Hospodárske výsledky* Mercedes-Benz Group za rok 2023: tvorba hotovosti na dobrej ceste
- Tvorba hotovosti: silný voľný peňažný tok z priemyselnej činnosti s nárastom o 39 % na hodnotu 11,3 mld € (2022: 8,1 mld €). Čistá likvidita priemyselnej činnosti sa zvýšila o 19 % na 31,7 mld. € (2022: 26,6 mld. €)
- Ročný výsledok: obrat koncernu sa zvýšil o 2 % na 153,2 mld. € (2022: 150,0 mld. €) a EBIT koncernu dosiahol hodnotu 19,7 mld. € (2022: 20,5 mld. €)
- Ziskovosť: upravená ziskovosť (RoS) vo výške 12,6 % v divízii Mercedes-Benz Cars (2022: 14,6 %) a 15,1 % v divízii Mercedes-Benz Vans (2022: 11,2 %); upravená návratnosť vlastného kapitálu (RoE) v divízii Mercedes-Benz Mobility vo výške 12,3 % (2022: 16,8 %)
- Odbyt v roku 2023: odbyt divízií Mercedes-Benz Cars a Mercedes-Benz Vans vzrástol o 1,5 % na 2 491 800 vozidiel; predaj akumulátorových elektrických vozidiel (BEV) v kategórii osobných vozidiel vzrástol o 61 % na 240 700 jednotiek (2022: 149 200) a odbyt elektrických transportérov vzrástol o 51 % na 22 700 jednotiek (2022: 15 000)
- Dividenda: návrh vo výške 5,30 € na akciu (2022: 5,20 €)
- Spätný odkup akcií: spätný odkup akcií v hodnote až 3 mld. €, spustenie novej politiky spätného odkupu akcií
- Výhľad na rok 2024: očakáva sa obrat koncernu na úrovni z predchádzajúceho roka; EBIT koncernu sa očakáva mierne pod úrovňou roku 2023; voľný peňažný tok z priemyselnej činnosti sa očakáva mierne pod úrovňou z predchádzajúceho roka; upravená ziskovosť divízie Mercedes-Benz Cars sa očakáva medzi 10 – 12 % a divízie Mercedes-Benz Vans medzi 12 – 14 %; upravená návratnosť vlastného kapitálu u Mercedes-Benz Mobility sa predpokladá medzi 10 – 12 %
Spoločnosť Mercedes-Benz Group AG (burzový kód: MBG) dosiahla v uplynulom hospodárskom roku solídny hospodársky výsledok. Zameranie sa na žiadané osobné vozidlá a vany v kombinácii s dôslednou nákladovou disciplínou viedlo k zisku koncernu pred zdanením a odpismi (EBIT) vo výške 19,7 mld. € (2022: 20,5 mld. €). Tržby skupiny sa zvýšili na 153,2 miliardy eur (2022: 150,0 mld. €). V náročnom prostredí, ktoré bolo ovplyvňované obmedzeniami v dodávateľskom reťazci, ako aj geopolitickou a makroekonomickou nestabilitou, sa v divízii Mercedes-Benz Cars dosiahla upravená ziskovosť (RoS) 12,6 %. Divízia Mercedes-Benz Vans dosiahla upravenú ziskovosť (RoS) 15,1 %, zatiaľ čo Mercedes-Benz Mobility realizovala upravenú návratnosť vlastného kapitálu (RoE) na úrovni 12,3 %.
* Výsledky v tomto dokumente sú predbežné a ešte neboli schválené dozornou radou, ani overené externým audítorom.
„V roku 2023 sme dôsledne pokračovali v transformácii: na cesty sa nám podarilo dostať elektrické a digitálne inovácie, rozšírili sme výrobu elektrických vozidiel a dosiahli solídne finančné výsledky. Dosiahli sme to vďaka nášmu tímu, ktorý v náročných časoch opäť s veľkým nasadením realizoval vytýčenú stratégiu. Medzi najvýznamnejšie udalosti patrilo uvedenie nových produktov, napríklad modelu eSprinter a novej Triedy E. S cieľom udržať značku Mercedes-Benz na čele odvetvia zároveň cielene pracujeme na produktoch a platformách novej generácie, ako sú VAN.EA a MB.OS.“
Ola Källenius, predseda predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG
Mercedes-Benz Group |
4. štvrťrok 2023 |
4. štvrťrok 2022 |
Zmena 23/22 |
Rok 2023 |
Rok 2022 |
Zmena 23/22 |
|||||||
Obrat* |
40 261 |
41 003 |
-1,8 % |
153 218 |
150 017 |
+2,1 % |
|||||||
Zisk pred zdanením a odpismi (EBIT)* |
4 326 |
5 411 |
-20,1 % |
19 660 |
20 458 |
-3,9 % |
|||||||
Upravený zisk pred zdanením a odpismi (EBIT)* |
4 456 |
5 071 |
-12,1 % |
20 004 |
20 655 |
-3,2 % |
|||||||
Výsledok koncernu* |
3 160 |
4 027 |
-21,5 % |
14 531 |
14 809 |
-1,9 % |
|||||||
Voľný peňažný tok (priemyselná činnosť)* |
3 442 |
2 479 |
+38,8 % |
11 316 |
8 128 |
+39,2 % |
|||||||
Výsledok na akciu (EPS) v € |
2,99 |
3,72 |
-19,7 % |
13,46 |
13,55 |
-0,7 % |
|||||||
* v mil. € |
|
||||||||||||
Investície, voľný peňažný tok a čistá likvidita
Voľný peňažný tok z priemyselnej činnosti dosiahol v hospodárskom roku 2023 výšku 11,3 mld. € (2022: 8,1 mld. €), čo je spôsobené najmä vysokou ziskovosťou, vysokým konverzným kurzom hotovosti a nižším prevádzkovým kapitálom. Čistá likvidita priemyselnej činnosti sa zvýšila na 31,7 mld. € (2022: 26,6 mld. €). Investície koncernu do hmotných aktív dosiahli za celý rok 3,7 mld. € (2022: 3,5 mld. €). Náklady na výskum a vývoj predstavovali 10,0 mld. € (2022: 8,5 mld. €).
Transformácia
Výrobca vozidiel Mercedes-Benz získal certifikáciu na vysokoautomatizované jazdenie (systémy SAE úrovne 3) na diaľniciach v Nevade a Kalifornii, ako aj povolenie testovať svoje systémy SAE úrovne 3 na diaľniciach v Pekingu. Ďalšie inovácie budú nasledovať okrem iného aj v súvislosti so zavedením operačného systému MB.OS. Ten bude dostupný spolu s novou modulárnou architektúrou Mercedes-Benz (MMA) a stanoví nové štandardy ohľadom účinnosti. Mercedes-Benz okrem toho otvoril prvé prevádzky vlastnej siete rýchlonabíjacích staníc v Číne, USA a Nemecku. Spoločnosť ďalej rozšírila aj svoj model priameho odbytu. Ten bol doteraz zavedený na jedenástich trhoch, nedávno aj v Thajsku. Model priameho odbytu medzičasom pokrýva viac ako 50 % odbytu v Európe a viac ako 30 % v zámorských regiónoch.
Výsledky divízie
Upravený zisk divízie Mercedes-Benz Cars pred úrokmi a zdanením dosiahol 14,3 mld. € (2022: 16,2 mld. €). Upravená ziskovosť (RoS) dosiahla solídnu úroveň 12,6 % (2022: 14,6 %). Lepšie presadzovanie cien, nižšie ceny surovín a optimalizované výrobné náklady nedokázali úplne kompenzovať negatívne vplyvy inflácie a vyšších nákladov v dodávateľskom reťazci. Náklady na výskum a vývoj sa zvýšili v dôsledku výdavkov na budúce platformy a technológie, najmä operačný systém MB.OS. Podarilo sa výrazne zlepšiť presadzovanie cien: priemerná predajná cena v roku 2023 vzrástla o 2 % na 74 200 € a aj vo štvrtom štvrťroku zostala na zdravej, pozitívnej úrovni. Celkový odbyt v roku 2023 na úrovni 2 044 100 jednotiek zostal na úrovni predchádzajúceho roka, pričom sa zaznamenal nárast odbytu modelov Mercedes-Maybach (+19 %), vozidiel Triedy G (+11 %) a vozidiel Mercedes-AMG (+4 %). Mix modelov zostal na nezmenenej vysokej úrovni, pričom odbyt vozidiel špičkového segmentu dosiahol v minulom roku 328 300 jednotiek. Trieda S zostáva nesporným lídrom vo svojom segmente a vo všetkých hlavných regiónoch obhájila svoj trhový podiel približne 50 %. Akumulátorové elektrické vozidlá majú v súčasnosti 12-percentný podiel na celkovom odbyte divízie Mercedes-Benz Cars. Značka Mercedes-Benz v roku 2023 dosiahla v USA najvyšší podiel elektrických vozidiel spomedzi všetkých tradičných zahraničných výrobcov automobilov. Upravený peňažný tok divízie Mercedes-Benz Cars pred zdanením a odpismi (CFBIT) sa v roku 2023 zvýšil o 10 % na 12,5 mld. € (2022: 11,4 mld. €), čo viedlo k pozitívne upravenému konverznému kurzu hotovosti na úrovni 0,9 v porovnaní s hodnotou 0,7 v predchádzajúcom roku.
Mercedes-Benz Cars (vrátane značky Smart) |
4. štvrťrok 2023 |
4. štvrťrok 2022 |
Zmena 23/22 |
Rok 2023 |
Rok 2022 |
Zmena 23/22 |
||||||
Odbyt v jednotkách |
514 258 |
536 181 |
-4,1 % |
2 044 051 |
2 040 719 |
+0,2 % |
||||||
- z toho xEV |
112 043 |
111 046 |
+0,9 % |
401 943 |
333 490 |
+20,5 % |
||||||
- z toho BEV |
66 197 |
53 539 |
+23,6 % |
240 668 |
149 227 |
+61,3 % |
||||||
Obrat* |
29 569 |
30 557 |
-3,2 % |
112 756 |
111 601 |
+1,0 % |
||||||
Zisk pred zdanením a odpismi (EBIT)* |
2 912 |
4 243 |
-31,4 % |
14 224 |
16 340 |
-12,9 % |
||||||
Upravený zisk pred zdanením a odpismi (EBIT)* |
2 970 |
4 088 |
-27,3 % |
14 252 |
16 245 |
-12,3 % |
||||||
Ziskovosť (RoS) v % |
9,8 |
13,9 |
-4,1 % |
12,6 |
14,6 |
-2,0 % |
||||||
Upravená ziskovosť (RoS) v % |
10,0 |
13,4 |
-3,4 % |
12,6 |
14,6 |
-2,0 % |
||||||
Peňažný tok pred zdanením a odpismi (CFBIT)* |
3 438 |
3 104 |
+10,8 % |
12 336 |
10 718 |
+15,1 % |
||||||
Upravený peňažný tok pred zdanením a odpismi (CFBIT)* |
3 478 |
3 233 |
+7,6 % |
12 535 |
11 413 |
+9,8 % |
||||||
Upravený konverzný kurz hotovosti |
1,2 |
0,8 |
- |
0,9 |
0,7 |
- |
||||||
* v mil. € |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Obrat divízie Mercedes-Benz Vans sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom zvýšili o 18 % na 20,3 mld. € (2022: 17,2 mld. €) a upravený zisk pred zdanením a odpismi (EBIT) vzrástol o 59 % na 3,1 mld. € (2022: 1,9 mld. €), zatiaľ čo odbyt zaznamenal zvýšenie o 8 % a dosiahol nový rekord 447 800 jednotiek (2022: 415 300). Toto zvýšenie je výsledkom dobrej substancie produktov, zdravého mixu produktov, robustných cien netto a cenových prémií, ako aj opatrení zameraných na zvýšenie efektívnosti. Vyššie náklady na infláciu a logistiku sa darilo kompenzovať aj nižšími cenami surovín. V súlade so stratégiou rastu zisku a zacielenia na prémiové segmenty zaznamenali veľké vany výrazné zvýšenie odbytu a rekordný odbyt v USA. Model Sprinter je lídrom v segmente veľkých vanov v Európe, zatiaľ čo divízia Mercedes-Benz Vans je lídrom na celom nemeckom trhu. Divízia Mercedes-Benz Vans s celkovým odbytom 237 400 veľkých vanov, 178 900 stredných a 31 500 malých vanov dosiahla v každom segmente svoj doposiaľ najlepší ročný výsledok. V USA sa odbyt zvýšil o 13 % na rekordných 75 100 jednotiek za rok. Odbyt plnoelektrických vanov na úrovni 22 700 jednotiek v roku 2023 sa zvýšil o 51 %, čo predstavuje 5-percentný podiel elektrických vanov na celkovom odbyte. V roku 2023 mali premiéru aj nový eSprinter a nové portfólio stredne veľkých vanov. Ponuka modelov eCitan, EQT (WLTP: kombinovaná spotreba 100 kWh/km: 20,7 - 19,3; kombinované emisie CO2: 0 g/km), eVito, eVito Tourer, EQV a eSprinter znamená, že od roku 2023 bude divízia Mercedes-Benz Vans prinášať na trh aj plnoelektrické verzie všetkých svojich modelov. Náklady na výskum a vývoj sa zvýšili v dôsledku cielených investícií do architektúry Van Electric Architecture (VAN.EA). Investície do hmotných aktív sa zvýšili v dôsledku rekonštrukcie závodov na výrobu nového modelu eSprinter, na modernizáciu stredne veľkých vanov, ako aj na výrobu novej generácie plnoelektrických vanov. Upravený peňažný tok za celý rok vzrástol o 48 % na 3,0 mld. € (2022: 2,0 mld. €), čo viedlo k priaznivej upravenej miere konverzie hotovosti (CCR) na úrovni 1,0 (2022: 1,1).
Transportéry Mercedes-Benz |
4. štvrťrok 2023 |
4. štvrťrok 2022 |
Zmena 23/22 |
Rok 2023 |
Rok 2022 |
Zmena 23/22 |
Odbyt v jednotkách |
124 317 |
122 733 |
+1,3 % |
447 790 |
415 344 |
+7,8 % |
Obrat* |
5 611 |
5 114 |
+9,7 % |
20 288 |
17 217 |
+17,8 % |
Zisk pred zdanením a odpismi (EBIT)* |
855 |
670 |
+27,6 % |
3 138 |
1 897 |
+65,4 % |
Upravený zisk pred zdanením a odpismi (EBIT)* |
809 |
501 |
+61,5 % |
3 063 |
1 927 |
+59,0 % |
Ziskovosť (RoS) v % |
15,2 |
13,1 |
+2,1 % |
15,5 |
11,0 |
+4,5 % |
Upravená ziskovosť (RoS) v % |
14,4 |
9,8 |
+4,6 % |
15,1 |
11,2 |
+3,9 % |
Peňažný tok pred zdanením a odpismi (CFBIT)* |
650 |
665 |
-2,3 % |
2 817 |
1 731 |
+62,7 % |
Upravený peňažný tok pred zdanením a odpismi (CFBIT)* |
714 |
741 |
-3,6 % |
3 018 |
2 040 |
+47,9 % |
Upravený konverzný kurz hotovosti |
0,9 |
1,5 |
- |
1,0 |
1,1 |
- |
* v mil. € |
V konkurenčnom trhovom prostredí s nadpriemernou mierou využívania financovaných alebo prenajatých vozidiel zaznamenala divízia Mercedes-Benz Mobility nárast nových zmlúv o 7 % na hodnotu 62,0 mld. € (2022: 58,0 mld. €). Celkové portfólio vzrástlo v roku 2023 na 135,0 mld. € (2022: 132,4 mld. €). Finančný výsledok bol negatívne ovplyvnený nižšou portfóliovou maržou v dôsledku vyšších refinančných sadzieb a zvýšenej konkurencie v sektore finančných služieb, čo viedlo k upravenému zisku pred úrokmi a zdanením vo výške 1,7 mld. € (2022: 2,4 mld. €). Na výsledok mali vplyv aj výdavky na rozširovanie nabíjacej infraštruktúry. Globálne rozširovanie podnikania v oblasti nabíjania pokračovalo otváraním rýchlonabíjacích staníc v Nemecku, USA a Číne. Upravená návratnosť vlastného kapitálu (RoE) tak dosiahla 12,3 % (2022: 16,8 %).
Mercedes-Benz Mobility |
4. štvrťrok 2023 |
4. štvrťrok 2022 |
Zmena 23/22 |
Rok 2023 |
Rok 2022 |
Zmena 23/22 |
Obrat* |
7 012 |
6 858 |
+2,2 % |
26 718 |
26 954 |
-0,9 % |
Objem nových zmlúv* |
16 715 |
15 121 |
+10,5 % |
62 014 |
58 031 |
+6,9 % |
Objem zmlúv (31. december)* |
135 027 |
132 379 |
+2,0 % |
135 027 |
132 379** |
+2,0 % |
Zisk pred zdanením a odpismi (EBIT)* |
228 |
494 |
-53,8 % |
1 302 |
2 428 |
-46,4 % |
Upravený zisk pred zdanením a odpismi (EBIT)* |
345 |
494 |
-30,2 % |
1 695 |
2 428 |
-30,2 % |
Návratnosť vlastného kapitálu (RoE) v % |
6,8 |
14,0 |
-7,2 % |
9,5 |
16,8 |
-7,3 % |
Upravená návratnosť vlastného kapitálu (RoE) v % |
10,3 |
14,0 |
-3,7 % |
12,3 |
16,8 |
-4,5 % |
* v mil. €
** konečný stav roku 2022
Výška dividendy
Na výročnom valnom zhromaždení, ktoré sa bude konať 8. mája 2024, predstavenstvo a dozorná rada navrhnú dividendu vo výške 5,30 € na akciu (2022: 5,20 €). Tento návrh zohľadňuje aj efekt zvýšenia hodnoty na akciu (EPS) v rámci aktuálneho programu spätného odkupu akcií.
Spätný odkup akcií
Spoločnosť Mercedes-Benz prijala politiku spätného odkupu akcií. To znamená, že budúci voľný peňažný tok z priemyselnej činnosti (po prípadných menších fúziách a akvizíciách), ktorý prevyšuje výplatný pomer dividend vo výške približne 40 % čistého zisku skupiny, sa má použiť na financovanie spätného odkupu akcií s cieľom zrušenia týchto akcií.
Spoločnosť Mercedes-Benz Group AG sa v tejto súvislosti rozhodla realizovať aj ďalší program spätného odkupu akcií, v rámci ktorého má prostredníctvom burzy dôjsť k nákupu a následnému zrušeniu vlastných akcií v hodnote až 3 mld. € (bez vedľajších nákladov). Ďalší program spätného odkupu akcií vychádza z oprávnenia udeleného valným zhromaždením spoločnosti Mercedes-Benz Group AG dňa 8. júla 2020, podľa ktorého predstavenstvo so súhlasom dozornej rady môže v čase do 7. júla 2025 nakupovať vlastné akcie až do výšky 10 % základného imania. Tento program sa má začať bezprostredne po ukončení programu spätného odkupu akcií, ktorý bol oznámený 16. februára 2023 a stále prebieha, a má byť ukončený pred uplynutím platnosti spomenutého oprávnenia valným zhromaždením.
Na výročnom valnom zhromaždení v roku 2025 spoločnosť zamýšľa požiadať o obnovenie oprávnenia na spätný odkup akcií, aby mohol pokračovať spätný odkup akcií v súlade s politikou spoločnosti ohľadom spätného odkupu akcií. Cieľom tejto politiky spätného odkupu akcií je dosiahnuť v nasledujúcich rokoch kontinuálny rast zisku na akciu (EPS) a dividendy na akciu (DPS). Spoločnosť si v rámci každého programu spätného odkupu akcií zachováva flexibilitu ohľadom realizácie daného programu v prípade neočakávaného vývoja na trhu.
Výhľad
Hospodárska situácia aj automobilové trhy sú naďalej poznačené mimoriadnou neistotou. Neočakávaný vývoj môže vyplynúť najmä z geopolitických udalostí a z obchodnej politiky. Patrí k nim súčasný konflikt na Blízkom východe, rusko-ukrajinská vojna aj ďalšie regionálne krízy. Ďalšia potenciálna neistota vyplýva zo zvýšeného napätia medzi Čínou a USA, ako aj z ďalšieho napätia v politických vzťahoch medzi Európskou úniou a Čínou. Okrem toho treba spomenúť aj ďalší významný rizikový faktor, ktorým sú potenciálne narušenia dodávateľského reťazca a najmä nedostatočná dostupnosť kritických komponentov. Tieto faktory by zase mohli vplývať na dodávateľské reťazce, ako aj na vývoj cien surovín a energií. Negatívny vplyv na svetové hospodárstvo a na automobilový priemysel by mohli mať aj faktory ako neočakávane vysoká inflácia a úrokové sadzby, možné narušenia finančného trhu a ešte väčšie spomalenie hospodárskeho rastu.
Mercedes-Benz zavádza od roku 2024 nový prognostický ukazovateľ: podiel vozidiel xEV na odbyte nových osobných automobilov a vanov. Tento ukazovateľ nahrádza predchádzajúci ukazovateľ emisií CO2 pre nový vozový park v Európe a bude odrážať globálne aktivity skupiny Mercedes-Benz.
Prognóza odbytu: spoločnosť predpokladá odbyt divízie Mercedes-Benz Cars na úrovni predchádzajúceho roka. Súčasné výpadky v dodávkach sa zmierňujú, pričom niektoré z týchto faktorov budú negatívne ovplyvňovať aj predaj v roku 2024. Očakáva sa, že budú pretrvávať počas celého prvého polroka 2024 a budú mať vplyv najmä na odbyt v prvom štvrťroku, ktorý bude predbežne nižší ako v predchádzajúcom roku.
Očakáva sa, že podiel vozidiel xEV zostane na úrovni približne 19 – 21 % odbytu nových vozidiel.
V náročnom prostredí s nezmeneným odbytom a naďalej vysokým podielom vozidiel špičkového segmentu sa očakáva upravená ziskovosť (RoS) v intervale 10 - 12 %. Mercedes-Benz sa usiluje o presadzovanie cien na úrovni roku 2023. Obchod s jazdenými vozidlami by mal v absolútnom vyjadrení zostať na zdravej, pozitívnej úrovni, aj keď mierne pod úrovňou roku 2023. Spoločnosť očakáva menší negatívny vplyv výmenných kurzov, nezmenené výdavky na výskum a vývoj a priaznivý vplyv nákladov na suroviny. Na druhej strane sa počíta s ďalšími nákladmi v súvislosti s dodávateľským reťazcom. Celkovo sa očakáva mierne zníženie materiálových nákladov. Očakáva sa výrazné zvýšenie investícií do nehnuteľností, strojov a zariadení, čo súvisí najmä s platformou MMA. Splnenie strednodobého cieľa, ktorým je 20-percentné zníženie investícií do výskumu a vývoja, ako aj do hmotného investičného majetku v porovnaní s rokom 2019, sa aktuálne očakáva v druhej polovici desaťročia – vďaka zrýchlenému plánovaniu produktov BEV s využitím platformy MB.EA. Pre divíziu Mercedes-Benz Cars sa počíta s nezmenenou hodnotou upraveného konverzného kurzu hotovosti na úrovni 0,8 až 1,0.
Predpokladá sa, že celkový ročný odbyt divízie Mercedes-Benz Vans bude v porovnaní s predchádzajúcim rokom mierne nižší. Zatiaľ čo prvý štvrťrok by mal dopadnúť ešte priaznivo, v druhom polroku sa počíta so znížením odbytu. Začiatkom roka 2024 bol do predaja uvedený nový model eSprinter, vďaka ktorému by sa celkový podiel vozidiel xEV mal zvýšiť na 6 až 8 %. Investície do hmotných aktív, ako aj investície do výskumu a vývoja sú v porovnaní s predchádzajúcim rokom výrazne vyššie v dôsledku výdavkov na architektúru Van Electric Architecture (VAN.EA). Upravená ziskovosť sa očakáva v rozmedzí 12 - 14 %. Vzhľadom na presadzovanie cien a mix produktov sa očakáva stabilný vývoj.
Upravený konverzný kurz hotovosti (CCR) pre divíziu Mercedes-Benz Vans sa očakáva v rozmedzí 0,6 - 0,8.
Pre objem portfólia a obrat divízie Mercedes-Benz Mobility sa očakáva, že zostanú na rovnakej úrovni ako v roku 2023 s mierne priaznivou tendenciou uzatvárania nových zmlúv. Očakáva sa, že upravená návratnosť vlastného kapitálu sa bude pohybovať v rozmedzí 10 - 12 %. Úroková marža bude v prvom polroku 2024 naďalej pod tlakom. Zhoršujúca sa akvizičná marža sa začala zlepšovať, aj keď bude potrebný určitý čas, kým sa to prejaví v portfóliu. Divízia Mercedes-Benz Mobility očakáva v prvom štvrťroku maržu pod úrovňou prognózovaného koridoru pre celý rok.
Skupina Mercedes-Benz Group predpokladá, že odbyt koncernu v roku 2024 bude na úrovni predchádzajúceho roka. V pretrvávajúcom náročnom trhovom prostredí koncern očakáva, že zisk pred zdanením a odpismi (EBIT) sa v dôsledku vývoja segmentov dostane mierne pod úroveň predchádzajúceho roka. Skupina Mercedes-Benz predpokladá, že voľný peňažný tok z priemyselnej činnosti sa v dôsledku vyšších investícií do osobných vozidiel a vanov dostane mierne pod veľmi priaznivé hodnoty z roku 2023, ktoré sa dosiahli vďaka nižšiemu zisku pred zdanením a odpismi (EBIT) u osobných vozidiel a vanov a nižšej miere konverzie hotovosti (CCR) u vanov.
Strategické priority
Výrobca vozidiel Mercedes-Benz sa aj v budúcnosti bude zameriavať na prísľub svojej značky: vyrábať najžiadanejšie vozidlá na svete. Značka Mercedes-Benz zostáva strategicky zameraná a takticky flexibilná, pričom vytvára potrebné podmienky na to, aby sa stala plnoelektrickou. Tempo transformácie budú určovať podmienky na trhu a želania zákazníkov. Spoločnosť sa pripravuje na to, aby dokázala napĺňať rôzne želania zákazníkov, či už si budú želať plnoelektrický pohon, alebo elektrifikovaný spaľovací motor - v prípade potreby až do obdobia po roku 2030.
Spoločnosť očakáva, že odbyt vozidiel v segmente xEV dosiahne v druhej polovici dekády až do 50 % podielu na celkovom odbyte. Výrobne sa modernizujú, aby udržali krok s dopytom a boli pripravené na prechod do plnoelektrickej éry. Značka Mercedes-Benz udáva smer vývojom viacerých nových platforiem vozidiel. Štartovacím bodom bude budúci rok s úplne novým elektrickým CLA. Pripravované modely budú určovať nové štandardy v oblasti zvyšovania hospodárnosti a skracovania času nabíjania. Spoločnosť očakáva, že náklady na akumulátor na kilowatthodinu sa v nadchádzajúcich rokoch podarí zníži o viac ako 30 %, k čomu majú okrem iného prispieť aj faktory ako nový dizajn článkov a modulov, lepšia integrácia do vozidiel, ďalšie zlepšovanie chemického zloženia článkov (NMC a LFP), modernizácia článkov počas ich životného cyklu a kontinuálne opatrenia na zlepšovanie spolupráce s dodávateľmi.
Po digitálnej stránke bude vlastný operačný systém MB.OS predstavovať dôležitý míľnik v oblasti softvéru vozidiel. Značka Mercedes-Benz by naďalej chcela zostať priekopníkom v oblasti automatizovaného jazdenia. Okrem toho má dochádzať k ďalšej optimalizácii stopy priemyselnej činnosti a nákladovej základne, napríklad formou úzkej spolupráce s dodávateľmi s cieľom dosiahnuť štrukturálne nižšie materiálové náklady. Realizáciou svojej stratégie sa výrobca vozidiel Mercedes-Benz usiluje o zachovanie jadra značky, ktorým je jedinečná kombinácia ikonického luxusu a špičkovej technológie.
Odkazy na tlačové správy „Údaje o odbyte 2023“: group-media.mercedes-benz.com/Jahresabsatz
Odkaz na prezentáciu kapitálového trhu za celý rok 2023: group.mercedes-benz.com/ergebnisse-2023
Fotografie z výročnej konferencie o výsledkoch za rok 2023 sú dostupné tu: group-media.mercedes-benz.com
Viac informácií o značke Mercedes-Benz nájdete na:
http://media.mercedes-benz.sk a www.mercedes-benz.sk