CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

AMD A8-7670K

0

Spoločnosť AMD v priebehu leta osviežila ponuku svojich procesorov typu APU, teda čipov s integrovanou grafickou jednotkou (iGPU). Tento druh procesorov AMD cieli na rozpočtovo orientované zostavy a počítače v malých skrinkách, kde príde vhod kombinácia výkonu 4 jadier, relatívne silnej grafickej jednotky a nižšej spotreby aj produkcie tepla, než by mala kombinácia procesora so samostatnou grafickou kartou. Nový model vyplňuje výkonovú aj cenovú medzeru medzi modelmi s TDP 95 W, navyše s lákavou cenovkou 110 eur. Keď si k tomu doplníte dostupnosť kompatibilných dosiek s platformou AMD A68H od 40 eur, vzniká tu potenciál na extrémne výhodnú kombináciu s relatívne slušným výkonom na všeobecné použitie.

Budete sa však musieť uspokojiť s mierne staršou čipovou súpravou s menšou výbavou a konektivitou (len 4× SATA 6 Gb/s, 2× USB3.0), ale je veľmi pravdepodobné, že cieľový používateľ aj tak viac portov a konektorov nikdy nevyužije. AMD začína zaostávať zo stránky platformy, konkurencia totiž každé dva roky obnovuje čipové súpravy a núti výrobcov dosiek pridávať najnovšie štandardy. AMD zatiaľ využíva pre svoje najnovšie APU tú istú architektúru, ako mali už APU Steamroller, vydané začiatkom roka 2014. Stará známa architektúra, čipy vyrábané na starom známom 28 nm procese SHP. Existuje aj nástupca menom Excavator, najnovšia a zároveň posledná architektúra založená na spoločnom predkovi Bulldozer, lenže tú AMD použilo iba v najnovších mobilných APU s kódovým označením Carrizo a je stále nejasné, či vôbec vznikne nejaký desktopový čip. Zdá sa, že budúcnosťou desktopových čipov je úplne nová architektúra s názvom Zen, o ktorej zatiaľ vieme len to, že na procesory si ešte dlho počkáme. Zhruba rok.

Nový procesor teda nie je z technologického hľadiska zásadná novinka, ale o to v jeho prípade nejde, cieľom je vytvoriť zaujímavý variant k procesorom Intel Core i3, ktoré sú vnútri dvojjadrá s technológiou Hyperthreading, takže dokážu spracovať naraz štyri vlákna. Pokiaľ teda naplno zaťažíte oba konkurenčné procesory viacvláknovou aplikáciou, vyjde tesne lepšie AMD. Rovnako platí, že AMD vyhráva z hľadiska sily grafickej jednotky, ktorá momentálne Core i3 hravo prekonáva, no nenazvali by sme ju vyložene hernou grafikou. Umožní síce hranie na lepších FPS než konkurencia, lenže stále nemá dostatok sily, aby rozhýbala najnovšie hry s krajším vizuálom než len minimálnymi detailmi a ubratým rozlíšením.

Pripravte sa teda, že herné novinky (GTA V, Total War, Mordor a vôbec hry, v ktorých testujeme grafiky) budete nastavovať na rozlíšenie 720p a Low detaily. Existujú však výnimky, ktoré vám pri 720p umožnia aj vyššie detaily (zo známych benchmarkov napríklad Alien Isolation alebo GRID Autosport). Samozrejme, pokiaľ hráte len občasne, aj to len relatívne nenáročné tituly ako Hearthstone, League of Legends či CS: GO, stačí vám výkon A8-7670K aj na full HD hranie. A prípadne existuje alternatíva v podobe silnejších modelov A10, ktorých iGPU sa môže pochváliť viac exekučnými jednotkami - stream procesormi. Potešujúce je aj to, že nové APU podporuje všetky moderné funkcie Radeonov. V kombinácii s dostatočne vybavenou doskou tak môžete využiť Eyefinity na troch monitoroch, v kombinácii s vhodným monitorom môžete zapnúť synchronizáciu cez Freesync a v starých hrách, na ktoré máte prebytok výkonu, príde vhod VSR (Virtual Super Resolution), teda možnosť renderovať hru v podstatne vyššom rozlíšení a zoškálovať ju späť na natívne rozlíšenie monitora, čo vo výsledku poskytne ostrejší a krajší obraz ako použitie ľubovoľného AA vyhladzovania. Pokiaľ si však chcete kúpiť samostatnú grafickú kartu, lepším partnerom pre ňu budú procesory Intel Core i3, poskytujú totiž vyšší výkon na jadro, čo je momentálne na využitie potenciálu grafickej karty dôležitejšia metrika než počet jadier a ich celkový výkon.

A prečo len momentálne? Za rohom je totiž grafické API menom DirectX 12, ktoré všetko zmení. Nižším prístupom ku grafickému hardvéru umožní vyhnúť sa preťažovaniu jedného jadra CPU a tým rozvrstviť jeho zaťaženie na viac jadier. Počet jadier tak získa väčší význam, ako dokazujú aj prvé benchmarky. Navyše testy ako 3DMark API Overhead Feature Test ukazujú, že práve v DX12 sa ukrýva veľký potenciál iGPU v čipoch APU od AMD. Pri prechode z DX11 na DX12 totiž predvádzajú skok zo 600-tisíc na vyše 4 milióny draw calls, zatiaľ čo Intel Core i3 skočí z 500-tisíc zhruba na 1,6 milióna. Ale herný výkon nie je závislý len od počtu spracovaných draw calls a len ťažko sa usudzuje, nakoľko sa táto výhoda prejaví v reálnom použití. Potenciál tu však rozhodne je.

Keď všetko posúdime, je jasné, že toto nie je procesor určený na vyhrávanie benchmarkov, jeho cieľom je poskytnúť dobrý používateľský zážitok za výbornú cenu. Jeho skutočné štvorjadro sa prejaví vo viacvláknových aplikáciách, jeho iGPU je schopnejšie než v prípade podobne drahej konkurencie a ponúka mnoho aktuálnych technológií. Do vyložene herného počítača by sme volili iný model, do maličkého HTPC zrejme takisto, ale pre klasické malé desktopy s obmedzeným rozpočtom je toto jedna z najlepších volieb. A časom si môžete pridať výkonnú grafiku a zahrať si aj najnovšie hry, navyše vďaka písmenku K v názve aj APU ľahko pretaktovať zmenou násobiča.

graf2.jpg

Parametre AMD A8-7670K:

3,6 ÷ 3,9 GHz CPU; 754 MHz iGPU; 384 stream procesorov; 2 × 2 MB L2 cache; 95 W TDP; 4 jadrá na celočíselné výpočty; 2 jadrá na operácie desatinnými číslami; socket FM2+

Hodnotenie: 75 %

Cena: 110 EUR

 

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať