S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Bude 5-minútové nabíjanie Li-ion batérií novou normou?

1

Tajomstvom päťminútového rýchleho nabíjania elektrického vozidla môže byť striebrobiely kov nazývaný indium. Odborníci z Cornellovej univerzity uviedli, že anódy batérií vyrobené z tohto kovu môžu zabezpečiť lepšiu chemickú reakciu v napájacích zdrojoch, čo znamená rýchlejší čas nabíjania. Tím dúfa, že poznatky získané pri výskume tohto kovu otvoria dvere veľkým inováciám v oblasti batérií v nasledujúcich rokoch. Výskum sa uskutočňuje s cieľom odstrániť „obavy o dojazd“ u vodičov elektrických vozidiel.

Správa z laboratória Cornellovej univerzity, kde sa podrobne opisuje batéria, ktorú možno nabiť približne za čas potrebný na prípravu večere v mikrovlnnej rúre, by mohla dopomôcť k ďalšiemu rozvoju rastúceho trhu s elektrickými vozidlami. „Ak dokážete nabiť batériu elektromobilu za päť minút, nemusíte mať batériu, ktorá je dostatočne veľká na 300-kilometrový dojazd. Môžete sa uspokojiť s menšou kapacitou, čo by mohlo znížiť náklady na elektromobily a umožniť ich širšie prijatie,“ vyjadril sa profesor Lynden Archer, ktorý dohliadal na výskum.

V bežných lítiovo-iónových batériách sa ióny pohybujú medzi anódou a katódou v elektrolyte, keď sa batéria nabíja a vybíja. Batérie môžu mať pevný alebo kvapalný elektrolyt. Anódy sa vyrábajú z rôznych materiálov, okrem iného z grafitu (ktorý je najbežnejší) a kremíka. Výskumníci v spoločnostiach a na univerzitách sa snažia nájsť najlepšiu kombináciu materiálov na výrobu lacnej a vysoko účinnej batérie, ktorá by poskytovala stabilitu, bezpečnosť, dlhú životnosť, veľký dojazd a rýchle nabíjanie.

Práve posledný bod je pre tím z Cornellovej univerzity kľúčový a myslí si, že indium môže poskytnúť riešenie. Indiové anódy možno spojiť s katódami vyrobenými z rôznych materiálov. Batérie s novým anódovým materiálom sa môžu rýchlo nabíjať a pomaly vybíjať. Odborníci si dokonca predstavujú, že v budúcnosti by sa batérie tohto typu mohli nabíjať, keď auto prechádza cez špeciálne jazdné pruhy s nabíjacími pásmi zabudovanými do povrchu cesty.

Táto vízia je však ešte ďaleko, pretože treba uskutočniť ďalší výskum india alebo možno nájsť ešte vhodnejšie materiály. Indium je totiž podľa správy ťažké, čo ovplyvňuje jeho praktickú aplikáciu na široké použitie. Možno existujú zliatiny kovov, ktoré sa zatiaľ neskúmali a ktoré by mohli mať požadované vlastnosti.

Zdroj: thecooldown.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

1 komentár

5 minút reakcia na: Bude 5-minútové nabíjanie Li-ion batérií novou normou?

28.3.2024 09:03
Pozrel by som si elektrickú infraštruktúru ktorá dodá výkon na nabitie baterky za 5 minút. Čím chcú chladiť tie káble, a nebudú s nimi rovno aj osvetľovať ulice namiesto doterajších pouličných lámp?
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať