S_1124_Gaming Advertisement

Lietadlo s motorom bez pohyblivých častí by mohlo mať nižšie prevádzkové náklady

Technológie
0

Startup z Baltimoru úspešne otestoval zmenšenú verziu prúdového motora bez pohyblivých častí, aby dokázal, že tento koncept funguje. Spoločnosť Wave Engine Corp. zverejnila na YouTube video, ktoré ukazuje, ako jeho demonštrátor naberá rýchlosť, vzlieta, robí niekoľko vzduchových manévrov a úspešne pristáva. Bezpilotné lietadlo (UAV) malo na vrchnej časti zostavu, ktorá pripomínala zakrivené výfukové potrubie na výkonnom aute.

V skutočnosti to bol vlnový motor, súčasná variácia pulzačného (oscilačného) motora, ktorý bol prvýkrát použitý na nemeckých riadených strelách V-1 v druhej svetovej vojne. Spoločnosť uviedla, že vlnové motory fungujú pomocou tlakových vĺn namiesto rotujúcich častí ako konvenčné turbínové prúdové motory. „Prerušované spaľovanie vo vnútri dutej trubice vytvára tlakové vlny, ktoré tlačia horúce plyny a vytvárajú ťah,“ uviedla spoločnosť Wave Engine Corp. Dodala, že náklady a zložitosť prúdového pohonu sú s touto technológiou výrazne nižšie.

Hoci návrhy pulzačných motorov existujú už celé storočie, komerčný letecký priemysel túto technológiu vo veľkej miere odmietal, pretože bola príliš hlučná a ťažko sa regulovala počas letu. Používajú sa v modeloch lietadiel, dronoch a priemyselných aplikáciách. Konštrukcie pulzačných prúdových motorov boli vyskúšané na experimentálnych vrtuľníkoch a niektorí sú presvedčení tak ako Wave Engine Corp., že pulzačný detonačný motor (PDE) sľubuje vyššiu účinnosť ako prúdové motory s turboventilátorom.

Boeing má patentovanú technológiu pulzačného motora s názvom Pulse Ejector Thrust Augmentor (PETA), zatiaľ čo výrobcovia leteckých motorov Pratt & Whitney a General Electric majú výskumné programy PDE, ktoré využívajú pulzačné motory na testovanie konceptov v ranej fáze návrhu. 

Wave Engine prvýkrát otestoval technológiu v roku 2020 namontovaním prototypu motora na pilotovaný klzák a jeho zapnutím počas letu. Pri najnovšom bezpilotnom lete bol motor integrovaný do UAV. Samozrejme, prejsť od prototypu na komerčné prúdové lietadlo je veľký skok. Bude to zahŕňať roky testovania, vývoja a certifikácie technológie.

Zdroj: robbreport.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať