete, a potrebujete mať doriešené jej napájanie. Všetky tieto požiadavky spĺňa testovaný prístroj. Telo je odolné proti otrasom a nárazom, vodotesné a prachotesné so stupňom krytia IP67, takže prežije aj prejazd prudkou búrkou. Dotykový LCD displej TFT s uhlopriečkou 4,3" a rozlíšením 480 × 320 bodov umožňuje ovládanie aj v rukaviciach a jeho jas postačuje aj na prácu za slnečného dňa. Prístroj sa vkladá do špeciálnej základne, v ktorej sa zaisťuje aj rýchloupínacou skrutkou, takže ani v prípade pádu nehrozí jeho vypadnutie. Základňa má navyše dotykové kontakty, ktoré slúžia na napájanie, a obopína prístroj zo všetkých strán, čím ďalej zvyšuje jeho odolnosť, z vrchnej strany je na nej tienidlo, ktoré plynule pokračuje po stranách smerom dole dostratena. To okrem odtienenia svetla chráni displej pred nárazom. Napájanie je riešené špeciálnou nabíjačkou, ktorá sa montuje do motorky napevno, kábel je pred kolískou rozdelený vodotesným skrutkovým konektorom. Toto riešenie je veľmi rozumné vzhľadom na to, že navigáciu na motorke nepotrebujete celý rok a mimo sezóny ju môžete používať v aute. Na to výrobca, samozrejme, myslel, a tak v balení dostanete okrem držiaka na riadidlá motorky aj prísavkový držiak do auta a nabíjačku do autozásuvky. Celú základňu teda jednoducho odmontujete z motorky, pripevníte do auta a kábel pripojíte k autonabíjačke. Veľmi praktické riešenie.

Softvér

Prístroj pracuje pod OS Windows CE 6.0 s navigačným softvérom Navitel Navigator. V základe obsahuje mapy celej ­Európy vrátane Ukrajiny, Bieloruska, Kazachstanu a Ruska. Pomocou aplikácie možno dokúpiť ďalšie mapy. S prístrojom dostanete prístup k bezplatným aktualizáciám štyrikrát do roka. Mapy zahŕňajú viac ako 5 000 000 bodov záujmu (POI), ako sú napríklad reštaurácie, hotely, banky, čerpacie stanice, administratívne budovy a historické pamiatky. Súčasťou sú aj databázy SPEEDCAM, upozorňujúce vodiča na radary, dopravné kamery a spomaľovacie prahy. Navigáciu si môžete, samozrejme, pripojiť aj cez bluetooth v úlohe hands-free, podporuje profil A2DP, prípadne si môžete zo vstavaného prehrávača púšťať hudbu. Celé prostredie je lokalizované do slovenčiny aj do češtiny.

Praktické skúsenosti

Ako to pri týchto zariadeniach býva, výkon hardvéru je slabší a pri studenom štarte čiže po dlhšej nečinnosti alebo prenesení na inú pozíciu si na štart počkáte aj minútu. Pomalšie sú aj reakcie pri zadávaní adresy a ovládaní. Počas jazdy je však výkon hardvéru plne postačujúci a nevšimnete si žiadne zaváhanie. Je to spôsobené pomalším procesorom, ale aj použitým OS. Na druhej strane vzhľadom na cenu zariadenia nie je rýchlosť ten najdôležitejší parameter. Ináč navigácia fungovala správne a nezaznamenal som žiadne problémy. Pri plánovaní trasy dostanete na výber z troch variantov, z ktorých si zvolíte najvyhovujúcejší. V ponuke je aj palubný počítač. Na rozdiel od bežných navigácií je tu inštalovaná väčšia batéria, ktorá udrží prístroj pri živote aj hodinu. Zariadenie sa pri odpojení napájania automaticky nevypína, musíte ho vypnúť ručne. Používané mapové podklady sú presné a neza­znamenal som nijaké chyby. Aktualizácia máp sa robí ako pri väčšine navigačných prístrojov cez softvér v PC pri on-line pripojení. 

Parametre:

• CPU: MSB 2531 800 MHz, pamäť: 256 MB DDR, 4 GB flash, displej: LCD TFT 4,3", 480 × 272 bodov, dotykový, USB 2.0 (port mini USB), podpora microSD do 8 GB, vstavaná Li-Ion batéria, Microsoft Windows CE 6.0, napájanie 5 V/1,5 A, mapy: Albánsko, Andorra, Belgicko, Bielorusko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Čierna Hora, Česká republika, Dánsko, Estónsko, Fínsko, Francúzsko, ­Gibraltár, Chorvátsko, Írsko, Island, Taliansko, Kazachstan, Cyprus, Lichtenštajnsko, Litva, Lotyšsko, Luxembursko, Maďarsko, Macedónsko, Malta, Moldavsko, Monako, Nemecko, Holandsko, Nórsko, ostrov Man, Poľsko, Portugalsko, Rakúsko, Rumunsko, Rusko, Grécko, San Maríno, Slovensko, Slovinsko, Srbsko, Švédsko, Švajčiarsko, Ukrajina, Vatikán, Veľká Británia 

• Zapožičal: AGEM Computers
• Cena: 149,90 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Odolnosť, možnosť použitia na motorku aj auto, výbava v balení, mapy
- Nemožno nastaviť automatické vypínanie

Celkovo: 90 %

 

René Hubinský

Všetky autorove články
NAVITEL navigacia

2 komentáre

Mrznutie a vypínanie reakcia na: NAVITEL G550 MOTO: Navigácia na motorku aj do auta

16.9.2020 12:09
Navigácia zamŕza a stáva sa často neovládateľnou, treba vždy zastať, demontovať a tvrdý reset cez tlačidlo na zadnom panely. Ak sa podarí tak nejakú chvíľu funguje, potom sa to opakuje. Často sa stáva, že zamrzne a keď nemáte kde odstaviť motorku a zopakovať tvrdý reset, obrazovka ostane biela a nie je vidieť už ani zamrznutú trasu. Vtedy, keď ju samozrejme najviac potrebujete...
Reagovať

RE: Mrznutie a vypínanie reakcia na: Mrznutie a vypínanie

5.7.2023 15:07
Presne, tá istá skúsenosť
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať