Dacia Spring Electric 65 (2024) / Do rodiny aj pre pizzeriu
Dacia Spring EV prichádza na trh už vo svojej druhej generácii. Zatiaľ čo z tej prvej priam kričalo, že ide o lacné vozidlo, novinka ponúka zaujímavý moderný dizajn a úplne prepracovaný interiér. Dacia Spring EV je auto, ktoré je cielené na mesto a prímestské jazdenie, a aj keď bez problémov dokáže vyvinúť aj diaľničnú rýchlosť, vzhľadom na konštrukciu, výbavu a kapacitu batérie nie je vhodné na dlhšie trasy.
Filozofiou výrobcu je minimum zbytočností, len potrebné funkcie. Vďaka tomuto prístupu sa Springu podarilo dosiahnuť relatívne nízku cenu a hmotnosť pod jednu tonu (984 kg), čo je chvályhodné aj pre vozidlá so spaľovacím motorom, nieto ešte pre elektromobil. Má na tom zásluhu aj batéria s využiteľnou kapacitou 26,8 kWh a s hmotnosťou iba 188 kg. Spring je dostupný v dvoch výkonových verziách: Electric 45 s výkonom 33 kW a krútiacim momentom 125 Nm a Electric 65 s výkonom 48 kW a krútiacim momentom 113 Nm. Batéria je v oboch prípadoch rovnaká. To, na čo výrobca zákazníkov láka, je základná cena 16 900 eur. Má to však niekoľko háčikov. V tejto cene je, samozrejme, iba slabšia verzia s výkonom 33 kW a v základnej výbave Essential. Vozidlo je navyše vo všetkých verziách vybavené iba jednofázovou AC nabíjačkou s výkonom 7,4 kW, ktorou batériu nabijete asi za 4 hodiny. To však za predpokladu, že máte k dispozícii wallbox, ktorý vie poskytnúť 32 A na jednej fáze. No takýto prívod väčšina domácností nevyužíva, takže v domácich podmienkach budete nabíjať zväčša výkonom iba 3,6 kW a k 7,4 kW sa dostanete iba na verejných nabíjačkách, ktoré poskytujú 22 kW, teda na jednej fáze 7,4 kW. Výrobca síce umožňuje za príplatok 600 eur aj verziu s DC rýchlym nabíjaním s výkonom 30 kW, ktorým auto nabijete z 10 na 80 % za necelých 50 minút, no najlacnejšej verzie sa to netýka, tam tento príplatok nie je možný. Táto verzia navyše nemá ani centrálny displej, ani klimatizáciu.
My sme testovali najvyššiu výbavu Extreme s viacerými doplnkami, takže zo základnej ceny 19 900 eur sa konečná dostala na 22 135 eur. To je síce na pomery elektromobilov stále jedna z najnižších cien, nie však nízka. Vo výbave tu už nájdete manuálnu klimatizáciu, 10" centrálny displej s navigáciou Maps HERE, podporou pre bezdrôtové pripojenie Android Auto a Apple CarPlay, príplatkové DC nabíjanie dokonca s funkciou V2L, takže po zasunutí adaptéra do nabíjacej zásuvky môžete napájať iné spotrebiče výkonom až 3,6 kW. K dispozícii je takisto tempomat, zadná parkovacia kamera aj predné a zadné parkovacie senzory. Je pravda, že niektoré prvky výbavy by mu mohli závidieť aj niektoré drahšie modely.
Vnútorný dizajn vozidla prekvapí svojou kvalitou vzhľadom na cenovú kategóriu. Aj keď sú väčšinou použité tvrdé plastové materiály, interiér vyzerá veľmi dobre a k dispozícii je pomerne veľké množstvo odkladacích priestorov. Jediná moja výhrada k interiéru je príliš úzka a celkovo stiesnená kabína, ktorá je vhodná iba pre subtílnejšie postavy. Na rozdiel aj od niektorých väčších áut je vpredu miesta na nohy dostatok a nikde nič neprekáža, v oblasti ramien je však auto úzke a stále som sa opieral o B stĺpik. Väčšia postava vpredu navyše takmer vylučuje prepravu nejakých osôb na zadných sedadlách. Zadná lavica aj s operadlom sú vcelku, a teda sa dá sklopiť iba celé. Batožinový priestor má objem 308 litrov, po sklopení zadných sedadiel sa zväčší na 1004 litrov. Ako doplnok možno pridať aj 35-litrový predný úložný priestor. Dacia zaviedla aj systém príslušenstva YouClip, ktorý umožňuje pridávať rôzne doplnky, ako je držiak na telefón či LED svetlo. Tieto doplnky sú voliteľné, čo pomáha udržať nízku cenu vozidla. Spoločnosť plánuje sprístupniť tento systém ako open source, aby iné firmy mohli vyvíjať kompatibilné príslušenstvo.
Bezpečnostná výbava zahŕňa automatické núdzové brzdenie, rozpoznávanie dopravných značiek, zadné parkovacie senzory, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, varovanie pred únavou vodiča a systém núdzového volania. Na pohodlie vodiča je k dispozícii aj tlačidlo na rýchle nastavenie preferencií bezpečnostných systémov. Svetelná technika zodpovedá kategórii vozidla. Denné svietenie je zverené LED, ostatné sú žiarovky. Zamrzí, že vozidlo nemá žiadne osvetlenie batožinového priestoru. Zapínanie tlmených svetiel je automatické, diaľkové však musíte ovládať ručne.
Maximálna rýchlosť je obmedzená na 125 km/h, čo je dostatočné aj na diaľničnú jazdu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa dosiahne za 13,7 s. Riadenie je ľahké, čo môže niektorým vodičom vyhovovať, iným menej. Pri rýchlejšej jazde a prejazde zákrutami cítiť výraznejší náklon karosérie. Príjemným prekvapením bolo naladenie podvozka, ktorý veľmi dobre vyhladzuje všetky nerovnosti, vďaka čomu je jazda pohodlnejšia. Napriek papierovo malému výkonu je jazda v rámci mesta a okresiek pomerne svižná a umožňuje aj predbiehanie. Rekuperáciu možno riadiť iba zaradením do polohy B, čo však v zásade postačuje. Trocha nepraktické je použitie klasickej pákovej parkovacej brzdy, ktorej je v ceste príplatková opierka, takže ju musíte ovládať spoza opierky, čo prekáža, hlavne ak máte v aute aj spolujazdca. Brzdu treba využívať vždy, pretože auto nemá polohu P, ale pri zastavení vyradzujete pohon do neutrálu. Príjemné, aj keď očakávané prekvapenie je priemerná spotreba 14,7 kWh/100 km, ktorú sme dosiahli v rámci testu. Testovali sme však v zimných podmienkach pri teplotách -2 až +8 °C. Batéria nemá vyhrievanie, preto odporúčam jej nabíjanie po jazde, pokiaľ si udržiava teplotu. V meste a bez potreby kúrenia sme však jazdili za 10,8 kWh/100 km, čo je veľmi dobrá hodnota. Nízka hmotnosť prispieva k tomu, že aj s relatívne malou batériou dokáže vozidlo dosiahnuť slušný dojazd.
Systém YouClip umožňuje variabilné pripevnenie doplnkov. V kabíne je dostatok odkladacích priestorov
Na druhej strane bezpečnostné hodnotenie vozidla je nízke. S jednou hviezdičkou v teste Euro NCAP by nemalo byť prekvapením, že auto pri náraze neposkytuje najvyššiu úroveň ochrany. Napriek tomu Dacia verí v hodnotu, ktorú Spring ponúka, a očakáva úspech na trhu.
Napriek niektorým výhradám je Spring elektromobil, ktorý si určite svoju klientelu nájde. Pre mnohých môže byť ideálnym úvodom do sveta elektromobilov. Je ľahko dostupný, jednoducho sa ovláda a ponúka pomerne veľa za vynaložené peniaze. Ideálne využitie okrem domáceho vozidla na nákupy vidím napríklad v rôznych rozvozových službách, reštauráciách či pizzeriách, pre ktoré je Spring ako stvorený. Rozhodne však odporúčam voliť jedine verziu s DC nabíjaním!
TESTY:
- Spotreba v teste (kWh/100 km): 10,8 - 14,1 - 15,8
- Dojazd v teste (km): 248 - 169
- Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 7,4
- Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 32
- Čas nabíjania 10-80 % (min): 38
Technické údaje:
Dacia SPRING Electric 65 2024: batéria celková/využiteľná kapacita: 27,4/26,8 kWh, poháňaná náprava predná, výkon motora: 48 kW, krútiaci moment: 113 Nm, max. výkon DC nabíjania: 30 kW (voliteľné), výkon AC nabíjačky: 7,4 kW, max. rýchlosť: 125 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 13,7 s, dojazd WLTP: 228 – 305 km, spotreba podľa výrobcu: 13,2 kWh/100 km
PLUSY, MÍNUSY:
Pomer cena/výkon, obratnosť v meste, slušná výbava, spotreba, akcelerácia v meste
Pre väčšie postavy stiesnená kabína, nakláňanie v zákrutách, DC nabíjanie za príplatok, nízka bezpečnosť pri náraze
- Cena modelu od (s DPH): 16 990 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 22 135 EUR
Zobrazit Galériu