ACER_112024 ACER_112024 ACER_112024

Kia e-Soul a Kia e-Niro: Dvojčatá, pre ktoré je Slovensko malé

0

Spoločnosť Kia Motors mala doteraz v ponuke iba jeden elektromobil Kia Soul EV s dojazdom cca 250 km ktorý si aj u nás získal obľubu vo viacerých taxislužbách. Vzhľadom k tomu že sesterská automobilka Hyuandai predstavila v minulom roku už druhú generáciu svojich elektromobilov, po Ioniq prišla Kona, netrpezlivo sa čakalo s čím príde Kia. Správy z autosalónov sa rýchlo šírili a dnes tu máme rovno dvojicu noviniek e-Soul a e-Niro. My sme mali možnosť obe novinky v krátkom časovom slede otestovať a tak som sa rozhodol zhrnúť ich testy do jedného článku. Obe vozidlá totiž zdieľajú rovnaký pohonný systém a batériu a rovnako ako koncernový súrodenec ponúkajú 2 varianty pohonu. Nižší s batériou s kapacitou 39,2 kWh, výkonom motora 100kW (136 k) a dojazdom 277 km (podľa WLTP) a vyšší s batériou s kapacitou 64 kWh, elektromotorom s výkonom 150 kW (204 k), s dojazdom až 452 respektíve 455 kilometrov (podľa WLTP).

My sme mali k dispozícii vždy výkonnejšiu verziu v plnej výbave. Obe vozidlá disponujú DC rýchlonabíjaním až 80 kW na Ultra Fast nabíjačkách s výkonom aspoň 100 kW. Na druhej strane integrovaná AC nabíjačka s výkonom 7,2 kW je iba jednofázová, čo pri danej kapacite batérie nie je veľmi šťastné riešenie. Oproti väčšine konkurencie vozidlá podrobne zobrazujú parametre nabíjania, takže po pripojení k nabíjačke vidíte aktuálny nabíjací výkon, percentá nabitia batérie aj čas do 80% a do 100% nabitia. Vzhľadom k tomu že nabíjanie si riadi automatika vo vozidle, sú zobrazené údaje pomerne presné. Nabíjací kombinovaný konektor CCS je umiestnený v oboch prípadoch na ľavej strane prednej masky. Ide o najlepšie umiestnenie a na žiadnej nabíjačke sme s ním nemali problém.

Kia e-Soul je podľa mena pokračovaním úspešného predchodcu. Pri prvom pohľade poznávate známe tvary avšak už pri tom druhom si všimnete viacero odlišností. V prvom rade, novinka narástla na výšku aj na dĺzku. I keď v číslach je to 12 a 55 mm, vizuálne to poznáte na prvý pohľad a v porovnaní s predchodcom pôsobí nový e-Soul podstatne robustnejšie. Nahráva tomu aj úplne prepracovaná predná maska ktorej dominuje úzky sklenený pás prepájajúci oba reflektory ktoré sú vďaka novej LED technológii iba o niečo vyššie ako samotný pásik. Nižšie po bokoch sú pod sklenenými krytmi smerovky spoločne s hmlovkami, samozrejme tiež s technológiou LED. Zadná strana je klasicky zrezaná a dominuje jej kresba zadných LED svetiel ktoré sa v tvare dvojitých polmesiacov tiahnucich sa takmer v 1/3 výšky zbiehajú do stredu okolo dizajnového prvku vo farbe karosérie.

Palubná doska sa vyznačuje oblúkovými prvkami okolo prístrojového panela aj centrálneho displeja. E-Soul prichádza s úplne novým, širokouhlým, dotykovým 10,25“ displejom systému UVO Connect ktorý umožňuje trvalé zobrazenie okna s údajmi o kapacite batérie, dojazde a najbližších nabíjacích staniciach. Ak ho nechcete, dá sa samozrejme skryť. Displej má vysoké rozlíšenie a veľmi kvalitné zobrazenie. Grafika je tiež vynovená, nie je to žiadna revolučná zmena, ale je pekná z zrozumiteľná. Pribudlo zobrazenie grafov hodnotenia jazdy na ktorých vidíte štatistiku zrýchľovania, spomaľovania aj prestoje jazdy. Chýbalo mi iba zobrazenie rekuperovanej energie počas jazdy. Novinkou je možnosť pripojenia vozidla k mobilu na diaľku pomocou vstavanej SIM karty a tiež hlasové ovládanie ktoré umožňuje vytáčanie čísla a ovládanie multimédií. Hlasové vyhľadávanie kontaktov funguje v rámci celého telefónneho zoznamu a umožňuje vybrať aj konkrétne číslo ak ich máte pri kontakte uložených viac. Systém nepoužíva žiadne prednastavené frázy alebo prednahraté mená. Vyhľadávanie vo väčšine prípadov fungovalo dobre, iba občas malo nejaké anomálie a tvrdošijne sa snažilo vyhľadať všetko iné, iba to čo ste chceli nie. Na to že je to prvý takýto systém ktorý som testoval vo vozidle Kia a v porovnaní s konkurenciou v tejto triede je aj tak jeden z najlepších.

Prístrojový panel je tvorený farebnými displejmi, nejde však o virtuálny kokpit,  možnosti konfigurácie sa ale obmedzujú na stredné okno kde si môžete meniť zobrazenie palubného počítača, navigácie a asistenčných systémov a môžete tu nastavovať parametre vozidla. Pozitívom je že displej má matný povrch, takže nemá tendenciu k odrazom. Prístrojový panel vľavo ukazuje graficky stav nabitia batérie a veľkým číslom predpokladaný dojazd, vpravo zase grafiku výkonu a rýchlosti a číselnú hodnotu rýchlomeru. Priehľadový displej vozidlo nemá. Ovládacie tlačidlá na volante sú združené v dvoch kruhových pozíciách. Tlačidlá majú pomerne veľký zdvih a vďaka tomu že sú hneď pri sebe akosi som sa s nimi nevedel zžiť a občas som trafil niečo iné. Nie je to nič tragické ale Niro to má vyriešené lepšie. Volič jazdných režimom je kruhový s tlačidlom P v strede a je spolu s ďalšími ovládačmi umiestnený na strednej konzole. Nájdete tu aj tlačidlá vyhrievania volantu a sedadiel, mimochodom, vyhrievané sú aj zadné, jazdných módov, či Auto Hold a parkovacej elektrickej brzdy. Pred voličom je tradične miesto pre mobilný telefón s bezdrôtovým nabíjaní, 12V zásuvkou a 2 USB vstupmi, jeden pre nabíjanie. Klimatizácia je jedno-zónová avšak s možnosťou cielenia iba na vodiča, ak sa vo vozidla veziete sám.

Napriek tomu že je e-Soul  nižším modelom ako e-Niro, výbava je bohatá a nájdete tu aj najdôležitejšie asistenčné systémy. Nechýba adaptívny tempomat pracujúci do nulovej rýchlosti, udržiavanie v jazdnom pruhu a veľmi užitočný systém inteligentnej rekuperácie. Ten automaticky zaradí rekuperáciu pri zrýchľovaní vozidla z kopca a spolupracuje s radarom, takže ak dáte nohu z plynu a blížite sa k autu pred vami, automaticky zaradzuje rekuperáciu až v troch stupňoch, takže pomerne účinne udržuje odstup. Ak sa vozidlo pred vami vzdiali, rekuperáciu zase zníži aby vozidlo využívalo plachtenie. Treba však myslieť na to že v tomto prípade nepracuje adaptívny tempomat, takže je ovládaná iba rekuperácia, nie brzdenie. Rekuperáciu možno v troch stupňoch ovládať aj pádlami pod volantom, tretí stupeň už zabezpečuje pomerne výrazný brzdiaci účinok, takže brzdy budete používať minimálne. Z technologickej výbavy je tu ďalej zadná kamera a 360°senzory. Trochu mi chýbalo sledovanie slepých uhlov a križujúcej premávky pri cúvaní. To by sa ale zase prejavilo na cene. Osvetlenie je kompletne zverené LED. Svetlomety majú plnú automatiku vrátane diaľkových svetiel. Tie pracovali výborne, malé problémy boli iba po daždi keď niekedy prepínali na stretávacie oneskorene. Hudbu obstaráva veľmi slušný audiosystém harman/kardon. Pozitívne je že môžete mať súčasne pripojené 2 smartfóny, jeden ako hands-free a druhý na audio. Podporované je tiež pripojenie Apple Car Play, Android Auto aj Mirror Link.

Jazdné vlastnosti sú veľmi dobré. 150 kW výkonu s krútiacim momentom 395 Nm vystrelí vozidlo na stovku za 7,9s. Výkon je prenášaný iba na prednú nápravu, takže hlavne na klzkej vozovke je treba byť opatrnejší. V zákrutách drží dobre vďaka nízkemu ťažisku. Priestor pre posádku je veľmi dobre riešený a aj na zadných sedadlách je dostatok priestoru. Kufor je menší ako na e-Niro, kočík doňho nenapracete, na bežné potreby však ponúka priestoru dostatok. Vozidlo som mal na test v čase horúčav, takže asi 85% jázd som absovoval s klimatizáciou a asi 45% jázd po diaľnici. Napriek tomu sa dojazd pohyboval okolo 380 km. Pri jazde mimo diaľnice, prevažne po okreskách som dosiahol 460 km. V mestskej prevádzke bez použitia kúrenia či klimatizácie má vozidlo potenciál dosiahnuť cez 550 km. Celkovo som počas testu najazdil 1560 km so spotrebou 15,3 kWh/100 km. Pri jazde mimo diaľnicu dosiahnete spotrebu 11,5-13 kWh/100 km podľa štýlu jazdy. Interná nabíjačka je jednofázová takže z 230V nabíjate maximálne 2,3kW ( plné nabitie z 10% necelých 33 hodín) , z Wallboxu 16A maximálne 3,7 kW (20h 30 min) a z wallboxu pri prúde 32A využijete plnú kapacity nabíjačky 7,2 kW ( 10h 30 min). Ak máte k dispozícii 3 fázový Wallbox, vozidlo bude využívať iba jednu fázu. Na AC nabíjanie sa využíva konektor Typ2, na DC nabíjanie slúži CCS. Ten umožňuje nabíjanie maximálnym výkonom 78 kW (nabitie z 10% na 80% asi za 44 minút) na Ultra Fast nabíjačke. Na bežných 50 kW rýchlonabíjačkách nabíja výkonom 49 kW (63 min) Pri nabíjaní na 100% musíte prirátať v oboch prípadoch ďalších 45-55 minút. Pri nabíjaní na Ultra Fast nabíjačke by mohlo byť nabitie rýchlejšie, vozidlo však plným výkonom nabíja cca do 40% potom klesá výkon asi na 66 kW asi do 55%, potom na 57 kW do asi 72% , na 37 kW až do 78% a ďalej sa drží až do 89% na 26 kW a smerom k plnému nabitiu klesá. Výkon však záleží aj na teplote batérie, takže podľa toho sa potom charakteristika prispôsobuje. Pri teste po diaľničnej jazde začínalo pri 19% nabíjanie na 64kW a na 78kW sa dostalo asi po prvých 10 minútach.

Kia e-Soul je vynikajúce vozidlo ktoré poslúži hlavne pre rodiny s odrastenejšími deťmi ako plnohodnotná náhrada rodinného vozidla. Kombinácia dojazdu, priestrannej kabíny a slušnej výbavy z neho robí horúceho konkurenta.

Kia e-Niro je väčším bratom s o niečo usadenejším dizajnom. Zatiaľ čo e-Soul na ceste neprehliadnete, e-Niro ide skôr cestou zapadnutia medzi ostatné vozidlá a že ide o elektromobil poznáte iba podľa jemných dizajnových prvkov.  Skôr preto osloví konzervatívnejších zákazníkov.

Z koncernovej trojice elektrických SUV ( Hyundai Kona EV, Kia e-Soul a e-Niro) je e-Niro najväčším a najlepšie to poznáte na priestornosti kabíny aj kufra. Ako som spomínal na začiatku, technológia pohonu je zdieľaná všetkými troma modelmi, takže rovnaká je batéria, motor, aj možnosti nabíjania a aj v testoch boli výsledky veľmi podobné. Napriek tomu že podobné prvky by sa našli, kabína je iná ako u e-Soulu. Prístrojový panel je tiež displejový, má však odlišnú grafiku. Iný je aj centrálny displej ktorý je rovnaký ako u Plug-in hybridnej verzie, takže 8“ dotykový a nie je tu hlasové ovládanie. Vzhladom k väčšiemu priestoru je ináč riešená stredová konzola. Je vyššia s veľkým úložným priestorom vpredu a veľkou schránkou so zasúvacou roletkou za voličom jazdných režimov. Ten je rovnaký ako u e-Soul aj s ovládačmi okolo, sú však ináč usporiadané.

Vo výreze stredného panelu je aj nabíjacie miesto pre mobil s 12 V zásuvkou a dvomi USB. Ovládanie na volante je usporiadané praktickejšie s lepšie rozmiestnenými tlačidlami. Vo výbave je naviac asistent sledovania mŕtvych uhlov a sledovania križujúcej premávky za vozidlom. Zaujímavé je že na rozdiel od Kony, e-Niro nemá vo výbave priehľadový displej. Či ho bude možné doobjednať neviem, v čase testovania vozidlo ešte nebolo oficiálne uvedené na náš trh. Ináč je ale výbava bohatá a všetky dôležité bezpečnostné systémy sú jej súčasťou. Rovnako ako u e-Soul je celé osvetlenie zverené LED technológii aj s automatickým prepínaním diaľkových svetiel. Tie fungovali veľmi dobre. Vo výbave je aj vyššie spomínaný inteligentný systém rekuperácie.

e-Niro som testoval počas podobného počasia, takže veľkú časť jazdenia s klimatizáciou. Pri dlhšej trase (450 km) s minimom diaľnice (asi 35 km) sa spotreba dostala na 12,8 kWh/100 km pri obsadení 3 dospelými a jedným dieťaťom.

Pri testovaní sa mi tak potvrdil minimálny vplyv obsadenosti auta na spotrebu. Na rozdiel od spaľovacieho pohonu kde spomaľujete pomocou bŕzd, tu vďaka rekuperácii časť energie vraciate do batérie. Práve rozdiel v spotrebe pri rozjazde zaťaženejšieho vozidla sa na druhej strane pri spomaľovaní vďaka väčšej zotrvačnosti vyrovná.

Takže nárast spotreby je minimálny. Počas testu sa spotreba ustálila na 14,1 kWh/100km po najazdení 1720 km a maximálny dojazd som dosiahol 475 km. Bežná spotreba pri kombinácii s diaľnicou je 15,4 kWh/100 km.  Lepšie hodnoty sú ale dané menším podielom diaľnice. Ináč sú hodnoty spotreby veľmi podobné.

E-Niro je lepšou voľbou pre rodiny aj s menšími deťmi a pre všetkých ktorý sa s elektromobilom nechcú príliš odlišovať. Ponúka výborný priestor, veľmi slušnú dynamiku jazdy a bohatú výbavu. V čase testu e-Niro ešte nebolo u nás oficiálne v predaji, preto je cena iba našim odhadom a môže sa líšiť.

Verdikt:
V súčasnosti je v pomere cena/výkon jediným reálnym konkurentom pre oba modely koncernová Kona Electric. Žiadny iný model elektromobilu v tejto cenovej kategórii neponúka tak veľký dojazd a výkon.

Model

Kia e-Soul 64

Kia e-Niro 64

Kapacita batérie (kWh)

64

64

Napätie batérie (V)

356

356

Poháňaná náprava

predná

predná

Výkon motora (kW)

150

150

Krútiaci moment (Nm)

395

395

Nabíjanie DC typ konektora

CCS

CCS

Nabíjanie DC max. výkon

80

80

Nabíjanie AC typ konektora

Typ2

Typ2

Nabíjanie AC výkon nabíjačky

7,2

7,2

Podpora 3f AC nabíjania

-

-

Pohot.hmotnosť

1682

1748

Max. rýchlosť (km/h)

167

167

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

7,9

7,8

Dojazd (km) WLTP

452

455

Dojazd v teste

460

475

Spotreba podľa výrobcu (kWh/100km)

15,7

15,9

Spotreba v teste (kWh/100km)

15,3

15,4

     

TEST PC REVUE

07/2019

07/2019

Cena modelu  (Eur s DPH)

39 490

 

Cena testovaného vozidla (Eur s DPH)

41 290

odhad 42 500

 

Hodnotenie e-Soul

Tip redakcie: Pomer cena/výkon
+ výbava, výborný dojazd , rýchle nabíjanie, vysoký výkon, kvalitné spracovanie
- menší kufor

Jazdné vlastnosti: 90
Spotreba: 98
Priestor pre posádku, pohodlie: 90
Technologická výbava: 90
Ostatná výbava: 95
Ovládanie: 100
Vyhotovenie : 100
Celkom: 95

 

Hodnotenie e-Niro

Tip redakcie: Pomer cena/výkon
+ výbava, priestor pre posádku, dojazd , rýchle nabíjanie, vysoký výkon, kvalitné spracovanie
- nič podstatné

Jazdné vlastnosti: 90
Spotreba: 98
Priestor pre posádku, pohodlie: 100
Technologická výbava: 95
Ostatná výbava: 95
Ovládanie: 100
Vyhotovenie : 100
Celkom: 97

Zobrazit Galériu

René Hubinský, foto Martin Do

Všetky autorove články
auto automobil technológie lifestyle vykon motor

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať