High-tech vo výrobe: Nové BMW a Mini jazdia v rámci výrobného závodu autonómne
V bavorských závodoch spoločnosti BMW Group v Dingolfingu jazdia nové vozidlá úplne autonómne a bez vodiča na trase dlhej viac ako jeden kilometer až do finalizačnej oblasti závodu. Táto technológia je postupne zavádzaná aj do ďalších závodov, pričom významnú úlohu v tomto procese zohráva mladý švajčiarsky startup Embotech.
Spoločnosť BMW Group v rámci svojej iniciatívy BMW iFACTORY plánovane napreduje v digitalizácii a automatizácii svojich výrobných procesov. Od roku 2022 testovala v Dingolfingu automatizovanú jazdu nových vozidiel vo výrobnom prostredí so systémom Automated Driving In-Plant. Po úspešnej certifikácii CE sa tento pilotný projekt presunul do sériovej prevádzky. Okrem modelov BMW radu 5 a radu 7 v Dingolfingu sa táto technológia už využíva aj vo vozidlách MINI Countryman a v ďalších modeloch BMW v Lipsku. Ďalšie závody výrobnej siete BMW Group budú nasledovať postupne, napríklad nový závod v Maďarsku bude tento systém využívať od začiatku.
„Automatizovaná jazda vo výrobnom prostredí optimalizuje náš výrobný proces a prináša výrazné zvýšenie efektivity logistiky,“ vysvetľuje Milan Nedeljković, člen predstavenstva spoločnosti BMW AG zodpovedný za výrobu. „Preto túto technológiu rýchlo zavedie celá naša výrobná sieť.“
V Dingolfingu umožňuje autonómnu jazdu pozdĺž trasy moderná infraštruktúra senzorov, ktorá je najväčšou infraštruktúrou s lidarmi (laserovými diaľkomermi) v Európe. Tieto senzory dodávajú dáta externe generovaným modelom prostredia a externým plánovačom pohybu Prodriver. Systém pracuje bez ohľadu na výbavu konkrétneho vozidla a riadi jeho pohyb prostredníctvom cloudovej architektúry. Systém je postavený na riešení Automated Vehicle Marshalling (AVM) spoločnosti Embotech, s ktorou BMW bezprostredne spolupracuje. Denne zabezpečuje pohyb stoviek vozidiel v sériovej výrobe a splnil všetky relevantné bezpečnostné normy pre automatizovanú jazdu vo výrobnom prostredí.
V závode v Lipsku je cieľom, aby približne 90 percent tam vyrobených modelov BMW a MINI využívalo automatizovanú jazdu. Závody v Regensburgu a Oxforde plánujú túto technológiu implementovať v roku 2025, zatiaľ čo nový závod v maďarskom Debrecíne ju bude využívať už od začiatku sériovej výroby.
BMW Group plánuje v budúcnosti rozšíriť autonómnu jazdu aj na ďalšie oblasti výroby, ako napríklad jazdu cez testovacie zóny a distribučné plochy v exteriéri. Vývojári a odborníci na výrobu úzko spolupracujú na zdokonaľovaní tejto technológie. Kľúčovým aspektom pre jej ďalší rozvoj bude narastajúce využívanie palubnej technológie, ktorá bude dlhodobo podporovať externé senzory.
„V nasledujúcich desiatich rokoch plánujeme v rámci našej výrobnej siete prejsť niekoľko miliónov testovacích kilometrov autonómnej jazdy vo výrobnom prostredí,“ dodáva Nedeljković. „Týmto krokom spoločnosť BMW Group opäť nastavuje nové štandardy v oblasti automatizácie a digitalizácie výrobných procesov a zároveň pripravuje pôdu pre budúce možnosti využitia autonómnej jazdy.“
Želaným vedľajším účinkom nasadenia tejto technológie je zber a vyhodnocovanie veľkého množstva dát z týchto jázd a situácií, ktoré poslúžia na ďalší vývoj autonómnych systémov aj na ďalšie nasadenia. BMW má už najazdené tisíce kilometrov pri autonómnych testovacích jazdách nových modelov. V budúcnosti sa predpokladá plne autonómne testovanie všetkých vozidiel na skúšobnej trati. Dáta poslúžia aj na vývoj systémov pre autonómne parkoviská a parkovacie domy, ale aj na vývoj samotných systémov autonómnej jazdy.
Zobrazit Galériu