Reprosústavy AQ Wega 55 MKIII pre náročnejších poslucháčov – komplexný test
Reproduktorové sústavy AQ Wega 55 MKIII sú čo sa týka kvality reprodukcie, remeselného spracovania a samozrejme aj ceny, sú tieto reproduktorové sústavy v produktovom portfóliu českej firmy Acoustique Quality „zlatou strednou cestou“ s klasickým konzervatívnym dizajnom. Trojka v označení znamená tretiu generáciu, čiže sa jedná o obľúbený evergreen. Skriňa z drevotriesky je povrchovo upravená dyhou.
Reprosústavy majú dvojicu 8" basových reproduktorov s ľahkou a pritom tuhou polypropylénovou membránou. Strednotónový reproduktor s priemerom polypropylénovej membrány 5,5" je zozadu od zvyšku bedne oddelený drevenou zatlmenou valcovou komorou. Výškové reproduktory Vifa majú priemer kopulovej membrány 1". Basreflexový otvor je nasmerovaný dopredu, takže reproduktorové sústavy sa dajú umiestniť aj tesne k stene. Vo vnútri bedne je niekoľko výstuh. Výhybky sú na dvoch doskách. Na jednej sú obvody pre nízke tóny k basovému reproduktoru a na druhej obvody pre stredy a výšky. Súčiastky sú spájkované metódou D2D (Device to Device), čiže priamo vývod na vývod bez plošného spoja. Výhybky majú strmosť 12, 12 a 6 dB/oktávu. Reproduktory sú schopné zahrať basové tóny s frekvenciou 35 Hz s toleranciou 6 dB, čo je vzhľadom k objemu skrine 46 l veľmi slušné a svedčí to o dobre navrhnutom basreflexovom systéme. Citlivosť 91 dB/W/m je mierne nadštandardná.
Mohol to byť krátky a jednoduchý test. Stačilo by pripojiť reproduktorové sústavy na primerane kvalitnú audio zostavu a jedno – dve popoludnia popočúvať niekoľko platní a digitálnych nahrávok vo vysokom rozlíšení a napísať subjektívne dojmy zo zvuku, prípadne zmerať a opísať frekvenčnú charakteristiku. Počúvanie kvalitnej hudby je však komplexná záležitosť technická a čiastočne aj psychologická, takže test sa natiahol na niekoľko týždňov. Navyše som videl ako sa tieto reproduktory v českej firme Acoustique Quality, sídliacej v Červenke, blízko Olomouca starostlivo vyrábajú, takže som ich aj starostlivo otestoval.
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že reproduktory stačí vybaliť, vhodne umiestniť a pripojiť. V podstave áno, ale má to určité špecifiká. Pri vybalení totiž zistíte, že súčasťou balenia sú aj štyri oceľové hroty a štyri malé ploché valčeky s kužeľovým vybraním. Hroty sa dajú zaskrutkovať do spodnej steny reprosústavy. Keby tam boli gumové podložky, alebo trebárs nožičky ako pod nábytok, tak nad tým nikto nebude špekulovať, ale ostré oceľové kroty, ktoré sa môžu zabodnúť do drevenej podlahy, či do koberca? Audiofilovi je účel týchto odhmotňovacích hrotov zrejmý, bežný používateľ začne pátrať a dozvie sa. Podrobnosti o odhmotňovacích hrotoch sa dozviete vo videu, a sprievodnom článku
Len stručne zhrniem, že účelom odhmotnenia je zabránenie prenosu vibrácií zo spodnej strany reproduktorových sústav do podlahy, prípadne u regálových sústav do podložky. Na tento účel slúžia odhmotňovacie hroty, ktoré sú súčasťou konštrukcie kvalitnejších reprosústav. Pokiaľ máte drevenú podlahu, je potrebné pod hroty umiestniť ploché valčeky, alebo lepšie - reprosústavy umiestniť na kameninové, alebo betónové dlaždice. Takže mám namontované odhmotňovacie hroty a pod nimi betónové dlaždice.
Pokračujeme pripojením. Aj tu na bežného používateľa čaká drobná edukačná nástraha v podobe dvoch párov svoriek, ktoré sú implicitne poprepájané tvarovanými plieškami. Každá reproduktorová sústava by sa k zosilňovaču dala pripojiť aj pomocou dvoch párov vodičov. Ale ako a prečo. Odpoveď je vo videu a článku o bi-wiringu.
Takže len zhrniem, že jeden pár svoriek privádza signál k basovému reproduktoru, presnejšie k výhybke pre basový reproduktor a druhý pár svoriek je pripojený k výhybke pre strednotónový a výškový reproduktor. Takže môžete k reprosústave signál priviesť dvomi pármi vodičov, ktoré sú spojené na svorkách zosilňovača. Zotrvačnosťou pohybu membrány basového reproduktora sa totiž indukuje parazitný signál, ktorý môže cez výhybky preniknúť do strednotónového a vysokotónového reproduktora a napriek tomu že indukované napätie má len niekoľko milivoltov, môže spôsobiť zmeny v zvukovom podaní, ktoré ľudské ucho dokáže rozpoznať.
Samozrejme to, koľko parazitného signálu sa dostane k strednotónovému reproduktoru do značnej miery závisí od konštrukcie výhybiek, ktoré vo vnútri reproduktorovej sústavy rozdeľujú signál k basovému, strednotónovému a výškovému reproduktoru. Z toho vyplýva, že najlepšou ochranou proti prenikaniu prípadného parazitného signálu od zotrvačných kmitov basového reproduktora sú dobre navrhnuté výhybky. Na reproduktorovej sústave AQ Wega 55, ktorá má výhybky navrhnuté dobre takže na strednotónovom reproduktore som osciloskopom s citlivosťou 20 mV na dielik nenameral nič. Ale keď sa niečo dá vylepšiť s pomerne nízkymi nákladmi, tak prečo to neurobiť?
Ak sú totiž prívody k basovému reproduktoru a k stredom a výškam prepojené až na svorkách zosilňovača, prinútime parazitný signál od cievky basového reproduktora, aby v prípade dvojmetrových káblov musel prekonať vzdialenosť 4 metre a hlavne, že „na pol ceste“, teda na svorkách zosilňovača je signál skratovaný pomerne nízkou impedanciou výstupu zosilňovača. Keď už skúmame potenciálne parazitné signály vzniknuté indukciou, k takémuto prenosu môže dôjsť aj medzi cievkami tvoriacimi výhybku. Preto AQ Wega 55 má výhybku konštrukčne riešenú tak, že obvody pre basový reproduktor sú na oddelenej platforme, než obvody rozdeľujúce signál pre strednotónový a výškový reproduktor.
Veľa audiofilov by sa na tvrdení „s pomerne nízkymi nákladmi“ za ďalšie dva káble len pousmialo. V špecializovaných audio predajniach sú v ponuke káble za desiatky, stovky, ale aj tisícky eur. Ja som na pripojenie použil reproduktorovú dvojlinku s prierezom 4 mm2. Kúpil som ju v kúpil v 10 m balení, čo s s rezervou stačilo na štyri dvojmetrové káble. Téme audiokáble sme sa venovali v samostatnom článku.
Reproduktorové sústavy mám umiestnené a pripojené, ale skôr než som začal s posluchovými testami som venoval pozornosť úprave akustických vlastností miestnosti, v mojom prípade obývačky. Tejto téme sme sa venovali v dvoch článkoch s videami. V prvom článku teoreticky a v druhom článku a videu prakticky.
Testoval som na svojej domácej zostave: zosilňovač Yamaha AS201, streamer Yamaha NP-S303 a gramofón Audiotechnica AT120 s prenoskou Nagaoka, takže približne bola splnená aj podmienka, že cena reproduktorových sústav by sa mala rovnať súčtu ceny zvyšku reťazca, čiže streamer + zosilňovač, prípadne gramofón + zosilňovač
Prakticky pri všetkých žánroch prídete na to, že tieto reproduktorové sústavy boli navrhnuté s jemným dôrazom na plnú reprodukciu basov. Počúvanie skladby Wolf Totem od heavymetalovej skupiny The HU je vyslovený zážitok. Pripomínam, že som hudbu počúval v pomerne dobre akusticky vyladenej obývačke. Pri tomto albume som experimentoval aj s takzvanou basovou pascou v rohu miestnosti. (Na túto tému článok ešte len pripravujeme, takže si o basových pasciach prípadne niečo vygooglite). Doplnením basovej pasce, prípadne závesu z hrubej látky do rohov miestnosti sa zvukový prejav poznateľne rozjasní. Následne som ako protiklad žánru skúsil počúvať album The Raven od Rebeccy Pidgeon. Vokály aj hudobné nástroje boli zreteľne vykreslené a realistické. Nasledovali albumy od Pink Floyd, symfonický rok v podaní Ricka Wakemana a Jethro Tull z nezameniteľnou a ako inak plasticky podanou flautou Iana Andersona. Pri striedaní žánrov nemohli chýbať ani populárne árie Zbor židov z Nabucca a Nessun Dorma z opery Turandot. Opäť jasné a zrozumiteľné vokály. Nessun dorma v preklade znamená „nechoď spať kým..“ v mojom prípade som už identitu princa Kalafa poznal, ale nešiel som spať kým som si nevypočul album Pursuit of Radical Rhapsody legendárneho gitaristu Al Di Meolu. Večer som počúval pri primeranej hlasitosti, napriek tomu bol zvuk jasný a plastický, plný emócií.
Ak to zosumarizujem, tak na svoju cenovú triedu majú reprosústavy AQ Wega 55 vynikajúci a vyvážený zvukový prejav. Odhadujem, že toto pozitívne hodnotenie je zložené z 90 % objektívneho hodnotenia kvality reprodukcie a z 10 % subjektivity na báze psychológie, pretože som si uvedomoval, že som pre kvalitu reprodukcie urobil všetko čo som v rámci budgetu mohol. Kamarátom audiofilom sa zvuk tiež páčil, no pri pohľade na káble namietali, že : „mali byť podstatne drahšie“. Ja som kontroval, že na káble stačí mať príslušnú sumu, no akustické úpravy treba vedieť urobiť, takže som uprednostnil lacné a pritom veľmi účinné akustické vyladenie miestnosti.
Súčasťou testu bolo aj porovnanie s lacnejšími reproduktorovými sústavami Yamaha NS-F51, ktoré majú porovnateľný objem aj výkon, sú dvojpásmové a majú deklarovaný frekvenčný rozsah 43 Hz -26 kHz. Výraz porovnanie však v tomto prípade nebol výstižný. Kvalita reprodukcie AQ Wega 55 bola neporovnateľne lepšia, takže prechod na lepšie reproduktorové sústavy sa rozhodne vyplatí. Mimochodom toto je nekonečný cyklus. Zrejme rovnako by dopadlo porovnanie Wega 55 s o triedu vyšším modelom AQ Pontos, nehovoriac o špičkových modeloch AQ Passion.
Technické parametre: Trojpásmová sústava, impedancia 8 Ohm, frekvenčný rozsah: 35Hz - 30kHz s toleranciou 6dB, Citlivosť: 91dB/1W/1m výkon 120 W (hudobný 250 W). Rozmery: 254mm x 890mm x 310mm, vnútorný objem 46 l, hmotnosť 18,6 kg. Cena 690 eur.
+ kvalitný vyvážený zvuk pre všetky žánre hudby, vysoká citlivosť
- nič podstatné
Tip redakcie: Kvalitný zvuk
Meranie a vyhodnotenie frekvenčnej charakteristiky bude vo voľnom pokračovaní recenzie
Zobrazit Galériu