Herná rubrika: mortal kombat, cities, battlefield, bloodborne, the witcher
Tento mesiac je jednoznačne hernou udalosťou číslo jeden vydanie dlho očakávaného pokračovania Zaklínača. Recenziu nájdete na vedľajšej stránke - síce kritizujeme veľmi prísne, no hodnotenie je vysoké, pretože napriek všetkým problémom ide o jednu z najlepších hier svojho druhu, ktorá má k ostatným RPG „západného štýlu" poriadne ďaleko.
Na svoje si tento mesiac prišli aj stratégovia pacifisti s novým dielom Cities, rovnako aj fanúšikovia absurdného násilia s novým dielom Mortal Kombat. Pokiaľ ste orientovaní skôr na multiplayerové strieľačky, možno vás osloví nový Battlefield. Budúci mesiac budeme mať za sebou čerstvo skončenú výstavu E3 v Kalifornii a najsľubnejším novinkám a oznámeniam sa budeme venovať aj na týchto stránkach.
Mortal Kombat X
Deviatym dielom sa séria MK vrátila ku koreňom - z bojov sa vytratil tretí rozmer, príbeh rekapituloval úvodnú trilógiu, vrátili sa najlepšie postavy z minulosti. Čerstvý desiaty diel už žiadnu podobnú revolúciu neprináša, len (staro)nové smerovanie hry zlepšuje do ešte krajšej a bohatšej podoby.
Nebáli by sme sa povedať, že ide momentálne o najlepšiu bojovku na PC. Zahrať si môžete klasický režim story s množstvom nových postáv a detí starých postáv alebo si vyberiete z množstva nových zábavných režimov, kde vtipne vyznieva nepredvídateľný Test Your Luck. Nemôže chýbať ani hranie on-line, kde to však môže občas trošku lagovať. Pochvalu si zaslúži hlavne technická kvalita s nádherne plynulými animáciami úderov, peknými prostrediami a s nápaditým dizajnom nových postáv. Len tak ďalej, Netherreal Studios.
Hodnotenie: 8/10
Cities: Skylines
Aj keď to napovedá názov, táto hra nijako nesúvisí so sériou Cities X(X)L. Jej autorom je malé fínske štúdio, ktoré si dalo za cieľ vytvoriť moderný variant klasického SimCity. Teda nie toho nového, čo sa veľmi nevydarilo, ale dielov starých desiatky rokov. A podarilo sa, aj v Skylines totiž cítiť intuitívnu jednoduchosť a reakcie na to, ako svoje mesto rozkladáte.
Vlastne len plánujete cesty a rozloženie obytných komerčných a industriálnych zón a sem-tam postavíte policajnú budovu či nemocnicu. Ale zábava je to skvelá, pretože stačí prizoomovať a vidíte vašich obyvateľov, ako cestujú do práce, kde sú zápchy a kam sa nevie rýchlo dostať sanitka. Síce v hre začnete na zelenej lúke, ale môžete končiť pri vystavaní obrovských megamiest, kde bude treba postaviť aj medzinárodné letisko, takže si rezervujte miesto. A ako bonus do hry existuje množstvo modifikácií, ktoré si môžete stiahnuť zadarmo. Odporúčame každému latentnému urbanistovi.
Hodnotenie: 8/10
Battlefield Hardline
Najnovší diel Battlefield sa na predchodcov veľmi nepodobá. Realistickú vojenskú akciu vystriedala policajná, často veselá až bláznivá. Kratučký príbeh silne inšpirovaný novšími dielmi Far Cry dohráte v priebehu 8 hodín a potom vás čaká základ BF série - on-line zápasy. Tu, samozrejme, nechýba tradičný Conquest, teda dobývanie pozícií, ale bez stíhačiek, tankov a obrovských máp to akosi nie je ono.
Na druhej strane dobrý pocit z hry dosť napomáha moderný engine, ktorý umožňuje ničiť prostredie a meniť tým charakter mapy. Policajnú akciu si užijete v režime Hotwire, čo je Conquest v autíčkach, v Heist budete vykrádať sejfy, v Blood Money nosiť do domčeka peniaze a v dvoch progamingových režimoch 5v5 Rescue a Crosshair zase budete zachraňovať rukojemníkov, respektíve sprevádzať VIP osobu. Dobrá správa je, že hru nesprevádzajú také problémy ako BF4, takže on-line zložka funguje bezproblémovo. Vcelku však nie sme až takí nadšení, BF4 je lepší Conquest, CS:GO je zase lepší v režimoch 5v5.
Hodnotenie: 7/10
Konzolové okienko:
Bloodborne
Hidetaka Miyazaki je späť. Pokiaľ ste fanúšikom jeho posledného hitu Dark Souls, zrejme nepotrebujete tohto ospevovaného tvorcu detailne predstavovať. Jeho novinka Bloodborne je duchovný nástupca Dark Souls a tento herný koncept doťahuje do dokonalosti. Prostredie fantasy vymenil za krvavejšie hororové prostredie viktoriánskej doby a zasadil doň smutný príbeh.
Skvelý súbojový systém prešiel len málo zmenami, no všetky viedli k jeho zdokonaleniu, takže patrí k tým vôbec najlepším herným systémom. Nechýba ani tradične nenápadný multiplayer - môžete si vo svojom príbehu privolať na pomoc iných hráčov, no inak v zásade hráte sami. Nakoniec musíme spomenúť grafické stvárnenie, technicky úžasné a zrejme blízko k limitom PS4, navyše umelecky spracované neskutočne dobre. Dizajn sveta je fascinujúci, je to skrátka hra, ktorú konzola PS4 potrebovala.
Hodnotenie: 9.5/10
The Witcher 3: Wild Hunt
Oceľový meč na ľudí, strieborný na monštrá
Zaklínač Geralt, mutant vychovaný na zabíjanie monštier a legendárna knižná postava z diel Andrzeja Sapkowského, sa vracia vo svojej tretej hre. A tentoraz je to hit neskutočných rozmerov, a to tak z hľadiska hernej plochy, ako aj z predajného, veď už pred vydaním si hru predobjednalo viac než 1 a pol milióna ľudí. Poľskí autori z CD Projekt RED vystavali hru na novom grafickom engine, ktorý im umožnil vytvoriť obrovský otvorený svet v nebývalej grafickej detailnosti. Konečne hra, ktorá sa pozrie až na dno výkonu aj najsilnejších grafických kariet a odmení nás nádherným vizuálom, aký by ste v konzolovej verzii nezažili (plynulosť hry na PS4 a Xboxe One je diskutabilná). Ak ste už dlhšie neupgradovali grafickú kartu a tešíte sa na tretí diel Zaklínača, silne odporúčame do svojho PC zainvestovať. Viac v našom článku o výbere GPU.
Technická dokonalosť Zaklínača 3 však nie je len v grafických efektoch, umne im sekunduje zvuková stránka, jedna z najlepších, aké sme mali tú česť počuť. Každý rozhovor či útržok je výborne nadabovaný, tie kľúčové sú zahrané naozaj výborne. Keď si to spočítame s podmanivou hudbou a skvelými „hereckými" schopnosťami postáv v hre, výsledkom je jedna z technicky najlepších hier doteraz. PC verzie Witcher 3 a GTA V budú na dlhý čas dopredu vysoko nasadenou latkou pre grafickú kvalitu hier. Žiaľ, ani Witcher nie je dokonalý a obsahuje bugy, čo vôbec neprekvapuje pri hre tohto rozsahu. Či už je to občas (žeby aj zámerne?) slabšia textúra v menej exponovaných častiach sveta, nevšímavosť postáv NPC, keď im vykrádate dom, zasekávanie sa o predmety alebo občas čudne naskriptované situácie, bez chýb hra nie je, no našťastie vďaka častému opravovaniu ubúdajú.
Technicky je to špička, a ak vám záleží len na tom, rovno vás môžeme poslať do obchodu. My však stále prikladáme väčšiu dôležitosť hrateľnosti a z tej sme mierne sklamaní. Napriek rozšírenému svetu s neuveriteľne veľkou plochou vás hra vedie za ruku podobným spôsobom ako v predošlých dieloch. Svet okolo je síce voľne dostupný, ale pokiaľ sa vyberiete do oblasti, kam vás nevedie žiadny quest, natrafíte len na prázdnu pustinu alebo na skupiny monštier či ľudí, ktorí tu čakajú pripravení na neskoršiu questovú líniu a sú na podstatne vyššom leveli než vaša postava. Výsledkom je nevyhnutná a rýchla smrť. Nabudúce sa miestu vyhnete alebo tade presvištíte na koni v plnom galope. Vďakabohu za koníka, je to skvelý pomocník, ktorý sa za vami vie kamkoľvek teleportovať na jedno zapískanie. Dokonca aj na ostrovy.
Podobne neinteraktívne sú rozhovory. Síce sú pekne rozvetvené, ale v drvivej väčšine prípadov je jedno, ktorú odpoveď zvolíte. K ostatným vetvám sa časom môžete vrátiť a preklikať si všetky. V tých raritných, príbehovo dôležitých situáciách, keď na zvolenej odpovedi naozaj záleží vývoj hry, upozorní vás na toto časový odpočet. Ďalej je v hre mechanika nazvaná Witcher Sense, kde Geralt zapojí svoje zvýšené zaklínačské zmysly a hľadá okolo seba vodidlá na riešenie rôznych situácií. Môže ísť o jednoduché stopovanie alebo zložitejšie obhliadanie scény zločinu, no vždy vlastne len držíte ľavé tlačidlo myši a klikáte na červene rozsvietené predmety. Po stovkách opakovaní už to je trošku obohratá pesnička, ktorej neprospieva, že Geralt zaberá veľkú časť obrazovky, špeciálne v tesnom interiéri, kde sa kamera musí priblížiť.
Vo výsledku je toto síce hra s obrovskou plochou, no oveľa viac sme mali pocit, že hráme interaktívny film, kde len odklikávame dialógy a presúvame sa medzi nimi na koni. S občasným intermezzom v podobe hádaniek v príbehových questoch. Jedinou skutočne hernou činnosťou tak ostávajú boje a elementy RPG na ne nadväzujúce. Pokiaľ ich veľmi nemusíte, stačí nastaviť najnižšiu obťažnosť a z hry sa stane prechádzka príbehom bez bojových výzev. Na normálnej obťažnosti sa zapotíte aspoň pri bojoch s bossmi a na vyšších už hra pripomína druhý diel. Bojuje sa v reálnom čase, k dispozícii máte silný a slabý útok, úskoky a bloky, pár magických efektov a alchymistické prípravky. Tie postupne objavujete a sami si ich vyrábate, či už fľaštičky, alebo špecifické jedy na váš meč. Výbavu si môžete zlepšovať, vymieňať a nakupovať, silu získavate aj s postupom na vyšší level, kde prerozdelíte jeden bodík do boja, alchýmie, mágie alebo špeciálnych vlastností.
Jednoducho povedané, ak ste čakali Skyrim, budete sklamaní. Witcher 3 je menej interaktívny aj menej slobodný. No má niečo iné - neskutočne krásny atmosférický svet. Dosiaľ najvernejšie reprezentuje knihy Sapkowského príbehom aj prostredím. Už len túžba vedieť, čo sa stane ďalej, vás udrží pri hre rovnako ako pri knihách a bude vám jedno, či máte voľný výbeh, či vám rastie v reálnom čase brada (rastie) alebo či sa v reálnom čase mení počasie a fázy dňa (menia sa). Je to povinnosť pre každého RPG pozitívneho hráča, a kto ešte nečítal knihy, šup do obchodu to napraviť. A potom prečítať dej prvých dvoch hier a rovno sa vrhnúť na skvelú trojku. Odporúčame nakupovať na www.gog.com, kde vám k hre pribalia aj obriu porciu bonusov a cena je o 20 eur nižšia než inde.
Hodnotenie: 9,5/10