CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Európania menia po pandémii nákupný rytmus, ukazuje aktuálna štúdia Mastercard

Tlačové správy
0

 Rok 2024 prináša výrazné zmeny v spotrebiteľských zvyklostiach Európanov, ako ukazuje najnovšia štúdia Inštitútu ekonomických štúdií spoločnosti Mastercard. V reštauráciách večerajú až o desiatky minút skôr a nákupy potravín a starostlivosť o seba presúvajú na pracovné dni, aby víkendy mohli venovať zážitkom a času s blízkymi.

S_1124 T TABS10 Advertisement

V porovnaní s rokom 2019 teraz Európania začínajú večerať v reštauráciách o 11 až 20 minút skôr. Namiesto tradičných víkendov využívajú na nákup potravín pokojnejšie pondelky a utorky. „Možnosť pracovať na diaľku umožňuje ľuďom efektívnejšie plánovať svoj čas, čo vedie k tomu, že starostlivosť o seba, ako návšteva kaderníctva či fitness centra, presúvajú na pracovné dni. Víkendy sa tak stále viac stávajú časom na zážitky a voľnočasové aktivity, ktoré trávia s rodinou a priateľmi,“ hovorí Jana Lvová, generálna riaditeľka spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.

Väčšia flexibilita v organizácii osobného času viedla k tomu, že Európania kladú väčší dôraz na zážitky a starostlivé plánovanie výdavkov. Zvýšená citlivosť na ceny núti spotrebiteľov plánovať dovolenky s väčším predstihom, aby mohli využiť čo najvýhodnejšie ponuky.

Z našich dát je zrejmé, že zmenené nákupné zvyklosti Európanov nie sú dočasné. Ide o hlbší odraz zmien toho, ako si ľudia organizujú svoj čas a uprednostňujú osobný život. Dávajú tak v dnešnom ekonomickom prostredí nový obsah pojmom pohodlie a hodnota,“ dopĺňa Natalia Lechmanová, hlavná ekonómka pre Európu v spoločnosti Mastercard.

Zmeny v nákupnom správaní sa výrazne prejavili aj počas sviatočného obdobia. Európski spotrebitelia presúvajú sviatočné nákupy na skorší termín pred koncom roka a v online obchodoch využívajú často rôzne zľavové akcie. V reakcii na tento dopyt spustili obchodníci v roku 2023 veľké nákupné akcie ako Black Friday alebo Cyber Monday skôr ako obvykle. Týmto krokom chceli okrem iného nalákať opatrných zákazníkov, na ktorých doliehala inflácia a vysoké úrokové sadzby. Predvianočné nákupné vrcholy sa tak v kategóriách ako oblečenie, elektronika a šperky posunuli zhruba o týždeň dopredu v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi.

O spoločnosti Mastercard (NYSE: MA)

Mastercard je technologická spoločnosť s celosvetovou pôsobnosťou v oblasti sprostredkovania platieb. Zaisťovaním bezpečných, jednoduchých, inteligentných a ľahko dostupných platobných transakcií Mastercard podporuje a prepája inkluzívnu digitálnu ekonomiku prospešnú všetkým, kdekoľvek na svete. Inovácie a riešenia využívajúce zabezpečené dáta a siete, partnerstvá a energia spoločnosti Mastercard pomáhajú jednotlivcom, finančným inštitúciám, vládam i firmám napĺňať bez zvyšku ich potenciál. So spoločnosťou Mastercard je možné sa spojiť vo viac ako 210 krajinách a oblastiach. Mastercard vytvára udržateľný svet, v ktorom sa všetkým ponúkajú možnosti na nezaplatenie. www.mastercard.com

 

Mastercard

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať