Asseco Qasida / Sofistikované riešenie ERP novej generácie
Špeciálny projekt
Asseco Solutions pôsobí na trhu už viac ako 30 rokov a počas svojej existencie vyvinulo niekoľko generácií riešení ERP, kopírujúcich potreby trhu. Všetky v plnom rozsahu podporujú slovenskú legislatívu a spĺňajú aj medzinárodné štandardy IFRS.
QASIDA je nástupcom osvedčeného riešenia ERP Asseco Spin. Generačná výmena prináša významné technologické inovácie. Ide o hybridné riešenie, ktorého srdcom je QASIDA ERP, doplnený o ďalšie cloudové a webové aplikácie, čím sa riešenie postupne posúva z klasického on-premise do cloudu. O niekoľko rokov bude toto riešenie čisto cloudové.
Súčasťou sú ďalšie aplikácie, napríklad CRM na riadenie vzťahov so zákazníkmi, Rental pre požičovne na evidovanie a správu výpožičiek či Service na evidovanie a správu servisných zákaziek. Tieto aplikácie môžu fungovať aj samostatne ako jednoúčelové aplikácie, no pokiaľ chce mať používateľ komplexnú funkcionalitu, možno ich napojiť na QASIDA ERP. To umožňuje získať ucelený prehľad o celkovom fungovaní procesov vo firme a zdieľať napríklad údaje o zákazníkoch. Ak zákazník príde do servisu, servisný technik vykoná nejaký úkon, vykáže svoju prácu a spotrebovaný materiál. Tieto údaje sa prenášajú do ERP, kde sa sleduje, či je zákazka uhradená. Vidí ich aj ekonomické či finančné oddelenie, aby mohli robiť prehľady alebo predikcie.
Riešenie je škálovateľné a nedá sa jednoznačne povedať, pre akú veľkosť firmy je primárne určené. Napríklad aplikácia CRM má význam pre živnostníka či začínajúcu malú firmu. Každý predsa chce mať komunikáciu so zákazníkmi evidovanú, aby mal prehľad, koľkokrát s potenciálnym zákazníkom volal, akú cenovú ponuku mu dal, aké boli jeho reakcie a či sa ponuka preklopila na reálny obchod. Každý bez ohľadu na veľkosť firmy chce mať prehľad o svojich procesoch, aby tieto údaje mohol analyzovať a na základe nich plánovať. Systém dokáže pokryť potreby firiem akejkoľvek veľkosti. Inak povedané, aplikácia CRM je vhodná pre firmy, ktoré majú jedného či niekoľko obchodníkov, ako aj pre firmy, ktoré majú desiatky či stovky obchodníkov. Filozofiou škálovateľného riešenia je pokryť aktuálne potreby firmy, vyriešiť jej aktuálne problémy a následne, keď firma začne rásť, riešenie sa rozširuje tak, aby efektívne pokrylo všetky procesy, či už ide o CRM, sklady, logistiku, prepojenie na e-shop, komplexnú cenotvorbu, alebo prechod účtovníctva od externého účtovníka na vlastných zamestnancov. Systém možno rozšíriť o ekonomické prehľady, pokladňu, banku, správu majetku, daňové výkazníctvo a podobne. Tak ako firma rastie a menia sa jej potreby, možno systém rozširovať či vymeniť niektorú jeho časť.
Integrácia riešenia QASIDA do IT ekosystému zákazníka je jednoduchá, k dispozícii je nástroj na prepojenie s riešeniami tretích strán, ktorý umožňuje výmenu dát s viacerými etablovanými riešeniami a platformami. Stačí definovať potrebné atribúty, číselníky, ktoré sa naozaj dajú namapovať a prepojiť medzi systémami. Napríklad ak niekto má vlastný e-shop a potrebuje si dobudovať ekonomickú časť, QASIDA sa prepojí na tento e-shop, prípadne ak má firma špecializovaný systém, vyvinutý na zákazku, možno prepojiť číselníky, kategórie produktov, cenníky a ďalšie údaje. Doba implementácie závisí od zložitosti a náročnosti procesov. Pri jednoúčelových aplikáciách, ako CRM, Service či Rental, sa čas implementácie pohybuje rádovo v dňoch. V prípade nasadenia komplexného riešenia ERP zahŕňajúceho ekonomiku, logistiku, správu majetku a podobne, teda komplexné zastrešenie firemných procesov, implementácia môže trvať mesiace podľa toho, ako je firma pripravená na prechod na nové riešenie. Doba implementácie závisí aj od kapacít, ktoré je firma schopná a ochotná poskytnúť na nasadzovanie nového riešenia. Treba mať na pamäti, že zároveň s nasadzovaním nového riešenia ERP firma potrebuje fungovať a realizovať svoj primárny biznis. Komplexnú implementáciu a následnú starostlivosť o zákazníkov Asseco rieši vlastnými kapacitami, do budúcnosti plánuje budovať a rozvíjať sieť partnerov.
Vo všeobecnosti je používateľské rozhranie ERP, CRM a ďalších podnikových systémov do značnej miery unifikované, takže v prípade migrácie na riešenie QASIDA, alebo ak do firmy nastúpi pracovník, ktorý v predchádzajúcom zamestnaní využíval iné riešenie, trvá zaškolenie jeden, maximálne dva dni. Dôležité je, aby pochopil filozofiu riešenia, ako je to nastavené a napojené na firemné procesy. Práca s údajmi v jednotlivých oknách, utriedenie, filtrovanie, zoskupovanie a podobne je štandardná, podobná ako v Exceli či iných riešeniach ERP, aj používateľské rozhranie je veľmi podobné.
Pri vývoji riešenia QASIDA sa kládol dôraz na zákaznícky zážitok čiže používateľské prostredie, aby bolo možné aplikácie jednoducho a intuitívne ovládať. Používateľské rozhrania všetkých aplikácií prechádzajú dôslednou analýzou a interným a následne aj externým testovaním s dôrazom na jednoduché ovládanie a funkcionality pre jednotlivé roly či skupiny používateľov.
Používateľské rozhranie aj IT podpora firemných procesov vychádzajú z viac než 30-ročných skúseností. Používateľ si môže rozhranie prispôsobiť podľa svojich zvyklostí a štýlu práce, čiže v základnej ponuke si nechá len funkcie, ktoré často používa. Takisto si môže definovať svoje vlastné akcie ako postupnosť funkcií. Samozrejme, každá firma má svoje špecifiká, vlastné know-how, ktoré potrebuje pretaviť do IT podpory procesov. Riešenie QASIDA ERP aj ostatné aplikácie s tým počítajú a vedia sa prispôsobiť špecifickým požiadavkám zákazníka.
Samozrejmosť je automatizácia a komplexnosť, aby všetky procesy boli nastavené tak, aby informácie používateľ zadával len raz, aby ich nemusel znovu zadávať, ak v systéme už sú. Tieto údaje sa používateľovi v aplikačných formulároch zobrazia už ako vyplnené. QASIDA automatizuje všetky operácie, ktoré sa zautomatizovať dajú. Vznikne tak digitálny bezpapierový workflow, ktorý je efektívnejší a zároveň aj ekologický. Riešenie obsahuje aj rôzne vychytávky, napríklad četovacie okienka, aby používateľ nemusel dodatočne písať e-maily, ale mohol interaktívne komunikovať a reagovať, prípadne operatívne zistiť informácie, ktoré potrebuje.
Presúvanie riešenia do cloudu znamená pre používateľov nižšie investičné aj prevádzkové náklady a lepšiu škálovateľnosť, takže používateľ platí len za to, čo reálne využíva. Podľa aktuálnej potreby môže operatívne zvýšiť alebo znížiť počet používateľov. Cloudové riešenie dokáže splniť požiadavky moderného dynamického biznisu či systému práce home office. Používatelia sa vedia do systému bezpečne prihlásiť odkiaľkoľvek počas cesty, z hotela či od zákazníka. Netreba konfigurovať VPN či iné hardvérové prostriedky. Cloudové riešenie takisto znižuje riziko nepredvídateľných nákladov spojených s rôznymi poruchami systému.
QASIDA ERP je súčasťou marketplace Asseco STORE, v ktorom neustále pribúdajú vlastné aj partnerské pluginy, doplnky a aplikácie. Tento priestor je otvorený aj pre vás, vaše služby a produkty, ktoré môžete v Asseco STORE ponúknuť a speňažiť.
» Ľuboslav Lacko
Zobrazit Galériu