Ako na to: Úprava farieb a práca s LUT vo videu
Prechod na digitálny záznam vo filmovom priemysle priniesol nové možnosti v kreatívnej tvorbe od nového pohľadu na filmové efekty až po dosiaľ nevídané možnosti v postprodukcii a farebných úpravách. Lídrom v tejto oblasti je predovšetkým spoločnosť Technicolor, ktorá pôvodne riešila hlavne postprocesing filmových materiálov v takmer všetkých štúdiách a jej značku nájdete v podstate na všetkých hollywoodskych filmových trhákoch. S nástupom digitalizácie jej špičkoví odborníci na vizuálnu psychológiu a psychológiu farieb vytvárajú tabuľky LUT pre celé filmy aj špecifické scény presne podľa požiadaviek produkcie.
Ako to už chodí, postupy z profesionálnej praxe si časom začnú osvojovať aj rôzne malé štúdiá a nadšenci a výrobcovia techniky im skôr či neskôr začnú vychádzať v ústrety. Rovnako je to aj s Color gradingom a používaním tabuliek LUT. S nástupom novej generácie kamier, zrkadloviek a bezzrkadloviek sa do nich postupne dostávajú aj režimy Log, ktoré umožňujú využitie celého dynamického rozsahu snímača a možnosti širokých úprav farieb. Na to slúži aj aplikácia takzvaných tabuliek LUT (Look up table). Už názov napovedá, že ide o interpretačnú tabuľku prevodu farieb.
Na jej vstupe sú číselné hodnoty odtieňa pôvodnej farby a na výstupe odtieňa farby, ktorá ju nahradí. Preto môže tabuľka LUT existovať aj v podobe textového súboru. V prípade 3D LUT tabuľky sa rozprávame o 68 miliardách odtieňov farieb, pri ktorých máte k dispozícii minimálne 32 bežcov selektívnych farieb (na porovnanie, konvertor RAW ich ponúka 8), každý s 12 záchytnými bodmi. Na rozdiel od bežnej úpravy farieb tak môžete v podstate akýkoľvek odtieň farby nahradiť ľubovoľným iným bez toho, aby ste ovplyvnili ostatné farby. Jednoducho tak možno napríklad zafixovať pleťové odtiene a nezávisle od toho zmeniť celé farebné vyznenie scény alebo hoci iba farby jednotlivých predmetov.
3D LUT určuje výstup pre kompletnú súpravu troch vstupov – červená, zelená a modrá
S aplikáciou tabuliek LUT sa však stretávame častejšie, než by ste si mysleli, a to nielen v súvislosti s videom, ale aj fotografiou. V zásade sa totiž využívajú dva druhy tabuliek LUT: prevodné a kreatívne. Prevodné tabuľky slúžia na základnú konverziu z jedného farebného priestoru do iného alebo napríklad prevod materiálu foteného v RAW alebo filmovaného v režime Log (komprimovaná obdoba RAW pre video).
Ak si otvoríte snímku RAW v nejakom konvertore, ten vám automaticky zobrazí náhľad s aplikovanou základnou prevodnou tabuľkou LUT, ktorá zohľadňuje profil fotoaparátu a zvolený pracovný farebný priestor. V pôvodnej podobe vidíte videozáznam natočený v režime Log (V-LogL – Panasonic, S-Log – Sony, C-Log – Canon...). Na ňom vidieť v podstate surové dáta zo snímača, aj keď na rozdiel od RAW sú komprimované.
Obraz je v tomto prípade plochý, s nevýraznými farbami a nízkym kontrastom. Na tento záznam môžete aplikovať prevodnú tabuľku LUT, ktorú podľa typu kamery možno zväčša stiahnuť na stránkach výrobcu zadarmo. Obraz tak prekonvertujete napríklad do farebného priestoru Rec.709. Samozrejme, môžete rovno aplikovať aj inú kreatívnu tabuľku.
3D LUT tabuľka adresuje až 68 miliárd odtieňov farieb
Tie sa dajú často stiahnuť na webe, no môžete si vytvoriť aj vlastnú. Treba však zdôrazniť, že to nie je nič jednoduché a vyžaduje to určité znalosti a zručnosť. Prácu s tabuľkami LUT umožňujú v podstate všetky profesionálne editory videa, buď priamo, ako napríklad DaVinci Resolve, alebo prostredníctvom pluginov. Môžete však s nimi pracovať aj vo fotoeditoroch, líšiť sa môže iba ich formát (Cube, 3DL, ICC).
Výhodné je, že napríklad môžete takto zjednotiť farebné podanie vašich fotiek s videom. Veľmi dôležité je aj to, že ak používate v scéne viac kamier, a to aj rôzneho typu, s použitím tabuliek LUT môžete zjednotiť ich farby. To je často veľmi ťažké aj s rovnakými kamerami. V tomto prípade stačí video z kamier prekonvertovať najprv do niektorého univerzálneho farebného priestoru, napríklad ACES alebo ARRI Wide gamut, a potom aplikovať požadovanú prevodnú tabuľku LUT a previesť do cieľového farebného priestoru Rec.709, DCI-P3 alebo iného.
Pochopiteľne, ak budete kombinovať dve kamery s odlišnými dynamickými rozsahmi, nemožno očakávať, že ten nižší sa zázračne zvýši. Konverzia môže pracovať iba s rozsahom, aký tam v skutočnosti je. Existuje mnoho rôznych typov LUT, ale väčšina môže byť rozdelená na 1D alebo 3D typy. 1D LUT určuje vstupy a výstupy pre červené, zelené a modré nezávisle od seba, čo vám umožňuje ľahko meniť veci ako vyváženie bielej a kontrast.
Keďže však zmeny sýtosti vyžadujú, aby boli farby nastavené vzájomne oproti sebe, 1D LUT nemôže meniť sýtosť farby, čo je obmedzujúce. Ale práve tu vstupuje do hry ASC CDL (Color Decision List). ASC CDL umožňuje vykonať všetky úpravy 1D LUT spolu so zmenami sýtosti. Umožňuje nastavenie sklonu, posunu a naplnenia na každý farebný kanál – červený, zelený a modrý. Tieto úpravy zmenia kontrast a jas farebných kanálov a nastavenie sýtosti sa dá jednoduchým spôsobom meniť nahor alebo nadol.
Ak aplikujete rovnakú 3D LUT tabuľku v rozdielnych programoch, výsledok bude rovnaký (hore: DaVinci Resolve Studio 15, dolu: Vegas Pro 15)
Naproti tomu 3D LUT určuje výstup pre kompletnú súpravu troch vstupov – červená, zelená a modrá. To znamená, že pre akúkoľvek vstupnú farbu RGB môžete získať špecifickú výstupnú farbu RGB. Desaťbitový 3D LUT (s 1023 možnými variáciami na farebný kanál) by mal viac ako 1 miliardu možných farebných kombinácií. V skutočnosti súbor 3D LUT neuvádza toľko kombinácií; namiesto toho preskočí hodnoty a interpoluje medzi nimi. Najčastejšie nájdete 3D LUT so 17 alebo 33 bodmi (čím viac bodov, tým lepšie, samozrejme).
O LUT by sa dalo písať ešte veľa, a ak bude záujem o túto problematiku, určite sa k nej ešte vrátime. Pozrime sa však na pár príkladov z praxe, ako tabuľku LUT využiť.
Aplikovaním rôznych 3D LUT na rovnaký záber môžete získať diametrálne rozdielne výsledky (hore je originál vo V-LogL, ostatné obrázky sú po aplikáciii rôznych LUT tabuliek)
Ako som už uviedol, nové kamery a bezzrkadlovky umožňujú pracovať v režimoch Log. V tomto režime je však obraz bez kontrastu a s vyblednutými farbami, takže by ste nemali kontrolu nad tým, čo a ako vlastne natáčate. Takéto kamery preto umožňujú zobrazovať obraz na displeji a v hľadáčiku pomocou aplikácie tabuľky LUT, takže vidíte všetko v správnych farbách aj nastaveniach. Kamery väčšinou ponúkajú základnú prevodnú tabuľku LUT, môžete si však nahrať aj takú, ktorú používate alebo máte vytvorenú, a budete vidieť farby tak, ako ich vo finále chcete. Takúto funkciu umožňuje aj populárny model GH5 (s aktivovaným režimom V-LogL) a GH5s.
Tabuľky LUT stačí nahrať do kmeňového adresára a v kamere ich uložiť pod jednu z piatich predvolieb. Komplikáciou môže byť to, že kamera podporuje iba formát *.vlt, pričom väčšina LUT, ktoré stiahnete z internetu, je vo formátoch *.CUBE alebo *.3DL. Nie je to však žiadny problém, tabuľky LUT možno jednoducho prekonvertovať. Existuje na to viacero aplikácií, ale najjednoduchšia cesta je asi webová aplikácia LUTcalc, ktorá to umožňuje zadarmo. Treba však mať na pamäti, že kamera používa v tomto prípade tabuľku LUT iba na zobrazenie, záznam je vo formáte V-LogL takže ho treba v postprodukcii gradovať. Niektoré profesionálne kamery umožňujú aj interný záznam gradovaného materiálu, ale nie je to zatiaľ bežná funkcia.
Ďalšia a asi najčastejšia aplikácia tabuliek LUT pri videu je Color Grading v postprodukcii. Tu sa na materiál natočený napríklad v spomínanom V-LogL aplikuje požadovaná tabuľka LUT a prípadne sa doladia farby či ďalšie parametre obrazu. Aplikovanie tabuľky LUT umožňujú všetky profesionálne programy na editáciu videa a postupne sa táto možnosť dostáva aj do nižších.
Napríklad v programe Vegas Pro 15 nájdete v ponuke Media FX VisionColor LUT plugin. Ten stačí aplikovať na videoklip a v jeho ponuke vybrať tabuľku LUT, ktorú máte uloženú v PC. V najnovšej verzii DaVinci Resolve 15 je práca ešte jednoduchšia. V module korektora farieb si môžete v ľavom hornom rohu rozbaliť ponuku tabuliek LUT a vyskúšať si aplikáciu jednotlivých priamo na vašom videu. Použitie tabuliek LUT, samozrejme, nie je obmedzené na materiál natočený v režime V-LogL alebo iných režimoch Log. Môžete ich aplikovať na akýkoľvek materiál.
Je však rozdiel, či je tabuľka LUT určená pre V-Log alebo bežne snímaný materiál. Práca s LUT je tvorivý proces a umožňuje naozaj veľké možnosti experimentovania. A ako som spomínal zo začiatku, neplatí to iba pre video, ale aj pre fotografie. Keď sa do sýtosti pohráte s tými stiahnutými z webu, môžete vyskúšať vytvárať svoje, ale to je už zložitejšia úloha. O tom zase niekedy nabudúce.
Zobrazit Galériu