S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Fotoaparáty vyššej triedy / Malé, ale výkonné

Archív NXT
0

Testom najaktuálnejších noviniek nadväzujeme na prehľad kompaktných systémov bez zrkadla, nazývaných aj mirrorless, ktoré sme porovnávali v decembrovom vydaní. Urodila sa totiž trojica sľubných modelov s vysokou kvalitou a zaujímavou cenou, ktoré by v porovnaní nemali chýbať. A navrch pridávame jeden trošku netradičný kompakt pre fotografov nadšencov, ktorým záleží aj na štýlovom vyhotovení.


Nikon 1 V2

Nikon pri uvedení svojho systému 1 urobil tak trošku prešľap v tom, že síce uviedol okrem jednoduchého J1 aj model V1, teda telo pre náročného fotografa, no jeho konštrukcia aj ovládanie práve náročným fotografom veľmi nesadli do ruky. Podobne ani trošku privysoká cena, aspoň vzhľadom na to, že Nikon 1 využíva menší snímač, ktorý až doteraz bol k dispozícii len s rozlíšením 10 Mpix.

nikon v2 copy.jpg

Model V2 je cesta, ako to zmeniť a prinavrátiť si priazeň nadšencov fotografie. Preto Nikon menil celý koncept od podlahy. Presnejšie od snímača, v tomto prípade kompletne nového super high-speed CMOS s rozlíšením 14 Mpix. Iste už viete, že systém Nikon 1 využíva snímače veľkosti CX, čo znamená rozmer 13,2 × 8,8 mm, teda asi polovičnú plochu oproti snímačom M43a „crop factor" 2,7. Takže 10 mm ohnisko objektívu je ekvivalentom 27 mm ohniska pri snímači s kinofilmovým rozmerom. Aj tento snímač ponúka tradične rýchle ostrenie, pretože automaticky kombinuje zaostrovanie pomocou detekcie kontrastu a detekcie fázového rozdielu (na prvý menovaný systém pripadá 135 zaostrovacích bodov, na druhý 73, v oboch prípadoch ležia priamo na snímači). Rýchlejšie fázové zaostrovanie Nikon využíva v lepšom svetle, v horšom prejde na pomalšiu detekciu kontrastu, pričom používateľ nemôže ovplyvniť, kedy fotoaparát ostrí konkrétnym spôsobom. V oboch prípadoch je však ostrenie veľmi rýchle, väčšinou je v podstate okamžité, výnimkou sú len nočné krajinky a interiéry.

To, že je kombinácia nový snímač + nový procesor Expeed 3A naozaj rýchla, dokazuje V2 aj v rýchlosti sekvenčného snímania v plnom rozlíšení, najmä ak zvolíte elektronickú uzávierku (s najrýchlejším časom 1/16,000 sekundy). Môžete si vybrať z niekoľkých režimov, pričom v najrýchlejšom snímaní 60-krát za sekundu fotoaparát neostrí medzi snímkami, priebežne ich nezobrazuje a jeho dočasná pamäť sa minie po 40 záberoch RAW. V režime 15 snímok za sekundu prebieha doostrovanie, no nesvieti displej a nakoniec pri práci s mechanickou uzávierkou si môžete dopriať 5 FPS so zobrazovaním na displeji aj doostrovaním.

Veľmi schopný je tento fotoaparát aj v nakrúcaní videa, kde umožňuje zvoliť z dvojice režimov 1080p v 30 snímkach za sekundu alebo 1080i v 60 snímkach za sekundu. Videá ukladá pomocou kodeku H.264 do formátu MOV. Ak budete točiť videá cez samostatný režim video, môžete si dokonca plne nastaviť expozičné hodnoty a nechať tak svoju kreativitu rozvinúť naplno. Rýchle zaostrovanie, samozrejme, platí aj pre režim video, pričom počas nakrúcania môžete pokojne fotiť zábery v plnom rozlíšení. Ak ste nadšencami extrémne spomaleného videa, môžete vyskúšať režim záznamu 400 snímok za sekundu, no ten funguje len pri značne zníženom rozlíšení 640 × 240, prípadne režim 1200 FPS, no s takmer nepoužiteľným rozlíšením 320 × 120 pixelov.

Veľké a naozaj žiadané zmeny nastali vo vyhotovení fotoaparátu. Oproti V1 pribudol pohodlný grip, vyklápací blesk a klasické koliesko na voľbu režimov. Z toho máte konečne priamy prístup k manuálnym režimom a aj medzi typické „nikonovské" špeciality, ako je Motion Snapshot či Best Photo Selector, ktoré sme ako vždy po chvíli prestali používať, pretože nám nenechali možnosť nastaviť parametre výslednej fotografie. Chválime pridanie kolieska na úpravu expozičných parametrov/približovanie uložených záberov, ako aj funkcionalitu tlačidla F, ktoré vás presmeruje k základným nastaveniam ISO, ostrenia, vyváženia bielej a podobne. O niečo lepšie mohla byť riešená asistencia pri manuálnom ostrení (chýba napríklad focus peaking), našťastie na manuál sa so všetkou tou zaostrovacou silou nemusíte často obracať. Ostáva už len spomenúť možnosť dokúpiť si bezdrôtový adaptér WU-1b. Pomocou neho môžete do svojho smartfónu priamo presúvať získané zábery a videá, ak si naň nainštalujete aplikáciu z App Store alebo Google Play.

Nikon 1 V2 je zaujímavý fotoaparát, s ktorým sa skvele fotografuje, takže Nikon čiastočne napráva povesť svojmu systému 1 u fotonadšencov. Stále však vidíme jeden problém: tento model je vzhľadom na výstupnú kvalitu záberov pridrahý. Súprava s objektívom je podstatne drahšia než podobná súprava pri aktuálne testovanom modeli Olympus E-PL5, ktorý pritom produkuje lepšie zábery (vlastne to platí aj pre minule testovaný E-PM2). Nikon má pri veľkosti svojho snímača vcelku logicky problém s vyšším ISO, takže hoci vyrába veľmi dobré zábery v dobrom alebo stredne náročnom svetle, v náročných svetelných podmienkach na svojich mirrorless konkurentov stráca. Ak sa cenovo dostane pod nich, môžeme ho určite odporúčať každému, kto nehľadá vyložene nástroj na fotografovanie s ISO 3200 a viac.

Zapožičal: Nikon
Cena: 830 EUR (vrátane objektívu Nikkor 10-30 VR)


Olympus PEN E-PL5

Posúvame sa cenovo nižšie. Olympus nás už minulý mesiac okúzlil veľmi podareným modelom Pen Mini 2, teda E-PM2, ktorý za vysokú kvalitu výstupných záberov vďačí svojmu oteckovi Olympusu OM-D. Od neho vlastne získal všetky svoje vnútornosti, hlavne 16 Mpix snímač a procesor TruePic VI.

PEN_E-PL5_EZ-M1442IIR copy.jpg

Rovnaký osud nadelili sudičky aj modelu E-PL5, má teda spoločnú elektroniku s drahším OM-D aj lacnejším E-PM2. A čo je hlavné, má aj rovnaký fotografický talent. Hodnotenie obrazovej kvality môžeme vskutku vybaviť hneď na začiatku - tak ako by sme čakali, je na rovnakej úrovni ako jeho spomínaní rodinní príslušníci. Táto skvelá správa znamená, že ním môžete fotiť aj pri ISO 3200 bez ohľadu na to, ako plánujete použiť fotografiu. Ak chcete fotiť na web, pokojne môžete ISO zdvihnúť aj vyššie, pre istotu fotku zachytiť do RAW a ešte si ho po svojom doladiť, istý priestor navyše sa v RAW predsa len ukrýva. Fotoaparát výborne triafa aj expozičné hodnoty, aj vyváženie bielej, takže väčšinou môžete fotiť priamo do komprimovaných JPEG bez strachu o výsledok. V prípade formátu RAW je tu netradičná možnosť upravovať RAW priamo vo fotoaparáte. Okrem priamych úprav si môžete prednastaviť dva profily na „vyvolanie" RAW, vlastnú úpravu expozície, tieňov či svetlých častí scény. Prekvapivo pokročilo možno takisto editovať súbory JPEG.

E-PL5 však nie je len E-PM2 v drahšom balení, jeho majiteľ si pripláca za masívnejšie telo s odnímateľným úchytom, s väčším počtom ovládacích prvkov. Okrem otočného voliča režimov tu nájdete aj tlačidlo na priblíženie záberu (v režime fotenia aj prezerania fotiek) a nastaviteľné Fn. Hlavný bonus nad výbavu E-PM2 je však výklopná obrazovka s dotykovým rozhraním, ktorú môžete otočiť až do polohy na fotenie autoportrétov, pri ktorej automaticky otočí obraz korektne. Má uhlopriečku 3 palce a rozlíšenie 460-tisíc bodov, žiaľ, širokouhlý pomer strán. Takže pri fotení do najvyššieho možného rozlíšenia (čo je logicky v pomere 4:3) budete mať okolo náhľadu scény dva čierne vertikálne pásy. Hľadáčik sa dá k telu dokúpiť, odnímateľný blesk je súčasťou balenia rovnako ako pri E-PM2.

E-PL5 je takisto rovnako svižný ako oba Olympusy s totožnou elektronikou, čo znamená takmer okamžité zaostrenie na ľubovoľné miesto na obrazovke, stačí naň ukázať dotykom. Možnosti ovládania sú veľmi rozsiahle, no treba ich najprv nájsť po odomknutí menu custom v ponuke. V tomto menu potom môžete nastaviť správanie fotoaparátu do mimoriadnych podrobností. Obzvlášť odporúčame zapnúť rozhranie Super Control Panel (minimálne pre režimy PASM), do ktorého sa potom dostanete cez tlačidlá OK -> Info. V SCP nájdete všetky nastavenia na jedinej obrazovke, čo v kombinácii s dotykovým ovládaním dáva možnosť veľmi rýchlo meniť ľubovoľný parameter. Nechýba ani možnosť nakrúcania videa v manuálnom režime - v rýchlom menu videa si môžete zvoliť z režimov PASM, navyše tu možno zvoliť kompenzáciu expozície aj ISO. Maximálna kvalita je 1080p v 30 FPS, video sa ukladá do súborov H.264 MOV alebo do MPG s nižšou kvalitou (max. 720p).

V Olympuse zvolili zaujímavý prístup k riešeniu konektivity, konkrétne cez technológiu Eye-Fi, teda cez karty SD so zakomponovaným Wi-Fi. Konfiguráciu prístupového bodu na pamäťovej karte vykonáva používateľ v menu fotoaparátu, potom sa môže naň pripojiť mobilom či tabletom a nájsť si fotografie na karte SD cez internetový prehliadač na mobile. Druhá možnosť je použiť aplikáciu Olympus Image Share, kompatibilnú so zariadeniami s Androidom a iOS. Riešenie Olympusu má výhodu v univerzálnosti, na kartu SD sa bezdrôtovo dostanete aj z notebooku či mobilu s Windows, čo nemôžeme povedať o niektorých konkurenčných riešeniach. Na druhej strane konkurenti ponúkajú väčšinou viac funkcií spojenia s mobilom/tabletom, navyše ich spojenie pracuje pocitovo rýchlejšie.

Olympus E-PL5 je mimoriadne zaujímavá voľba a nebyť toho, že očakávame eventuálny príchod E-P5, nazvali by sme ho OM-Déčkom pre masy, no tento titul asi rezervujeme pre E-P5, ktorý bude viac zameraný na serióznych fotografov. E-PL5 je skvelá kúpa pre ľubovoľnú cieľovú skupinu - amatérsky dovolenkový fotograf môže cez „živého sprievodcu" nastaviť na vyklopenej obrazovke parametre fotografie s orientáciou na výsledok, pokročilý fotograf si v režime priority clony bude užívať voľbu ostriaceho bodu dotykom a každého používateľa poteší vysoká obrazová kvalita jeho fotografií. A vynikajúci výber objektívov pre systém M43 azda nemusíme pripomínať.

Zapožičal: Olympus
Cena: 700 EUR (vrátane objektívu M.ZD 14-42 a blesku FL-LM1)

Samsung NX1000

A posúvame sa do ešte cenovo dostupnejších vôd, na ponuku, ktorá už v čase, keď čítate tieto riadky, zrejme nebude dostupná. Samsung totiž do konca roka 2012 ponúkal svoj mirrorless fotoaparát NX1000 v balíčku so sedempalcovým tabletom Galaxy Tab P3110 v cene, ktorú vidíte na konci recenzie.

NX1000_FS4_W.jpg

Týmto krokom chceli zviditeľniť konektivitu svojich fotoaparátov, hlavne možnosť prepojiť ich s obrazovkou mobilu alebo tabletu počas fotenia. Zaobstaráva to aplikácia Samsung Remote Viewfinder, ktorú treba spustiť na oboch zariadeniach a po ich automatickom spárovaní vidíte na tablete alebo mobile to isté, čo na displeji fotoaparátu. Navyše môžete ovládať spúšť a nastavenie blesku. Na tablete takisto môžete stiahnuté fotografie pohodlne upraviť, napríklad pomocou mobilného Photoshopu, a ďalej ich odovzdať na spoločenské siete alebo internetové galérie. Vskutku terénna kombinácia, už len keby priložený tablet mal aj 3G pripojenie, aby sa nebolo treba obmedzovať na lokality s Wi-Fi. A ešte jedna výhrada: pri použití na tablete okno aplikácie zaberá len asi štvrtinu obrazovky (na mobile samozrejme celú).

Schopnosti Wi-Fi SA však nekončia pri mobilných zariadeniach, NX1000 sa dokáže pripojiť priamo na Facebook, Picasu, Photobucket alebo YouTube, kam môžete svoju produkciu nahrať priamo s opisom. Ten je však pomerne náročné naklikať, ani jeden model z radu NX totiž nemá vo výbave dotykovú obrazovku. Zaujala nás funkcia e-mail photo, ktorou môžete veľmi jednoduchým spôsobom na ľubovoľnú adresu zaslať zvolené fotky. O odoslanie sa postará server Samsungu. Nájdete tu ďalej funkciu SkyDrive na ukladanie fotiek na Microsoft SkyDrive, AutoBackup na automatické zálohovanie do PC (kde treba mať nainštalovanú a nastavenú aplikáciu od Samsungu) a nakoniec TV Link, pomocou ktorého môžete zasielať fotografie a videá na smart televízor vo vašej domácej sieti. Konektivita je teda úžasná, dajte však pri jej využívaní pozor na batériu, minie sa veľmi rýchlo.

Fotografické schopnosti NX1000 sú zaujímavé. V tele len o trošku väčšom, než majú ostatné mirrorless modely v tomto teste, sa ukrýva až 20 Mpix snímač APS-C s prekvapivo dobrým podaním fotografií, či už z hľadiska dynamického rozsahu, alebo nízkeho šumu pri ISO 3200 (vyššie už fotky strácajú detaily, sú však stále použiteľné na zmenšené webové zobrazenie). Farby na fotkách sú občas prehnane nasýtené a niekedy nemajú správne vyváženie bielej. Nám pri fotografovaní prekážala o niečo menšia rýchlosť ostrenia, čo je možno spôsobené nedávnymi skúsenosťami so spomínanými modelmi, ktoré ostria diabolsky rýchlo a v podstate bojujú o titul najrýchlejšie ostriacich mirrorless fotoaparátov. NX1000 občas zaostrí na pozadie miesto na popredie, občas nastaví pre scénu zbytočne nízke ISO a dlhú uzávierku, takže váš podvečerný záber sa rozmaže. No vie byť aj pomerne rýchly, dokáže zaznamenať 8 snímok za sekundu, ale buffer unesie len 11 JPEG alebo 8 RAW a po fotení si musíte chvíľu počkať na zápis. V tejto triede je už štandardom možnosť nakrúcať video s nastavením všetkých expozičných hodnôt, v tomto prípade s ISO až do 3200 pri zázname do 1080p s 30 FPS pomocou kodeku H.264. Chválime aj podarený režim automaticky zošitej panorámy.

Samsung ponúka v rámci systému NX aj dva vyššie modely: NX210 má kovové telo a displej AMOLED, NX20 k tomu pridáva väčšie telo s množstvom manuálnych ovládacích prvkov. NX1000 si musí vystačiť s plastovým telom a 900 000-bodovou LCD obrazovkou veľmi dobrej kvality. Je takisto dôležité uvedomiť si, že v tele nie je zabudovaná stabilizácia snímačom a pribalený kitový objektív 20-50mm nemá optickú stabilizáciu. Vcelku je systém Samsungu stále zaujímavejší, výborný snímač APS-C totiž dopĺňa ponuka deviatich objektívov, kde nájdete zoomové aj modely s pevným ohniskom (nechýba portrétny s vysokou svetelnosťou ani niekoľko plochých „palaciniek"). Niekoľko modelov pre NX vyrába dokonca aj Samyang. Ak ste fanúšikom zdieľania na spoločenských sieťach, určite si fotoaparát pridajte do užšieho výberu, vyplatí sa.

Zapožičal: Samsung
Cena: 600 EUR (vrátane objektívu a blesku Samsung 20-50 II ED a akciovo aj tabletu Galaxy Tab P3110 7.0)

Fujifilm XF1

Spoločnosť Fujifilm zažíva v posledných rokoch nárast popularity predovšetkým vďaka fotoaparátom s písmenom X v modelových názvoch. Tie sú určené pre náročnejších fotografov a môžete si v rámci ponuky vybrať všeličo - od najvýkonnejších mirrorless X-Pro1 a X-E1 cez netradičný kompakt s veľkým snímačom a pevným ohniskom X100 až po superzoom X-S1 s netypicky veľkým snímačom a seriózny kompakt X10.

xf1.jpg

Dva naposledy menované majú spoločný snímač s aktuálnou novinkou XF1, je teda zrejmé, že v tomto prípade nejde o mirrorless fotoaparát, ale skôr opäť o veľmi špecifický kompakt. Pre znalca ponuky Fujifilmu by sme ho opísali ako zmenšenú a preštylizovanú verziu X10. Dôsledkom zmenšenia prišiel vysúvací objektív o časť svojej svetelnosti, takže rozsah X10 sa mení z F2.0 na najširšom zábere a F2.8 na najväčšom priblížení na rozsah F1.8 pri 25 mm až F4.9 pri 100 mm (prepočítaných na kinofilmové ohniská). Z testovania sme nadobudli dojem, že F4.9 je už naozaj silné clonenie a dosť limituje použiteľnosť XF1 v slabších svetelných podmienkach. Inak povedané, ak nechcete vyťahovať blesk, budete si musieť v slabom svetle odpustiť zoomovanie. Objektív je inak riešený vtipným spôsobom - aby vám pri vypnutí prístroja neprekážal, možno ho zasunúť do tela. Týmto pohybom sa vlastne XF1 aj vypína a zapína.

Starý známy snímač z X10 sme už v minulosti rozoberali, takže len pripomenieme, že ide o riešenie s rozmerom 2/3" EXR-CMOS s rozlíšením 12 Mpix (o máličko väčší než 1/1.7", známy napríklad z Canon S100), takže okrem bežnej automatiky a režimov PASM môžete používať aj režimy EXR. V tých využijete špeciálne rozloženie pixelov citlivých na svetlo na snímači EXR, aby ste buď zvýšili dynamický rozsah scény, alebo zlepšili šance na boj so šumom. V oboch prípadoch však párujete dvojice pixelov a výsledkom je potom polovičné rozlíšenie fotografie. Hoci režim zvyšujúci dynamický rozsah je veľmi účinný a produkuje efektné zábery krajiniek, 6 Mpix sa nám už zdá vcelku málo. V normálnych režimoch odporúčame používať ISO približne do hodnoty 2500, vyššie už zábery strácajú priveľa detailov. Automatika volí ISO veľmi korektne a väčšinou zariadi pekné zábery. Pokiaľ fotkami radi manipulujete, nechýba ani možnosť ukladať do RAW a neskôr tieto zábery priamo vo fotoaparáte vyladiť (konverzia RAW je prekvapivo pokročilá, umožňuje vytvárať aj imitácie filmových materiálov Fujifilm, prípadne meniť expozíciu separátne pre tmavé a svetlé tóny fotografie). Povinnosťou je aj video so stereofónnym záznamom do súborov H.264 s kvalitou 1080p pri 30 FPS. Expozícia videa je plnoautomatická, pričom aparát počas nakrúcania doostruje. Špeciálnu pochvalu udeľujeme za pridanie druhého tlačidla Fn s označením E-Fn, ktoré má použitie asi ako CTRL na klávesnici, takže pri všetkých tlačidlách zmení ich priradenú funkciu (a zobrazí tieto funkcie na displeji, aby ste si ich nemuseli pamätať).

Najväčšie plus XF1 okrem malých rozmerov je jednoznačne jeho dizajn kombinujúci hliník a kožu (dostupnú vo viacerých farebných variantoch). Fujifilm navyše tento model predáva spolu s krásnym koženým puzdrom, možno by niekto na prvý pohľad ani neuhádol, že ide o moderný digitálny kompakt. Jeho najbližším konkurentom je svojou formou aj cenou Canon PowerShot S110, ktorý by sme označili za schopnejší, čo sa týka kvality pri vysokom ISO. Z použitia XF1 sme však mali väčšiu radosť a nadšenejšie sme ho ukazovali známym (a radovali sa, keď ho nevedeli zapnúť). Špeciálne sa nám páčili režimy simulácie filmov, produkujú pekné portrétne i monochromatické obrázky. Pokiaľ hľadáte univerzálny fotoaparát s efektným dizajnom, ktorý sa navyše zmestí aj do vrecka tesných nohavíc, môžeme Fujifilm XF1 odporúčať ako skvelú voľbu. Pravda, za podobnú cenu zoženiete aj mirrorless modely s lepším obrazovým výstupom, tie však nie sú také kompaktné.

Zapožičal: Fujifilm
Cena: 450 EUR

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať