Futuristické lietadlo prepraví 250 pasažierov z New Yorku do Londýna len za 2,5 hodiny
Sonický tresk je jedna z najväčších prekážok v snahe znovu zaviesť nadzvukovú komerčnú leteckú dopravu. Ambiciózny koncept Flash Falcon španielskeho dizajnéra Oscara Vinalsa nielenže zmierňuje škodlivé účinky sonického tresku, ale vďaka svojmu futuristickému pohonnému systému s nulovými emisiami rieši aj problém uhlíkovej stopy.
Vinals je ten istý dizajnér, ktorý prišiel s dizajnovými štúdiami Sky OV a Sky Magnetar. Tieto koncepty skúmajú možnosti stavby nadzvukových lietadiel v budúcnosti. Flash Falcon (FF) poháňaný kombináciou hybridných spaľovacích motorov a raketového motora s jadrovým pohonom bol navrhnutý na prepravu až 250 cestujúcich rýchlosťou až Mach 3 (3672 km/h). To pomôže skrátiť čas cesty z Paríža do New Yorku len na 2,5 hodiny.
Nezvyčajný dizajn je inšpirovaný sokolom. Namiesto uhladeného valcového trupu, ktorý je rozhodujúci pre nadzvukové rýchlosti, sa koncept FF vyznačuje oveľa hrubším a plochejším dizajnom, ktorý ponúka veľa priestoru v kabíne.
Nezvyčajný dizajn je inšpirovaný sokolom. Namiesto uhladeného valcového trupu, ktorý je rozhodujúci pre nadzvukové rýchlosti, sa koncept FF vyznačuje oveľa hrubším a plochejším dizajnom, ktorý ponúka veľa priestoru v kabíne.
Vnútri sú dve paluby so sedadlami v obchodnej triede hore a sedeniami v „superturistickej triede“ na palube pod ňou. Podľa dizajnéra by lietadlo mohlo pohodlne prepravovať až 250 cestujúcich. Priamo pod palubou pre cestujúcich je priestor na náklad, kde je vyhradené miesto aj pre veľké, vysokokapacitné grafénové batérie pre hybridné motory. Nekonvenčný je aj dizajn krídel. Tie vyzerajú ako jedna obrovská konštrukcia, sú pripevnené k trupu vzadu, ale siahajú až dopredu.
Vinals hovorí, že inteligentné krídla môžu zmeniť svoj uhol sklonu vo vzťahu k centrálnemu trupu na optimalizáciu aerodynamiky. Futuristický pohonný systém konceptu zahŕňa šesť hybridných motorov ktoré majú elektrický supravodivý ventilátorový motor a spaľovací motor, ktorý spaľuje vodík a kyslík na dosiahnutie ťahu bez emisií. Zaujímavé je, že tieto motory majú regulačný systém, ktorý môže presmerovať výfuk plynov dopredu, dozadu alebo nadol.
Výsledkom je, že mohutné lietadlo s dĺžkou 102 metrov môže vzlietnuť a pristáť vertikálne. Hybridné motory sú určené na pohon lietadla počas vzletu, pristátia a letu podzvukovou rýchlosťou. Keď FF dosiahne výšku 18 km, jeho riadenie prevezme jadrový motor na chvoste. Ten je založený na fúznom reaktore a podľa konštruktéra lietadla by mohol ako palivo využívať iba vodík.
Okrem toho je motor vybavený dýzou na vektorovanie ťahu, vďaka ktorej nie je potrebný vertikálny stabilizátor a kormidlo na ovládanie odklonu lietadla. Ďalší zaujímavý dizajnový prvok je dlhý nos lietadla, ktorý pomáha zmierniť sonické tresky. Podľa konštruktéra má dýza v prednej časti nasávanie vzduchu, ktoré presmeruje chladný plyn cez rôzne povrchy, aby sa stlmil hluk pri nadzvukových rýchlostiach.
Navyše dlhá predná časť poskytuje lietadlu dobré prenikanie vzduchu vpredu, čím sa rozptyľujú rázové vlny na zníženie sonického tresku. Flash Flacon je „hypotetické“ lietadlo, takže nemožno očakávať, že sa v dohľadnom čase dostane do výroby. Takéto konštrukčné štúdie však môžu pomôcť pri vývoji technológií, ktoré by sa v budúcnosti mohli dostať do skutočných nadzvukových lietadiel.
Zdroj: luxurylaunches.com.
Zobrazit Galériu