ACER_112024 ACER_112024 ACER_112024

Do roku 2040 majú poklesnúť emisie CO2 nákladných vozidiel o 90 %

Tlačové správy
0

Aké inovácie pomôžu naplniť tento cieľ slovenským logistickým firmám?

S_1124 T Flexcam Advertisement

Minulý mesiac prijal Európsky parlament nové pravidlá na posilnenie cieľov zníženia emisií CO2 pre nové ťažké úžitkové vozidlá. Tie majú predstavovať až 25 % emisií skleníkových plynov z cestnej dopravy EÚ a viac ako 6 % celkových emisií skleníkových plynov v EÚ. Inovatívne kamióny a pokročilé softvéry znižujú emisie CO2 a zároveň šetria náklady logistických firiem. Na cestách budú postupne pribúdať aj kamióny s alternatívnym pohonom.

„Prechod na nákladné automobily a autobusy s nulovými emisiami je nielen kľúčom k dosiahnutiu našich cieľov v oblasti klímy, ale aj kľúčovým opatrením pre čistejšie ovzdušie v našich mestách,“ vyhlásil Bas Eickhout, podpredseda Skupiny zelených, Európska slobodná aliancia. Ciele znižovania emisií CO2 boli stanovené na 45 % na obdobie rokov 2030 – 2034, 65 % na roky 2035 – 2039 a 90 % od roku 2040. Logistické firmy sa tak budú musieť v najbližších rokoch zamerať na rôzne spôsoby, akými ciele dokážu naplniť. Okrem alternatívnych pohonov je dôležité aj efektívne plánovanie a minimalizácia zbytočných ciest.

V marci navyše europoslanci dali zelenú novým pravidlám EÚ na zníženie emisií z osobných áut, dodávok, autobusov, nákladných áut a prívesov. Pre autobusy a nákladné autá budú platiť prísnejšie limity pre výfukové emisie merané v laboratóriách a v reálnych jazdných podmienkach pri zachovaní súčasných testovacích podmienok Euro VI.

Ekologický paradox využívania kamiónu

Kamión s inovatívnou zadnou natáčacou osou umožňuje efektívne manévrovanie v meste i na okresných cestách. Príkladom je používanie „zalamovacieho“ nákladného auta Cityliner. Dokáže prepraviť až 27 paliet, teda viac ako klasické 18-paletové vozidlo. Vďaka svojej manévrovacej schopnosti sa dokáže dostať na miesta, kam by inak muselo dochádzať niekoľko dodávok. „Je to modelový príklad toho, ako fakticky riešiť uhlíkovú stopu. Kamión sa stáva jedným z najekologickejších riešení, pretože pri rovnakých emisiách premiestni väčšie množstvo nákladu. Ekologickú záťaž tak redukujeme pomocou efektivnej prepravy,“ hovorí Jakub Trnka, generálny riaditeľ spoločnosti Raben Logistics Slovakia.

Pokročilé softvéry šetria náklady aj životné prostredie

Dopravné aplikačné softvéry pre plánovanie trás slúžia okrem vyhľadania ideálnej trasy prepravovaného tovaru u aj k optimalizácií záťaže. Pomáhajú využívať plný potenciál nákladného priestoru, čím získavajú úspory. Investovať do automatizácie a nových technológií je zvyčajne vysoko nákladné. Ekonomickejším riešením logistickej firmy by mohla byť práve kúpa softvéru, zameraného na optimalizáciu prepravy tovaru.

Elektrifikácia nákladných vozidiel môže naraziť na množstvo bariér

Na cestách bude postupne pribúdať stále viac elektrických nákladných vozidiel. Napríklad spoločnosti Volvo a Scania si určili za cieľ do roku 2030 predávať každé druhé nákladné vozidlo elektrické. V rámci nákladnej prepravy má však elektromobilita množstvo bariér. Jednou z nich je infraštruktúra, ktorá nie je dostatočne dobudovaná. Ďalším problémom sú aj dojazdy niektorých elektrických nákladných áut. „Pre nákladnú dopravu sú elektrifikované vozidlá  veľmi vhodné lokálne, napríklad v rámci rozvozu po jednom meste. Pre diaľkovú nákladnú dopravu ale budú do budúcna potrebné vyššie dojazdy a infraštruktúra,“ vysvetľuje Jakub Trnka.

Nedostatočné množstvo nabíjacích bodov

Napriek tomu, že počet nabíjacích spotov medziročne vzrástol o 33 %, ich počet je stále nedostatočný, predovšetkým na diaľniciach. „Nabíjacie huby na diaľniciach sú kritické, lebo odpočívadlá, na ktorých by mali byť umiestnené, sú často na odľahlých miestach a energetické spoločnosti tam nemajú dostatočné kapacity pripojenia. Vláda by sa preto mala sústrediť na akceleráciu výstavby ultrarýchlych nabíjacích hubov v diaľničných lokalitách,“ povedala hovorkyňa Západoslovenskej energetiky Michaela Dobošová.

Kľúčový je aj ich výkon a rozmer

Na úspešnú elektrifikáciu kamiónovej dopravy je nevyhnutné okrem zabezpečenia väčšieho počtu nabíjacích bodov zvýšiť aj ich výkon. Ak je nabíjací výkon nedostatočný, elektrokamióny musia čeliť výraznému zdržaniu. „Vlaňajšia štúdia ukázala, že kým štáty západnej Európy sú na nástup elektrokamiónov relatívne pripravené, stredná a východná Európa je na tom podstatne horšie," uviedla spoločnosť Eurowag s tým, že Slovensko sa v rebríčku pripravenosti európskych krajín umiestnilo približne v strede, a to na 20. mieste.

Výzvou je aj zabezpečenie adekvátnych rozmerov nabíjacích bodov. „Existujúce nabíjacie body pre osobné autá nie sú pre kamióny vhodné nielen z dôvodu ich nízkeho výkonu, ale aj preto, že sa tam nákladné vozidlá často jednoducho nevojdú," doplnila spoločnosť. Keďže dobíjanie batérie je zatiaľ zdĺhavejšie než tankovanie nafty, hrozí zdržanie kamiónov. „Možno taktiež očakávať tlaky dopravcov na to, aby sa dal nabíjací slot vopred rezervovať. V opačnom prípade hrozia rady pred nabíjacími lokalitami a tým pádom oneskorenie dodávok," uzavrela spoločnosť Eurowag.

Vodík ako lepšia alternatíva?

Aktuálny rekord prejdenej vzdialenosti na jedno natankovanie u vodíkového kamiónu vytvoril Mercedes-benz, ktorý prešiel 1 046 km. Je to stále približne 5 krát menej ako dokáže prejsť dieselový kamión a zároveň 4 krát drahšie. Načerpanie plnej nádrže na jedno natankovanie trvá približne 15 minút. Pre porovnanie elektrický kamión MAN a SEMI Tesla dokáže na jednu nádrž prejsť 800 km, pričom plné dobytie trvá približne 1,5 hodiny u Tesly a od 2 až do 4 hodín u MANu v závislosti od kapacity batérie. Dobytie batérie počas cesty z 10 % na 80 % zaberie u oboch značiek okolo 45 minút. Takýto čas je možné spojiť s povinnými prestávkami, ktoré vodiči musia dodržiavať. 

Obrázok od Gerd Altmann z Pixabay

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať