BMW i4 xDrive40 GranCoupe (2024) / Výkon aj špičkové technológie
BMW i4 xDrive40 na rok 2024 prešiel faceliftom a treba povedať, že mu to naozaj svedčí. Model i4 získal ocenenie Elektrické vozidlo roka, pričom varianty eDrive40 a výkonný M50 ukázali, že stratégia BMW ponúkať rovnaké modely v benzínových aj elektrických verziách funguje výborne. Elektrické verzie sa dokonca ukázali lepšie, čo potvrdil aj model i7. Na nový rok BMW navyše rozširuje ponuku i4 o základný model eDrive35, ktorý umožňuje vstúpiť do sveta i4 za nižšiu cenu, zatiaľ čo nový xDrive40, ktorý sme aj testovali, prináša vďaka dvojmotorovému pohonu vyvážený výkon a stabilitu bez nutnosti investovať do drahšieho modelu M50.
Ako z názvu vyplýva, i4 xDrive40 má pohon všetkých štyroch kolies, čo je zabezpečené dvoma elektromotormi bez fyzického prepojenia medzi nápravami. Celkový výkon je 295 kW a krútiaci moment až 600 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 5,1 sekundy, maximálna rýchlosť je obmedzená až pri 200 km/h. Zaujímavá je aj technológia použitých elektromotorov. Ide o synchrónne stroje s budeným rotorom. Ich výhodou je, že nepoužívajú žiadne vzácne suroviny, takže sú výrobne lacnejšie a pri odpojení napájania nekladú žiadny odpor, vďaka čomu umožňujú režim plachtenia. Malá nevýhoda je, že budenie rotora vyžaduje komutátor, ktorý treba kontrolovať, takže motor nie je úplne bezúdržbový. Výhody však rozhodne prevažujú. Základná konfigurácia zostáva rovnaká. Batéria s využiteľnou kapacitou 81,1 kWh je umiestnená nízko v podlahe, pričom elegantná karoséria štvordverového Gran Coupé radu 4 ju obklopuje. Dizajn vychádza z predchádzajúceho modelu, zmenená však bola predná maska, hlavne dizajn obličiek, ktoré teraz používajú podobný vzor ako model iX, a iná je aj kresba denného svietenia. V zadnej časti sú najradikálnejšou zmenou nové zadné skupinové svetlá využívajúce laserovú technológiu. Pozostávajú z trojice špeciálnych, priestorovo rozložených svetlovodov, ktoré sú rozsvecované laserom. Túto technológiu som zatiaľ na inom aute nevidel a vyzerá to veľmi efektne. Dojem ešte umocňuje nádherná matná modrá farba BMW Individual Frozen Portimao Blue, za ktorú si však priplatíte nemalých 5065 eur. Tá autu veľmi pristane, aj keď sa musíte pripraviť na častejšie návštevy umývačiek, všetko na nej vidieť.
Interiér i4 je príjemné miesto na trávenie času za volantom. Sedadlá sú pohodlné, s primeraným bočným vedením a nastaviteľnou oporou stehien pre vyšších vodičov. Kvalita spracovania je na vysokej úrovni a rozšírené kožené čalúnenie BMW Individual „Merino“ Ivory White výborne ladí s karbónovými lištami na palubnej doske. Ergonomické usporiadanie fyzických ovládačov uľahčuje oboznámenie sa s vozidlom, hoci niektoré tlačidlá, najmä pre klimatizáciu, mohli zostať zachované. Na stredovej konzole sú spolu s ovládačom jazdných režimov a iDrive aj tlačidlá parkovacieho asistenta a prepínania jazdných módov. Oceňujem klasické mechanické tlačidlá na volante. Na zadných sedadlách síce odveziete aj dospelých pasažierov, ale skôr len príležitostne, určite by ste sa tam nechceli viezť na dlhšiu trasu. Vozidlo ponúka batožinový priestor s objemom 470 litrov, ktorý sa po sklopení zadných sedadiel zväčší na 1290 litrov. Vo vybavení bolo aj elektricky sklopné ťažné zariadenie, ktoré využijete na ťahanie brzdeného prívesu až do 1600 kg.
DC nabíjanie podporuje rýchlosť až 205 kW, pri teste sme namerali až 208 kW. To umožňuje nabitie z 10 % na 80 % kapacity približne za 30 minút. Tak ako všetky doterajšie modely BMW aj i4 využíva 400 V systém, ten 800 V príde až s novou generáciou. To práve limituje aj maximálny výkon nabíjania. Štandardne je dodávaná trojfázová AC nabíjačka s výkonom 11 kW.
Zadné svetlá využívajú unikátnu technológiu svetlovodov umiestnených v priestore, napájaných laserom
Technologická výbava pracuje s najnovším systémom iDrive 8.5, ktorý prináša množstvo zlepšení v použiteľnosti. Hlavné menu je prehľadnejšie, s navigáciou v popredí a možnosťou prispôsobiť si informačné panely. Stále sa možno „stratiť“ v podmenu, ktoré je tvorené mozaikou množstva farebných ikon, našťastie sa dajú aspoň triediť podľa kategórií. Práca systému je veľmi svižná a bezproblémová. Navigácia ukazuje aj zostatok batérie v cieli, a ak to nevychádza, naplánuje po ceste nabíjanie. Vodič má k dispozícii viacero možností, ako ovládať systém infotainmentu: pomocou ovládača iDrive, dotykovým displejom a v niektorých jazykoch aj hlasom, to sa však slovenčiny ani češtiny netýka. Head-up už tradične umožňuje prepínať medzi rôznymi spôsobmi zobrazenia. Vo výbave nájdete širokú plejádu asistenčných systémov, medzi ktorými nechýbajú ani inteligentný adaptívny tempomat s automatickým preberaním rýchlosti, asistent na jazdu v kolóne s automatickým vytváraním záchranárskej uličky, systém detekcie prekážok vrátane chodcov a cyklistov s automatickým brzdením, systém automatického cúvania alebo vyspelý parkovací asistent. O komfort sa stará aj dodávané tepelné čerpadlo, ktoré zabezpečuje optimálnu prevádzku vozidla aj v extrémnych teplotách.
Jazdné vlastnosti i4 xDrive40 neprekvapia, sú presne také, aké by ste od moderného BMW očakávali. Vozidlo je svižné a výkonnejšie, než je potrebné na bežné denné jazdy, takže je lacnejším medzistupňom pred verziou M50. xDrive40 ponúka vyváženejší pomer medzi komfortom a ovládateľnosťou. Čo stráca na ostrosti, získa na pohodlí pri každodennej jazde, najmä na nerovných cestách. Riadenie je ľahké, ale presné a „ikonické zvuky“ od Hansa Zimmera pri dynamickej jazde pridávajú na spätnej väzbe a umocňujú zážitok. Rekuperačné brzdenie v tomto prípade neovládate pádlami. Možno ho nechať na inteligentnej automatike alebo v polohe B využívať jednopedálové ovládanie. Pedál brzdy dáva pozitívny pocit a v prípade potreby poskytuje silný brzdný účinok, čo je pri vozidle s hmotnosťou viac ako 2,2 t dôležité. Rekuperačné brzdenie je plynulo integrované aj pri využívaní bŕzd. Efektívnosť systému je viditeľná na živom ukazovateli spotreby energie, ktorý zobrazuje aj negatívne hodnoty výkonu pri rekuperácii. Na trhu je iba málo štvordverových elektromobilov, ktoré by konkurovali i4 v tejto cenovej, výkonnostnej a prémiovej kategórii. Tesla Model 3 Performance by mohla byť alternatívou, ale kvalitou spracovania interiéru a materiálmi sa k BMW ani nepribližuje. Hyundai Ioniq 6 ponúka väčší priestor pre pasažierov, ale nepatrí do prémiového segmentu. Mercedes EQE je väčší a je skôr konkurentom pre model i5.
BMW i4 xDrive40 na rok 2024 predstavuje evolúciu klasického športového sedanu pre elektrickú éru. BMW ide zatiaľ cestou použitia univerzálnej platformy, spoločnej pre spaľovacie aj elektrické verzie, a dokazuje, že stavať na osvedčených základoch môže priniesť vynikajúce výsledky. No za dverami už aj v BMW čaká nová generácia elektromobilov, ktorá prinesie veľké množstvo noviniek. Dovtedy si však i4 nesie titul jedného z najlepších športovo zameraných, prémiových štvordverových elektromobilov na trhu.
TESTY:
- Spotreba v teste (kWh/100 km): 21,6
- Dojazd v teste (km): 399
- Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
- Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 208
- Čas nabíjania 10-80 % (min): 28
Technické údaje:
Kapacita batérie 83,9 kWh, využiteľná 81,1 kWh, pohon xDrive, systémový výkon 295 kW, 600 Nm, nabíjanie DC max. 205 kW (podpora 500 V), AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 5,1 s, max. rýchlosť 200 km/h, dojazd WLTP 477 – 540 km
PLUSY, MÍNUSY:
+ Spracovanie, technologická výbava, výkon, jazdné vlastnosti, svetelná technika
- Nič podstatné
- Cena modelu od (s DPH): 63 050 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 96 390 EUR
Zobrazit Galériu