ACER_112024 ACER_112024 ACER_112024

IT v automobiloch

Archív NXT
0

Informačné technológie sa nevyhýbajú ani automobilovému priemyslu. Pokrok vtomto odvetví reflektuje potreby moderných používateľov. Prepojenie inteligentných telefónov aprehrávanie hudby pomocou technológie Bluetooth, prípadne hlasovo ovládaná súprava hands-free, to sú samozrejmosti, ktoré nikoho neprekvapia. Akých technológií sa však dočkáme vblízkej budúcnosti?


IT v automobiloch: Spolu s príslušným článkom v aktuálnom vydaní PC REVUE prinášame reportáž z IT výbavy v automobile BMW. Zamerali sme sa hlavne na jeho prepojenie so smartfónom Apple iPhone.

Na úvod treba poznamenať, že tento článok predstavuje existujúce afunkčné informačné technológie, ktoré sa vautomobiloch reálne využívajú. No vniektorých prípadoch ide ofunkcie, ktoré ešte nie sú masovo rozšírené – objavili sa iba vo forme prototypu, prípadne patria do výbavy exkluzívnejších modelov. Podobné funkcie sa však časom dostanú aj do bežných automobilov, ktoré sú cenovo dostupné asú určené širokej verejnosti.

Audi

Audi do vybraných modelov integruje službu Audi connect, ktorá zautomobilu urobí mobilné zariadenie pripojené do internetu. Na rozdiel od niektorých konkurenčných služieb, ktoré využívajú zdieľané mobilné pripojenie ztelefónu, Audi mobilné pripojenie (resp. slot na SIM kartu) zabuduje priamo do vozidla. VUSA poskytuje túto službu vspolupráci stelekomunikačným operátorom T-Mobile. Dátový mesačný paušál stojí 30 dolárov avýhoda tohto riešenia spočíva v možnosti urobiť si zautomobilu vlastný Wi-Fi hotspot, ku ktorému môže byť súčasne pripojených až 8 zariadení.

audi.jpg

Audi sa dokáže samostatne pripojiť do internetu avyhľadať informácie onajbližších benzínových pumpách

Vďaka tomu, že automobil je prakticky neustále pripojený do internetu, môže Audi connect ponúkať ďalšie funkcie, známe zostatných inteligentných zariadení. Samozrejmá je navigácia, systém využíva údaje zGoogle Earth aGoogle Street View. Pridaná hodnota je podpora vyhľadávania reštaurácií, obchodných centier, benzínových púmp aďalších bodov záujmu. Tie sa vyhľadávajú pomocou algoritmu Google. Zpohľadu používateľského rozhrania stačí iba stlačiť tlačidlo avysloviť svoju požiadavku. Systém podobne ako hlasová navigácia Siri dokáže svodičom komunikovať aspresniť jeho požiadavky. Podpora slovenčiny zatiaľ chýba.

Zhľadiska navigácie amáp ponúka Audi informácie opremávke na cestách, opočasí aďalšie užitočné údaje vrátane cien benzínu alebo upozornení na body záujmu v okolí. Audi connect takisto umožňuje streamovať hudbu asledovať lokálne informácie anovinky zcelého sveta.

Vprípade automobilov Audi A3 sú kdispozícii aj prémiové funkcie, ktoré zahŕňajú podporu Facebooku aTwitteru, možnosť pristupovať ksvojim e-mailom asprávam, ale aj údaje opríchodoch/odchodoch vlakov apríletoch/odletoch lietadiel. Keďže je celý systém integrovaný do palubnej dosky aovládanie sa uskutočňuje pomocou hlasu, systém je navrhnutý tak, aby ho bolo možné ovládať aj počas jazdy. Zhľadiska mobilných aplikácii ponúka Audi nástroj na streamovanie hudby ztelefónu do automobilu.

parkovanie.jpg

Vystúpite, vozidlo sa samo zaparkuje. Chcete odísť, zavoláte si ho pomocou telefónu. Bude toto budúcnosť parkovania? Funkčné technológie existujú už dnes.

Audi plánuje využiť informačné technológie aj mimo používateľského rozhrania. Spoločnosť počas výstavy CES 2013 predstavila riešenie, ktoré do veľkej miery automatizuje proces parkovania vpodzemných garážach. Vozidlo sa dokáže samostatne zaparkovať aj bez vodiča avďaka komunikácii smobilnou aplikáciou ho môže následne vyzdvihnúť na konkrétnom mieste. Táto technológia má však jeden nedostatok – funguje iba na niektorých miestach. Garáž musí byť upravená, vybavená špeciálnymi lasermi. Kombinácia laserov asenzorov vaute umožňuje vozidlu správne zaparkovať ajazdiť vgaráži aj bez vodiča.

Audi začiatkom tohto roka predstavilo aj nové osvetlenie, ktoré využíva technológiu OLED. Vozidlá, ktoré sú vybavené touto technológiou, by mali zreteľnejšie upozorňovať ostatných vodičov na rýchlosť vozidla, brzdenie alebo odbočovanie. Zaujímavý je aj špeciálny laser, ktorým sú vybavené zadné svetlá. Jeho úlohou je upozorniť ďalšieho vodiča jazdiaceho za vozidlom na ideálnu vzdialenosť, ktorú by mal dodržiavať. Množstvo dopravných nehôd totiž vzniká ztoho dôvodu, že vodič sa „lepí“ na vozidlo pred ním.


BMW

pohlad.jpg

Budeme mať pri šoférovaní aj takéto pomôcky?

BMW ponúka niekoľko inteligentných riešení – služby BMW Connected Drive, BMW Assist aBMW Online. Tieto funkcie sú dostupné vnasledujúcich modeloch: BMW 3 Series Sedan, BMW 3 Series Touring, BMW 3 Series Gran Turismo, BMW 6 Series Gran Coupé, BMW 6 Series Convertible, BMW 6 Series Coupé, BMW Z4, BMW X1 a BMW X3.

tablet.jpg

Vďaka aplikácii pre telefón alebo tablet máte kdispozícii podrobné informácie ovozidle a osvojom okolí

BMW Connected Drive umožňuje komunikáciu medzi inteligentným telefónom avozidlom prostredníctvom aplikácie BMW Connected, ktorá je voľne dostupná vAppStore. Táto aplikácia umožňuje využívať ostatné služby, ako je prístup na Facebook, Twitter, počúvanie webového rádia, prístup ku kalendáru smožnosťou exportu adries do navigačného systému. Podobne ako Audi aj BMW ponúka novinky zo sveta. Zaujímavá je integrácia služby Wiki Local – tá využíva databázu Wikipedie aposkytuje užitočné informácie ookolitých bodoch záujmu. iPhone môžete kvozidlu pripojiť pomocou špeciálnej dokovacej stanice, ktorá je zabudovaná priamo vautomobile, alebo cez klasický kábel Apple.

Vozidlo takisto dokáže komunikovať stelefónom aposkytnúť mu geolokačné údaje osvojej polohe. Vpraxi to znamená, že ak používateľ nevie, kam zaparkoval svoje vozidlo, môže ho nájsť pomocou aplikácie viPhone. Vbudúcnosti by mala pribudnúť podpora ďalších aplikácií pre iPhone, ktoré sa budú dať využiť aj vo vozidle BMW.

telefon.jpg

Dnešné vozidlá ponúkajú viacero vlastností, ak knim pripojíte inteligentný telefón; prepojenie inteligentných zariadení sautami je čoraz užšie

Čo sa týka ostatných IT riešení, služba BMW Assist umožňuje odoslať navigáciu zGoogle Maps priamo do vozidla akdispozícii je aj ďalšia aplikácia My BMW Remote. Tá je dostupná aj pre staršie modely, jej funkcionalita však nedosahuje kvalitu aplikácie BMW Connected. Zaujímavejšia je služba BMW Online, ktorá umožňuje pristupovať ksprávam a informáciám opočasí, ke-mailom avyhľadávaniu Google.

BMW, samozrejme, poskytuje aj riešenie navigácie vrátane prepojenia so službami Googlu a údaje oaktuálnej premávke arýchlostných obmedzeniach. Na záver spomeňme asistenta, ktorý pomáha pri parkovaní – aplikáciu Park Assistant a pohľad zo zadnej kamery, ktorá je vaute umiestnená.

doska.jpg

Kinternetovému rádiu alebo novinkám zcelého sveta môžete pristupovať aj cez palubnú dosku


Ford

Ford chce urobiť zautomobilov plnohodnotné inteligentné zariadenia. Spoločnosť vtejto súvislosti predstavila program pre vývojárov. Výsledkom tejto snahy má byť množstvo aplikácií, ktoré budú môcť vodiči využívať vautomobiloch. Spoločne spredstavením nového programu uviedol Ford aj 9 aplikácií – vodiči si tak môžu vaute prečítať informácie zdenníka Wall Street Journal alebo USA Today, prípadne počúvať svoju obľúbenú službu na streamovanie hudby (Amazon Cloud Player, Rhapsody). Trh saplikáciami je pre Ford zaujímavý už dlhší čas – prvá aplikácia sa vo vozidlách tejto značky objavila už vroku 2010.

ford.jpg

Ford ponúka službu SYNC App Link. Po pripojení telefónu môžete využívať vybrané aplikácie priamo vaute

Ford umožňuje prepojenie saplikáciami prostredníctvom služby SYNC App Link. Vpraxi to znamená, že používateľ pripojí svoj telefón kvozidlu pomocou kábla USB/Apple, spustí niektorú zaplikácií, ktoré sú kompatibilné so službou SYNC App Link, anásledne ju môže ovládať pomocou hlasu. Používanie uľahčuje aj zobrazovanie informácií na palubnej doske. Vponuke služby sa momentálne nachádza približne 40 podporovaných aplikácií. Okrem podpory aplikácií poskytuje Ford funkciu SYNC. Ide okombináciu funkcií hands-free ovládania, navigácie apersonalizovaného výpisu noviniek.

Verdikt PC REVUE

Vtomto článku sme predstavili niekoľko príkladov využitia IT technológií vautomobiloch. Ponúkané funkcie sa líšia vzávislosti od značky aj ceny automobilu. Dnes sa bežne môžete stretnúť shands-free ovládaním alebo dotykovou palubnou doskou. Vyššie modely takisto ponúkajú zadnú kameru, režim nočného pohľadu alebo špeciálny head-up displej, ktorý premieta niektoré informácie na predné sklo. Výrobcovia sa čoraz aktívnejšie snažia ponúknuť prepojenie inteligentného telefónu aaplikácií svozidlom. Momentálne však ide prevažne ojednoduché služby, ako je poskytovanie informácií alebo prehrávanie hudby. Zabudovaná navigácia takisto nikoho neprekvapí.

google.jpg

Bezpilotné auto Google odjazdilo pol milióna kilometrov bez nehody

Spoločnosti ako Audi aBMW však naznačujú, akým smerom by sa mohol trend uberať. Vpriebehu najbližších rokov sa bude na trhu objavovať čoraz viac vozidiel, ktoré možno priamo pripojiť do internetu. BMW túto vlastnosť síce na našom trhu neponúka, vo vybraných krajinách je však kdispozícii už dnes. Tieto obmedzenia sa týkajú aj ďalších prémiových funkcií.

To, čo BMW ponúka na Slovensku, uvidíte vovideoreportáži na virtuálnom DVD. Pripojené vozidlá začnú vytvárať úplne nový ekosystém dopravy. Potenciál je vtomto smere prakticky neobmedzený adá sa povedať, že všetko smeruje kvzniku automatizovaných vozidiel. Audi dnes dokáže bez vodiča samostatne zaparkovať, prípadne ho vyzdvihnúť. Google testuje bezpilotné vozidlo, ktoré minulý rok dosiahlo pol milióna kilometrov bez nehody, aautonómne vozidlo predstavila aj Toyota. Dá sa očakávať, že vo svete automobilov, ktoré budú pripojené do internetu abudú navzájom komunikovať, vodičov potrebovať nebudeme. To je však hudba ďalekej budúcnosti.

oled.jpg

Osvetlenie OLED by malo okrem estetickej stránky poskytnúť aj praktické výhody

Zatiaľ si musíme vystačiť stým, že si môžeme vaute počas jazdy skontrolovať alebo aktualizovať Facebook, prečítať nové e-maily avyužívať internetové služby, aby nás navigovali na miesto určenia.


iOS vautomobiloch

Apple počas konferencie WWDC 2013 predstavil prepojenie mobilného operačného systému iOS sautomobilmi. Systém pre autá sa oficiálne nazýva iOS in the Car ado svojich vozidiel by ho malo integrovať viacero známych výrobcov. Prvé autá s iOS by sa mali na trhu objaviť počas budúceho roka.

ios.jpg

Operačný systém iOS sa objaví aj vo vozidlách

Apple presne nedefinoval, čo všetko bude iOS vaute ponúkať. Krátkej prezentácie novej funkcie sme sa však dočkali, takže určitú predstavu máme. Vprvom rade je to prepojenie telefónu spalubnou doskou vozidla. Na tomto princípe fungujú dnešné technológie jednotlivých výrobcov, ktoré sme spomenuli aj vhlavnom článku. Apple však chce používateľský zážitok zjednotiť aiOS vaute bude ponúkať totožné rozhranie naprieč rôznymi značkami.

Základom bude používateľské rozhranie na palubnej doske. Pomocou neho bude môcť vodič pristupovať kjednotlivým funkciám, resp. ovládať telefón priamo prostredníctvom vozidla. Samozrejmá bude podpora hlasového ovládania Siri anavigácie pomocou máp Apple. Systém by mal byť automatizovaný ainteligentný. Vozidlo bude napr. vedieť, že odchádzate zpráce, aautomaticky zobrazí informácie opremávke na trase domov. iOS vaute bude zároveň fungovať aj ako riešenie hands-free na telefonovanie aprístup ksprávam ae-mailom, ktoré Siri prečíta. Systém však toho pravdepodobne ponúkne oveľa viac.

Systém iOS by mali do svojich vozidiel integrovať nasledujúci výrobcovia: Acura, BMW, Chevrolet, Ferrari, Honda, Hyundai, Infiniti, Jaguar, Kia, Opel, Mercedes-Benz, Nissan aVolvo.

Automobily budúcnosti

Využitie informačných technológií bude vbudúcnosti čoraz výraznejšie avšetko smeruje ktomu, že časom budeme využívať autonómne vozidlá. Je niekoľko spôsobov, ako to dosiahnuť. Jedno z riešení je vytvorenie „prepojenej“ infraštruktúry, kde budú všetky autá pripojené do internetu, resp. do vlastnej siete abudú medzi sebou komunikovať. Táto technológia je vzdialená ešte niekoľko rokov amomentálne ide skôr oteórie zoblasti sci-fi.

buducnost.jpg

Prototyp auta budúcnosti – dokáže jazdiť bez vodiča, senzory, radary akamery však vyzerajú neesteticky

Reálnejšie riešenie spočíva vnasadzovaní špeciálnych senzorov do automobilov. Vautonómnych vozidlách sa už dnes používajú viaceré kamery spoločne santénou GPS, radarmi apriestorovými senzormi. Automobily tieto dáta neustále spracúvajú adokážu podľa toho prispôsobiť svoju jazdu. Problémom je výpočtový výkon – dnes ešte nemožno nasadiť vspotrebiteľskom segmente technológie, ktoré by dokázali analyzovať získané údaje vreálnom čase.

Náklady na senzory apočítače, ktoré by umožnili autonómne jazdenie, sa dnes odhadujú približne na 300000 EUR. Očakáva sa však, že o20 rokov budú vozidlá aspoň čiastočne autonómne. Vodič bude šoférovať vmeste, ale na diaľnici bude môcť využiť systém autopilota. Je to dané tým, že na diaľnici musí automobil analyzovať menej údajov, ktoré prijíma zo senzorov. Úplne autonómnych vozidiel by sme sa mali dočkaťpribližne o 40 rokov.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať