Recenzia: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle – kvalitné SUV za rozumnú cenu
Mitsubishi je jedna z automobiliek, v ktorých ponuke nenájdete desiatky modelov a motorizácií. Automobilka sa drží hesla „radšej menej, ale zato poriadne“. Nový Outlander je dostupný v troch motorizáciách – benzínovej, plug-in hybridnej a v dieselovej. Na test sme tentoraz dostali dieselovú verziu so vznetovým radovým štvorvalcom s turbom a výkonom 110 kW (150 k), so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a najvyššou výbavou Instyle. SUV veľmi často netestujeme, a tak som bol zvedavý, čo tento „drobček“ dokáže a ako si budú počínať technologické vymoženosti na jeho palube. Novinka je faceliftom modelu Outlander 3. generácie. V tomto prípade však nejde iba o dizajnové vychytávky, vozidlo dostalo predovšetkým rozsiahlu technologickú výbavu, s ktorou bez problémov môže čeliť konkurencii. Exteriér pôsobí mohutným dojmom a chrómované prvky zvýrazňujú línie karosérie. Nejde však o žiadne dizajnové úlety. Vnútri nájdete miesto pre 7 osôb, hoci posledné dve sú ako zvyčajne viac symbolické a využijete ich iba pre menšie deti. Na krátke výlety po okolí ich však viacero používateľov ocení. Pre posádku na predných aj zadných sedadlách je však miesta na rozdávanie, a ak nevyužívate tretí rad sedadiel, kráľovská je aj veľkosť kufra. Outlander nepodlieha módnej vlne klesajúcej zadnej časti, takže vyšší dospelí sa pohodlne usadia aj vzadu. Palubná doska má klasickú koncepciu s prístrojovým panelom pred vodičom, osadeným klasickým otáčkomerom a rýchlomerom s informačným farebným displejom uprostred a displejom multimediálneho systému umiestneným v stredovej konzole. Zaujímavé je to, že sa celý predný panel môže motoricky vyklopiť, čím odkryje štrbinovú CD mechaniku a čítačky kariet SD.
Systém však umožňuje aj prehrávanie z USB či audiovstupu. Vstupy sú umiestnené v zadnej časti vnútri lakťovej opierky. Koncepcia aj grafika informačného systému nezaprú, že sú staršieho dáta, podľa mňa to však nie je úplne na škodu. Žiaľ, dizajnéri si neodpustili použitie módnych lesklých obložení na stredovej konzole, takže prachovka bude povinným príslušenstvom. Na volante nájdete vľavo ovládanie multimédií a telefónu, svoje tlačidlo tu má aj ovládanie 360° kamier. Systém používa 4 kamery, ktoré poskytujú panoramatický obraz okolia vozidla na rozdelenom displeji, pričom vo väčšom okne sa zobrazuje obraz z prednej alebo zadnej kamery podľa zaradeného jazdného režimu. Kamery tak poskytujú presnú informáciu o okolí vozidla hlavne pri pohybe v stiesnených priestoroch alebo v teréne. Obraz kamier patrí k lepšiemu priemeru a sú použiteľné aj v noci. Ľavá strana volantu je vyhradená ovládaniu adaptívneho tempomatu a obmedzovača rýchlosti. Trochu čudne je umiestnené tlačidlo prepínania palubného počítača, ktoré si našlo miesto vľavo pod volantom. Na spodnej časti stredovej konzoly sú ešte tlačidlá ovládania vyhrievania predného skla, volantu, systému varovania pred premávkou zozadu a vypnutie elektrického ovládania zadných dverí. Nájdete tu aj 12 V zásuvku a schránku na umiestnenie ovládača, ak ho nenosíte vo vrecku. Stredová konzola poskytne v prednej časti uzatvárateľný priestor na dva poháre a za radiacou pákou je ešte ovládanie elektrickej parkovacej brzdy, režimu autohold a prepínač inteligentného ovládania pohonu 4×4 S-AWC.
Mechanický volič automatickej prevodovky používa kulisu, čo sa už dnes často nevidí. Na pohodu ovládania to však nemá vplyv. Šesťstupňová automatická prevodovka umožňuje aj sekvenčné radenie pádlami pod volantom. Vonkajšie spätné zrkadlá sú elektricky zasúvateľné, trochu v tejto kategórii zamrzí, že elektrické ovládanie okien má automatické doťahovanie iba u vodiča. Na to, aká je kabína veľká, prekvapí relatívne málo odkladacích miest, a tak som celý čas zápasil s tým, kam umiestniť mobil. Multimediálny systém má vstavanú aj podporu digitálnych rádií systému DAB, no umožňuje aj príjem v pásmach FM, MW a LW. Ovládanie nie je z najdokonalejších. Nepríjemné je to, že celý systém komunikuje iba v angličtine a niekoľkých ďalších cudzích jazykoch, slovenčinu a češtinu medzi nimi nenájdete. To platí aj pre hlasové ovládanie, ktoré je tak pre našinca bezpredmetné, a aj pre navigáciu. Navigácia má navyše prednastavené hlasové navádzanie, ktoré si síce môžete vypnúť, ale po novom naštartovaní je zase späť. Spolupráca s mobilom využíva staršiu koncepciu, takže si systém nenačítava zoznam kontaktov z mobilu, ale funguje iba v úlohe hands-free. Navigácia má vstavané TMC, ale umožňuje po pripojení k mobilu aj sťahovanie informácií z internetu. Môžete získať aj ďalšie informácie, ako je počasie a podobne. Podstatne lepšie sú na tom asistenčné systémy. Adaptívny tempomat pracoval spoľahlivo a funguje až do nulovej rýchlosti. Pokiaľ vozidlo pred vami zastaví na dlhší čas, rozsvieti sa upozornenie, že máte zabrzdiť, a systém sa vypne. Pri pohybe v kolóne, ak sa vozidlo pred vami zastaví a po niekoľkých sekundách rozbehne, systém automaticky pokračuje v jazde.
Pokiaľ radar zaznamená alebo stratí vozidlo pred sebou, ozve sa krátky zvukový signál. To je síce dobré, ale konštruktéri si mohli dať trochu záležať na vyladení softvéru. Ak totiž idete rovnakou rýchlosťou ako vozidlo pred vami na hranici dosahu radaru, pípanie sa zbytočne ozýva pričasto, čo je trocha otravné (hlavne pre spolucestujúcich, ktorí by si radi zdriemli J). Systém LCA (Lane Change Assist) tu funguje iba v role signalizácie pri opustení jazdného pruhu a do riadenia nezasahuje. Vo výbave je ďalej BSW (Blind Spot Warning) na sledovanie mŕtveho uhla, ktorý využíva dvojicu radarových senzorov, umiestnenú pod zadným nárazníkom. O tie sa delí so systémom RCTA (Rear Cross Traffic Alert), ktorý sleduje premávku za vozidlom hlavne pri cúvaní z radu vozidiel. Vzhľadom na veľkosť Outlandera ide o veľmi užitočný systém. Jeho funkčnosť som vyskúšal niekoľkokrát a okrem vozidiel reaguje aj na bicykle a chodcov. Outlander je však zaujímavý hlavne unikátnym systémom 4×4 S-AWC (Super All Wheel Control). Ten sa stará o optimálnu prácu pohonu 4×4. Pri móde ECO posiela hnaciu silu iba na predné kolesá na zníženie spotreby, no ak zaregistruje klzký povrch, prepne sa automaticky na 4×4. V režime Normal riadi prenos hnacej sily podľa aktuálnych podmienok na ceste. Režim Snow je určený špeciálne na jazdu po klzkom povrchu. Zaručuje optimálny prenos hnacej sily a stabilitu vozidla. Režim Lock zaradí trvalý pohon 4×4. Možno ho použiť na akomkoľvek povrchu v celom rozsahu rýchlostí. Súčasťou systému je aj AYC (Active Yaw Control), systém aktívneho natáčania vozidla okolo zvislej osi.
Ten pri brzdení v zákrute pomocou pribrzďovania niektorého z kolies udržuje stopu. Pri akcelerácii zase pomocou rozdelenia hnacej sily vytvára vektor na jednoduchšie prejdenie zákruty. Vďaka tomu aj na klzkom povrchu alebo v teréne bezpečne prejdete zákrutu. Systém S-AWC má aj svoj indikátor, ktorý si môžete nechať zobraziť na palubnej doske, pričom graficky znázorňuje veľkosť hnacej sily na jednotlivých kolesách aj činnosť medzinápravovej spojky. Jazda Outlanderom je zážitok, a pokiaľ to nevyskúšate, nebudete vedieť, čo na tom majitelia SUV vidia. Vozidlo je ideálne na jazdy po „okreskách“ a ľahšom teréne. Využijú ho hlavne milovníci lyžovania a ďalších outdoorových zimných či letných športov, ktorí potrebujú občas zájsť aj na horšie prístupné miesta. Rozhodne sa však nehodí ako vozidlo na dochádzanie do práce v rámci mesta. Na jazdenie po meste je zbytočne veľké a často budete mať problém aj s parkovaním. Vozidlo dobre drží stopu a nemá tendenciu na nadmerné nakláňanie. Daňou za to je však tvrdší podvozok, vďaka ktorému poznáte všetky nerovnosti. Šesťstupňový automat nemá veľa ochoty na rýchle radenie a tomu zodpovedá aj nižšia hodnota zrýchlenia. Outlander vyhovie viac vodičom, ktorí potrebujú spoľahlivé a robustné vozidlo s veľkým priestorom, nie pretekárom. Na spomínaných okreskách som sa so spotrebou dostal na 6,7 l/100 km, pri jazde po diaľnici však spotreba kulminovala v okolí 8,5 – 8,9 l. Pri jazdení po Bratislave som sa nedostal pod 10 l/100 km. Vozidlo nemá vo výbave ani systém štart/stop.
Užitočná bola funkcia Auto hold, ktorá napríklad pri zastavení na semaforoch pribrzdí, takže nemusíte stáť na brzde tak ako pri starších automatoch. Novinkou je aj elektrická brzda. Tá nahradila klasickú mechanickú parkovaciu brzdu a je ovládaná prepínačom na stredovej konzole. Brzda spolupracuje so snímačom sklonu, a ak zastavíte na väčšom svahu, automaticky zvýši brzdný účinok. Ak tomu nedôverujete, je tu možnosť dvojitým potiahnutím prepínača zvýšiť brzdný účinok. Pri rozjazde sa brzda automaticky odbrzdí. Systém možno využiť aj na núdzové brzdenie, keď sa zapája aj záložný hydraulický systém a brzdí všetkými kolesami. Samostatná kapitola je osvetlenie. To možno plne zveriť automatike. Denné a stretávacie svetlá využívajú technológiu LED, stretávacie sú adaptívne, menia sklon podľa podmienok jazdy tak, aby neoslňovali ostatných vodičov. Svietenie má vysoký výkon a automatika fungovala veľmi dobre. Diaľkové svetlá sú halogénové, čo pôsobí trochu nesúrodo. Majú teplejšiu farbu a oproti stretávacím LED svetlám o poznanie nižšiu svietivosť. Ťažko povedať, prečo výrobca zvolil takúto zvláštnu kombináciu.
Outlander vo mne zanechal vcelku dobrý dojem. Kvalitné spracovanie, na ktorom sa nemalou mierou podpisuje fakt, že sa vyrába priamo v Japonsku, slušné jazdné vlastnosti aj v ľahšom teréne a zaujímavý dizajn určite oslovia nejedného milovníka SUV. Cena modelu sa v čase testovania pohybovala v akcii od 26 900 eur so 6-stupňovým manuálom do 37 500 eur v prípade testovanej verzie Instyle. To je však cena, za ktorú si zo showroomu odveziete bez ďalších príplatkov kompletnú bezpečnostnú výbavu, 6-stupňový automat a jediné, čo sa dá ešte doplatiť, je metalický alebo perleťový lak za 600 eur, prípadne súprava na zväčšenie batožinového priestoru za 120 eur. U nemenovanej konkurencie sú vám za túto cenu schopní dodať oholené auto s ručným sťahovaním okien J.
VERDIKT
Outlander presvedčí kvalitou spracovania, dobrými jazdnými vlastnosťami, vysokou technologickou výbavou aj zaujímavou cenou.
ŠPECIFIKÁCIE
Rozmery (d × š× v) 4695 × 1810 × 1710 mm, rázvor 2670 mm, svetlá výška 190 mm, palivová nádrž 60 l, prevádzková hmotnosť 1685 kg, vznetový motor 4 valce/16 ventilov 2.2 DI-D DPF, zdvihový objem 2268 cm3, max. výkon 110 kW (150 k), max. krútiaci moment 360 Nm, prevodovka 6-stupňová automatická, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11,6 s, max. rýchlosť 190 km/h
Cena : od 26 900 EUR, testovaný model 37 500 EUR
PLUSY, MÍNUSY
+ Dobré jazdné vlastnosti, kvalitné spracovanie, dizajn, inteligentný pohon 4×4, výbava
- Vyššia spotreba
HODNOTENIE
Jazdné vlastnosti: | ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ | 90 % |
Spotreba: | ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ | 80 % |
Priestor pre posádku, pohodlie: | ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ | 100 % |
Technologická výbava: | ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ | 90 % |
Ostatná výbava: | ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ | 95 % |
Ovládanie: | ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ | 95 % |
Vyhodnotenie: | ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ | 100 % |
Celkovo: 93 %
Zobrazit Galériu