ACER_112024 ACER_112024 ACER_112024

Duel: Asus Strix Radeon RX 480 O8G vs. GeForce GTX 1060 O6G Gaming

0

Spolu s letom prišla nová generácia grafických kariet s čipmi AMD i nVidie. My sme proti sebe postavili a detailne otestovali modelový rad, ktorý sa vždy teší najväčšej popularite.

Do výkonnejšieho, ale zase nie veľmi drahého počítača väčšinou padne voľba na strednú triedu, kde doteraz navzájom súperili Radeon RX 380 a konkurenčná karta GeForce GTX 960. Číslovanie sa po dvoch rokoch znovu posunulo k vyššiemu ruka v ruke s menšími (FinFET) tranzistormi. Polaris, čo je kódové označenie pre architektúru AMD GCN4, je vyrábaný 14-nanometrovým a Pascal (nVidia) 16-nanometrovým procesom. Vo výsledku má o niečo väčšiu plochu jadro Radeonu. Prvé svoj náboj vypálilo AMD s RX 480, no nVidia na seba dlho čakať nenechala. Dokonca karty GTX 1060 sa na rozdiel od RX 480 objavili prakticky okamžite v nereferenčných vyhotoveniach, ktorých je medzi Radeonmi stále nedostatok. Aj to je jeden z dôvodov, prečo vám porovnanie prinášame až v druhej vlne, v čase, keď ste už iste v obraze z informácií na webe. Do testu sa nám podarilo obsadiť nereferenčné kusy s identickým chladením od Asusu, nazývaným Strix, vo variante OC (Over­Clocked). Tie by mali mať výberové čipy zo stredu wafera, schopné vyšších pracovných frekvencií ako nepretaktované modely s referenčnými taktmi. Obe karty majú teda rovnaké podmienky a môžu využívať maximálny potenciál, čo je na objektívne porovnanie dôležité. Chladič na grafických kartách už dávno nerozhoduje iba o tom, či je chod hlučnejší alebo tichší, ale takisto určuje, na akých taktoch bude grafická karta pracovať. Výkonnejší chladič odomyká cestu k vyššiemu automatickému nataktovaniu, čím ovplyvňuje celkový výkon.

Jadro Ellesmere je to najvybavenejšie, čo má AMD aktuálne v ponuke, a teoretický výkon je pri referenčných parametroch o 1,4 TFLOPS vyšší než pri GP106 v GTX 1060. Tá má pre zmenu polovičný počet stream (CUDA) procesorov než drahá (viac než dvakrát drahšia) GTX 1080.

Ako testujeme

Testy prebiehajú v rozlíšeniach 1920 × 1080, 2560 × 1440 a 3840 × 2160 px na monitore BenQ PV3200PT. Merania minimálne dvakrát opakujeme a konečné výsledky sú ich priemerom. ­Ojedinele, keď zaznamenáme horšiu opakovateľnosť, na maximalizáciu presnosti testujeme tretíkrát.

Všetky výsledky nájdete v tabuľke a na lepšiu orientáciu je rýchlejšia karta vždy zvýraznená fialovou farbou. Výsledné percentuálne ná­ras­ty/poklesy jednej karty oproti druhej sú vypočítané podľa vzoru súčtu hodnôt fps, ­ktorých rozdiely sú znázornené percentami.

Grafické profily v hrách nastavujeme na najvyššie možné. Nie vždy to však znamená, že najvyšší profil má všetky dostupné položky na maximum. Nastavenia ďalej manuálne už nijako neupravujeme. Jediná výnimka je Assassin's Creed Syndicate, kde sme znížili tiene o dve úrovne na „vysoké“. Pretože okrem toho, že nastavenie PCSS Ultra je hardvérovo extrémne náročné a o plynulosti s ním nemôže byť reč (sme radi, že sa nám podarilo hru  so sekajúcim kurzorom vôbec vypnúť), je to objektívnejšia voľba. Za PCSS stojí nVidia, z toho istého dôvodu sme znížili tiene na „softest“ aj v GTA V, hoci sú dostupné aj AMD CHS, stavili sme na nestrannosť a takisto na štvornásobný Multi-sample Anti-Aliasing (MSAA 8× už alokuje 7 GB grafickej pamäte, čím presahuje možnosti GTX 1060).

V hrách, ktoré predvolené profily nemajú, nastavujeme všetky detaily na maximum ručne. Opäť sú tu však nejaké výnimky. V Company of Heroes 2 vyhladzovanie super-sampling (high) hlavne vo vyšších rozlíšeniach už nemá veľký zmysel, naopak, „iba“ s multi-samplingom (medium) je plynulosť podstatne vyššia, a preto ho i my používame. Batmana testujeme s vypnutým GameWorks. Zorné pole (Field of view)  nechávame vždy na defaulte a vždy je, samozrejme, vypnutá aj vertikálna synchronizácia (V-sync).

Tam, kde to možnosti dovoľujú, snímkovú frekvenciu meriame pomocou vstavaného benchmarku, bežiaceho súbežne s utilitou FRAPS, ktorá je na pozadí a loguje sekundové priebehy do XLS. Napríklad benchmark v Hitmanovi je nespoľahlivý, pretože tesne po načítaní zachytáva skresľujúci framedrop a  minimálne fps sa zdajú podstatne nižšie, než sú v skutočnosti.

Spodná hranica (v tabuľke označená heslovite min.) plynulosti je mimoriadne dôležitá, práve ona do významnej miery určuje pôžitok z hry. Okrem nej vo výsledkovom hárku nájdete aj priemernú (pod anglickou skratkou avg. – average) snímkovú frekvenciu. Za ideálnu považujeme hranicu 60 fps, ale pohodlne hrateľných je vo väčšine prípadov i 40 fps. Všetko pod 25 je už neprijateľné.

Vo veľa tituloch, ktoré benchmark neobsahujú, máme vytvorené vlastné testovacie scény. Zložitejšie je to s logovaním snímkového priebehu pri hrách fungujúcich pod DirectX 12 a v DOOMe s Vulkanom. V týchto prípadoch používame PresentMon v kombinácii s FLA Calculatorom.

Podľa celkom novej metodiky sme karty preverili dovedna v  16 aktuálnych hrách. Konkrétne tituly sme vyberali s ohľadom na popularitu, pestrosť žánrov, enginov a použitých technológií (napr. nVidia HairWorks a misky váh vyrovnáva PureHair od AMD). Všetky hry sú aktualizované a rovnako používame najnovšie grafické ovládače, ktoré boli v čase testovania k dispozícii. Počas testov sú grafické karty nainštalované v zostave umiestnenej v aerodynamickom tuneli s nerušeným prietokom vzduchu. Za týchto podmienok je hlukomerom Voltcraft SL-100 odčítavaná z 50 cm hladina hluku v záťaži a aj v nečinnosti. Ventilátor na chladiči CPU síce počas merania vypíname, nízkoobrátkové systémové ventilátory, ktoré sú v tabuľkovej hodnote takisto započítané, vyprodukujú 36 dBA. Z dôvodu, aby bolo možné získať korektné pracovné teploty GPU, ich nezastavujeme.

Testovacia konfigurácia obsahuje procesor Core i7-5930K pretaktovaný na 4,5 GHz a 32 GB RAM.

Výkonnostné porovnanie

Boost pri GTX 1060 funguje perfektne – jadro si drží stabilných 2050 MHz, čo je vysoko nad špecifikácie (pekné prekvapenie), naproti tomu RX 480 si so zanedbateľným kolísaním ide na 1310 MHz, čo je tiež veľmi slušné. Charakteristika priebehu je však zubatejšia než konštantný chod pri GeForce. Cez GPU Tweak si síce môžete softvérovo manuálne vynútiť o 20 MHz viac povolením OC módu alebo zvýšením limitu TDP, no obe karty sme testovali podľa toho, ako BIOS automaticky nadelil. To je nakoniec i bežnejšia realita kariet od ostatných výrobcov.  Referenčné sa vyškriabu na 1266 MHz s možnými prepadmi až k tisícdvesto. Z aktuálnych technických problémov sú to pri Radeone artefakty (chyby/štvorčeky v obraze) a blikanie textúr v Tomb Raiderovi. Na ­GeForce všetko fungovalo korektne. Vždy kontroverzný je azda len chod najnovšieho Need For Speed. Minimálne fps sa síce zdajú vysoké, no počas jazdy dochádza lokálne k výraznému trhaniu, ktoré sa dá odhaliť až na úrovni časov jednotlivých snímok. Tieto záseky sú o niečo rušivejšie na RX 480, nezbavíte sa ich však ani s GTX 1060.

Teoretická výhoda RX 480 – o 2 GB väčšia VRAM – sa v praxi neprejavila. V rozlíšení 4K, kde sme čakali profitovanie z objemnejšej pamäte, je dokonca pokles výkonu oproti GeForce najvýraznejší. Pokiaľ odfiltrujeme hry bežiace pod Dx12 a API Vulkan, je GTX 1060 v drvivej väčšine prípadov výkonnejšia, niekde menej, niekde viac. Zaklínač je na obidvoch kartách ako cez kopírku, rovnako aj Batman: Arkham Knight a rozdiel v plynulosti si nevšimnete ani vo Far Cry Primal.

Obrovský náskok má GeForce v budovateľskej stratégii Anno 2205 (takty sú v poriadku a testovali sme aj so staršími Crimsonmi s certifikáciou WHQL). Naprieč všetkými rozlíšeniami má GTX 1060 výrazne navrch takisto v GTA V či v Assassins Creede. V ostatných tituloch to zase až také markantné nie je. Naopak, RX 480 má o poznanie vyšší framerate v DOOMe. Treba však podotknúť, že vysoké čísla, ďaleko za hranicou bezproblémovej plynulosti, má v ňom aj GeForce. Ide o jednu z mála hier, ktorá beží svižne aj v 4K, druhá taká je Rainbox Six: Siege. Tá sa hýbe o málinko (nepostrehnete) rýchlejšie na Radeone, ktorý je o niečo výkonnejší aj v Total War: Warhammer a minimálne fps má RX 480 o chlp vyššie aj v The Division. Citeľne rýchlejší je však iba v Hitmanovi.  Najmodernejšie API na urýchlenie používajú asynchrónne jednotky, ktoré Radeony spravujú efektívnejšie, a preto majú pod Dx12    a Vulkanom výraznejší nárast než Pascal, pre ktoré sú novinkou. Predošlý Maxwell ich neovládal, predchádzajúca generácia Radeonov už áno.

Prevádzkové vlastnosti

GTX 1060 je efektívnejšia karta. RX 480 má v záťaži zhruba o päťdesiat wattov vyššiu spotrebu a aj vyššie zahrievanie. Takmer dvadsať stupňov Celzia je pomerne veľa, čo sa podpísalo i na vyššej hlučnosti. Udávané TDP pri RX 480 je 175 W, čo je oproti referenčnému návrhu viac o 25 W.

Karta GeForce je v záťaži s max. 1500 ot./min ešte pomerne tichá, zato ventilátory sa na Radeone otáčajú o šesťsto otáčok rýchlejšie, a tak je už ­citeľne hlučnejší. A to je chladič Strix s tromi ventilátormi a masívnym ­rebrovaním jeden z najúčinnejších (ak nie úplne najúčinnejší) chla­dičov, aký si môžete v súčasnosti dopriať. Mimo záťaže funguje pasívne, vďaka čomu je chod kariet bezhlučný.  Odporúčaná cena Strixov je vysoká, ale adekvátna. V skutočnosti však počítajte s trochu nižšou, už teraz sú v ponukách niektorých obchodov lacnejšie o 5 až 8 %.

Pridaná hodnota pre používateľov, ktorí majú radi vizuálny tuning a všemožné svetielka, je prítomnosť podsvietenia RGB, ktoré si môžete v utilite Aura regulovať na milióny spôsobov podľa svojho vkusu vrátane možnosti jeho vypnutia. Na záver upozorňujeme, že sú karty dlhé a pred kúpou sa uistite, či sa vám zmestia do skrinky. Po diskový kôš budete potrebovať tridsať centimetrov.

Za poskytnutie testovacích hier vďačíme internetovým obchodom ciernydrak.sk a gamershop.sk.

VERDIKT

RX 480 O8G je v tomto momente zaujímavá karta iba pre priaznivcov toho minima titulov, v ktorých má navrch, ide teda o Hitmana a DOOM. Proti komplexne výkonnejšej, úspornejšej a tichšej GTX 1060 O6G inak nemá za dvadsaťeurový príplatok vôbec čo ponúknuť a neoplatí sa.

Predstava, že je teraz Radeon pod Dx12 v priemere o niečo výkonnejší, čo ho bude v budúcnosti s pribúdajúcimi hernými novinkami zvýhodňovať, môže byť zavádzajúca. Napríklad GTX 1060 už teraz nezaostáva v Ashes of the Singularity a v Tomb Raiderovi (obe hry fungujú pod Dx12) je dokonca o trochu rýchlejšia. Žiadne prísľuby lepších zajtrajškov si teda nedávajte. Môžu, ale i nemusia prísť.

Vzhľadom na aktuálne požiadavky je výkon tak akurát do rozlíšenia 1440p. Na full HD je takýchto rýchlych kariet škoda, tam mieria pomalšie a lacnejšie deriváty. Na druhej strane do 4K už vhodné nie sú. V takomto rozlíšení už počítajte s výraznejším znižovaním grafických nastavení. Na najvyššie detaily sa musíte ohliadnuť po GTX 1080 alebo kúpiť RX 480 hneď dvakrát (do CrossFire).

Zobrazit Galériu

Ľubomír Samák

Všetky autorove články
Asus GeForce

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať