Solárne panely zabudované vo vozovke vyzerali sľubne. Aká je však realita?
Pred štyrmi rokmi prebehla internetom virálna kampaň sľubujúca bojovať proti zmene klímy nahradením asfaltu na cestách solárnymi panelmi. Zdalo sa, že je to skvelý nápad a odvtedy bol otestovaný aj v praxi. Prvé výsledky však priniesli sklamanie.
Solárny panel ležiaci pod vozovkou má množstvo nevýhod. Keďže nemá optimálny uhol sklonu, produkuje menej energie a je viac náchylný na zatienenie. Pritom už zatienenie 5 % povrchu panela môže znížiť produkciu energie o 50 %.
Takéto panely sa takisto viac zanášajú nečistotami a prachom a potrebujú oveľa hrubšie sklo ako bežné panely, aby odolali hmotnosti dopravných prostriedkov, čo ďalej znižuje absorpciu svetla. Keďže panely nemôžu profitovať z prúdenia vzduchu tak ako solárne panely na strechách či na poliach, dochádza k ich väčšiemu prehrievaniu. Pritom každý 1°C nad optimálnou teplotou znamená 0,5-percentnú stratu energetickej účinnosti.
Výsledkom je výrazný pokles výkonnosti cestných solárnych panelov v porovnaní so strešnými panel ...
Článok je uzamknutý
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH
Zobrazit Galériu
Článok je uzamknutý
Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH