SAMSUNG_0425_02 Advertisement SAMSUNG_0425_02 Advertisement SAMSUNG_0425_02

Unikátne zariadenie premieňa energiu výfukových plynov na elektrinu

Inovácie
2

Spaľovacie motory v autách poháňaných benzínom dokážu vyprodukovať veľa energie, ale sú prekvapivo neefektívne. Väčšina energie, ktorú spotrebujú (odhadom tri štvrtiny) sa stratí ako teplo z motora a cez výfukové plyny. Čo keby sme mohli časť týchto premárnených tepelných emisií získať späť a využiť ich, čím by sa stratená energia znovu získala a výrazne by sa zvýšila účinnosť vozidiel? Touto myšlienkou sa vedci zaoberajú už dlho, no jej praktická realizácia viazne.

Tím výskumníkov však teraz tvrdí, že vytvoril zariadenie, ktoré dokáže premeniť teplo z výfukových plynov na elektrickú energiu pomocou relatívne jednoduchej konštrukcie, ktorú možno pridať do výfukového potrubia existujúceho auta alebo dokonca do výfukových otvorov iných dopravných prostriedkov, napríklad helikoptér. Ako sa podrobne uvádza v štúdii uverejnenej v časopise ACS Applied Materials & Interfaces, prototyp termoelektrického generátora dokázal vyprodukovať maximálny výkon 40 W, čo stačí na napájanie žiarovky.

Zatiaľ však išlo len o obmedzené experimenty. Termoelektrické generátory sa pri svojej činnosti spoliehajú na teplotné gradienty. V podstate, keď je jedno z týchto zariadení umiestnené v blízkosti alebo na niečom, čo produkuje odpadové teplo, elektróny sú priťahované z horúcej strany na studenú stranu, čím sa vytvára elektrický prúd. Výskumníci uviedli, že na uľahčenie tohto procesu použili polovodič vyrobený z teluridu bizmutu.

SAMSUNG_04_1 Advertisement

Hlavnou výzvou je však udržanie tohto teplotného rozdielu. Bez zásahu by sa začala zahrievať aj studená časť generátora a stratil by sa prúd. Preto tím použil šikovnú, ale pomerne jednoduchú konštrukciu chladiča s valcom s výstupkami podobnými rebrám, ktorý sa obtáča okolo výfukovej rúrky, čím poskytuje dodatočnú plochu na uvoľňovanie tepla prostredníctvom nútenej konvekcie. Inými slovami, pohybujúci sa okolitý vzduch odvádza teplo. V rýchlom vozidle je to prirodzené.

Pri simulácii vysokorýchlostného prostredia výskumníci zistili, že ich termoelektrický systém dokáže pri jazde rýchlosťou automobilu produkovať až 56 W výkonu. A v prípade helikoptéry to bol takmer trojnásobok: 146 wattov. Tieto výsledky by mohli otvoriť cestu k integrácii termoelektrických zariadení do komplexných systémov na praktické aplikácie.

Zdroj: futurism.com.

Zdroj Foto: depositphotos.com.

Redakcia

Všetky autorove články

2 komentáre

Genpeltier reakcia na: Unikátne zariadenie premieňa energiu výfukových plynov na elektrinu

23.2.2025 11:02
Somsi toto onô oné kuupil toť nedavno asi pred dvadciatimi rokmi miledeťý......a jasne že som to primontival na 3310 sinu ,vtedy estekúl mobil. A zistil som,ze vacsi efekt mi urobia soecialne vybrane kondenzatory z mojej viacdesatrocnej zbierky,ktore vyrabaju elektrinu priamo stahovanim el.mag. ziarenia jasne ze v rwzonancnim poňati rozmeru daneho dielektrika. Cize obrazne cucal som eter a mobil vydrzal o piďikusok viac . Peltier je dobry ako chladič na džeddajivsky meč ,ked nim rezete trezor . Ale co mi lezie skor na nervy,je tato hlupa klavesnica na redmičku. Ejaja by uz do kelu mala predsa aspon tusit,co chcem napisat,nie ze ju musim furt poucovat a napravat jak soplave decko!
Reagovať

Perfiš reakcia na: Unikátne zariadenie premieňa energiu výfukových plynov na elektrinu

21.2.2025 13:02
Článok opisuje niečo, čo je známe od roku 1834 ako Peltiérov jav, a už desaťročia sa používa v priemysle. Som rád, že to archeológovia objavili, a som ešte radšej že jeho výkon prirovnávajú ku klasickej 40W žiarovke ktorá sa už vyše 10 rokov nedá kúpiť. A som ešte radšej, že schválne zamlčali účinnosť. Keby ju prezradili aj s pravým názvom použitej technológie, tak nevysajú naivných investorov.

Kam mám napísať číslo kreditky, a v ktorej banke môžem zainvestovať do enviromentálneho fondu ktorý bude toto sponzorovať?
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať