S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Citroën ë-C4 X / V znamení pohodlia a priestoru

0
Nová generácia modelu C4 prišla na trh v roku 2020 a v minulom roku bol predstavený jej druhý variant s X na konci. Novinku výrobca označuje ako crossover-sedan, má o 24 cm dlhšiu karosériu a pretiahnutú zadnú časť. Spodná časť karosérie vrátane blatníkov je plastová a auto stojí na pohľad pomerne vysoko, takže občasný výjazd na poľnú cestu mu neublíži. Plastové časti vpredu aj na bokoch vhodne doplňujú kontrastné ozdobné časti. Zadné LED svetlá majú nový výrazný svetelný podpis. Predné svetlá sú delené, s úzkym pásikom denného svietenia a reflektormi s trojitou parabolou. Nižšie v dizajnovo odlíšených boxoch nájdete ešte hmlovky. Predná časť je v podstate zhodná s klasickým C4. Okrem elektrickej verzie je ë-C4 X dostupná aj v benzínových a dieselovej.

S_1124 T Flexcam Advertisement

Vozidlo stojí na známej modulárnej koncernovej platforme e-CMP, ktorá vo verzii CMP umožňuje aj zástavbu spaľovacích motorov. Elektrický variant ë-C4 X neprichádza v tomto smere so žiadnou revolúciou. Je tu stará známa technika, ktorú využívajú aj ­ostatné elektrické modely skupiny Stellantis. Batéria umiestnená v podlahe a pod zadnými sedadlami má celkovú kapacitu 50 kWh (vy­užiteľnú 47,5 kWh). O pohon prednej nápravy sa stará elektromotor s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 260 Nm. Nabíjanie zabezpečuje vstavaná trojfázová AC nabíjačka s výkonom 11 kW alebo DC nabíjanie s výkonom 100 kW. Tak ako ostatné modely s touto technikou nie je ë-C4 X žiadnym korábom ciest. Ide o model určený predovšetkým na pravidelné dochádzanie do zamestnania a prípadné občasné výlety v rámci Slovenska alebo okolitých krajín. Niežeby sa ním nedalo vyraziť hoci na dovolenku do Chorvátska, no budete častejšie nabíjať.

Kabína už po nastúpení poteší nadštandardným miestom aj v rámci svojich koncernových bračekov, hlavne vpredu je riešená najlepšie. Na zadných sedadlách je dostatok miesta, žiaľ, kazí to nemožnosť zasunutia chodidiel pod predné sedadlo, takže na dlhšie cestovanie pre dospelých to určite nie je. K pohodliu na palube prispieva tepelné čerpadlo, ktoré sa dodáva sériovo vo všetkých výbavách. Ako som už spomínal, pohon je optimalizovaný na jazdenie po meste a okreskách, kde dosahuje optimálny dojazd aj spo­trebu. V našom teste sme dosiahli po najazdení takmer tisíc kilometrov spotrebu 14,9 kWh/100 km s priemernou rýchlosťou 45 km/h. Asi 15 % jázd pritom tvorila diaľnica. Jazdili sme pri teplotách 24 – 26 °C s využívaním klimatizácie. Dojazd sa pohyboval medzi 290 až 320 km. Pri normálnej diaľničnej rýchlosti 130 – 135 km/h však ide dojazd rapídne dole a bezpečne môžete počítať asi so 190 – 220 km. Z toho je jasné, ako je systém naladený, stačí ubrať na 110 – 120 km/h a hneď máte ďalších 50 km k dobru.

Technologická výbava je dobrý štandard a nechýba tu adaptívny tempomat, aktívne udržiavanie v jazdných pruhoch či plnoautomatické ovládanie svetiel. Systém čítania dopravných značiek umožňuje prenos rýchlosti do tempomatu, hoci iba manuálne. Vždy pri zmene rýchlosti sa vás spýta, či chcete rýchlosť nastaviť, stačí potvrdiť tlačidlom OK. V tejto kategórii je to stále pomerne ojedinelá funkcia. Usporiadanie kabíny aj výbava sú v podstate zhodné s ë-C4. Digitálny prístrojový panel má jednoduchú grafiku a meniť teraz môžete viacero zobrazení v strednej časti. ­Zobrazenie je dobre čitateľné, ale v tomto prípade má výrazne navrch Peugeot so svojím 3D kokpitom. Head-up displej stále zobrazuje iba na vysúvateľné sklíčko namiesto projekcie na sklo, má však zlepšenú grafiku s vyšším rozlíšením. Stredu palubnej dosky dominuje 10" dotykový displej s vysokým rozlíšením. Infotainment je však už novej generácie a konečne z displeja zmizli nezmyselné pásy po stranách, ktoré sa využívali iba na zobrazenie nastavených teplôt. Systém tak môže využívať celú plochu displeja. Grafika je modernistická a nie každému sa musí páčiť. Treba však uznať, že na systéme výrobca výrazne popracoval a je teraz plne konfigurovateľný, s individuálnou možnosťou nastavenia widgetov v dlaždicovom usporiadaní. K dispozícii je bezdrôtové pripojenie Android Auto alebo Apple CarPlay, ktoré teraz dokážu využívať celú plochu displeja. Vypočuté boli aj pripomienky k zobrazovaniu údajov o elektrickom systéme, takže už vidíte na prístrojovom paneli aj trvale zobrazenú úroveň batérie v percentách SOC. Pri nabíjaní však, žiaľ, stále chýba údaj o nabití do 80 %, respektíve možnosť nastavenia nabíjania do 80 %. Pripadá to ako zbytočnosť, ale práve pri dlhších cestách potrebujete nabíjať do 80 %, aby ste čo najskôr mohli pokračovať, no vždy sa pri začatí nabíjania dozviete iba čas 1 h 30 min alebo 1 h 50 min do úplného nabitia, čo nikoho nepoteší. Okrem toho pri nabíjaní z auta nemožno naprogramovať klimatizáciu/kúrenie. Našťastie je táto funkcia dostupná cez mobilnú aplikáciu, ktorá funguje vcelku dobre.

Za čo si však Citroën ë-C4 X zaslúži pochvalu rovnako ako jeho braček ë-C4, sú podvozok a jazdné vlastnosti. Vozidlo vy­užíva tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi, ktoré fungujú výborne. Poskytujú vysoký jazdný komfort, ku ktorému sa väčšina porovnateľnej konkurencie ani nepriblíži. Podvozok krásne žehlí nerovnosti na okreskách a jazda je doslova radosť. Poradí si aj s väčšími výmoľmi či priečnymi nerovnosťami.

Systém je naladený na plynulejšiu akceleráciu, čím síce dosahuje akcelerácia „iba“ 10 s z 0 na 100 km/h, ale práve preto je dojazd na prijateľnej úrovni. Vďaka rýchlemu nabíjaniu sa na rýchlonabíjačke so 100 kW výkonom nabijete do 80 percent za necelých 30 minút. Na 50-kilowattovej si budete musieť počkať asi 43 minút. Palubná nabíjačka nabije pri plnom výkone 11 kW batériu z 10 na 100 percent za trochu viac ako 5 hodín.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km) 14,9
  • Dojazd v teste (km) 290-320
  • Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 11
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
  • Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW) 50
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) 46
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 97
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) 29

Technické údaje:

Kapacita batérie 50 kWh (využiteľná 47,5 kWh), poháňaná náprava predná, výkon motora 100 kW, krútiaci moment 260 Nm, nabíjanie DC max. 100 kW, AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 9,4 s, max. rýchlosť 150 km/h, dojazd WLTP 350 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Jazdné vlastnosti, možnosti nabíjania, technologická výbava, priestor pre posádku
- Nezobrazuje čas do 80 % nabitia

Cena modelu od (s DPH): 33 490 EUR
Testované vozidlo (s DPH): 36 490 EUR

 
Mobilná aplikácia My Citroën umožňuje kontrolu vozidla aj ovládanie klimatizácie na diaľku

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať