Fotoaparáty od 100 do 1000 EUR
Za uplynulý mesiac sa nám do rúk dostala nebývalá zmes fotoaparátov - od najlacnejších kompaktov po najkvalitnejšie (mirrorless) kompaktné systémy s vymeniteľným objektívom. Prinášame vám tak článok s dvoma ostrými duelmi vo vyšších kategóriách a predstavením noviniek spomedzi dostupnejších vreckových fotoaparátov. A v budúcnosti budeme pokračovať, pretože počas výstavy PMA, paralelnej s CES 2013, výrobcovia predstavili prekvapivo veľký počet modelov na tento rok, ktoré sa budú postupne dostávať do našej redakcie a potom i do predaja.
Mirrorless fotoaparáty vyššej triedy
Najprv sa pozrieme na dve drahšie novinky z kategórie mirrorless. Obe sú prešpikované najmodernejšími technológiami a držia sa modernej filozofie „connected" fotoaparátov.
Sony Alpha NEX-6
Sony vydaním modelu NEX-6 zaplňuje jednu veľkú dieru vo svojej ponuke NEX. Tá zívala medzi radmi NEX-5 a NEX-7. Rôzne NEX-5 sú totiž určené skôr do amatérskych rúk, zatiaľ čo NEX-7 je vhodný pre nadšencov alebo ako doplnkový menší fotoaparát pre profesionálov.
Najnovší NEX-5R však zaviedol medzi modely NEX niekoľko zásadných noviniek, z ktorých hlavná je podpora bezdrôtového spojenia cez Wi-Fi. Skvelá vec, hlavne v spojení s mobilom fungujúcim ako diaľkový ovládač alebo prístupový bod na nahrávanie fotografií priamo na sociálne siete. Naproti tomu NEX-7 je najvyšší model s množstvom manuálnych ovládacích prvkov, lepším snímačom a hlavne úžasným elektronickým hľadáčikom. NEX-6 pasuje presne medzi ne a spája filozofiu nižšieho aj vyššieho radu. Od NEX-5R dedí 16 Mpix snímač štandardnej zrkadlovkovej veľkosti APS-C a jeho výbavu Wi-Fi. Od NEX-7 zase výborný hľadáčik a viac ovládacích prvkov. Tento skvelo vyznievajúci mix navyše v Sony doplnili o úplne nový objektív s rozsahom 16 ÷ 50 mm, čo po prepočte na 35 mm snímače dáva užitočný rozsah 24 ÷ 75 mm s veľmi širokým záberom na najkratšom ohnisku. Hlavné pozitívum však je jeho veľkosť - fotoaparát je mimoriadne kompaktný, vo vypnutom stave sa zasúva do seba, je ľahší a robí z NEX-6 oveľa prenosnejší prístroj, než sú ostatné modely NEX s tradičnou opachou 18 ÷ 55 mm. Veríme, že mnohí fotografi sa práve pre tento objektív konečne rozhýbu a zvolia si spomedzi mirrorless systémov práve NEX. Takže NEX-6 s cenou tesne pod 1000 eur vrátane objektívu znie ako veľmi lákavá ponuka. Je to naozaj tak?
Rozhodne nie je úplne dokonalý, v Sony totiž urobili niekoľko veľkých kompromisov. Napríklad neprítomnosť dotykovej obrazovky, ktorou si naše srdcia získal NEX-5R. Veď NEX-6 sa má podobne spoliehať na úpravu fotografií pomocou sťahovateľných aplikácií a ich nahrávanie na internet, čo je bez dotykovej obrazovky veľmi náročné. Nechápeme ani nízky počet režimov na otočnom voliči programov, ktorý by si zaslúžil zahustiť, pridať nastaviteľné režimy, prípadne aj položku HDR. Prekážalo nám aj zapustenie niekoľkých tlačidiel (napr. Menu a Wi-Fi), ktoré majú na niektorých obrazovkách úlohu kontextových tlačidiel na ponuky v pravom hornom a dolnom rohu obrazovky. Stláčajú sa ťažko, v zlom svetle ich nevidieť dobre. A tlačidlo na blesk musíte pritisnúť nechtom, aby vyskočil (automatika sama blesk nespúšťa, čo chválime, rovnako ako jeho slušný výkon). Trošku nás trápila aj vyššia spotreba, na batériu urobíte podľa testov CIPA len 270 záberov, našťastie fotoaparát ukazuje zostávajúcu kapacitu batérie presne na percentá. Samozrejme, ostrosť objektívu v najširšom ohnisku nie je ktovieaká, čo sa pri jeho kompaktnosti dalo očakávať, tu starší 18 ÷ 55 mm objektív vedie (naopak, stará známa pevná „palacinka" 16 mm je prekvapivo slabšia než nový objektív).
Z fotografickej stránky je však všetko v úplnom poriadku. Obrazová kvalita je totožná s NEX-5R, teda výborná, s možnosťou fotiť aj pri ISO 3200 bez obáv o kvalitu fotiek, no aj vyššie citlivosti sú použiteľné na tlač do menšieho formátu. NEX-6 exponuje tmavé scény o niečo presnejšie ako jeho konkurenti od Nikonu či Canonu, takže jeho fotky pôsobia tmavším dojmom, tu závisí od osobnej preferencie používateľa. Fotoaparát je veľmi rýchly, či už z hľadiska sériového snímania (internetovým fámam o maximálnom 3 fps neverte, zvláda fotiť aj 10 fps), alebo z hľadiska ostrenia, ktoré využíva známe hybridné riešenia. Snímač teda obsahuje body na detekciu fázového rozdielu svetla, ktoré dokážu sledovať objekt a jeho hĺbku, presné doostrenie sa však deje cez detekciu kontrastu. Ovládanie sme už trošku načali, a hoci by sa dalo zlepšiť, nepohodlné nie je. Pomáha hlavne prstenec okolo hlavného otočného voliča a zaujímavá funkcionalita objektívu, ktorý má dva ovládacie prvky. Prvý je tradičný výklopný na ovládanie zoomu, druhý je prstenec na prednom konci objektívu. Tento prstenec v režime automatického ostrenia ovláda zoom, pri režime manuálneho ostrenia zase ostrenie (s čím pomáha displej päťnásobným priblížením záberu).
Skrátka neprídu ani fanúšikovia vysokého procesorového výkonu - NEX-6 dokáže napríklad zošívať panorámy z fotiek v plnom rozlíšení v reálnom čase počas otáčania fotoaparátu, dokáže vyrobiť obrázok HDR z rýchleho sledu rôznych expozícií (ktoré na seba presne napasuje, aj keď sa vám trasú ruky). Dokáže natáčať video s full HD rozlíšením v 60 snímkach za sekundu a s veľmi stabilným vždy ostrým obrazom. A skoro by sme zabudli pochváliť tradične skvelý hľadáčik OLED s vysokým rozlíšením 2,4 milióna bodov či konečne univerzálnu päticu na prídavný blesk, podobnú ako na Alfe 99. NEX-6 je výborný prístroj, ktorý možno trochu ohrozí pozíciu NEX-7 napriek jeho vyššiemu rozlíšeniu 24 Mpix. No aj tak máme pocit, že NEX-6 mohol byť ešte dokonalejší, keby sa dotiahlo pár drobností. Konečne však existuje v rozumnej cenovej hladine NEX s hľadáčikom aj s Wi-Fi, ktorý je s novým objektívom prekvapivo dobre prenosný.
Samsung NX20
NX20 je v ponuke Samsungu najvyšší model, ktorý je tak trošku výkladnou skriňou všetkých moderných technológií, ktoré Samsung predvádza nielen v oblasti fotografovania. Môže sa pochváliť napríklad úplne výklopným displejom AMOLED s úžasne živými farbami a neprekonateľným kontrastom, v tomto majú fotoaparáty Samsung NX jednoznačne navrch oproti ľubovoľnej konkurencii. Škoda len, že obrazovka nemá dotykové ovládanie, už sme si celkom privykli na možnosť voliť bod ostrenia dotykom. Ďalej má vo výbave elektronický hľadáčik s obstojným rozlíšením 1,44 milióna bodov, nad ktorým sa ukrýva blesk so slušným dosahom 11 metrov, toto na nižších modeloch NX nenájdete. NX20 má rovnaký snímač ako NX200 a NX1000, pričom jeho rozlíšenie 20 Mpix je druhé najvyššie rozlíšenie v triede mirrorless fotoaparátov (predbieha ho len NEX-7). Fotoaparáty Samsung NX používajú veľký snímač rozmeru APS-C a svoj vlastný systém objektívov NX.
Už v minulosti sme pri testovaní NX1000 chválili zabudovanie pripojenia Wi-Fi na mobil, ktorým potom môžete na diaľku komponovať zábery, no napríklad Sony má túto technológiu vyriešenú dokonalejšie. Naopak, Samsung aktuálne vedie v množstve aplikácií, a tak môžete priamo z fotoaparátu nahrávať fotky a videá na sociálne siete či Youtube, prípadne ich upravovať alebo zálohovať na rôzne úložiská, a to nielen doma, ale aj na internete (napríklad na SkyDrive). Nechýba ani TV link na spojenie s televízormi. Potešila nás prítomnosť režimov custom na hlavnom otočnom voliči. Tie si navyše môžete nielen prispôsobiť, ale aj pomenovať. Telo NX20 sa ovláda veľmi dobre, čo je však pri jeho veľkých rozmeroch pochopiteľné. Nie je veľké ako zrkadlovka, no v rámci kategórie mirrorless patrí k najväčším. To v kombinácii s pomerne veľkými objektívmi vytvára nie práve vreckovú výbavu. Kategória mirrorless sa občas zvykne nazývať „kompakt s vymeniteľnými objektívmi". Tu sa však ukazuje, že tento názov nie je úplne vhodný. Skoro sa nám natíska otázka, prečo si kupovať veľký drahý mirrorless fotoaparát, keď za podobnú sumu už možno zohnať slušnú zrkadlovku s nie oveľa väčším telom.
Napriek svojej skoro epickej výbave však NX20 trošku zaostáva za konkurenciou v oblasti kvality výstupu a rýchlosti ostrenia. Najnovšie konkurenčné telá už ostria podstatne rýchlejšie aj úspešnejšie v slabom svetle, rovnako dokážu pracovať s vyšším ISO bez výrazného zašumenia. Samozrejme, Samsung na tom rozhodne nie je zle a zhotovuje slušné fotky aj pri ISO 3200. Vyššie však už strácajú saturáciu a detaily sú trošku rozmazané. Podobne ako moderné fotoaparáty Canon aj modely Samsung trpia občasným neuhádnutím vyváženia bielej, no pokiaľ fotíte do RAW, toto vám vrásky robiť nebude. Z hľadiska rýchlosti by sme NX20 označili za ekvivalent lacnejšieho NX1000 - takisto stíha fotiť maximálne 8-krát za sekundu a nakrúcať full HD video so snímkovou frekvenciou 30 fps. Čo ho, naopak, od nižších modelov odlišuje, je rýchlejšia uzávierka, pri použití elektronickej môžete dosiahnuť čas 1/8000 sekundy.
NX20 je na použitie veľmi príjemný fotoaparát, ktorý je prešpikovaný najmodernejšou technológiou. Oproti konkurencii málinko zaostáva v kvalite fotografií pri komplikovaných svetelných podmienkach, no vynahradzuje to výhodnejšou cenou.
Seriózne kompakty
Nejeden fotografický nadšenec či profesionál má doma jeden hlavný fotoaparát, obyčajne veľkú a ťažkú zrkadlovku. K nej sa ako doplnok zíde aj fotoaparát, ktorý sa zmestí do vrecka a môžete ho so sebou brať na príležitosti, kam sa zrkadlovka nehodí. Takýto kompakt sa však musí dobre ovládať a umožniť fotenie do nekomprimovaných súborov RAW. Do tejto kategórie pribudli dva veľmi zaujímavé modely.
Panasonic Lumix DMC-LX7
LX7 je nasledovníkom veľmi obľúbených modelov LX3 a LX5 a musí sa snažiť, aby nepodliezal nastavenú latku. Pri prvom pohľade do špecifikácií by sme povedali, že na to ide veľmi dobre, ponúka totiž sľubne vyzerajúci svetlý objektív a príjemne malé kovové telo s hmotnosťou do 300 gramov. Tento model si vo svojom vrecku vieme predstaviť naozaj na ľubovoľnej akcii.
Objektív LX7 je naozaj špecialita, ponúka totiž svetelnosť F1.4 pri najširšom zábere a F2.3 pri maximálnom priblížení, ktoré je síce len kratších, no podľa nás dostatočných 90 mm. S takouto svetelnosťou je radosť pracovať, môžete napríklad využiť efekt hĺbky ostrosti, čo pri iných kompaktoch ide len veľmi ťažko, alebo môžete fotiť pri veľmi slabom osvetlení s ISO 400 bez výraznejšieho šumu vo fotografiách. Jeho svetelnosť skrátka dosť podstatne rozširuje schopnosti celého kompaktu. Dobrý nápad je aj umiestnenie ovládacích prvkov na pevnú časť objektívu - veľkým prstencom volíte clonu, menším bežcom upravujete pomer strán obrázka (voliť môžete medzi prirodzeným pomerom 4:3 alebo orezanými 3:2, 16:9 či 1:1). Zoomovanie má na starosti páčka na hornej strane prístroja hneď vedľa otočného voliča režimov, na ktorom nájdete okrem tradičných aj efektové scény, manuálny režim videa či dva nastaviteľné režimy. Hneď pod týmto kolieskom na zadnej strane LX7 je umiestnená ďalšia páčka, tentoraz na manuálne ostrenie. Jej stlačením môžete aktivovať zabudovaný stmavovací filter ND (čo sa k svetlému objektívu mimoriadne hodí). A výpočet ovládacích prvkov sa ešte nekončí. Hneď vedľa v polohe na palec je ešte jedno stláčateľné koliesko s funkciou premenlivou podľa režimu, pričom po stlačení ovláda kompenzáciu expozície. Ovládanie LX7 je skrátka skvele vyriešené a doslova vás stále láka na experimentovanie. Chýbala nám len možnosť nastaviť si po svojom správanie automatickej voľby ISO, no našťastie aparát volí vcelku rozumné časy uzávierky.
Základom LX7 je snímač s rozmerom 1/1.7" a s rozlíšením 10 Mpix, čo je na jednej strane málo, na druhej strane radšej oželieme pixely, keby to malo zlepšiť kvalitu výstupu pri vyšších ISO. V tomto je LX7 rovnaký ako jeho predchodca, no rozlíšenie je asi ich jediný spoločný parameter. Rozsah ISO sa naozaj zvýšil, základný je po ISO 6400, pri zníženom rozlíšení si LX7 trúfne aj na ISO 12800. Pribudla podpora neoceniteľných používateľských režimov, ako HDR, Time Lapse či automatická panoráma, plus možnosť záznamu videa vo full HD s frekvenciou 60 snímok za sekundu. Prípadne si môžete dopriať režim High Speed video, ktorý zaznamenáva 720p video pri rýchlosti 120 snímok za sekundu. Zvýšila sa aj rýchlosť ostrenia a sekvenčného snímania, ktoré dokáže zachytiť 11 obrázkov za sekundu bez medziostrenia alebo 5,5 pri neustálom zaostrovaní. A to všetko vám zobrazuje veľmi jemný displej s 900 000-bodovým rozlíšením a výborným kontrastom na priamom svetle. LX7 sa v porovnaní s predošlými modelmi jednoducho posunul do inej doby.
Panasonic má v LX7 skutočne vynikajúci model, ktorým je radosť fotiť. Má síce slabší blesk, ale to si možno nikdy nevšimnete vzhľadom na svetelnosť objektívu a relatívne slušné obrázky aj pri ISO 1600 (vyššie už strácajú saturáciu a detaily), čo je pre kompakt výborný výsledok. Má bleskurýchle zaostrovanie aj zapisovanie obrázkov (rýchle sekvenčné snímanie ho však môže na pol minútky preťažiť), je odolný, vreckový a spoľahlivý. Vrelo ho odporúčame.
Nikon Coolpix P7700
P7700 je zvláštna hračka. Ide síce o poctivý a seriózny kompakt, no nemôžeme si nevšimnúť, že keď ho máme na stole spolu s ostatnými fotoaparátmi z tohto článku, veľkosťou ho prevyšuje len masívny Samsung NX20. Trošku to popiera filozofiu kompaktu, no prv než ho odsúdite, čítajte ďalej. Dôvody na jeho veľkosť sú v zásade dva: prvý z nich je odolné telo s veľkým gripom, potiahnutým gumou, a masívnym výklopným displejom; druhý je objektív. Ten má optický rozsah od 28 do 200 mm a k tomu maximálnu svetelnosť F2.0 na najširšom a F4.0 na najužšom ohnisku. Vskutku úžasné parametre, ktoré jednoducho vyžadujú o niečo väčšiu optiku a telo. Najširšie ohnisko 28 mm má síce užší záber než konkurenčné modely, no povedali by sme, že okrem fotenia pamiatok a architektúry zblízka (kde by aj tak prekážalo súdkovité skreslenie) bude na všetko stačiť. Oproti LX7 síce nie je objektív Nikonu taký ostrý až po okraje záberu, ale kompenzuje to väčším rozsahom, takže mu odpúšťame.
Výklopná obrazovka je pri fotení veľké plus, špeciálne tento druh, ktorý je plne polohovateľný vo všetkých smeroch. Oceníte ju najmä pri pokuse odfotiť batoľa spiace na vašom bruchu počas písania článku - pri LX7 sme museli kompozíciu hádať a pri ostrení len dúfať, pri tomto modeli sme na prvý pokus trafili zaostrenie aj kompozíciu. Objektív možno neprepúšťa toľko svetla ako konkurencia od Panasonicu, no vynahrádza to lepší snímač, ktorý okrem vyššieho rozlíšenia zvláda lepšie bojovať so šumom. Povedali by sme, že ISO 3200 vyzerá na P7700 kvalitatívne ako ISO 1600 na Panasonic LX7, takže presne tú jednu expozičnú hodnotu, o ktorú zaostáva objektív, doháňa Nikon v kvalite snímača. V slabom svetle je to teda rovnako dobrý nástroj ako model od Panasonicu.
Z pohľadu prepracovanosti ovládania a dostupnosti manuálnych ovládacích prvkov ide ešte ďalej ako Panasonic, voličov a tlačidiel je tu až neuveriteľné množstvo, nastaviť si môžete skoro všetko. Vrátane automatickej voľby ISO (cez maximálny čas uzávierky, max. ISO je však napevno obmedzené na 1600). Okrem hlavného voliča režimov so scénickými plus tromi nastaviteľnými režimami, ako aj s manuálnym režimom videa nájdete na hornej strane napravo koliesko na kompenzáciu expozície ako pri modeloch Fujifilm X. Na ľavej strane zase koliesko s tlačidlom uprostred, ktoré vás pošle na nastavenie momentálne zvolené kolieskom. Otáčaním volíte, či to bude ISO, vyváženie bielej, kvalita fotografií, braketing, nastavenie spracovania obrázkov alebo vlastné menu. A to ešte nekončíme: pred spúšťou aj za ňou v polohe na palec a na ukazovák sú dva otočné voliče, ktoré, samozrejme, nastavujú clonu a čas uzávierky, no môžete im priradiť ďalšie funkcie pri kombinácii s držaním tlačidla Fn1 alebo Fn2. Napríklad prepínanie zabudovaného filtra ND. Azda jediná výhrada k ovládaniu je zobrazovanie fotografií. Ak chcete vidieť, aké expozičné nastavenia boli použité, musíte sa prepnúť do zmenšeného náhľadu s histogramom, ktorý sa zobrazuje dosť pomaly. Takisto by sa patrilo pridať upozornenie, že zapnutie Active D-Lightning (ktorý zvyšuje dynamický rozsah snímok) obmedzí ISO zhora na hodnotu 800. Naopak, potešila nás netradičná možnosť nastaviť si štartovnú ohniskovú vzdialenosť objektívu, ak napríklad fotíte portréty a nechce sa vám po každom zapnutí nastavovať 85 mm (navyše možno nastaviť zoomovanie „krokom").
Režim video obsahuje kompromisy - síce môžete natáčať do full HD pri 30 fps, ba dokonca si môžete expozíciu videa nastaviť manuálne alebo naň aplikovať jeden z kreatívnych filtrov, no počas záznamu v manuálnom režime neexistuje možnosť zoomovania. Len pri automatickom zázname. Navyše napriek počtu tlačidiel tu chýba spúšť na rýchle spustenie režimu video. Rýchlosťou tento model zaostáva aj v sekvenčnom snímaní, kde síce stíha 8 záberov za sekundu, no dočasná pamäť povolí takto nasnímať maximálne 6 záberov v rade. O chĺpok pomalšie, než by sa nám páčilo, je aj zaostrovanie. Vcelku však ide o výborný odolný fotoaparát, ktorý je síce netradičný dizajnom a veľkosťou, ale možno práve preto ho máme tak radi. A fotenie ním je takisto zábava, len o niečo náročnejšia na schopnosti a vedomosti používateľa.
Kompakty do vrecka
Nakoniec sa pozrieme na novinky spomedzi najmenších fotoaparátov. Tie čoraz ťažšie súperia s fotoaparátmi integrovanými v mobiloch, a tak bojujú čoraz väčším rozsahom optiky a lepšie zvládnutým vysokým ISO.
Canon PowerShot A2600
Novinka Canonu je stavaná tak, aby ponúkla základnú fotografickú funkcionalitu za čo najnižšiu cenu. Canonu sa ju podarilo stiahnuť na veľmi dostupných 110 eur, za čo dostanete supertenký fotoaparát s pomerne vysokým rozlíšením 16 Mpix a bežným 6-násobným priblížením.
Aktuálne prešli drahšie modely Canonu na snímače CMOS, zatiaľ čo A2600 sa spolieha na CCD, čo znamená o niečo horšie výsledky pri vyššom ISO. Inak povedané, pri fotení v interiéroch sa budete musieť spoliehať na blesk. Aj ostatné technické parametre sú orezané len na minimum, napríklad len 720p video, obrazovka s nižším rozlíšením či pomalšie sekvenčné snímanie. No konštatujeme, že pri tejto cenovej hladine ide o svižné riešenie, ktoré bude na bežné dovolenkové fotenie v dobrom svetle stačiť a poskytne lepšie možnosti než mobilný telefón.
Nikon Coolpix S6400
Ak chcete fotiť o niečo náročnejšie situácie, odporúčame priplatiť si a siahnuť napríklad po tomto modeli. S6400 nás prekvapil vysokým rozsahom zoomu (12×) a pomerne slušnou kvalitou fotiek aj pri vyšších ISO. Nestáva sa často, že by sme pri takomto malom kompakte používali pokojne aj ISO 1600 (vyššie sa však stráca farebnosť).
Vďaka jeho dotykovej obrazovke je prítomné len minimum tlačidiel, väčšinu ovládania rieši používateľ pár kliknutiami na obrazovke. Ovládanie je jednoduché, pretože nedáva veľký výber - použiť môžete automatiku, scény, smart portrét alebo špeciálne efekty. V scénach a efektoch sa však ukrývajú niektoré zaujímavé funkcie, napríklad nočný portrét, ktorý viacnásobne exponuje, jeden zo záberov urobí aj s bleskom a následne ich spojí do fotografie, ktorá zachová napriek blesku aj nočnú atmosféru. Na záznam full HD videa je k dispozícii samostatné tlačidlo, nakrúcať môžete aj so zoomovaním a priebežným zaostrovaním. Na fotografie môžete priamo vo fotoaparáte aplikovať jeden až z 30 efektov.
Fujifilm FinePix F770EXR
Fujifilm F770 je zaujímavý model, ktorý v malom tele ukrýva až 20-násobné priblíženie a veľmi rýchle snímanie. Vcelku ide o veľmi rýchly fotoaparát, aj čo sa týka ostrenia, hoci potrebujete fotiť viackrát za sekundu (maximálne až 11 záberov/s). Nemusí sa hanbiť ani za fotky v slabšom svetle, kde vďaka trošku väčšiemu snímaču produkuje menej šumu, nie však výrazne.
Podľa osvetlenia scény bol miestami horší ako Nikon S6400, miestami lepší (najmä pri občas prekvapivo dobrých záberoch na ISO 3200). Oproti ostatným vreckovým modelom sa vyznačuje väčšou možnosťou nastavenia, záznamom do RAW a dostupnosťou manuálnych režimov P, S, A a M. Nechýba ani režim EXR, typický pre Fujifilm, ktorý často používame pri potrebe zvýšiť dynamický rozsah. Podporuje aj full HD video s možnosťou zoomovania a priebežného ostrenia. Funkcionalita GPS je čerešnička na torte, ide skrátka o dobrý kompakt, ktorý umožní pomerne veľkú kreatívnu slobodu, pritom nie je predražený. Čoskoro na trh prídu aj odvodené modely F800EXR a F900EXR s funkcionalitou Wi-Fi.