CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Euro NCAP možno prinúti výrobcov automobilov prestať používať veľké dotykové obrazovky

Technológie
3

Európsky program hodnotenia nových automobilov, známy ako Euro NCAP, udelí nižšie hodnotenie bezpečnosti novým automobilom, ktoré sú vyrobené bez tlačidiel, páčok alebo ovládačov pre kritické funkcie vrátane smeroviek, výstražných svetiel, stieračov, klaksónu a núdzového volania SOS. V podstate najdôležitejšie príslušenstvo vozidla, to, ktoré súvisí s bezpečnosťou, sa musí ovládať fyzickými spínačmi, aby auto bolo považované za bezpečné.

„Nadmerné používanie dotykových displejov je problém celého odvetvia, keď takmer každý výrobca vozidiel presúva kľúčové ovládacie prvky na centrálne dotykové displeje, čo núti vodičov odtrhnúť zrak od cesty a zvyšuje riziko nehody z dôvodu odpútania pozornosti,“ uviedol riaditeľ strategického rozvoja Euro NCAP Matthew Avery. „Nové testy Euro NCAP, ktoré sa majú uskutočniť v roku 2026, povzbudia výrobcov k tomu, aby používali samostatné fyzické ovládacie prvky pre základné funkcie intuitívnym spôsobom, čím sa obmedzí čas upútania pozornosti mimo cesty a podporí sa bezpečnejšia jazda.“

Pravdepodobne najväčším previnilcom je Hyperscreen od Mercedesu, pokiaľ ide o veľké displeje. No hoci jeho veľkosť je rušivá, tlačidlo výstražných svetiel nie je súčasťou tohto rozhrania. Ide o samostatné tlačidlo na stredovej konzole a smerovky sa aktivujú pomocou páčok. Tlačidlo SOS je na strope. To znamená, že Mercedes EQS napriek obrovskému displeju spĺňa nové pravidlá. Vo vynovenej Tesle Model 3 sa však smerovky aktivujú pomocou dotykových tlačidiel na volante. To, či sa hmatové tlačidlá považujú za fyzické ovládacie prvky, by mohlo byť predmetom sporu.

No ak sa niektoré ovládacie prvky musia ovládať fyzickými ovládačmi, nemalo by zmysel naďalej montovať obrovské dotykové obrazovky. Niekoľko štúdií dokázalo, že dotykové obrazovky rozptyľujú pozornosť a sú nebezpečné. Nemecká štúdia z roku 2022 zistila, že Mazda3 s rozhraním ovládaným prevažne tlačidlami má najbezpečnejší dizajn infotainmentu. Dôkazy jasne ukazujú, že priveľká plocha obrazovky je bezpečnostné riziko.

Zdroj: carbuzz.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

3 komentáre

Titulok reakcia na: Euro NCAP možno prinúti výrobcov automobilov prestať používať veľké dotykové obrazovky

14.3.2024 09:03
Konecne sa o ten problem zacal niekto aj zaujimat. Osobne by som ten zoznam rozsiril este o dalsie funkcie ako je napr. klimatizacia.
Reagovať

Mazda3 reakcia na: Euro NCAP možno prinúti výrobcov automobilov prestať používať veľké dotykové obrazovky

11.3.2024 09:03
Vlastnim Mazdu 3 a tiez ocenujem pouzite riesenie ovladania infotainmentu.
Reagovať

RE: Mazda3 reakcia na: Mazda3

11.3.2024 11:03
Ja Mazdu CX-5 a musim len suhlasit.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať