S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Canon EOS 750D

0

Nejeden fanúšik značky Canon sa v posledných rokoch s obavami pozeral na techniku druhého tábora, kde žali ovácie výborné snímače od Sony.

Nájdete ich v telách prístrojov Nikon, Pentax a, pochopiteľne, aj Sony, vďaka čomu si tieto značky udržovali malý náskok v niektorých technických aspektoch. Šlo predovšetkým o kvalitu snímok pri vysokých citlivostiach ISO (teda v slabom svetle) a o dynamický rozsah pri fotení do RAW. Zjednodušene povedané, keď ste fotili bez kompresie a fotky neskôr vyvolávali v Lightroome alebo podobnom editore, mohli ste si pri snímačoch Sony dovoliť väčšie úpravy expozície a stále získať čisté zábery. Situácia pri fotení do skomprimovaného JPEG však už bola vyrovnaná, ba priam by sme často za lepší záber označili výstup z tiel modelov Canon, ale tu už ide skôr o osobný dojem z menej silného vyhladzovania šumu a verného podania farieb.

Canon minulý mesiac uviedol do predaja dve zásadné novinky, ktoré konečne prichádzajú s úplne novým snímačom: EOS 750D a EOS 760D. Technicky sú to veľmi podobné fotoaparáty, rozdielne sú len v niektorých detailoch a cene. Odlišnosti 760D nájdete vedľa v okienku, my považujeme z hľadiska obrazovej kvality oba za rovnocenné, líšia sa len v ovládacích prvkoch. Vnútri oboch nájdete rovnaký snímač s 24 Mpx rozlíšením, takže rozlíšením sa Canon doťahuje na konkurenčné snímače v modeloch Nikon D3300, D7200 a hlavne D5500, s ktorým budeme porovnávať najviac, lebo je to cenovo najbližší konkurent.

Hlavná téma pri nových modeloch je opustenie starého 18 Mpx snímača, s ktorým sa verne poznáme z niekoľkých posledných generácií stovkových modelov Canonu. Konečne je tu celkom nový model a každý najprv položí otázku, ako vyzerajú jeho schopnosti v najzložitejších svetelných podmienkach. My konečne môžeme každého canonistu upokojiť, nový snímač prakticky dorovnáva náskok konkurencie. Z hľadiska výkonu v slabom svetle by sme povedali, že rozdiely medzi 750D a D5500 nespoznáte. Canon dokonca zachováva v záberoch JPEG viac detailov vďaka menej výraznému potláčaniu šumu, na druhej strane pri práci s RAW sa Nikon zdá trošičku menej zašumený, ale poznať to, iba pokiaľ rozdiely hľadáte v stopercentnom priblížení.

750d-top.jpg

A čo mýtus menom dynamický rozsah? O tom by sa dalo diskutovať na ďalšie dve stránky, veď niekoľko dní sme nerobili nič iné než pixel po pixely porovnávali zábery v RAW a manipulovali expozíciami v rôzne kontrastných scénach. Nakoniec sme dospeli k názoru, že aj keď v tomto aspekte stále vedie Nikon D5500 a snímače Sony všeobecne, nikdy sa nám nestalo, že by sme za danej situácie nedostali rovnako dobrý záber aj z Canonu. Dôvod sa skrýva v trošku odlišnej charakteristike snímača, a teda aj inom požadovanom postupe, ako fotiť v kontrastnej situácii. Nikonom by ste fotili tak, aby vám vyšla správna expozícia vo svetlých častiach scény, a tmavé tieňové časti by ste si potom zosvetlili v postprodukcii, pretože ani po ich výraznom zosvetlení nie sú zašumené. Nové fotoaparáty Canonu sa v tomto aspekte rozhodne zlepšili, dovoľujú zosvetľovať tiene pri zachovaní kvality aspoň o jeden krok silnejšie než predchádzajúce modely, no ešte stále nie tak výrazne ako modely Nikon. Lenže správny postup je exponovať scénu odlišne od Nikonu. Nám sa najlepšie darilo, keď sme nechali svetlé časti scény zľahka prepáliť a potom sme ich expozíciu stiahli v postprodukcii, následne tmavé časti záberu nebolo treba zosvetľovať tak výrazne. Canon, ako sa zdá, poskytuje oproti konkurentom o niečo väčší rozsah smerom do svetlej (highlight) časti záberu, treba s tým len počítať. Takže vcelku je to skoro remíza - D5500 poskytuje stále viac dynamického rozsahu aj jednoduchší postup pri exponovaní. Canon sa však doťahuje veľmi tesne a v citlivostiach ISO nad 800 dokonca predvádza lepší dynamický rozsah (čo je pochopiteľné, keďže nie je takzvane „ISO-invariantný").

Canon 750D sa oproti predchodcovi dosť podstatne zlepšil z hľadiska fotografických funkcií, napríklad zaostrovací systém pochádza z EOS 70D, využíva 19 ostriacich bodov, pričom každý je citlivý v horizontálnom aj vertikálnom smere. Výpočet expozície robí pomocou 7560-bodového senzora citlivého v spektre RGB aj v IR. Pribudla konektivita Wi-Fi s pomocou NFC, takže s kompatibilnými smartfónmi stačí priložiť a dôjde k spárovaniu (s nekompatibilnými, napríklad iPhonom, treba nastaviť Wi-Fi ručne, potom všetko funguje). Funkcionalita Wi-Fi je pomerne jednoduchá - môžete prenášať súbory alebo na diaľku ovládať spúšť so živým náhľadom na mobile či tablete.

Canondomy EOS.jpg

Ďalšia novinka súvisí s použitím cez live view alias živý náhľad, teda keď komponujete fotografie pomocou vyklápacieho dotykového displeja. 750D dostal do vienka nový hybridný systém CMOS AF III, ktorý ostrí pomocou detekcie fázového posunu aj kontrastu, takže aj ostrenie bez použitia hľadáčika je príjemne rýchle. A čo viac - nevyžaduje mikrokorekcie (ktoré tento model ani nepodporuje) a je vždy presné. Navyše je v tomto móde k dispozícii aj automatické ostrenie na tváre, ktoré naozaj výborne funguje. Ako vždy chválime prítomnosť dotykového rozhrania, takže stačí na displej klepnúť prstom a fotoaparát automatický ostrí na dané miesto scény. Stále však platí, že dual-pixel systém z Canonu EOS 70D a 7D Mk II je o niečo lepší - rýchlejší v ostrení aj sledovaní subjektu.

Z hľadiska záznamu videa je 750D podarený prístroj. Maximálna kvalita je inak 1080p pri 30, resp. 25 FPS, čo mierne zaostáva za D5500, schopným točiť 60/50 FPS, no aj vďaka dobrej kvalite záznamu, prítomnosti portu na externý mikrofón a možnosti nakrúcať s rýchlym a ľahko ovládateľným živým náhľadom sú výsledné videá zo 750D nadpriemerne kvalitné.

 

ISO 12800.jpg

Fotografiu sme zhotovili v noci pri veľmi slabom osvetlení a s použitím ISO 12800, RAW bol spracovaný
v Adobe Photoshop Lightroom 6

Verdikt

Canon EOS 750D je výborná zrkadlovka, ktorá oproti predchodcovi prináša podstatné zlepšenie obrazovej kvality, kvality ostrenia cez hľadáčik aj cez živý náhľad, ako aj bezdrôtovú konektivitu na rýchlu publikáciu obrázkov na internete. Je o 100 eur lacnejšia než najbližší konkurent v podobe podstatne menšieho a ľahšieho Nikonu D5500, ktorý má výhodu v lepšom ostrení cez hľadáčik a kvalitnejšom výstupe RAW, Canon zase vedie v podstate lepšom použití cez výklopný dotykový displej. Z hľadiska výstupu v JPEG ich považujeme za rovnocenné, vyrovnané sú aj vo väčšine technických parametrov a podporovaných funkcií (na oboch nájdete automatické HDR, blesky s dosahom 12 m pri ISO 100, 5 FPS sekvenčné fotenie, Wi-Fi atď.). Naozaj môžeme povedať, že kvalitou sú oba modely vyrovnané, takže ak hrá pre vás rozhodujúcu rolu cena, výhodnejší Canon je jasná voľba. Ako vždy však platí, že najlepšie je sa rozhodovať podľa objektívov, ktoré si plánujete prikúpiť. Ako tip dávame napríklad Canon 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM s cenou len zhruba 200 eur, ktorý v systéme Nikon nemá obdobu a je to skvelý ostrý „širokáč". A keby ste chceli telo s vyššou výbavou, ale nie také masíve a drahé ako 70D, má pre vás Canon v ponuke o 100 eur drahší 760D. Veľmi podarené modely, ktorými si Canon iste získa mnohých zákazníkov.

CanonParametre EOS.jpg

Hodnotenie 750D: 9/10

Rozdiely 760D a 750D

Vyšší model vám za príplatok 100 eur ponúkne dva veľmi populárne ovládacie prvky. Prstenec na zadnej strane slúži v režimoch P, A aj S na priamu kompenzáciu expozície, v režime M na priame nastavenie expozičných parametrov. Na hornej strane sa 760D môže popýšiť stavovým displejom, podobne ako má vyššia trieda zrkadloviek Canon. 760D má nový režim HDR video, kde síce stratíte manuálnu kontrolu nad expozíciou a musíte nakrúcať maximálne v 720p, no výsledné video má výborný dynamický rozsah. Posledný rozdiel je možnosť ostriť nepretržite v režime AI Servo aj počas živého náhľadu na obrazovke, ktorú poskytuje len 760D. Aj keď sme ho netestovali, je 760D pre nás jasne lepšia voľba, menej náročného používateľa však iste plne uspokojí aj 750D.

760d.jpg

50 Mpx monštrá v Bratislave: Canon EOS 5DS a 5DS R

Minulý mesiac spoločnosť Canon zorganizovala v Bratislave stretnutie, kde si odborníci mohli prísť vyskúšať jej najnovšie produkty, z ktorých jasne vyčnievali prvé skúšobné kusy modelov 5DS a 5DSR. Ide o full frame telá určené náročným fotografom, ktorí vyžadujú pri práci čo najvyššie rozlíšenie. S 50 megapixelmi sa tieto telá vyrovnávajú aj profesionálnym prístrojom väčších formátov, takže sa niet čo čudovať, že prilákali veľkú pozornosť, najmä z okruhu fotografov krajiniek a štúdiových portrétov. Odlišnosťou verzie R je zrušený efekt filtra antialias (LPF), takže dochádza k podobnému rozdvojeniu ako pri modeloch Nikon D800 a D800E, kde si zákazník sám môže zvoliť, či mu zľahka vyššia ostrosť na pixelovej úrovni stojí za nízke riziko efektu moiré. Oba modely sú, samozrejme, našliapané najnovšími technológiami spoločnosti Canon, napríklad netrasúcim sa mechanizmom na odklápanie zrkadla, 150-tisícpixelovým RGB+IR meraním expozície, 61-bodovým zaostrovaním s rozpoznávaním EOS iTR či schopnosťou prispôsobiť snímanie blikajúcemu umelému svetlu. V čase dokončovania tohto článku sa k nám dostávajú finálne predajné verzie 5DS (R). Po prvom vyskúšaní v beta verzii ich zatiaľ aspoň nominujeme na najlepšie modely vo svojej kategórii.

5dsr.jpg

Cena 5DS: 3500 EUR
Cena 5DS R: 3700 EUR

Canon EF 11-24mm f/4L USM

Nestáva sa nám často, aby sme mali možnosť otestovať unikátny produkt, ktorý ukazuje nové možnosti technológie a zavádza tým úplne novú kategóriu. Superširoký objektív 11-24mm je presne týmto zlomovým bodom v histórii, je to vôbec prvý rektilineárny objektív, ktorý ponúka extrémne široký záber 126° alias 11 mm ohniskovú vzdialenosť aj pre veľké full frame snímače. A čo znamená označenie rektilienárny (priamočiary)? Že záber premietne na snímač bez zaobleného zobrazenia (súdkovitého skreslenia), ako by ste dostali z objektívu typu rybie oko. Tento model jednoducho zachováva normálne uhly, zľahka skreslené sú len objekty, ktoré sa ocitnú bližšie k objektívu na okrajoch scény, čo je pochopiteľné a treba s tým počítať pri každej kompozícii ultraširokým objektívom. EF 11-24mm je napriek svojej pokrokovej konštrukcii opticky nekompromisný, je nádherne ostrý aj pri clone f/4. Jeho masívne vyhotovenie je odolné proti vplyvom počasia, podstatne ťažšie, než by ste čakali, a jeho predok je taký široký, že vylučuje použitie predných filtrov (nechýba však slot na použitie zadných gélových filtrov). Počas týždňového testovania sa dostal na prvé miesto nášho rebríčka vysnívanej výbavy. Aj napriek zdanlivo vysokej cene je supervýhodný.

Cena: 3000 EUR

 

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať