Budujeme vlastný e-shop InPage, 1. časť
Mať vlastný elektronický obchod je vcelku
reálna myšlienka aj upoužívateľov, ktorí sú technicky menej zdatní. Na
internete nájdete rôzne obchody, ktoré si stiahnete za poplatok alebo ako open source
riešenie. Nevýhodné je, že potrebujete poznať detaily otom, či na vašej
doméne bude taký e-shop fungovať, alebo nie.
Vtomto seriáli sa pozrieme na možnosti riešenia InPage od Zoneru, ktoré je zamerané na bežných používateľov aobchodníkov. Práve to je faktor úspechu mnohých znás. Každý chce predsa prevádzkovať obchod azameriavať sa na obchodnú stránku veci. Netúži sa stať administrátorom, ktorý pozná pojmy ako databáza, ich počet, veľkosť, nastavenie PHP atď. Ďalšia výhoda je podpora vslovenskom jazyku, ako aj slovenské rozhranie celého obchodu ajeho správy. My sme sa rozhodli ísť do detailov, aby ste mali úplnú predstavu ovytvorení aj prevádzkovaní obchodu. Ten náš vzorový je na adrese www.vasedata.eu.
Objednávka
Najprv si treba vybrať variant. Tých je niekoľko aich ceny
odzrkadľujú možnosti obchodu. Na výber sú tri typy. Štvrtý je demoverzia na
vyskúšanie možností bez toho, aby sa používateľ musel zaviazať používať službu.
Najlacnejší Štart za 3,60 EUR / mes. neumožňuje napríklad prevádzkovanie na
vlastnej doméne, zatiaľ čo najvybavenejší variant za 9,60 EUR / mes. má
registráciu domén SK, EU, COM, NET aINFO zadarmo. Neobmedzuje ani počet
produktov vobchode, počet kategórií, fotogalérií aposkytuje až 50 e-mailových
schránok.
Tie sú výhodné napríklad na to, aby každé oddelenie malo vlastnú adresu, kam sa klienti budú obracať so špecifickými požiadavkami. Na účely nášho testovania ačlánku sme vybrali verziu Premium. Ako však mnohí zistíte, aj technologicky menej vybavené varianty budú postačovať anavyše pre mnohých niektoré parametre nebudú predstavovať žiadne reálne obmedzenia. Podrobnosti nájdete na stránke www.inpage.sk/ceny-a-varianty. Objednanie služby trvá niekoľko hodín. Vo formulári vyplníte osobné údaje azvolíte si vlastný názov domény. Systém okamžite zistí, či je dostupná, apotom zostáva už len zaplatiť faktúru. Na druhý deň budete mať ve-mailovej schránke všetky údaje na spustenie obchodu.
Začíname
Prvý vstup do obchodu sa začína sprievodcom. Nastavíte si úvodnú stránku cez editor textu. Podporuje formátovanie podobne ako pri práci stextovým dokumentom avkladanie obrázkov, videa alebo tabuliek. Pokročilejšie úpravy sa dajú vykonať zobrazením zdrojového kódu. Všetky obrázky, ktoré zvolíte sa, nahrajú na server obchodu. Vbudúcnosti ich teda budete mať priamo tu apôvodný zdroj (napríklad v PC) už nemusíte držať na disku.
Vďalšom kroku pridávate informácie ofirme. Sú
povinné zo zákona, no nie je nevyhnutné vypĺňať ich vtomto kroku. Dajú sa
nastaviť aj zadministračného rozhrania Môj účet vzáhlaví stránky nastavení.
Prichádza na rad dizajnová podoba stránok. Nie je problém podobu kedykoľvek
dodatočne zmeniť, no ideálne je, ak si vyberiete vzhľad ešte pred spustením
obchodu. Ten by mal charakterizovať obchod už na prvý pohľad apričasté
zmeny nie sú žiaduce zmarketingového anipraktického hľadiska.
Chcete predsa, aby už „z diaľky“ bolo vidno, oaký obchod ide, adizajn ladil svašou značkou. Každá šablóna má kdispozícii farebné témy. Tých je dovedna sedem akliknutím na farebný štvorček prislúchajúcej farby sa zobrazí motív katalógov. Aj ten sa dá neskôr zmeniť. Zo začiatku odporúčame vybrať niektorý zponúkaných. Grafika sa mení podľa zaradenia obchodu. Či už chcete prevádzkovať obchod sautami, kozmetikou, správnymi službami, alebo elektronikou, vždy tu nájdete motívy pre vašu oblasť. Každý obchod potrebuje kontaktný formulár. Sprievodca ho vytvorí za vás. Stačí si len vybrať, ktoré polia vňom budú obsiahnuté. Ukončením sprievodcu môžete zobraziť váš web. Zatiaľ vňom nebude žiadny tovar, definovali sme len úvodnú stránku akontaktný formulár.
Výber zpreddefinovaných šablón
E-mailová adresa
Vrežime sprievodcu sme zadávali aj e-mailovú adresu. Zoner InPage po registrácii vygeneroval adresu postmaster@vasedata.eu. Je to ztoho dôvodu, aby sme sa mohli prihlásiť do e-mailového klienta na webe avykonávať tam ďalšie zmeny. Prvou bude hneď pridanie adresy obchod@vasedata.eu. Na správu pošty treba použiť odkaz Moja pošta vzáhlaví nastavení. Dostanete sa do rozhrania Z-mailu, čo je on-line aplikácia na správu pošty. Využiť sa dá aj poštový klient vpočítači. Pridanie nových adries sa realizuje cez tohto on-line klienta kliknutím na záložku Možnosti avnej pod položkou Rozšírené nastavenia domény.
Pridanie ďalších e-mailových adries
Včasti Pridať mailbox zadáte názov novej e-mailovej schránky, definujete heslo aj kvótu. Štandardne sú nastavené aj upozornenia pri naplnení schránky na úroveň určitého počtu percent. Adresa posmaster@ sa odstrániť nedá. Ide osystémovú adresu pre administrátora obchodu. Sem, ale aj na inú adresu budú chodiť rôzne upozornenia zobchodu.
E-shop
Nahodenie detailov o tovare
Vprvom kroku sme síce nastavili stránku, stále to však
nie je ten pravý e-shop. Vnastaveniach je aj sprievodca nastavením
obchodu. Prvým krokom je hneď zadanie e-mailu pre objednávky. Už sme ukázali,
ako si vytvoriť nový e-mail. Knami vytvorenému tak môžete pridať ďalší e-mail,
napríklad objednávky@vasedata.eu.
Opäť však treba túto adresu zadať vnastaveniach Z-mailu. Ďalší krok je
mena, sktorou bude e-shop pracovať. Vybrali sme euro aformu „nie je platca DPH“. To si zvolí každý obchodník podľa
svojich preferencií.
Vprípade, že ste platcami DPH, máte možnosť vybrať zobrazovanie cien sDPH alebo bez neho. Nasleduje vytvorenie prvej kategórie. Najprv ju treba pomenovať. Vnašom prípade vtéme e-shopu vytvárame prvú kategóriu snázvom Pevné disky. Nechýba krátky opis. Ten môžete neskôr podľa potreby rozšíriť. Hodí sa najmä vtedy, ak si pripravíte vlastné texty na blog otomto type tovaru achcete zákazníkom poskytnúť službu navyše. Podobne je na tom aj vloženie produktu. Ako bude stránka vyzerať, záleží na experimentovaní. To jednoducho budete musieť doladiť postupným písaním opisu produktu aprehliadaním náhľadu. Nasledujú možnosti dopravy aplatby. Podrobnosti nastavíte neskôr, ide len ozadanie základných možností.
Nabudúce
Vďalšej časti budeme pokračovať súpravou e-shopových nastavení. Pozrieme sa na detaily, ktoré sprievodca neposkytol, aukážeme podrobnejšiu prácu spridávaním tovaru.