Revolučný prstencový motor prinesie úplne novú éru vozidiel
Pred niekoľkými rokmi fínsko-estónsky startup Verge uviedol na trh motorku s tak veľkým otvorom v zadnom kolese, že by ste cezeň mohli prestrčiť nohu. Koleso bez stredového náboja malo motor vložený do disku kolesa. Teraz si konštruktér motocyklov uvedomil, že výkonný prstencový nábojový motor má nevyužitý potenciál siahajúci ďaleko za hranice motocyklov.
Spinoff spoločnosti Verge s názvom Donut Lab sa snaží o nové aplikácie pre takýto motor a celý modulárny ekosystém podporných elektrických komponentov. Doterajšie výsledky siahajúce od lietadiel VTOL so stohovanými rotormi až po dominantné multiterénne jednostopové elektrické dopravné prostriedky sú ešte exotickejšie ako motorka Verge TS.
Laboratórium oficiálne oznámilo svoju prítomnosť koncom novembra s plánmi predávať nielen motory, ale aj celú modulárnu architektúru komponentov elektrického pohonu. Globálny trh s elektrickou dopravou, na ktorý sa Donut Lab zameriava, predstavuje podľa prieskumu spoločnosti 550 miliárd USD. Donut plánuje pridať na tento trh rozsiahly súbor škálovateľných komponentov elektrického pohonu navrhnutých tak, aby navzájom hladko spolupracovali, pričom stále poskytovali možnosť plug-and-play na samostatné použitie.
Už pri vývoji motocykla Verge TS startup zistil, aké ťažké je vyrábať elektrické vozidlá z komponentov od rôznych výrobcov zariadení, ktoré nie sú navrhnuté tak, aby spolupracovali. Integračná práca zaberie väčšinu času. Generálny riaditeľ Donut Lab Marko Lehtimäki sa nazdáva, že ak to spoločnosť dokáže vyriešiť, zmení tým celý automobilový priemysel.
Katalóg spoločnosti bude zahŕňať batériové moduly, počítače a hardvér na ovládanie vozidiel spolu s prstencovým motorom. Komponenty sú od základu vytvorené tak, aby navzájom bez problémov spolupracovali, a pomôžu vývojárom elektrických vozidiel vyhnúť sa problémom s integráciou. Individuálne špecifikácie chce Donut Lab zverejniť pri formálnom predstavení produktu na CES 2025. Nemožno tvrdiť, že spoločnosť sa venuje výlučne divokým dizajnom vozidiel, ale jej počiatočné vizualizácie naznačujú, že sa prinajmenšom prikláňa k týmto typom produktov v krátkodobom horizonte.
Možno si spomeniete na model Oruga Unitrack, veľmi nezvyčajné skĺbenie motocykla, snežného skútra a tankového pása s inline kolesami. Tento multiterénny stroj je stále vo vývoji a je navrhnutý tak, aby bezproblémovo zdolal skaly, sneh, blato a piesok bez toho, aby bolo potrebné čo i len zastaviť.
Oruga bude jedna z prvých spoločností, ktorým bude dodávať komponenty Donut Lab. Oruga sa zameriava na maximálnu rýchlosť 120 km/h a dojazd s lítiovou batériou medzi 200 až 300 km. Spoločnosť HyperQ Aerospace sa zasa spolieha na modulárny ekosystém Donut pri tvorbe škálovateľného ťažkotonážneho rotorového lietadla, ktoré nazýva Rotorhawk.
Diaľkovo ovládaný VTOL sa vyvíja pre logistickú podporu v núdzových situáciách, hasičstve, armáde, poľnohospodárstve a pod. Donut Lab chce pomôcť spoločnosti vytvoriť lietadlo na veľké vzdialenosti a s vysokým užitočným zaťažením, pokročilou manévrovateľnosťou a efektívnosťou. Prstencový motor by sa však dal použiť aj na iné ciele, ako sú humanoidi, vesmírne lode a námorné plavidlá.
Zdroj: newatlas.com.
Zdroj Foto: Donut Lab
Zobrazit Galériu