HONDA CR-V e:PHEV / Úsporný domáci miláčik
Honda napriek obľúbenosti svojich vozidiel akoby zaspala vlnu elektromobility. Po revolučnom modeli Honda e, ktorý síce zaujal, ale pre nešťastnú kombináciu malého dojazdu, pomalého nabíjania a vysokej ceny veľa vody nenamútil, si zákazníci na ďalšie modely museli počkať. Až v tomto roku do ponuky prichádza prvý plug-in hybrid výrobcu HONDA CR-V e:PHEV a v priebehu roka by sme sa mali dočkať aj nového elektromobilu HONDA e:Ny1. K nám sa ako prvý dostal na test práve nový plug-in hybrid CR-V e:PHEV.
Novinka je logickým rozšírením radu vozidiel, ktoré využívajú hybridný pohon Honda e:HEV. Ten dnes nájdete v modeloch Jazz, Jazz Crosstar, Civic, HR-V, ZR-V a aj modernizovanom CR-V. Plug-in hybridná verzia CR-V e:PHEV vychádza práve z tohto modelu a navonok ju v podstate spoznáte iba podľa nabíjacích dvierok nad ľavým predným blatníkom a označenia na zadných dverách. Hlavnou zmenou je práve pohonný systém, ktorý vďaka 17,7 kWh batérii teraz ponúka dojazd až 82 km na čisto elektrický pohon. Pri vybitej batérii sa vozidlo automaticky prepne do režimu hybridu, pričom si zachováva vysokú efektivitu. Modernizovaný pohonný systém využíva vysokotlakový viacstupňový systém priameho vstrekovania paliva a výkonný aktívny katalyzátor. Tuhosť kľukového hriadeľa, zvýšená plocha výfukového otvoru a celouretánový kryt motora spolu s izoláciou proti hluku a vibráciám zvyšujú kultivovanosť a pohodlie jazdy. Nabíjací port je umiestnený na ľavom prednom blatníku. Žiaľ, nabíjanie je Achillovou pätou celého systému. Výrobca totiž osadil vozidlo iba archaickou jednofázovou nabíjačkou s výkonom 6,8 kW, takže napriek pomerne malej kapacite batérie si na jej nabitie počkáte 2,5 hodiny. V domácich podmienkach jej plné využitie vyžaduje rezervovanú kapacitu 32 A, čo bežná domácnosť zväčša nevyužíva, takže nabíjanie bude trvať minimálne dvojnásobok. To by však vcelku ani neprekážalo. Pri domácom nabíjaní sa vozidlo nabíja zväčša v noci a vtedy stačí, aby bolo do rána nabité. Problém je skôr v tom, že ak idete na dlhú cestu, dokážete využiť výhody elektrickej jazdy iba pri výjazde z domu a potom sa už spoliehať iba na prácu systému v hybridnom režime. Trendom pri moderných plug-in hybridoch však je využitie DC nabíjania, vďaka ktorému môžete batériu dobiť za 20 – 30 minút a využiť tak výhody elektrického pohonu na väčších úsekoch trate a znížiť si spotrebu.
Výkon nabíjania je však asi jediná výhrada pri tomto vozidle. HONDA CR-V e:PHEV inak predstavuje kombináciu špičkového dizajnu, pokročilých technológií a udržateľných riešení. Ide nielen o efektívne a bezpečné, ale aj pohodlné a štýlové vozidlo. Veľmi pekný dizajn s výraznou rovnou prednou maskou s mohutným rebrovaním dáva vozidlu vážny výraz, ktorý je zvýraznený úzkymi, vysoko posadenými svetlami a pásikmi denného LED osvetlenia a adaptívnymi svetlometmi. Celé osvetlenie je, samozrejme, zverené LED technológii. Po usadnutí do kabíny prekvapí pekne spracovaný interiér, ktorý síce nehýri prémiovými materiálmi, ale je dobre a prakticky usporiadaný a bez nepraktických lesklých povrchov. Všetky ovládacie prvky sú iba mechanické a šikovne usporiadané. Volič jazdných režimov na stredovej konzole pozostáva z viacerých tlačidiel usporiadaných tak ako v ostatných modeloch Honda a po krátkom oboznámení sa s ním rýchlo zžijete. Vedľa neho nájdete aj ovládanie systému Parking Pilot, ktorý je k dispozícii špeciálne iba pre verziu e:PHEV, prepínanie jazdných módov, prepínanie režimov plug-in hybridného systému, ktorý môže byť nastavený na EV, Auto alebo Save, keď udržuje nabitie batérie. K dispozícii je priehradka na mobil s bezdrôtovým nabíjaním a dvojica USB, jeden vo verzii C iba na nabíjanie a verzia USB-A na pripojenie Android Auto a Apple CarPlay. Bezdrôtovo to nejde.
Model e:PHEV má takisto ako jediný aj prepojené služby, ktoré zahŕňajú predklimatizovanie a klimatizáciu, čo umožňuje vodičovi nastaviť teplotu a čas nabíjania.
S novou generáciou modelu CR-V prichádzajú aj zlepšené asistenčné a bezpečnostné služby Honda Sensing. Najnovšia verzia systému Honda Sensing, nazvaná Honda SENSING 360, ponúka výnimočnú úroveň ochrany a asistencie pre vodiča a je súčasťou dlhodobého cieľa Hondy eliminovať smrteľné nehody na cestách s účasťou ich vozidiel. Hlavné inovácie zahŕňajú pevnú platformu vozidla, ktorá bola navrhnutá tak, aby poskytovala lepšiu ochranu pri predných, zadných a bočných nárazoch. Nová konštrukcia zahŕňa dodatočné bezpečnostné prvky, ako je priečny prvok podlahy pre model e:PHEV, ktorý zvyšuje ochranu pri bočných nárazoch. Systém Honda SENSING 360 integruje pokročilé technológie ako 100° predná kamera, milimetrový radar a rohové radary, čím poskytuje 360° pohľad okolo vozidla a umožňuje identifikáciu cestných čiar, krajníc a ostatných účastníkov premávky, ako sú motocyklisti a cyklisti. Súčasťou tohto systému sú aj nové a aktualizované funkcie, ako napríklad systém upozorňujúci na vozidlá blížiace sa zboku, rozpoznávanie dopravných značiek a adaptívny tempomat s predbežným upozornením na značky. K dispozícii sú aj pokročilé funkcie na asistenciu vodiča, ako sú brzdový systém na zmiernenie následkov nehody, asistent na jazdu v dopravnej zápche a aktívny asistent zmeny jazdného pruhu. Tieto systémy spolupracujú, aby zaistili vyššiu bezpečnosť a znižovali zaťaženie vodiča počas jazdy.
Ďalšia významná inovácia je systém ACC (adaptívny tempomat), ktorý bol aktualizovaný o nové funkcie, ako je automatická adaptácia rýchlosti podľa dopravných značiek a predbežné upozornenia na kritické dopravné značky. Pre tých, ktorí často cestujú v hustej doprave, CR-V ponúka asistent na jazdu v dopravnej zápche, ktorý pomáha udržať vozidlo v jazdnom pruhu a pri nízkych rýchlostiach automaticky reguluje odstup od predchádzajúceho vozidla. Tento asistent je navrhnutý tak, aby minimalizoval únavu vodiča a zvýšil bezpečnosť pri jazde v preplnených mestských podmienkach.
Výrazne bol modernizovaný aj hybridný systém. Na pripomenutie, Hondou využívaný systém e:HEV, ktorý preberá aj model e:PHEV, je v princípe sériovo-paralelný hybridný systém, ktorý vo väčšine režimov pracuje ako sériový hybrid, takže benzínový štvorvalec s objemom 2 l slúži iba ako generátor elektrickej energie a o pohon kolies sa stará iba elektromotor s výkonom 135 kW a krútiacim momentom 335 Nm. Modernizovaný pohonný systém využíva vysokotlakový viacstupňový systém priameho vstrekovania paliva a výkonný aktívny katalyzátor. Tuhosť kľukového hriadeľa, zvýšená plocha výfukového otvoru a celouretánový kryt motora spolu s izoláciou proti hluku a vibráciám zvyšujú kultivovanosť a pohodlie jazdy. V tejto najnovšej verzii systému sa benzínový motor spája s novo vyvinutou verziou ľahkej automatickej prevodovky s dvoma elektromotormi. Hnací motor a generátor sú teraz umiestnené na samostatnej osi, čo umožňuje zvýšiť krútiaci moment o 6,5 % na 335 Nm bez nutnosti zväčšenia konštrukčnej veľkosti. Maximálna rýchlosť prvého elektromotora sa zvýšila o 1500 otáčok za minútu na 14 500 otáčok za minútu, čo znamená o 7 % vyššiu maximálnu rýchlosť. Do prevodovky bol pridaný druhý prevodový stupeň, keď je motor priamo pripojený ku kolesám. K existujúcemu vysokému prevodovému pomeru pribudol nový nízky prevodový pomer – oba boli optimalizované na čo najširší rozsah scenárov jazdy, čím sa v konečnom dôsledku zlepšila hnacia sila pri nízkych rýchlostiach v režime pohonu motora a frekvencia jazdy v tomto efektívnom režime priameho pohonu. Súčasťou modernizácie je aj kompaktnejšia riadiaca jednotka výkonu (PCU) a inteligentná výkonová jednotka (IPU). Obe boli zmenšené a prepracované tak, aby si zachovali podobnú energetickú hustotu a účinnosť a zároveň znížili celkovú hmotnosť a fyzické rozmery. Verzia e:PHEV je vybavená adaptívnymi tlmičmi a je k dispozícii iba s predným náhonom. Jazdné vlastnosti sú vynikajúce a auto je aj pomerne dobre odhlučnené. Veľmi dobrá je aj spotreba, ktorú sme mali možnosť otestovať pri okruhu z Topoľčian do Prahy, odtiaľ do Laa an Der Thaya v Rakúsku a späť do Topoľčian. Z domu a z Prahy sme vyrážali s plne nabitou batériou a niečo sa podarilo dobiť aj pri návšteve v Laa an der Thaya. Celkovo sme na ceste s dĺžkou 807 km skončili so spotrebou 5,5 l/100 km. Počas testu sme najazdili dovedna 1750 km so spotrebou 4,7 l/100 km, čo je veľmi dobrá hodnota.
TESTY:
- Spotreba v teste na prvých 100 km (l/100 km): 2,4
- Spotreba v hybridnom režime (l/100 km): 6,5
- Celková spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,7
- Elektrický dojazd v teste (km): 83
- Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW)
- Čas nabíjania 10-80 % (min)
Technické údaje:
Benzínový štvorvalec: 1993 cm3, 16 ventilov, pohon kolies: 2 (predné), max. výkon kW (k) / ot. za min.: 109 (148) / 6100, max. krútiaci moment Nm / ot. za min.: 189 / 4500, elektromotor max. výkon: 135 kW (184 k), max. krútiaci moment: 335 Nm, maximálna rýchlosť: 195 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,4 s, kapacita batérie: 17,7 kWh, dojazd na elektrinu: 82 km, typ akumulátora: lítiovo-iónový, maximálny nabíjací výkon: 6,8 kW, dĺžka vozidla: 4706 mm, rázvor náprav: 2701 mm, objem palivovej nádrže: 46,5 l, maximálna hmotnosť brzdeného prívesu: 1500 kg
PLUSY, MÍNUSY:
+ Priestorná kabína, výborné jazdné vlastnosti, dobrá efektivita, technologická výbava, elektrický dojazd
- Iba jednofázové AC nabíjanie
- Cena modelu od (s DPH): 45 490 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 56 990 EUR
Zobrazit Galériu