Scania rozširuje ponuku elektrických nákladných vozidiel o ďalšie riešenia
- Scania rozširuje ponuku BEV o ďalšie modely, s ktorými je možné využiť čisto elektrický pohon v rozličných oblastiach. A ide nielen o príležitosť, ale aj o adekvátnosť a ideálne podmienky na ich využitie.
- Dve nové elektrické pohonné ústrojenstvá a konfigurácie náprav 6x4 pre väčšiu trakciu.
- Dojazd 29-tonových nákladných vozidiel až 520 km.
- Batérie sú vďaka ohrevu a chladeniu navrhnuté, aby využili maximálnu účinnosť.
- Batérie s minimálnou uhlíkovou stopou, ktoré vydržia počas celej doby životnosti vozidla.
Spoločnosť Scania pokračuje v rozširovaní čisto elektrických nákladných vozidiel a predstavuje ďalšie elektrické pohonné ústrojenstvá, konfigurácie náprav, alternatív kabíny a rad riešení pomocného pohonu. Ponuka spoločnosti Scania teraz zďaleka presahuje pôvodnú ponuku, keď ponúkala len nákladné vozidlá pre mestskú prepravu. Dnes pokrýva širokú škálu využitia a prevádzok. Zákazníci môžu očakávať individuálne riešenia prispôsobené konkrétnym potrebám.
„Vďaka priebežnému uvádzaniu noviniek na trh prinášame zákazníkom čoraz viac výhod a možností prispôsobiť výber individuálnym potrebám,“ hovorí Fredrik Allard, senior viceprezident a vedúci oddelenia elektromsobility v spoločnosti Scania. „Zákazníci nás za to odmeňujú zvýšeným záujmom, pretože je teraz zrejmé, akú dobrú službu robia tieto vozidlá, ako dobre fungujú v reálnej prevádzke a do akej miery ich vodiči skutočne oceňujú. Neustále počúvame príbehy vodičov, ktorí boli spočiatku skeptickí, ale potom si svoje elektrické nákladiaky zamilovali.“
Pri pohľade na komponenty a riešenia, ktoré Scania v tejto fáze predstavuje, by mali naozaj spozornieť dopravcovia a prepravcovia v oblasti distribúcie alebo stavebných činností. Ponuka tandemovej nápravy v prípade elektrických vozidiel znamená možnosť konfigurácie sklápačov, hákových nosičov, autodomiešavačov a mnohých ďalších nadstavieb bez nutnosti obetovať trakciu alebo nosnosť. Spoločnosť Scania zároveň predstavuje rad rôznych riešení napájania hydrauliky alebo iných zariadení.
Dve verzie elektrického pohonného ústrojenstva EM C1-2, 210 kW a 240 kW, ktoré Scania teraz predstavuje, sa navyše dokonale hodia do niektorých stavebných prevádzok. Ich výkon (285 k alebo 326 k) totiž zodpovedá typickým špecifikáciám nákladných automobilov využívaných miestnymi samosprávami. Model EM C1-2 je fyzicky kratší ako jeho výkonnejší súrodenci, čo vytvára priestor na batérie a/alebo vybavenie, ako sú podporné nohy.
Predstavuje skvelé univerzálne riešenie do mnohých ľahších prevádzok. Kombinuje nízku hmotnosť s vysokým výkonom, vysokým krútiacim momentom a plynulým prenosom výkonu vďaka dvojstupňovej prevodovke. Je ideálny na prepravu v mestskom prostredí, ale rovnako dobre ho možno využiť v mnohých iných oblastiach, napr. v pestrej škále vozidiel využívaných miestnou samosprávou napríklad na údržbu miestnych komunikácií. Pre typické nákladné vozidlo na mestskú distribúciu sa používa označenie Scania 24 P (ak ide o verziu 240 kW).
„Keby som ho mal porovnať s dieselovým motorom, je to ekvivalent deväťlitra,“ hovorí Allard. „Ide o elektrické vozidlo, ktoré si nájde vhodné uplatnenie v nekonečnej škále prevádzok, pretože je ľahké, flexibilné a zároveň výkonné. Má jeden permanentný magnet, dvojstupňovú prevodovku a na svoju veľkosť má vysoký krútiaci moment. Vyznačuje sa ovládateľnosťou a plynulosťou, ktorú vodiči od elektrického pohonu očakávajú.“
Trh s elektromobilmi dozrieva v niektorých oblastiach rýchlejšie než v iných. Väčšina z nich súvisí s dostupnosťou nabíjacej infraštruktúry (a prístupom k napájaniu). Nájsť vhodné riešenie nabíjania však nemusí byť zložité: Scania prevedie zákazníka celým procesom v tejto oblasti a pomôže mu zaviesť vhodné riešenie.
„Často sa stretávame s mylnou predstavou, že nabíjanie je zložitejšie, než v skutočnosti naozaj je,“ hovorí Allard. „Mnohí zákazníci si vystačia so štandardným riešením nabíjania v depe a môžeme im poradiť s jeho návrhom a výstavbou.“
Ďalšou oblasťou, ktorá spočiatku predstavovala pri prechode na elektrický pohon určitú výzvu, je pomocný pohon (PTO). Efektívne a odolné PTO sú v mnohých prevádzkach nevyhnutné. Scania preto teraz pridáva celý rad riešení v tejto oblasti.
Ekologické a účinné batérie
Elektrické nákladné vozidlá Scania sa vyznačujú pôsobivými číslami aj pokiaľ ide o batérie. Batérie môžu vydržať 1,3 milióna kilometrov, čo zodpovedá životnosti vozidla. Ich uhlíková stopa je oproti porovnateľným produktom v odvetví približne tretinová, pretože sa vyrábajú bez použitia fosílnej elektriny v severnom Švédsku. Spoločnosť Scania si vybrala lítiovo-iónové batérie s prizmatickým tvarom, ktoré sa montujú v Södertälje do batériových sád s kapacitou 416 kWh alebo 624 kWh, z čoho je približne využiteľných 83 % kapacity.
„Posun k elektrifikácii je nevyhnutný,“ hovorí Allard. „Dôvody, prečo neprejsť na elektrický pohon, sa rýchlo strácajú a každý deň sa objavujú ďalšie argumenty hovoriace v prospech elektrických nákladných vozidiel. Keď k tomu pripočítame požiadavky zákonodarcov a nákupcov prepravných služieb a skutočnosť, že vodiči majú BEV radi, je zrejmé, že elektrické nákladné vozidlá čoskoro naše odvetvie ovládnu.“
Viac informácií o ponuke BEV spoločnosti Scania nájdete tu.
Scania je popredný svetový poskytovateľ riešení v doprave. Spolu s našimi partnermi a zákazníkmi sa usilujeme posunúť smerom k udržateľnému systému dopravy. V roku 2022 sme našim zákazníkom dodali 80 238 nákladných vozidiel, 4 994 autobusov a 13 400 priemyselných a lodných energetických systémov. Čisté tržby dosiahli viac ako 170 miliárd SEK, z toho viac ako 20 percent súviselo so službami. Spoločnosť Scania, ktorá bola založená v roku 1891, v súčasnosti pôsobí vo viac ako 100 krajinách a zamestnáva takmer 57 000 ľudí. Výskum a vývoj sa sústreďujú hlavne vo Švédsku. Výroba prebieha v Európe, a Latinskej Amerike s regionálnymi centrami produktov v Afrike a Ázii. Spoločnosť Scania je súčasťou spoločnosti TRATON GROUP. Ďalšie informácie nájdete na stránke: www.scania.sk