Prvý slovenský vodíkový ťahač
Vodík je považovaný za jedno z palív budúcnosti, a preto aj v oblasti vývoja vodíkových technológií v súčasnosti prebieha intenzívny pokrok. Dobrá správa je, že ani Slovensko v tejto oblasti nezaostáva, čoho dôkazom je okrem iného aj jedinečný prírastok do sveta ekologickej dopravy – prvý vodíkový ťahač postavený na platforme Ford F-Max s podporou renomovaného výrobcu Ford Trucks a vodíkovou technológiou vyvinutou slovenskou spoločnosťou Mobility & Innovation Production. Ťahač RH120R je technologickým priekopníkom, ktorý spĺňa najprísnejšie európske štandardy.
Ťahač M&I RH120R je poháňaný vodíkovým palivovým článkom a ponúka udržateľnú alternatívu k tradičným pohonným jednotkám. Jeho vývoj prináša ekologickú revolúciu v oblasti nákladnej dopravy, pričom eliminuje emisie a zároveň zabezpečuje vysoký dojazd a špičkový výkon. Tento bezemisný ťahač predstavuje odpoveď na potreby modernej logistiky, kde sa čoraz viac kladie dôraz na udržateľnosť. Vozidlo je vybavené batériou s kapacitou 122 kWh, ktorá umožňuje vozidlu výkonnú rekuperáciu a v prípade potreby aj prídavný dojazd asi 120 km. Počas jazdy pomáha vyrovnávať výkonové špičky a ukladá energiu z vodíkového článku, ktorá sa priamo nespotrebuje. Možno ju dobíjať nabíjacím portom CCS2, ktorý patrí medzi najrozšírenejšie štandardy nabíjania v Európe. Tento port umožňuje jednoduché a flexibilné nabíjanie, či už cez pomalé AC, alebo rýchle DC, čím zvyšuje komfort a adaptabilitu pri prevádzke vozidla. Moderný systém nabíjania dopĺňa prepracované riešenie vodíkových nádrží, ktoré dokážu zabezpečiť dojazd až 750 kilometrov na jedno doplnenie. Týmto dojazdom prekonáva väčšinu elektrických alternatív, čím sa približuje potrebám bežných ťahačov na fosílne palivá.
Zásobníky na vodík sú umiestnené za kabínou
Komfort vodiča zabezpečuje priestranná kabína, ktorá poskytuje podmienky porovnateľné s pohodlím domova. Ergonomické riešenie interiéru spolu s dostatkom priestoru na státie zaisťuje pohodlie počas dlhých ciest. Navyše vozidlo je vybavené pokročilými bezpečnostnými technológiami, ktoré zvyšujú úroveň bezpečnosti pri jazde. Systém varovania pri opustení jazdného pruhu pomáha vodičovi udržiavať koncentráciu, zatiaľ čo pokročilý systém núdzového brzdenia sa automaticky aktivuje v prípade kriticky krátkej vzdialenosti od iného vozidla. Elektronický stabilizačný program efektívne zabraňuje šmyku ťahača aj jeho prívesu, čím prispieva k bezpečnosti v akýchkoľvek podmienkach.
Technické parametre ťahača M&I RH120R sú pôsobivé. Elektromotor Dana TM4 Sumo HV 2500 6-P má výkon 540 kW a krútiaci moment 2500 Nm. Palivový článok Refire Prisma XII+ s výkonom 117 kW zabezpečuje pohon vozidla a dobíjanie trakčnej batérie od firmy Durapower s kapacitou 122 kWh. Vodíkové nádrže od výrobcu Nproxx pojmú až 48 kg vodíka, čo poskytuje dojazd medzi 600 až 750 kilometrami. Integrovaná štvorstupňová prevodovka od firmy Eaton a motor Dana Sumo sú špeciálne vyvinuté pre ťažkú nákladnú dopravu, kde je potrebný prenos extrémnych krútiacich momentov.
S homologizovanou technickou prípustnou hmotnosťou 45 ton a kompatibilitou so všetkými prívesmi spĺňajúcimi normy ISO pre non-mega prívesy tento ťahač ponúka plnohodnotnú náhradu za dieselové verzie.
Na vývoji a testovaní jeho parametrov sa podieľali aj odborníci z českého TÜV SÜD, ktorý je jednou z popredných svetových spoločností v oblasti testovania, kontroly a certifikácie, vďaka čomu bol urýchlený proces integrácie nových technológií a následnej certifikácie.
Technické údaje (Mobility & Innovation RH120R):
Rozmery: dĺžka 6041 mm, šírka 2540 mm, výška 3919 mm, rázvor 3750 mm, motor: typ DANA TM4 Sumo HV 2500 6-P, výkon (maximálny/trvalý) 540/430 kW, krútiaci moment (maximálny/trvalý) 2500/2050 Nm, prevodovka: typ EATON HD EV AMT - 4SP, batéria Durapower DPMP49M, menovité napätie 622 V, kapacita 122 kWh, nabíjací prúd 600/400 A, vybíjací prúd 600/400 A, nabíjací port CCS2, palivový článok REFIRE Prisma XII+, výkon 117 kW, úložiská vodíka Nproxx AH620-70-3, kapacita 4 × 12 kg (700 bar), dojazd min. 600 km, technicky prípustná hmotnosť 20 000 kg, hmotnosť bez zaťaženia 8290 kg, legálne prípustná hmotnosť 20 000 kg, GTM 44 000 kg
Zobrazit Galériu