Test: Renault Talisman
Dizajn vozidla je navrhnutý tak, že predovšetkým predná maska s výraznou chrómovou mriežkou a svetlomety pretiahnuté elegantnými krivkami do blatníkov, štíhly bočný profil s miernym stúpaním v zadnej časti ho opticky predlžujú a rozširujú. Tento dojem ešte umocňuje línia strechy predĺžená spojlerom a zdôraznená strešnými lištami z brúseného hliníka. Z hľadiska priestrannosti kabíny patrí vozidlo medzi špičky vo svojom segmente. Po sklopení zadných operadiel možno prepraviť náklad dlhý až 2010 mm a objem batožinového priestoru sa zvýši na 1700 dm3. Mimochodom, batožinový priestor otvoríte, aj keď máte plné ruky, stačí mať pri sebe elektronický kľúč od vozidla a pokývať nohou pod zadným nárazníkom.
Pri kombi vyššej strednej triedy, teda segmentu D by ste očakávali motor s objemom dva litre a vyšším. Štvorvalcový, 16-ventilový preplňovaný diesel má však iba 1598 dm3, takže napriek tomu, že ide o twin-turbo, určite začnete uvažovať, či to v Renaulte s down sizingom predsa len trochu neprehnali. Výkon 118 kW (160 k), maximálny krútiaci moment 380 Nm a maximálna rýchlosť 213 km/h vás určite upokoja. S výnimkou používateľov obľubujúcich vyslovene športovú jazdu, ktorí si, samozrejme, nekúpia kombi, a azda denného križovania nemeckých diaľnic, kde nie je obmedzená rýchlosť, uspokojí nový Talisman Grandtour všetky požiadavky na rodinné či firemné veľkopriestorové a veľmi pohodlné auto.
Prvá jazda
Zážitok sa začína už pri nastupovaní. Po otvorení dverí sa sedadlo vodiča automaticky posunie o 50 mm dozadu. Len čo sa vodič usadí a naštartuje, sedadlo sa vráti do pôvodnej pozície. Uvítací ceremoniál pokračuje vizuálnymi animáciami na prístrojovom displeji aj na 8,7-palcovom vertikálne orientovanom dotykovom displeji systému R-LINK 2, takže máte dilemu, či najskôr otestovať jazdné vlastnosti a výkon motora alebo elektronickú výbavu. Rozhodli sme sa elektroniku testovať za jazdy. Po naštartovaní sa pred vodičom vyklopí priesvitný farebný head-up displej so základnými údajmi potrebnými na jazdu vrátane asistenčného systému na jazdu v jazdných pruhoch a navigačných pokynov.
Na menej frekventovanej ceste sme testovali systém Multi-Sense, ktorý umožňuje vybrať štyri predprogramované nastavenia: Eco, Comfort, Neutral a Sport, prípadne si podľa svojich preferencií nakonfigurovať režim Perso. Jedným úkonom vodič ovláda komplexnú a intuitívnu koordináciu množstva technológií. Vybraný režim ovplyvňuje činnosť motora, prevodovky, riadenia, ale aj adaptívnych tlmičov či dokonca atmosféru v interiéri zmenou farby ambientného osvetlenia a dokonca aj generovaného zvuku motora. Aktuálne nastavený režim ľahko poznáte podľa farebnej témy prístrojového displeja aj displeja R-LINK2. Vzhľadom na polemiku ohľadne objemu motora sme boli zvedaví na režim Sport. Vyskúšali sme ho najskôr pri rozjazde na diaľnici. Automatická prevodovka preraďovala tak, aby sa dosiahlo maximálne zrýchlenie. Pruženie v tomto režime, či už v ostrej zákrute výjazdu na diaľnicu, alebo bežnej sporadicky udržiavanej okresnej ceste s výtlkmi, je síce najtvrdšie z ponúkaných režimov, ale stále je také „francúzske“, teda preferujúce komfort pred tuhosťou. Pripomíname, že ide o rodinné alebo podnikové kombi, a nie športové auto. Adaptívne riadenie tuhosti pruženia ovláda vertikálne pohyby karosérie a pocitovú stránku jazdy. Priebežne prispôsobuje správanie tlmičov stavu vozovky a dynamike vozidla. Vzhľadom na stav našich ciest sa mu nie vždy podarí optimálne stabilizovať dlhé a ťažké kombi. Motor príjemne prekvapil dynamikou a poskytuje dosť výkonovej rezervy aj na predbiehanie.
Výber režimu sa dá zmeniť aj za jazdy
Otestovali sme aj systém 4CONTROL, ktorý ovláda natáčanie zadných kolies. Spôsob natáčania sa líši v závislosti od nastaveného režimu a rýchlosti. V režime Comfort pri rýchlostiach pod 50 km/h, Neutral pod 60 km/h, v režime Sport pod 80 km/h sa zadné kolesá natáčajú v opačnom smere než predné v uhle maximálne 3,5 stupňa, čo výrazne zlepšuje manévrovateľnosť a vozidlo vyvoláva dojem, akoby malo oveľa kratší rázvor. Pri vyšších rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú v rovnakom smere ako predné. Tento efekt je porovnateľný s predĺžením rázvoru, čo zvyšuje stabilitu a bezpečnosť.
Elektronická výbava
Vzhľadom na naše zameranie sme najväčšiu pozornosť venovali elektronickým systémom, ktoré asistujú vodičovi pri riadení a významným spôsobom prispievajú k bezpečnej a pohodlnej jazde. Po prekročení rýchlosti 30 km/h sa aktivuje systém sledovania jazdy v jazdných pruhoch a dodržiavania odstupu od vozidla pred vami. Bezpečný odstup je indikovaný zelenou farbou plochy obrázka cesty medzi čiarami na priehľadnom displeji. Ak sa vzdialenosť skracuje, zmení sa farba na oranžovú a červenú. Pri vyššej rýchlosti sa zobrazuje aj čas, za ktorý prejdete vzdialenosť medzi vozidlami. Údaj 0,7 s a kratší vás presvedčí, že v prípade potreby nestihnete zareagovať. Vtedy zasiahne automatické brzdenie pred prekážkou. Na spomalenie vozidla pred vami reaguje perfektne.
Pri správnom dopravnom značení vynikajúco funguje aj rozpoznávanie značiek obmedzujúcich rýchlosť. Systém správne rozpozná aj značku označujúcu koniec úseku, samozrejme, iba vtedy, ak sa cestári obťažovali s jej umiestnením. V opačnom prípade zruší signalizáciu obmedzenia až nasledujúca križovatka. Systém na asistenciu jazdy v pruhu generuje v stereofónnych reproduktoroch výstrahu, ak sa priblížite k čiaram, ktoré pruh ohraničujú. Zvuk verne napodobňuje prechod kolesa po čiare s plastickým reliéfom. Zároveň je priblíženie indikované aj červenou čiarou na priehľadnom displeji. Funguje to veľmi spoľahlivo, dokonca aj pri sotva viditeľných čiarach na okresných cestách. Jediný problém sú plochy po zaliatych prasklinách, ktoré na mokrej lesklej ceste systém niekedy deteguje ako čiaru.
Systém detekcie mŕtveho uhla rozsvieti výstražné svetlo integrované v spätnom zrkadle, takže pri predbiehaní vás nič neprekvapí. Sústava senzorov po obvode vozidla a prehľadný systém indikácie potenciálne nebezpečného priblíženia vám umožnia bezpečne manévrovať v stiesnených priestoroch a zaparkovať. To v prípade, ak sa nerozhodnete využiť služby asistenta na hands-free parkovanie, ktorý dokáže zaparkovať medzi dve vozidlá pozdĺžne, kolmo aj šikmo.
Používateľské rozhranie displeja R-LINK2 je intuitívne a prispôsobené na ovládanie v režime, keď vodič musí venovať maximálnu pozornosť riadeniu vozidla. Ovládanie je minimálne duálne, pretože funkcie a režimy sa dajú aktivovať nielen pomocou dotykového displeja, ale aj multifunkčného otočného ovládača typu joysticku na stredovej konzole. Veľa funkcií sa ovláda aj pomocou ovládacích prvkov na volante, takže najpopulárnejšie a často využívané funkcie sú vždy na dosah ruky. Okrem ovládania systémov vozidla umožňuje R-LINK používať aplikácie z R-LINK Store, ktoré sú špeciálne navrhnuté pre automobil. Dostupné sú napríklad michelinské aplikácie pre hotely, reštaurácie a cestovanie, sociálne siete a hlasové čítanie e-mailov v podporovaných jazykoch. Počas jazdy budete zrejme najčastejšie využívať navigačný systém TomTom, ktorý vo vybraných lokalitách dokáže zobrazovať aj 3D budovy. Spotrebu paliva môžete monitorovať priebežne vo všetkých režimoch. V režime Eco sa navyše naučíte, ako jazdiť úsporne. Priebežne alebo po jazde sa zobrazí vaše ekologické skóre, teda ako dokážete odhadnúť ovládanie akcelerácie, aby ste nemuseli zbytočne brzdiť.
Lahôdkou je aj audiosystém Bose. Na navodenie priestorového dojmu pre všetkých cestujúcich využíva 13 reproduktorov. Perfektne vyladený algoritmus Bose premieňa stereo na multikanálový signál a signálový procesor prispôsobuje zvuk akustickým pomerom vnútri vozidla. Samozrejmá je možnosť pripojenia smartfónu a bezpečné hands-free telefonovanie.
Verdikt
Renault Grandtour Talisman Initiale Paris má oproti modelom s nižšou výbavou 19-palcové disky, natáčanie zadných kolies 4Control, head-up displej, zvukovú aparatúru Bose, masážne kožené sedadlá, bezdotykové otváranie zadného veka a používateľské rozhranie R-Link 2 s 8,7-palcovou obrazovkou. Je to vynikajúce rodinné auto a perfektné auto do firmy, ktoré v prípade potreby odvezie väčší objem nákladu, než by ste čakali.
Tip redakcie: Elektronická výbava
Technické parametre
Typ motora: naftový, 4-valcový, 16-ventilový twin-turbo
Zdvihový objem: 1598 dm3
Maximálny výkon: 118 kW (160 k)
Maximálny krútiaci moment: 380 Nm pri 1750 ot./min
Maximálna rýchlosť: 213 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,6 s
Spotreba: kombinovaná 4,5 l/100 km, mimo mesta 4,2 l/100 km, mesto 5 l/100 km
Rozmery (dĺžka / šírka / výška): 4865 / 1868 / 1465
Hmotnosť: pohotovostná 1540 kg, najvyššia prípustná 2190 kg
Cena: v najvyššej výbave Initiale Paris 37 490 EUR
Zobrazit Galériu