S_022025_S25 Advertisement S_022025_S25 Advertisement>						
												</a>
			
<script>
	$(function(){
		$.get( S_022025_S25 Advertisement

Lidar vs. kamery: Veľké zlyhanie Tesly

Technológie
3

Spoločnosť Tesla už roky tvrdí, že jej autá dokážu jazdiť (takmer) samy a čoskoro sa budú používať ako robotické taxíky, ktoré svojim majiteľom zarobia kopec peňazí. Mark Rober, bývalý inžinier NASA a zakladateľ CrunchLab, vytvoril niekoľko výziev na preskúmanie tvrdenia Elona Muska, že jeho autá, hoci sú vybavené iba sústavou kamier a počítačom, ktorý dokáže vykonať miliardy operácií za sekundu, dokážu jazdiť autonómne.

Prakticky každý iný výrobca, ktorý tvrdí, že jeho autá dokážu jazdiť bez pomoci človeka, používa súbor senzorov, ktoré zahŕňajú lidar a/alebo radar, teda zariadenia, o ktorých Elon hovorí, že sú zbytočné. Muskovi odporcovia trvajú na tom, že kamery sú väčšinou v poriadku, ale za určitých podmienok, ako je silné slnečné svetlo, oslnenie, silný dážď, husté sneženie, hmla alebo dym, môžu zlyhať.

K PREDPLATNÉMU DOSTANEŠ DARČEKY!

Na ilustráciu Rober pripravil šesť scenárov, ktoré simulujú skutočné problémy pri riadení. Potom použil Lexus vybavený lidarovým senzorom od spoločnosti Luminar, ktorá vyrába lidarové systémy pre automobily, a Teslu vybavenú len súborom kamier a softvérom Autopilot. Vo videu môžete sami vidieť, ako sa tieto dve autá popasovali s výzvami, ktoré im dal Rober.

Samozrejme, Musk by tvrdil, že testy boli zmanipulované s cieľom zahanbiť Teslu, ale pre bežného diváka určite poukazujú na niektoré znepokojujúce slabiny systému Autopilot, ktorý v troch zo šiestich testov prepadol. Určite však existujú majitelia vozidiel Tesla, ktorí budú prisahať, že systémy Autopilota v ich autách fungujú bezchybne.

Áno, Autopilot spoločnosti Tesla sa v priebehu rokov dramaticky zlepšil, ale spája sa s desiatkami nehôd, z ktorých niektoré boli smrteľné, čo vyvolalo množstvo štátnych a federálnych vyšetrovaní. Mnohí dlhoroční experti na autonómiu však tvrdia, že prístup Tesly založený na kamere bude vždy nedostatočný.  

Zdroj: cleantechnica.com.

Zdroj Foto: depositphotos.com.

Redakcia

Všetky autorove články

3 komentáre

Kamery nestacia reakcia na: Lidar vs. kamery: Veľké zlyhanie Tesly

21.3.2025 14:03
Spoliehat sa iba na kamery je velmi nebezpecne. Systemy ako LIDAR, RADAR a pod. funguju na inom ako vizualnom principe, preto doplnaju kamery prave v pripadoch, kedy je vizualny vnem (dazd, hmla, dym, oslnenie, atd) zhorseny, ba az nemozny. U vodica - cloveka je vizualny vnem doplneny "intuiciou", t.j. aj ked nic nebezpecne na ceste nevidi, ma pocit, ze nieco nie je v poriadku, nieco sa vymyka standardu, preto bud spomali alebo zastavi. Kamery ziadnu takuto intuiciu nemaju a ani pomocou AI mat nemozu, pretoze sa jedna o extremne situacie a AI sa uci primarne na beznych situaciach - nevieme uspokojivo vymysliet a odskusat vsetky kombinacie neobvyklych situacii. Preto cisto vizualny vnem pri strojovom videni z bezpecnostneho hladiska nie je dostatocny.
Reagovať

RE: Kamery nestacia reakcia na: Kamery nestacia

22.3.2025 01:03
To je sice mudro napisane, a nikto netvrdi, ze kombinacia Lidar + kamery je zla. Nie je, je najlepsia, ale implementacia ich spoluprace je nesmierne narocna a komplikovana. ALE... video sa bavi o tom, ze Lidar je lepsi, ako kamery, CO JE NEZMYSEL. Lidar ma maly dosah (preto tak auto prudko brzdi, daleko nevidi), hmla a silny dazd je pre neho ako stena. Kamery maju daleky dosah, vidia ovela viac, ako ludske oko (nebavim sa o infracervenych, ale obycajnych), vidia do hmly aj do dazda. Odpovedaj si na otazku, co sa ti castejsie na ceste prihodi - silny dazd, alebo zrkadlo presne kolmo polozene cez celu cestu??? ...z hlaadiska univerzalnosti su kamery jednoznacne lepsie...
Reagovať

maniaxxl reakcia na: Lidar vs. kamery: Veľké zlyhanie Tesly

21.3.2025 10:03
pozrite sa pozorne na video.... autopilot bol vypnuty, o FSD ani nehovorim....hovori sa tomu PODVOD
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať