Film a nové technológie si výborne rozumejú
Pred nedávnom ste vydali úspešnú knižku Volám sa AI- Rozhovory s umelou inteligenciou, ale pri mapovaní nového fenoménu ste nezostali len pri knižke, ale posunuli ste hranice svojej tvorby na ďalší level. Najstaršie udeľovanie filmových cien na Slovensku IGRIC 2023 a IGRIC 2024 bol prezentáciou toho, ako umelec – režisér môže kreatívne pracovať s novými technológiami, novými myšlienkami a využiť ich v procese umeleckej tvorby a vytvoriť tým úplne nový, avantgardný typ programu, či vizuálneho diela. O čo presne išlo?
Moje nadšenie pre nové technológie vždy presakovalo a presakuje do akejkoľvek mojej tvorivej činnosti. Keďže pár týždňov pred písaním scenára na minuloročný galavečer IGRIC 2023 som sa intenzívne zaoberala umelou inteligenciou a strávila som v rozhovoroch s “ňou“ s umelou inteligenciou AI- Artificial Intrelligence dlhé mesiace, rozhodla som sa využiť jej
potenciál aj v tomto audiovizuálnom programe. Moderovanie galavečera prebiehalo formou dialógu tzv. „živého“ moderátora Petra Kočiša na scéne a virtuálnej umelej inteligencie v priestore pomocou hlasu a generovaných obrázkov prostredníctvom AI, ktorá sa zjavovala v reálnom čase na veľkoplošných LED stenách. Takže išlo v dejinách o prvé moderovanie a začlenenie Artificial Intelligence do umeleckého programu v priamom prenose!!
Ako ste objavili svoje nadšenie pre technológie a umelú inteligenciu vo vašej práci?
Moje nadšenie pre technológie a umelú inteligenciu sa organicky vyvinulo z môjho neustáleho záujmu o inovácie a nové prístupy v kinematografii už od detstva. So sestrou sme ešte ako malé deti vyvolávali v čiernej komore fotografie a neskôr sme ich aj digitálne upravovali. Minulý rok pri písaní knihy o AI som získala hlboké porozumenie, ako môže táto technológia revolučne meniť nielen proces tvorby filmov, ale aj naše každodenné interakcie a skúsenosti. Napríklad filmy ako "Ex Machina" alebo "Her" nielen tematicky a príbehovo skúmajú umelú inteligenciu, ale aj ukazujú jej potenciál dramaticky premeniť naratívne formy. Tieto diela mi slúžili ako inšpirácia pre výskum a integráciu AI do mojej práce, kde AI nevidím len ako nástroj, ale ako kreatívneho a inšpiratívneho spolupracovníka, ktorý môže pridať hodnotu a nové vrstvy do mojej tvorby.
Pôsobíte nielen ako režisérka, ale aj ako kameramanka máte za sebou mnohé filmové a televízne tituly. V rokoch 1995-2000 ste žili a pôsobili v Kanade a práve tam ste nakrútili viaceré dokumentárne filmy. Neskôr ste pôsobili v Japonsku, kde ste pre japonského producenta nakrútili 9-dielny seriál Prosperity Made in Japan a v Japonsku ste strávili niekoľko mesiacov v priebehu dvoch rokov. Ako čas beží, vývoj aj v oblasti fotografie a kamery sa veľmi rýchlo posúva, a tak je možno dobré sa niekedy aj vrátiť a porovnať prostriedky, s ktorými ste pracovala vtedy a tam. Aké konkrétne technológie používate pri svojej práci režisérky?
Vo filme je úroveň detailov a precíznosti kľúčová. V postprodukcii sa využíva najviac softvér na editáciu videa, ktorý je postavený na AI algoritmoch, ako napríklad Adobe Premiere Pro s nástrojmi ako Auto Reframe, ktorý zjednodušuje proces strihu a prispôsobenia rôznym formátom. Ďalej, AR (rozšírená realita) a VR (virtuálna realita) zohrávajú kľúčovú úlohu v tvorbe interaktívnych zážitkov. Film Blade Runner 2049 použil holografiu na vytvorenie unikátnej divácke skúsenosti, čo nám otvára nové možnosti v interakcii s príbehom. Tieto technológie mi umožňujú prekračovať tradičné formy filmu a vytvárať dynamické a immersívne príbehy, ktoré ponúkajú divákovi nový spôsob, ako zažiť film na emocionálnej a intelektuálnej úrovni. Ja AI využívam pre generovani obrázkov pre niektoré dokumentárne filmy, pri brainstormingu, či hľadaní zaujímavých riešení zápletok.
Vaše televízne dielo Kráľ umiera, podľa Ionescovej drámy, bolo presne tým, čo Vám konvenovalo z hľadiska možností uplatniť mimoriadne nástroje nekonvenčného ako obsahového, tak vizuálneho stvárnenia tejto náročnej látky. Napokon to, že Váš kráľ predbehol dobu svedčí aj Veľká cena PRIX ITALIA z festivalu v talianskom Toríne.
Aký máte názor na budúcnosť technológií a ich vplyv na film?
Predpokladám, že technológie budú aj naďalej katalyzátorom zmien a evolúcie vo filmárstve. Zatiaľ čo konvenčné techniky, ako je analógové nakrúcanie to znamená „naživo“ s hercami v reálnych dekoráciách alebo storyboardy, zostávajú neoddeliteľnou súčasťou tvorivého procesu, technológie ako deepfake a generatívna AI otvárajú nové sféry kreativity a autenticity. Filmy ako "The Irishman," ktoré využívali de-aging technológiu, ukazujú, ako môžeme predefinovať naratívne možnosti a prístup. Umelá inteligencia by mala byť vnímaná ako nástroj na rozšírenie a prehĺbenie tvorivého procesu, nie ako jeho náhrada. Je potrebné, aby filmári kriticky hodnotili, kedy a ako tieto nástroje používať na udržanie kreatívnej integrity a autentickosti.
Čo by ste poradili iným režisérom alebo aj pedagógom na univerzitách, ktorí sa snažia zapojiť nové technológie do svojej práce? Vy ako žena - režisérka - aké sú Vaše technologické rady nielen pre kolegov mužov, ale aj pre ženy vo filmovom priemysle?
Podporujte a motivujte ženy v technológii a filmárstve - vaše skúsenosti a úspechy môžu inšpirovať ďalšie ženy, aby sa zapojili do týchto odvetví, čím sa prispeje k väčšej genderovej rovnováhe a rozšírenia ženských perspektív vo filme a technológii.
Moja ďalšia rada by bola zamerať sa na neustálu adaptabilitu a učenie sa. Technológie sa vyvíjajú tempom, ktoré nie je možné ignorovať. Preto je nevyhnutné zotrvať otvorení skúmaniu a integrácii týchto nástrojov do svojich kreatívnych a výučbových prístupov. Napríklad, využívanie technológií na generatívne písanie alebo vytváranie scenárov môže byť pre niektorých tvorcov na začiatku odstrašujúce, ale môže významne zjednodušiť a optimalizovať ich prácu. Vždy treba zvážiť etické dôsledky používania nových technológií. Ako režisérka musím vždy klásť otázky ohľadom dopadu na spoločnosť a ochranu súkromia, osobných údajov alebo autorských práv.
Zároveň je dôležité pristupovať k tomuto procesu eticky. Verím, že spojenie tradičného umenia s modernými technológiami má potenciál húževnato zmeniť a posunúť hranice nášho chápanie a zážitku z filmového umenia, pričom prináša nové formy kultúrneho výrazu. Som nadšená, že môžem byť súčasťou tejto transformácie.
PhDr. MgA. Yvonne Vavrová, PhD. je medzinárodne oceňovanou autorkou, scenáristkou, režisérkou, grafičkou, kameramankou, fotografkou a spisovateľkou, ktorá sa vyznačuje multižánrovou tvorbou a filozofickým bádaním. Je nadšenou užívateľkou nových digitálnych technológií. Vo svojej umeleckej tvorbe nekonvenčne a originálne prepája obsahovú a formálnu stránku. Je fascinovaná vizuálnymi efektami, prepojením umelej inteligencie s umením a integráciou AI do všedného života ľudí.
Na svojom konte má viac ako 90 hraných a dokumentárnych filmov ocenených na prestížnych medzinárodných festivaloch ako napr. Prix Italia Torino, Prix Chicago USA, Prix Jeunesse Cannes a ďalšie. Jej špecifikom sú hlboké filozofické a spoločenské témy doby, portréty osobností a avantgardný umelecké stvárnenie všetkých tém. Je multimediálnou umelkyňou, pre ktorú je kamera, fotoaparát, multimédiá hlavným pracovným nástrojom. Učí na vysokej škole Fakulty masmédií PEVŠ réžiu, scenáristiku, réžiu,dokumentárny film a vedie Ateliéry umeleckej tvorby. Je aj autorkou kníh o François Trufautovi, Etika režiséra a Volám sa AI-Rozhovory s umelou inteligenciou a množstva odborných článkov o filmovej tvorbe a článkov o Japonsku, Francúzsku, Kanade, Nórsku, Švédsku, Fínsku, Dánsku.
Zobrazit Galériu