GreenWay sa pripája k iniciatíve Opportunity 35
ELEKTROMOBILITA AKO KĽÚČ KU KONKURENCIESCHOPNOSTI EURÓPSKEJ A SLOVENSKEJ EKONOMIKY
Spoločnosť GreenWay sa pridala k iniciatíve Opportunity 35. Kampaň chce posilniť vnímanie elektromobility ako príležitosti, zdôrazniť jej potenciál pre európsku ekonomiku, zamestnanosť a konkurencieschopnosť či reagovať na skeptické pohľady, ktoré elektrifikáciu dopravy považujú za nereálnu, príliš rýchlu alebo neekonomickú. Opportunity 35 zdôrazňuje, že prechod na elektromobilitu je nielen environmentálne nevyhnutný, ale aj ekonomicky prospešný pre Európu, ktorá môže profitovať z vytvorenia tisícok pracovných miest, zníženia závislosti na fosílnych palivách a zefektívnenia dopravy.
GreenWay je slovenským hlasom elektromobility v Bruseli
„Chceme presvedčiť širokú verejnosť, ako aj politických lídrov u nás doma aj v Bruseli, že elektromobilita predstavuje príležitosť na rozvoj a modernizáciu, nie iba nákladný experiment s neistým výsledkom,“ vysvetľuje Peter Badík, riaditeľ GreenWay. Ako jediný slovenský operátor nabíjacích služieb sa pridal k iniciatíve, ktorú vedú popredné európske organizácie ChargeUp Europe a AVERE. „Elektromobilita predstavuje transformačnú zmenu, ktorá zmení celú európsku ekonomiku, preto je nesmierne dôležité rozvíjať tento sektor tak, aby profitoval európsky priemysel, ale najmä obyvatelia Európy. GreenWay vidí širší obraz, vnímame nielen environmentálny, ale aj socio-ekonomický a geopoliticky význam odklonu od fosílnych palív, ktorými Európa disponuje len v obmedzenej miere. Pre ekonomiku Slovenska, ktorého HDP značne závisí od výkonu automotive, môže byť nezvládnutie tejto transformácie posledným klincom do rakvy,“ varuje Badík.
Transformácia sa nedá nadiktovať, ale ani zastaviť
„Elektromobilita nie je nejaká „alternatívna“ cesta. Jej rozvíjanie predstavuje jediný spôsob, ako môže Európa ostať v automotive silná. Priemysel stojí pred náročnou úlohou inovovať, zefektívňovať vývoj a výrobu, a tak dobiehať novú, dravú konkurenciu z Číny,“ tvrdí Aaron Fishbone, špecialista pre International Affairs GreenWay a dodáva: „Problém nie sú len lacné vozidlá, ktoré prídu z Ázie ku nám. Oveľa väčšia výzva je pre európskych výrobcov rapídny pokles predajov na najväčšom svetovom automobilovom trhu. V Číne sa predá viac vozidiel, ako v USA a Európe dohromady. Spotrebiteľ v Číne má záujem o technológiami nabité elektromobily, ktoré im európske značky jednoducho nevedia dodať.
„Ak by sa aj Európa rozhodla zaradiť vo svojich emisných cieľoch spiatočku, problémy výrobcov by to nijako nevyriešilo. Megatrend elektrifikácie dopravy nie je založený na rozhodnutí európskych úradníkov, ako sa nás o tom niekto snaží presvedčiť. Podstatou je technologická inovácia. A taká zmena sa nedá nadiktovať, ale ani zastaviť. Môžeme ju len využiť alebo sa ňou nechať zomlieť,“ dopĺňa ho Badík.
GreenWay podporuje dlhodobý cieľ rozvoja elektromobility na cestách aj v továrňach a vyzýva európskych lídrov, aby nie spomaľovali, ale naopak urýchlili znižovanie emisií s výhľadom dostať sa na nulu do roku 2035. Tento cieľ je dôležitým signálom pre investorov, že e-mobilita bude mať na európskom trhu pevné základy a poskytne tak potrebnú stabilitu pre ďalšie investície do inovatívnych technológií a rozvoj infraštruktúry.
„Veríme, že porozumenie dlhodobým technologickým trendom prekoná aktuálne negatívne nálady v európskom automobilovom priemysle, ktorý musí prestať hazardovať so svojou budúcnosťou. Určite sa nechceme dožiť času, keď budú automobilky kvôli nezvládnutej transformácii požadovať miliardy z verejných zdrojov na svoju záchranu,“ uzatvára CEO GreenWay Peter Badík.
FAQ o elektromobilite v Európe
Hlavné posolstvá kampane Opportunity35 | opportunity35.eu
1. Aká je súčasná situácia na trhu s elektromobilmi v Európe?
Predaj elektromobilov stále rastie, hoci tempo rastu zaznamenalo mierny pokles z viacerých dôvodov, napriek tomu by sa nemal považovať za reprezentatívnu vzorku. Niektoré faktory, ktoré ovplyvňujú súčasné čísla predaja:
• Zrušenie dotácií v Nemecku: na začiatku roka Nemecko nečakane zrušilo dotácie na elektromobily, čo viedlo k medziročnému poklesu predaja a ovplyvnilo celkové čísla v EÚ. Predaje elektromobilov v EÚ-27 sa v prvej polovici roka 2024 zvýšili o 1 %, ale bez započítania Ne-mecka až o 9 %.
• Príprava na limity CO2 v roku 2025: európski výrobcovia automobilov tradične zaznamenávajú nižší predaj v roku predchádzajúcom zavede-niu nových limitov CO2 v EÚ, keďže sa snažia maximalizovať predaj až v roku, keď začnú platiť prísnejšie limity V roku 2025 automobilky uve-dú na trh množstvo cenovo dostupných modelov elektromobilov, čo bude mať významný vplyv na predaj.
• Analytici očakávajú, že predaj elektromobilov v roku 2025 opäť zrýchli. Namiesto toho, aby sa rok 2024 považoval za krízovú situáciu, ktorá si vyžaduje odklad cieľov, mali by sa politici zamerať na zvyšova-nie dopytu po elektromobiloch, a to podporou a urýchlením očakáva-ného rastúceho trendu (napr. konzistentnými národnými stimulmi, pravidlami EÚ pre lízing firemných vozidiel, zrušením ciel na dovoz elektromobilov).
2. Prečo je dôležité dodržať limity CO2 pre automobily v EÚ?
• Limity CO2 pre roky 2025 až 2035 poskytujú potrebnú istotu pre inves-torov a zaručujú transparentné a rovnaké podmienky pre európskych výrobcov elektromobilov, dodávateľský reťazec batérií, prevádzkovate-ľov nabíjacích staníc, výrobcov softvéru a ďalšie súvisiace podniky.
• Obmedzenie predvídateľnosti trajektórie rozvoja by oslabilo obchodné argumenty pre investovanie do elektromobility v kritickom období keď je potrebný rozvoj celého ekosystému (nabíjanie, leasing, sekundárny trh).
• Zároveň by zaváhanie Európy prinieslo Číne príležitosť na posilnenie pozície na trhu vozidiel s „novými“ pohonmi (viac ako 50 % predajov v Číne už tvoria BEV a PHEV).
3. Ako môže EÚ zlepšiť konkurencieschopnosť v oblasti elektromobility?
• Spustenie nového financovania na úrovni EÚ v rámci dohody o čistom priemysle, ktoré by pomohlo riešiť konkurenčnú medzeru. Čelia jej kľú-čové časti európskeho ekosystému elektromobility, najmä dodávateľský reťazec batérií.
• Upriamenie dostupných zdrojov na elektromobilitu a čo najskoršie ob-medzenie podpory pre vodíkové a iné okrajové technológie v doprave.
• Zlepšenie regulačnej istoty prostredníctvom akčného plánu pre auto-mobilový priemysel. Je potrebné vyhnúť sa novým požiadavkám a vy-hodnotiť, kde existujúce požiadavky a regulácie bránia konkurencie-schopnosti.
• Podpora pre zvyšovanie kvalifikácie a rekvalifikáciu pracovnej sily v automobilovom priemysle v EÚ.
4. Aký je ekonomický potenciál elektromobility v Európe?
Obrovský. Ak budú európski výrobcovia OEM spolupracovať v celom odvetví, môžu posilniť svoje postavenie svetových lídrov a zároveň podporiť ekonomický rast. Pri správnych investíciách a partnerstvách môže Európa v nasledujúcich rokoch ťažiť z výhod elektromobilov – vrátane 13 % nárastu ekonomického príspevku hodnotového reťazca automobilového priemyslu v EÚ do roku 2035 v najlepšom scenári.
5. Môže za krízu v automobilovom priemysle elektromobilita?
Prechod na elektromobilitu nie je príčinou krízy, ale skôr príležitosťou na rast a rozvoj. Zastavenie alebo spomalenie transformácie by znamenalo stratu konkurencieschopnosti a vedúceho postavenia európskeho automobilového priemyslu v prostredí, kde sa elektromobilita stáva dominantnou.
Päť dosiahnuteľných cieľov v rámci prechodu k elektromobilite:
- Podpora rastu celého ekosystému elektromobility
- Nové investície do trvalo udržateľného automobilového hodnotového reťazca
- Kvalitné nové pracovné miesta a príležitosti na rekvalifikáciu
- Globálne líderstvo v oblasti nových technológií
- Udržateľnosť v popredí lokálneho dodávateľského reťazca
Do roku 2035 sa očakáva:
- nárast hodnoty trhu elektromobility o viac ako 200 miliárd EUR
- vznik 580 000 nových pracovných miest
- nárast hodnoty automobilového sektora o 16 %
Do roku 2030 sa očakáva:
- 63 miliónov elektrických áut na európskych cestách
- výroba batérií o objeme 1,7 TWh
Prechod k elektromobilite si vyžaduje silný politický základ. Európska únia by mala:
- Zachovať ekologické ambície smerované k roku 2035 a podporovať transformáciu trhu.
- Zabezpečiť priemyselnú politiku, ktorú Európa potrebuje na to, aby mohla konkurovať.
- Posilniť energetické siete.
- Podporovať zručnosti, kompetencie v oblasti výskumu a vývoja a digi-tálnu prepojenosť.
- Rozšíriť trhové stimuly.
Zobrazit Galériu