mBank
Od začiatku roka vám v PC REVUE každý mesiac prinášame detailnú recenziu mobilných aplikácií a mobilného internetbankingu bánk pôsobiacich na našom trhu. Tentoraz sa pozrieme na ďalšiu direct banku, ktorá pôsobí na našom trhu už dlhšie. Keby sme opomenuli projekt eliot z roku 2000 od Tatra banky, ktorý v oblasti direct bánk výrazne predstihol dobu na Slovensku, môžeme považovať mBank za priekopníka v tomto segmente u nás.
mBank vstúpila na slovenský trh v novembri 2007 ako pobočka zahraničnej (poľskej) BRE Bank SA a dnes je členom skupiny Commerzbank. mBank ponúka aplikáciu iOS aj Android na mobilné bankovníctvo, ale aj odľahčenú internetovú verziu svojich služieb. Napriek tomu, že aplikácie majú podobnú funkcionalitu a spĺňajú presne to, čo od nich používateľ očakáva, my by sme privítali o niečo väčšiu inovatívnosť.
Prvý dojem
V aplikačných obchodoch treba hľadať aplikáciu mBank SK, pretože medzi prvými sa vám typicky ponúkne česká alebo poľská. mBank najskôr vyvinul aplikáciu pre iOS a iba v marci tohto roka pridal aj aplikáciu pre Android. Obe sú neveľké z pohľadu kapacity, svižné a s podobnou funkcionalitou. Na Androide funguje od verzie operačného systému 1.6, aplikácia pre iOS je dostupná pre iPhone, iPad či iPod touch. Ako veľmi elegantnú hodnotíme verziu pre iPad, ktorá výborne využíva priestor a pracuje sa s ňou azda ešte lepšie ako s plnohodnotným internetbankingom. Úvodná stránka aplikácie ponúka možnosť prihlásenia, vyhľadávania obchodných miest (stiahne sa databáza a zobrazí sa na Google mapách), prehľad kontaktov a blog. Kontakty na úvodnej stránke pokladáme za dobrý nápad. Prihlasuje sa cez meno a heslo, a keďže mBank využíva číselné identifikátory ako meno a neumožňuje zrýchlené prihlasovanie napr. cez PIN kód, uberá to z úvodného komfortu. Prekvapilo nás, že počas testovania nefungovala light verzia internetového prístupu k stránkam banky (mobilná verzia), vždy po zadaní korektného mena a hesla nás vrátila na prihlasovaciu stránku. Každopádne sme chceli vyskúšať natívne mobilné aplikácie.
Úvodná obrazovka je konzervatívna, ale účelná
Po prihlásení sa zobrazí na obrazovke prehľad vašich kont (typicky mKonto a sporiaci účet eMax), v prípade väčších obrazoviek mobilného zariadenia vidíte v ostatnej časti obrazovky aj detaily účtu. Chýbalo nám akékoľvek grafické vyobrazenie pohybov na účte alebo stavu účtov. Takýto widget možno nastaviť na úvodnú prihlasovaciu obrazovku, tu však nevidíme dôvod, aby dostával používateľ akúkoľvek informáciu o stave účtu bez prihlásenia. Takisto by sme na obrazovke po prihlásení ocenili informáciu o nových platbách. Každopádne aplikácia je spracovaná účelne presne podľa toho, čo používateľ najviac potrebuje. Je rozdelená na tieto časti: Moje účty, Moje karty, Moje úvery (ešte aj Investície a Termínované vklady) a nastavenia.
Úvodná obrazovka po prihlásení sa k účtu – na väčších displejoch (iPad) je aplikácia veľmi elegantne rozvrhnutá; chýbal nám však napr. grafický prehľad pohybov na účte
Preddefinovaný zoznam príjemcov, ale chýbajúci skener
V účtoch vidíte detaily účtu, históriu platieb či zoznam príjemcov. Oceňujeme preddefinovaný zoznam príjemcov, čo je najmä pri platbách na ceste veľká pomôcka. Jednorazová platba slúži na klasickú úhradu finančných prostriedkov, chýbal nám tu však skener. Či už poštovných poukážok, alebo faktúr, aspoň prostredníctvom kódov EAN na poštových poukážkach. Potešili nás plánové platby, prehľad trvalých platieb a inkás.
Elegantne je spracovaná záložka Moje karty, kde vidíte v prvom rade zoznam vydaných kariet k účtom, ich platnosť a čísla účtov, s ktorými sú prepojené. V prípade debetnej karty sa zobrazujú informácie o karte a jej majiteľovi, v prípade kreditnej karty aj informáciu o zostatku na karte. V tejto časti je dôležitá pomôcka na blokáciu karty, treba zvoliť jednu z troch možností dôvodu blokácie: rezignácia, strata alebo krádež. Detailne si v časti Moje karty môžete nastaviť aj denné a mesačné limity z pohľadu sumy transakcií alebo z pohľadu počtu transakcií.
Zoznam obchodných miest zobrazí na Google mapách miesta, kde má mBank svoju kamennú „pobočku"
Moje úvery, nastavenia a návrhy na zlepšenie
mBank poskytuje mnoho produktov a ku všetkým máte prístup priamo z aplikácie. Platí to pre úvery, termínované vklady či investičné produkty. Priamo v aplikácii môžete založiť vklad či investíciu, prípadne ich obe zrušiť. Nechýbajú detaily k obom produktom. V záložke nastavení toho veľa nenájdete, zaujímavá je však možnosť voľby blokovania prístup k účtu cez mLinku (telefonicky), prípadne cez internetbanking.
Z komplexného hľadiska aplikácii od mBank (či už pre iOS, alebo Android) nemáme veľmi čo vyčítať, no v roku 2013 by sme od čisto direct banky očakávali kúsok viac inovácie. Chýbal nám skener kódov, poštových poukážok či faktúr, vyhľadávanie bankomatov alebo generovanie výpisov. Treba však povedať, že naposledy menovanú funkciu neposkytuje zatiaľ žiadna banka. Keby sme hodnotili v školských podmienkach, udelili by sme mBank známku 2. Žiadne veľké chyby, takmer všetko fungovalo správne, aplikácie sú účelne spracované, len možno mierne konzervatívne.