IFA 2013: Maximum elektroniky na jednom mieste
Prestížna výstava spotrebnej elektroniky IFA Berlín bude tento rok 53. v poradí a prinesie zaujímavé produkty a informácie o tom, kam sa uberajú počítače, smartfóny, hudobné príslušenstvo, ale aj domáce spotrebiče a iné špecifické produkty. Je to európska megaakcia pre priaznivcom elektroniky, ale aj pre vystavovateľov.
Túto významnú udalosť nielen pre používateľov a fanúšikov zariadení a technológií predchádza aj špeciálna tlačová konferencia, usporiadaná v predstihu. PC REVUE je médium, ktoré na takomto type udalostí nechýba. Prinášame vám informácie o tom, na čo sa v Berlíne môžete tešiť, ale aj pár detailov o tom, kam elektronika napreduje a ako trh vnímajú výrobcovia.
Profil výstavy
Za posledné tri roky stúpol počet vystavovateľ a v súčasnosti sa drží okolo čísla 1400. Na ploche viac ako 140 000 m2 sa návštevníci budú môcť orientovať podľa zamerania produktov. Aj tento rok je IFA rozdelená na segmenty domácej zábavy a audia, domácich spotrebičov, technológií a komunikácie a počítačov. Výstava je zaujímavá tým, že tu nie sú len tie najdrahšie produkty a technologicky inovatívne novinky. Nájdete tu kompletný prierez portfóliom zariadení zo spomínanej oblasti.
Prémiové produkty na vzostupe
Pri organizovaní výstavy takéhoto formátu je potrebná analýza trhu. Tú majú vystavovatelia veľmi dobre špecifikovanú, čo sa odráža aj na prezentovaných produktoch. Napríklad v oblasti smartfónov a tabletov nastupuje trend, keď sa jednotlivé modely stávajú „generickými". Svoje o tom vedia nielen výrobcovia, ale aj používatelia. Prémiové modely smartfónov, ale aj iných produktov majú v posledných rokoch úspech. Ak výrobca poskytne zaujímavé a skutočne zlepšujúce funkcie, bude o ne záujem. Tohto sa chytil Samsung už pred pár rokmi pri modeli Samsung Galaxy S II a pokračuje v tom ďalej.
Stačí odfotiť štítok z oblečenia a cez aplikáciu od výrobcu práčok Bosch sa dozviete, ako ho treba oprať
Pridávajú sa aj ostatní výrobcovia. Takisto očakávajte nástup lacnejších modelov s funkciami NFC, biometria a jej využitie sa očakáva zatiaľ len v high-end produktoch. Takisto rozširovanie ovládania očami, gestami alebo pohybmi zariadenia. Zameranie predaja na high-end segment sa uplatní aj v ponuke audiovizuálnych zariadení.
Horúca novinka na túto jeseň – Philips Fidelio SoundSphere s TV prijímačom radu Design Line
Ako príklad spomenieme reproduktory Philips Fidelio SoundSphere s netradičným dizajnom (dostupné na jeseň) alebo kávovary a zariadenia na prípravu nápojov. Už nejde len o to, pripraviť zariadenie s veľkým počtom funkcií, ale usporiadať ich tak, aby pracovali úplne automaticky a používateľ nebol zbytočne zaťažovaný. Trend, ktorý prevládal pred 5 až 10 rokmi, sa mení. A prispôsobuje sa tomu aj dizajn. Viacerí výrobcovia majú v ponuke jeden reproduktor aj v siedmich farebných vyhotoveniach, rovnako je to aj so slúchadlami. Minimalizácia rozmerov pridaním extra technológií zasiahla aj špecifický segment reproduktorov typu soundbar.
Samsung sa zameria na top produkty, minimalistický rám, tenké telo, kovové obloženie, nechýba ani reproduktor typu soundbar
Na priestorový efekt nepotrebujete bojovať s káblami, postačí sústava meničov, zapojená v jednej placke približne s rozmermi TV prijímača. Na rok 2013 je pripravený aj reproduktor Loewe 3D Orchestra. Jeden valcový reproduktor postavený na stojane poslúži na distribúciu skutočného 3D zvuku, a to nemusí byť uprostred miestnosti. Aj z našich redakčných testov vidno, že pribúdajú špeciálne reproduktory, určené na cestovanie, ale zároveň pripravené plnohodnotne poskytnúť kvalitný zvuk v domácnosti.
V segmente kuchynských zariadení výrobcovia predstavia top produkty, aj v oblasti starostlivosti o telo sa chystajú ukázať, ako môže vyzerať skutočne moderný spotrebič. Už teraz vieme, že pôjde o dômyselne navrhnutý dizajn a funkcie, ktoré si nekladú za cieľ zaujať počtom tlačidiel. Je zaujímavé sledovať aj vývoj plochých TV. Pred rokmi predstavovali vítanú inováciu, na ktorej na prvý pohľad nebolo čo zlepovať. Veľkosť uhlopriečky je jedna vec, no hrúbka je stále oblasť inovácie číslo jeden. Bezokrajové šasi, hrúbka rámu do 2 cm, to sú výzvy na tento rok. Mení sa pohľad na tieto zariadenia a drvivá väčšina chce interaktivitu. V tomto roku pribudnú zariadenia kombinujúce prepojenie medzi inými multimediálnymi produktmi a, samozrejme, rozširovať sa budú aj smart TV. Televízory bez internetu budú v predajoch ubúdať a napojenie na internet sa stane samozrejmosťou a funkciou vyžadovanou širokým spektrom používateľov.
Tento trend vidieť aj na spôsobe ovládania. Ovládač už nemá byť čoraz dlhší a mať čo najviac tlačidiel, ale musí byť čo najjednoduchší. Nastupuje ovládanie gestami cez špeciálne zariadenia, pár lastovičiek je už na trhu. Podstatné je vzájomné prepojenie multimédií. Prehrávať bezdrôtovo obsah z notebooku, tabletu alebo telefónu do TV bude samozrejmosť pre čoraz väčší počet modelov na trhu. Samostatnú kategóriu budú tvoriť TV zariadenia s možnosťou otáčania. Zrazu tak môžete mať TV otočenú dlhšom stranou vertikálne a po pripojení k počítaču získate rozšírené možnosti, ako sledovať sociálne siete alebo mať k dispozícii widgety prispôsobené na takúto formu zobrazenia. Podľa štúdie Display Research sa očakáva vzostup predaja LCD TV do 60 palcov, masívnejší nástup OLED s uhlopriečkou nad 60 palcov sa očakáva až o tri roky.
V tomto roku, ale aj v ďalších troch bude stúpať predaj tabletov, rovnakým tempom aj predaj inteligentných telefónov. Je napríklad zaujímavé, že priemerná cena TV prijímača nepresahuje 600 eur, čo je takmer o 200 eur menej ako v roku 2007, no veľkosť uhlopriečky za túto cenu je pri mnohých modeloch dvakrát väčšia.
Vstupenky
Slovensko-nemecká obchodná a priemyselná komora, ako oficiálne zastúpenie Berlínskych veľtrhov v SR, ponúka slovenským vystavovateľom a návštevníkom informačný servis a podporu a predaj vstupeniek v predpredaji za zvýhodnené ceny. Na získanie podpory a informácií o celej akcii odporúčame všetkým navštíviť stránku www.dsihk.sk. Nájdete tam všetky informácie o ubytovaní a možnostiach dopravy do Berlína.
Michal Reiter, Sardínia
Nevyhnutné náklady na cestu a ubytovanie hradil Messe Berlin.