Recenzia: BMW i3S Range Extender: Elektromobil, s ktorým chodíte aj tankovať
Tip redakcie: Špičkové technológie
BMW i3 je v oblasti elektromobilov svojim spôsobom exotom. Nepodobá sa na žiadny iný elektromobil a vlastne sa nepodobá ani na žiadne iné auto. Vďaka tomu, keď s ním niekde prídete vždy vzbudzuje pozornosť. Nám sa dostala na test najnovšia verzia tohto modelu označená i3S a to rovno s REXom na palube. Ale poporiadku.
Dizajn a výbava
Ak píšem na začiatku, i3S je proste iný. Celá konštrukcia vozidla je vyrobená z uhlíkového kompozitu ktorý má nízku hmotnosť a vysokú pevnosť. Výrobca si potrpel na ekologičnosť výrobného procesu. i3 bol od začiatku vyvíjaný ako elektromobil. Továrne kde sa vyrábajú komponenty vozidla používajú energiu z hydroelektrárne a z veternej elektrárne. V interiéri je použité drevenné obloženie z eukalyptového dreva, koženné poťahy sú farbené extraktom z olivových listov a plastové obklady interiéru sú vyrábané z recyklovaných PET fliaš.
Testované vozidlo vo verzii i3S bolo v elegantnej červeno – čiernej farebnej úprave s 20“ hliníkovými kolesami. Na pohľad vypadá naozaj efektne. Ak i3S vidíte niekde na obrázku, pripadá vám ako miniauto. V skutočnosti však ide o plnohodnotné auto pre 4 osoby ktoré nemajú núdzu o miesto a rozmerovo je podobné napríklad VW Golf. Na zvláštnosti budete však narážať všade. Prvou je otváranie zadných dverí. To je pre ľudí ktoré auto vidia prvý krát vždy zaujímavý IQ test. i3S totiž nemá B stĺpik.
Zadné dvere sa dajú otvoriť až po otvorení predných a kľučka je umiestnená v ich hrane zvnútra. Otvárajú sa proti smeru jazdy. Pri otvorení oboch dverí tak vznikne pomerne veľký priestor pre nastupovanie, predné operadlo sa dá naviac sklopiť pre zlepšenie nastupovania dozadu.
Nekonvenčné je samozrejme aj palubná doska ktorej dominuje dvojica displejov akoby umiestnených v priestore. Všetko ovládanie je sústredené na volante a jeho konzole a na stredovom paneli. Pod volantom je umiestnený rozmerný ovládač jazdných režimov s tlačidlom štart/stop aj P. Tento ovládač je asi najzvláštnejšou vecou na i3S ale dá sa naň zvyknúť.
Ďalšou zvláštnosťou je ovládanie akcelerácie. Vozidlo po zošliapnutí plynového pedálu logicky akceleruje, po jeho uvoľnení však intenzívne brzdí prostredníctvom rekuperácie. Tento spôsob ovládania je dosť netypický a musel som si naň zvykať. Na jednej strane je výhodný pri dynamickej jazde či schádzaní z vyšších kopcov kedy bez použitia bŕzd dokážete rýchlosť auta citlivo kontrolovať.
Na druhej strane neumožňuje jazdu zotrvačnosťou vozidla ktorá je v niektorých prípadoch oveľa efektívnejšia ako okamžitá rekuperácia. Pravda je že po týždňovom testovaní som si na toto ovládanie zvykol a pri dlhších presunoch používam aj tak adaptívny tempomat, bolo by však príjemné aby sa tento systém dal aspoň dočasne vypnúť. Ak som hovoril o akcelerácii, tá je u i3S naozaj impozantná a s hodnotou 6,9 s z 0 na 100 km/h partrí v tejto kategórii elektromobilov momentálne k jednej z najlepších. Zásluhu na tom má možná aj to že i3S má ako jeden z mála elektromobilov zadný náhon. Ak sa bližšie pozrieme na konštrukciu, blok motora s elektronikou je umiestnený v zadnej časti pod podlahou kufra. Batéria je umiestnená v podlahe.
Ak som spomínal v úvode REX, nemyslel som tým samozrejme psa. Je to skratka pre systém Range Extender ( predlžovač dojazdu) ktorý je umiestnený vedľa elektromotora. REX je kľúčovým prvkom modelu i3S vďaka ktorému sa radikálne líši od ostatných elektromobilov. Ide o kompaktný dvojvalcový spaľovací motor s generátorom ktorý je určený pre predĺženie dojazdu.
Do činnosti sa uvádza buď voľbou „Udržanie kapacity batérie“ v menu nastavenia vozidla alebo automaticky pri poklese batérie pod 6,5%. Pracuje iba za jazdy kedy dodáva energiu pre pohon, respektíve dobíjanie batérie. Pokiaľ sa pohybujete rýchlosťou do 100 km/h udržuje stupeň nabitia batérie aký bol pri aktivácii systému s rozptylom 1-2 %. Pri jazde vyššími rýchlosťami už nabitie batérie nedokáže udržať ale dodávkou prídavnej energie spomaľuje jej vybíjanie. Pri bežnej jazde po okreskách dokáže predĺžiť dojazd o 100-150 km čo je veľmi zaujímavá vlastnosť. S i3S sa tak dostanete aj tam kde bežná nabíjacia infraštruktúra nieje po ruke a výborne poslúži aj pri dlhších cestách. Agregát REX používa upravený motor zo skútra BMW C650 ktorý poskytuje v originále výkon 65k, tu je výkon zredukovaný na 38k kvôli nižšej hlučnosti a spotrebe. Nádrž má objem asi 9l.
Batéria BMW i3S sa skladá z ôsmich modulov s dvanástimi článkami a ich kapacita sa zvýšila o viac ako 50% bez akýchkoľvek zmien vonkajších rozmerov. Revíziou bunkových interných balíkov s väčším množstvom elektrolytu a prispôsobením aktívneho materiálu sa BMW a Samsung SDI podarilo zvýšiť kapacitu článkov na 33 kWh, z čoho 27,2 kWh môže byť efektívne využité. Pre porovnanie, batéria pôvodného modelu BMW i3 mala kapacitu 22 kWh / 19 kWh (využiteľných). Batéria má vylepšený systém riadenia teploty, ktorý ju v optimálnom rozsahu teplôt, čo zvyšuje výkon. Udržiavaniu jej teploty napomáha aj klimatizácia a vykurovanie vozidla.
Infotainment pochádza z „veľkých“ BMW, takže celé ovládanie je zverené multifunkčnému ovládaču na stredovej konzole. Musím uznať že ide o jedno z najprepracovanejších ovládaní a po chvíli zácviku sa s ním rýchlo zžijete. Podstatné je že oveľa menej odvádza pozornosť vodiča ako dotykové ovládanie. Reakcie multimediálneho systému sú okamžité a vďaka veľkému širokouhlému displeju s vysokým rozlíšením je jeho obsluha veľmi jednoduchá a prehľadná. O kvalitný zvuk sa stará ozvučenie od Harman Kardon.
i3S sa môže pochváliť aj bohatou technologickou výbavou. Z jazdných asistentov je tu balík Driving Assistant Plus ktorý obsahuje systémy varovania pred kolíziou a pred chodcami s funkciou automatického brzdenia v meste, systém Speed Limit Info, systém adaptívneho tempomatu s funkciou Stop & Go, ako aj asistenta pre jazdu v zápche. V testovanej výbave boli 360°parkovacie senzory s cúvacou kamerou. Samozrejmosťou je sledovanie mŕtvych uhlov. Kompletné osvetlenie je konečne celé zverené technológii LED, trochu prekvapivo však bez automatického prepínania diaľkových svetiel.
Ako to jazdí ?
Čo sa týka jazdných vlastností, z tých som mal trochu zmiešané pocity. Na jednej strane je tu impozantný záťah motora ktorému sa v súčasnosti veľa elektromobilov nevyrovná, o tom nakoniec svedčí hodnota zrýchlenia 7,7 s z 0 na 100 km/h. Vďaka tomu je predbiehanie hračkou a ťažko budete hľadať „spalovák“ ktorý by vás nechal na semafóroch. Na druhej strane je kombinácia vysokej, krátkej a pomerne úzkej stavby s 20“ kolesami ktorá v zákrutách veľa istoty nedáva a určite s ním nebudete chcieť rezať zákruty. Na našich poloterénnych okreskách naviac pomerne tvrdý podvozok navodzuje pocit kostitrasu. To je v podstate ale asi jediná výtka ktorú k vozidlu mám.
Ináč je jazdenie s ním zábavné a pohodlné a napriek zdaniu že ide o malé auto, poskytuje dostatok priestoru pre všetkých pasažierov. Pri nastupovaní na zadné sedačky musíte otvoriť najprv predné dvere, potom sa dajú otvoriť aj zadné. Nastupovanie uľahčuje možnosť sklopenia predných operadiel. V testovanom vozidle boli koženné sedačky vybavené vyhrievaním, bohužial však nie odvetrávaním, takže pri dlhších cestách v letných horúčavách sa zapotíte. Prekvapila ma veľmi dobrá spotreba. Napriek tomu že vozidlo zvádza k prudkým rozjazdom dosahoval som počas testu 13-14 kWh/100 km čo je jedna z najlepších spotreb medzi súčasnými elektromobilmi a dokáže sa jej vyrovnať iba Ioniq. Počas testu som však používal iba štandardný režim, takže v režimoch ECO Pro alebo ECO Pro + je ešte rezerva. Pri dialničnej jazde s využitím klimatizácie však počítajte so 17-19 kWh/100 km. Reálny dojazd i3S je 200 km pri jazde po okreskách. Tento dojazd sa mi podarilo aj skutočne dosiahnuť. Neoceniteľným pomocníkom je v tomto prípade Range Extender s ktorým máte vždy istotu že dôjdete do ciela. Tento systém je naozaj geniálny a funguje výborne. Najviac ma prekvapila jeho nehlučnosť. Začuť jeho zvuk máte šancu iba pri jazde po hladkej ceste s vypnutým rádiom a aj to sa musíte snažiť. Naozaj perfektný výkon.
REX je umiestnený rovnako ako elektromotor v zadnej časti pod batožinovým priestorom a nijak neobmedzuje jeho veľkosť. Po odklopení dna batožinového priestoru narazíte iba na veľký plechový kryt s plastovým vekom ktoré umožňuje kontrolu hladiny oleja, nič iné neuvidíte. REX po zapnutí udržuje aktuálny stav batérie, možno ho zapnúť pokiaľ je úroveň batérie menej ako 75% a automaticky sa zapne pod 6,5%. Ako som písal vyššie, asi do rýchlosti 100 km/h udržuje batériu na rovnakej úrovni, ale záleží na profile trate. Pri kopcovitejšom teréne sa samozrejme nabíjací výkon sčíta s rekuperáciou. V každom prípade považujem toto riešenie pri súčasných technológiách za veľmi užitočné a možno účinnejšie ako zvyšovanie kapacity batérií. To totiž už u batérií nad 40 kWh začína narážať na limity pri domácom nabíjaní z bežnej 220V zásuvky jeho neúmernou dĺžkou. Vďaka REXu naviac zažijete aj viaceré vtipné situácie. Je zábavné pozorovať prekvapené pohľady ludí keď s elektromobilom prídete na čerpaciu stanicu tankovať.
V prednom „kufri“ je miesto využiteľné na nabíjacie káble, prípadne iné vybavenie, okrem toho tu dopĺňate vodu do ostrekovačov.
Usporiadanie prístrojového panela je veľmi neobvyklé. Pred vodičom umiestnený displej zobrazuje hlavné jazdné údaje a údaje palubného počítača v ľavom rohu. Tie sú jediné ktoré sa dajú meniť, ostatné údaje sú dané na pevno. Nad displejom je v čiernej zóne niekoľko kontroliek a indikátor adaptívneho tempomatu. Ten by mal podľa údajov výrobcu pracovať iba s kamerou, napriek tomu však pracoval veľmi spoľahlivo.
Vozidlo je vybavené aj nejakým záhadným systémom pre jazdu v kolóne na diaľnici. Pravdepodobne by mal udržiavať aj jazdu v pruhu, to sa mi však zistiť nepodarilo. Pri pokuse o jeho zapnutie mi vypísal vždy že funguje iba na dialnici a do rýchlosti 60 km/h. Na tej diaľnici zanovito trval a nepodarilo sa mi ho aktivovať ani na štvorprúdovej ceste v meste. Počas testu som sa však do zápchy na dialnici nedostal, takže ho nebolo kde vyskúšať.
Napriek tomu že pred testom som bol k tomuto modelu dosť rezervovaný, možno pre jeho podivný vzhľad evokujúci výhradne mestské použitie, musím uznať že jazda s ním je veľmi návyková, a to aj napriek tomu že stabilitou a jazdnými vlastnosťami nedosahuje na svojich spalovacích súrodencov. Pri jazdení v meste je veľkou výhodou vysoký posed a výborný výhľad, pri parkovaní zase oceníte krátke previsy vpredu aj vzadu, výborného parkovacieho asistenta a jednu z najlepších zadných kamier aké v autách uvidíte. (Vo výbave môže byť aj automatické parkovanie). Zážitky z jazdy umocňuje aj výborný multimediálny systém s veľmi dobrým audio systémom Harman Kardon.
Nabíjanie je riešené konektorom CCS s možnosťou AC nabíjania konektorom Typ 2. DC nabíjanie je možné výkonom 50 kW a nabitie na rýchlonabíjačke zaberie asi 60 minút do 95%. Vstavaná AC nabíjačka má výkon 7,5 kW a BMW dodáva aj vlastné Wallboxy na využitie tohto výkonu. Domáce nabíjanie z 220 V siete trvá asi 16 hodín.
BMW i3S sa mi aj napriek drobným výhradám veľmi páčilo. Jediným čiernym bodíkom pre jeho kúpu však bude pre mnohých jeho cena ktorá sa pri plnej výbave vyšplná na 1,5 až dvojnásobok konkurencie.
Verdikt
Výborné mestské vozidlo s ktorým vďaka REXu môžete občas vyraziť aj na dlhšie cesty.
Batéria (využiteľná): 33,2 kWh, Max. rýchlosť: 160 km/h, Max. výkon: 135 kW/183 koní / 270 Nm, Zrýchlenie 0-100 km / h: 7,7 sekundy, Spotreba 12,5 kWh/100km, Dojazd (WLTP) kombinovaný : 185-195 km, v meste 330 km, Dobíjanie: palubná nabíjačka AC 7,5 kW (Typ 2), DC (Combo CCS) 50 kW
Cena modelu od: 46 800 eur, testované vozidlo 57 648,- eur.
Plusy, mínusy:
+ kompozitová konštrukcia, nízke spotreba, dizajn, spracovanie, výborný dojazd, akcelerácia, Range Extender
- tvrdší podvozok, neodvetrané kožené sedadlá
Jazdné vlastnosti: 90
Spotreba: 98
Priestor pre posádku, pohodlie: 95
Technologická výbava: 95
Ostatná výbava: 90
Ovládanie: 95
Vyhotovenie : 100
Celkom: 95