AQ Canto 3 - symbióza atraktívneho dizajnu a kvalitného zvuku
Dizajnéri od nepamäti uprednostňujú eleganciu kriviek pred hranatými tvarmi. V prípade dvojpásmových policových reproduktorových sústav AQ Canto 3 od českej firmy Acoustique Quality konštrukcia z bukovej preglejky ohýbanej v troch osiach zároveň významne prispieva k tuhosti skrine. Diely z tvarovanej preglejky sú doplnené pevnou MDF kostrou. Použitá technológia je v súlade s modernými ekologickými trendmi, pretože tvarované diely obsahujú len zlomok lepidla, ktoré by bolo potrebné pri klasickej konštrukcii z MDF a neobsahujú tmeliace zložky. Basreflexový otvor je nasmerovaný dopredu, takže reproduktorové sústavy sa dajú umiestniť aj tesne k stene.
Reproduktorové sústavy AQ Canto sa vyrábajú v dvoch variantoch, policové AQ Canto 3, ktoré som mal k dispozícii na testovanie a stĺpové AQ Canto 5. Stĺpové reprosústavy sú tiež dvojpásmové, avšak majú väčší objem, a dva stredobasové akustické meniče. Vnútorný objem policových AQ Canto 3 je 6 litrov a výrobca udáva frekvenčný rozsah 45 Hz – 40 000 Hz v tolerančnom pásme 8 dB a citlivosť Citlivosť 87 dB/W/m. Stĺpové AQ Canto majú vnútorný objem 52 l, čo sa logicky prejavilo na posunutí dolnej hranice frekvenčného pásma na 23 Hz.
Pohľad zospodu ukazuje krivky aj štruktúru tvarovanej preglejky
Nepravidelne priestorovo tvarovaná skriňa účinne zabraňuje vzniku stojatého vlnenia. To vzniká medzi dvomi rovnobežnými plochami a keď sa zvuková vlna stretne s odrazenou predchádzajúcou, dôjde k ich interferencii. Vtedy sa niektoré frekvencie sčítajú, čiže zosilnia, iné zas odčítajú čiže zoslabia a dochádza tak k nežiaducemu skresleniu a potlačeniu jemných detailov reprodukovaného zvuku. Skriňa reprosústavy AQ Canto 3 sa navyše zužuje nielen smerom dozadu, ale aj zospodu nahor, takže v horizontálnom smere skriňa žiadne rovnobežné plochy nemá.
Vnútorné steny skrine sú zatlmené rúnom a tvarovaným akustickým molitanom.
Bočnice, ktoré reprosústave dodávajú unikátny dizajn aj akustické vlastnosti sa vyrábajú z tenkých plátov bukového dreva, ktoré sú za pôsobenia vysokého tlaku a teploty lisované do požadovaného tvaru. Výsledkom je veľmi pevná a zároveň ľahká škrupina. Priestorovo tvarovaná je aj predná stena. Dizajn reprosústav evokuje pocit kvality a luxusu ešte predtým, než ich pripojíte k zosilňovaču.
Vpravo je prepojenie svoriek pre pripojenie jedným párom vodičov
Dizajnu, presnejšie úzkej zadnej stene je prispôsobený aj pripojovací terminál. Má dva páry svoriek, umiestnené pod sebou v jednej línii. Jeden pár svoriek privádza signál k výhybke pre stredobasový reproduktor a druhý k výhybke pre výškový reproduktor. To umožňuje pripojenie reprosústav k zosilňovaču metódou Bi-wiring, čiže dvomi pármi vodičov, prípadne pri zapojení bi-amping využiť pre výšky a stredy s basmi samostatné koncové zosilňovače.
Akustické meniče pre AQ vyrobila na zákazku renomovaná dánska firma SB ACOUSTICS. Stredobasový menič má bielu membránu priemeru 6″ z hliníka, pokrytého keramikou.
Takéto kompozitná membrána navyše vystužená 3D prelismi má vysokú tuhosť, čo eliminuje skreslenie spôsobené deformáciou bežných membrán. Kôš meniča je z pevného odlievaného hliníka. Výškový menič má textilnú kalotovú membránu s priemerom 1” v hliníkovej tvarovanej konštrukcii. Takto zladený tandem akustických meničov má verný plastický a dynamický zvuk. Basreflexový otvor v spodnej časti je nasmerovaný dopredu.
Meranie frekvenčnej charakteristiky prezradilo, že v prípade AQ Canto bol výrobca zbytočne skromný, na frekvencii 45 Hz bol útlm v porovnaní s frekvenciou 1 kHz len 3 dB, pri 40 Hz 6 dB a útlm 8 dB som nameral pri frekvencii 36 Hz.
Frekvenčná charakteristika. Hodnota 0 dB je vztiahnutá k úrovni na frekvencii 1 kHz.
Výhybky so strmosťou 12 dB na oktávu výhybky sú ručne spájkované metódou D2D (Device to Device), čiže súčiastka na súčiastku. Vývod jednej súčiastky je prispájkovaný na vývod ďalšej súčiastky bez použitia plošného spoja, či akýchkoľvek interných konektorov, takže vnútorné zapojenie neobsahuje nič, čo by bránilo bezproblémovému prechodu signálu.
Testoval som na svojej obvyklej zostave: integrovaný zosilňovač Yamaha AS301, streamer Yamaha NP-S303 a gramofón Audiotechnica AT120 s prenoskou Nagaoka. Počúval som digitálnu hudbu v Hi-Res kvalite aj analógovú klasiku z LP platní. Na pripojenie reprosústav som použil Bi-Wire káble AQ 646-2BW. Posluchové testy aj subjektívne potvrdili, príjemné zvýraznenie basov a keď som pridal na hlasitosti, tak dojem zo zvuku umocnil pohľad na biele pulzujúce membrány stredobasových meničov. Pri testovaní reprosústav tradične ako prvý počúvam testovací album Marantz Highend, ktorý obsahuje pestrú zmes rôznych hudobných žánrov a okrem bohatých basov som si vychutnal aj sýte vokály. Vypočul som si aj niekoľko koncertných albumov Pink Floyd, Yes a samozrejme aj jazzové albumy Petra Lipu, Diany Krall a ďalších majstrov tohto žánru. Celý čas som mal zosilňovač prepnutý v režime „pure stereo“, kedy sú zo signálovej cesty vyradené korekčné obvody. O precízne vyladenej, vyrovnanej frekvenčnej charakteristike s miernym zvýraznením nižších frekvencií svedčí aj to, že pri žiadnej skladbe som nepocítil nutkanie pohrať sa s ekvalizérom. Samozrejme prispeli k tomu aj dobré akustické vlastnosti mojej obývačky, v ktorej mám dostatok nábytku, tlmiace panely aj difuzér. Trochu pozornosti pri úprave akustických vlastností posluchovej miestnosti sa vám bohato vráti v kvalite zvuku.
Verdikt: Dizajnovo atraktívne dvojpásmové reproduktorové sústavy s prekvapivo kvalitným zvukom a výborným podaním basov
Technické parametre: Dvojpásmová sústava, impedancia 8 Ohm, frekvenčný rozsah: 45Hz - 40kHz s toleranciou 8 dB, Citlivosť: 87dB/1W/1m; výkon 60 W (hudobný 180 W); strmosť výhybky 12 dB /oktávu; Rozmery: 470 x 200 x 330 mm, vnútorný objem 6 l, hmotnosť 9 kg. Cena za pár 1 915 eur.
+ kvalitný vyvážený zvuk, výborné basy, atraktívny dizajn, vysoká citlivosť
- nič podstatné
Tip redakcie: Dizajn a kvalita zvuku
Zobrazit Galériu