S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement

Kam sa podela vaša obľúbená on-line služba a dáta?

Archív NXT
0

Časy, keď bol počítač spoločným rodinným vlastníctvom, sú dávno preč. Dnes si ľudia sadnú doma ksvojmu vlastnému notebooku či stolovému počítaču, vautobuse alebov reštaurácii kĺžu prstami po tabletoch apočas chôdze mestom si prostredníctvom svojho smartfónu stihnú ešte vybavovať povinnosti alebo sa zabávať.

Prirodzeným dôsledkom tohto stavu je, že ľudia používajú čoraz väčšie množstvo najrôznejších on-line služieb, ktoré prepájajú so svojím osobným apracovným životom. Fenoménom doby je, že väčšina znich je zadarmo. Či už ide oe-mailové schránky, účty na sociálnych sieťach, ako je Facebook aTwitter, alebo o osobné obrázkové galérie a videoblogy, mnoho ľudí tieto služby považuje za takmer neoddeliteľnú súčasť svojho života. Komunikujú pomocou nich, prezentujú sa nimi a udržiavajú vďaka nim vzťahy sblízkymi ľuďmi. Problém je v tom, že služby môžu zmiznúť rovnako rýchlo, ako sa objavili. Vnašom článku sa budeme zaoberať problémom životnosti on-line služieb. Ukážeme rozličné spôsoby ich zániku, priemerné doby ich života anajčastejšie príčiny odchodu zo sveta. Okrem toho sa budeme zaoberať aj stavom, pri ktorom služba naďalej funguje, ale vaše dáta alebo profily sú znenazdania neprístupné, prípadne úplne zmizli v nenávratne.

On-line služby pribúdajú veľmi rýchlym tempom. Dennodenne sa mnoho startupov zcelého sveta snaží zaujať niečím novým avýnimočným alebo sa jednoducho usilujú priniesť alternatívu kexistujúcim adobre zabehnutým službám. Nech pomyslíte na akúkoľvek webovú službu, zvyčajne nemáte problém po krátkej práci svyhľadávačom nájsť minimálne tucet obdobných. Kvalita sa, samozrejme, líši apodobne ako viných odvetviach aj pri on-line aplikáciách nájdete lídrov, ktorí konkurenciu prevyšujú vmnohých ohľadoch. To, prečo on-line aplikácie pribúdajú ako huby po daždi, je pomerne jasné.

Bežný používateľ používa množstvo rozličných zariadení na rôznych miestach aich prepojenie pomocou rovnakých služieb, prostredí aj dátového priestoru je veľmi žiadané. Nejde pritom len oslužby priamo súvisiace s webovým priestorom. Za posledné roky sa objavilo aj mnoho úspešných on-line aplikácií smerovaných proti rýdzo off-line produktom. Typickými predstaviteľmi takýchto riešení sú napríklad kancelársky softvér Google Docs či pokročilý rastrový grafický editor Pixlr.

Nové služby sa objavujú ako huby po daždi

Medzi najsilnejších hráčov na on-line trhu patrí jednoznačne Google, ktorý za 15 rokov svojej existencie spustil stovky služieb, aplikácií či iných produktov. To, vakom tempe pribúdali, si môžete pozrieť na grafe. Vlajkovou loďou je, samozrejme, webový vyhľadávač, ku ktorému vpriebehu piatich rokov pribudlo ďalších trinásť služieb. Najvýznamnejšie boli najmä vyhľadávač obrázkov aGoogle Translate.

Ďalších dvadsať služieb aproduktov pribudlo vnasledujúcich rokoch (predovšetkým Gmail aodkúpená Picasa a Blogger), potom nastalo obdobie, ktoré sa nedá nazvať inak ako explóziou. Google začal produkovať niekoľko desiatok služieb ročne, pričom vrcholom bol rok 2009 sviac ako 60 novinkami. Namiesto precízneho hľadania medzery na trhu sa toto počínanie dá považovať za streľbu naslepo, pri ktorej sa jednoducho čaká, čo sa uchytí. Konkurencia je, samozrejme, veľká. Na trhu on-line služieb sa za krátky čas môže presadiť aj malý projekt sdesiatkami zamestnancov, ktorý len presne trafí do aktuálne otvorenej medzery na trhu. Ak niečo nepokryjete alebo pokryjete nedostatočne, ľahko sa zničoho nič vyrúti budúci gigant, ktorý ovládne on-line svet.

Poukázať sa dá najmä na Facebook. Populárnou praxou IT gigantov je aj to, že si službu, ktorá rýchlo naberá na popularite, jednoducho kúpia. Za posledné roky išlo najmä oslužbu na zdieľanie videí YouTube, ktorú vroku 2006 odkúpil Google za 1,65 miliardy dolárov, či službu na zdieľanie obrázkov Instagram, ktorú vroku 2012 odkúpil Facebook približne za jednu miliardu dolárov. Významné on-line služby skrátka hýbu svetom azaspať dobu sa nevyplatí. Budúcnosť vrámci internetového prehliadača má zrejme aj Skype. Tento internetový P2P komunikátor, ktorý Microsoft vroku 2011 kúpil za 8,5 miliardy dolárov, by mal vblízkej budúcnosti presedlať na technológie HTML5 aWebRTC abyť prevádzkovaný aj ako webová on-line služba.

Graf-1.png

Počet produktov aslužieb, ktoré Google spustil vjednotlivých rokoch

Záplava nových anových služieb môže byť pre používateľa neraz mätúca, ale kto by sa sťažoval. Zväčša ide oslužby, ktoré sú úplne zadarmo ana bezplatné veci, ktoré sú zábavné či užitočné, sú ľudia vnímaví. Spoločnosti tak rozohrávajú tvrdý boj opopularitu, kdečasto platí, kto príde prvý, ten melie. Druhému už zvyčajne zostanú len oči na plač, ato aj napriek tomu, že ponúkne rovnocennú službu (pozri napríklad sociálnu sieť Google+ alebo dnes už neexistujúcu službu Google Video).

Zdá sa, akoby sa binárna sústava prejavovala aj na tejto úrovni aslužba je buď jednotkou, alebo nulou. Udržanie si popularity či jej neustále zvyšovanie si, samozrejme, žiada svoju daň. Služba sa musí neustále vyvíjať, čo vmnohých prípadoch znamená, že jej podoba sa bude vpriebehu času značne meniť. To je pre nejedného používateľa nočnou morou. Poukázať sa dá napríklad na Facebook, kde každá rozsiahla zmena používateľského rozhrania prinesie tisíce nariekajúcich používateľov, spisujúcich bezvýznamné petície. Nejde pritom onepochopiteľnú vec. Mnohí ľudia nemajú zmeny neradi, pretože rozrušia ich dlhodobé návyky, čo sa vždy istý čas prejavuje negatívne. Ak napríklad dlho používate nejaký program, vktorom pracujete už veľmi efektívne, zrejme vás kompletné prekopanie jeho používateľského rozhrania vďalšej verzii poriadne nahnevá. Všetko vám totiž zrazu trvá oveľa dlhšie, ste nemotornejší, akým si na zmenu zvyknete, aj značne neefektívnejší. Každé preučenie stojí čas aneraz aj nervy.

Pri každej on-line službe musíte ako používateľ počítať stým, že sa bude vpriebehu času meniť. Azvášho pohľadu to nemusí byť vždy kzlepšeniu. Páčila sa vám pôvodná verzia anovú nenávidíte? Vaša smola, stará už neexistuje. Používajte novú alebo odíďte. Tak nejako sa dá vstručnosti zhrnúť postoj poskytovateľa. Práve neexistencia starej verzie je niečo, čím sa on-line služba výrazne odlišuje od off-line softvéru.

Používateľ má vždy možnosť poskytovateľa služby „vytrestať“ tak, že odíde inam. Netreba sa však veľmi tešiť. Zatiaľ čo pri draho platenej službe strata vždy zamrzí, pre služby, ktoré sú zadarmo, prakticky jeden používateľ nemá hodnotu. Poskytovateľ na ňom skoro nič nezarobí anemrzí ho, ak odíde. Pri veľkých on-line službách tisíce či desaťtisíce ľudí veľmi nezavážia, aak sa čísla nerátajú na milióny, vniektorých prípadoch dokonca na desiatky miliónov aviac, ide len ojemný štatistický výkyv. Tisíce nespokojných ľudí odíde, tisíce nových príde za rovnaký čas.

Rozhorčenie malej skupiny používateľov poskytovateľa zvyčajne netrápi, najmä ak mu zmena, ktorú vrámci rozhrania vykonal, ušetrí zdroje alebo mu lepšie pomôže cieliť reklamu. Odchádzajúcich, respektíve presedlávajúcich ľudí je obyčajne mizivé množstvo. Nie je to však len zdôvodu ľudskej lenivosti aneochoty zmeniť zabehnuté veci, ale aj pre veľkú nepraktickosť astratený čas. Zmeniť napríklad sociálnu sieť je mimoriadne ťažké. Nie ste na nej totiž sám, ale používate ju sdesiatkami priateľov avšetci svami takmer určite neodídu. Len málokomu sa pritom chce sledovať viac sociálnych sietí naraz (najmä ak sú prakticky totožné), takže odchodom sa môžete ľahko odstrihnúť. Neľahká je ajzmena cloudového úložiska či webových fotogalérií, spätá srozsiahlym presunom dát. Všetko stojí čas aten vám nikto nevráti. Konkurencia pritom môže byť horšia alternatíva ztechnického hľadiska alebo môže byť jej používanie také odlišné, že učenie nových praktík zaberie rovnaký čas ako zvyknutie si na zmenu vašej doteraz používanej služby. Častému presedlávaniu medzi rovnakými, respektíve konkurenčnými službami sa skrátka drvivá väčšina ľudí vyhne.

Pohrebiská neúspešných sa rozrastajú

Ak on-line služby vo veľkom počte neprestajne pribúdajú alebo sa menia, množstvo znich nevyhnutne neuspeje akončí. To je neodvratný dôsledok, ale dá sa očakávať, že ľudí, ktorí danú službu ešte používajú, to rozhodne nepoteší. Služby skrátka nekončia vtedy, keď ich nepoužíva nikto. Včase tesne pred zrušením môžu mať stovky, tisíce či dokonca aj milióny aktívnych používateľov. No ak sa služba poskytovateľovi nevyplatí alebo vnej nevidí žiadnu perspektívu, jednoducho ju zruší. Veľkosť členskej základne smerodajná. Zatiaľ čo pre jednu internetovú spoločnosť môže byť päť či desať miliónov používateľov úžasné anadštandardné číslo, pre inú môže byť rovnaká cifra úbohá, nepodstatná čidokonca zahanbujúca. Pre mnohých používateľov služby je pritom jej zrušenie nezriedkavo veľký šok.

Neraz zúrivo lietajú po diskusných fórach či sociálnych sieťach achrlia oheň asíru všade navôkol. Rovnako ako pri rozsiahlych zmenách aj pri zrušení služby sa však dá rozhorčenie pochopiť. Zmena služby je otravná azdržujúca anikto znej nebude skákať od radosti. Čo sa však pochopiť už nedá, je prehnané kritizovanie spoločnosti, ktorá ju poskytovala. Je pozoruhodné, koľko ľudí získava dojem, že naslužbu, ktorú bezplatne používajú, majú nejaký zvláštny nárok aže za jej zrušenie by mal poskytovateľ niesť nejaké následky. Faktom však je, že vy za službu neplatíte, ale jej poskytovateľ áno (servery, konektivita, tím vývojárov atď.). Ak je služba pre poskytovateľa dlhodobo nevýhodná, zruší ju aovás sa zaujímať nebude. Len málokto sa chce hrať na samaritána.

Graf-2.png

Zrušené on-line služby aprodukty Google vpriebehu jeho „upratovacej“ histórie

Pri rušení on-line služieb sa môžeme stretnúť sdvoma základnými postupmi. Ten lepší je verejné oznámenie, pri ktorom vám dá poskytovateľ na známosť, že službu plánuje zrušiť knejakému dátumu, pričom vám zväčša poskytne dostatok času na to, aby ste si našli vhodnú náhradu aexportovali alebo presunuli svoje dáta. Pokiaľ máte šťastie, podá vám dokonca aj vysvetlenie, prečo to robí, amožno vám aj odporučí nejaké vhodné alternatívy od konkurencie. Ten horší postup je ten, že jedného dňa služba skrátka zmizne. Bez vysvetlenia, bez stopy abez možnosti získať dáta späť.

Dôvody môžu byť rôzne. Poskytujúca firma mohla skrachovať alebo im servery hromadne zhabala polícia. Možno bola používateľská základňa taká malá, že sa poskytovateľovi ani neoplatilo obťažovať saupozornením. Nie je to nič nezvyčajné. Pokiaľ ide o službu neuchovávajúcu používateľské dáta, môžeme sa stýmto postupom stretnúť aj priveľkých IT spoločnostiach. Na druhom grafe si môžete všimnúť, vakom počte rušil svoje aplikácie a služby Google. Krušeniu prvýkrát pristúpil vroku 2005 avrchol zatiaľ dosiahol vrokoch 2011 a2012, keď čistkám padlo za obeť dovedna viac než 70 služieb a projektov. Voboch grafoch nejde ooficiálne čísla, ale odáta dostupné zverejných zdrojov (Guardian, slate.com, thenextweb.com, gwern.net). Google tieto dáta vúplnosti neposkytuje aniektoré služby zmiznú tak rýchlo avtakej tichosti, že je vôbec problém zaregistrovať ich (napríklad Google Living Stories vydržal vprevádzke len 71 dní). Vo výsledku tak stroskotalo 35 % projektov spustených počas jeho 15-ročnej existencie. Môžete si, samozrejme, povedať, že rušenie sa týka iba malých anevýznamných služieb. Je pravda, že je takmer nemožné, aby vnajbližšom čase ukončili činnosť významné služby ako Mapy, Gmail či rovno vlajková loď vpodobe vyhľadávača. Rušenie veľkých služieb smegalomanskými plánmi však nie je raritné, pričom sa dá poukázať najmä na sociálnu sieť Google Buzz.

Nahrobky.png

Na adrese slate.com možno položiť na hrob služby Googlu, po ktorej sa vám cnie, kvetinku

Vtomto roku sa do tretiny odpísaných projektov Googlu pridali napríklad Building Maker, určený na používateľskú tvorbu 3D modelov (do Google Earth), webový portál iGoogle anajmä čítačka RSS Reader, fungujúca od roku 2005. Práve okolo posledného menovaného sa vytvoril pomerne veľký rozruch, pretože išlo oprodukt hojne používaný pokročilými používateľmi aIT žurnalistami, ktorí sa postarali oto, aby ich bolo poriadne počuť. Google ohlásil plány na ukončenie Readera vmarci tohto roku, pričom dátum zastavenia služby naplánoval na prvého júla.


Ako dôvod zrušenia uviedol malú používateľskú základňu. Konkrétne čísla neboli zverejnené, ale podľa viacerých odhadov sa pohybovali medzi 10 až 30 miliónmi používateľov. Feedly, ako jedna zkonkurenčných služieb, zaznamenala vprvých 48 hodinách po oznámení 500000 nových registrácií apočas nasledujúcich dvoch týždňov sa rozrástla otri milióny nových účtov. Vpriebehu nasledujúcich troch mesiacov pribudlo ďalších päť miliónov. The Old Reader, jedna zďalších on-line čítačiek RSS, príval obrovského množstva nových používateľov nezvládol ana konci júla ohlásil plán na ukončenie verejnej prevádzky. Tento zrejme infarktový stav pre všetkých používateľov, ktorí pár týždňov predtým presedlali zGoogle Readera, mal našťastie dobrý koniec. Poskytovateľovi sa počas nasledujúceho týždňa podarilo získať dostatok prostriedkov arozšíriť tím. Funguje teda (aspoň zatiaľ) aj naďalej.

Zdostupného počtu 351 produktov aslužieb Googlu odišlo do „neba večne fungujúcich serverov“ dovedna 122 obetí. Ich priemerný vek bol 1161 dní, teda približne tri roky. Po započítaní aktuálne žijúcich kúskov priemerný vek služieb stúpne ojeden rok. To však neznamená, že takáto doba životnosti sa dá očakávať prikaždom produkte. Mnohé úspešné on-line služby fungujú už viac ako desať rokov. Problém je, že službu začínate používať zvyčajne nie veľmi dlho po jej objavení avtom čase ešte neviete, či bude patriť medzi odpadlíkov alebo (aspoň dočasných) víťazov.

Ak sa vám zdá, že niektorá vaša obľúbená služba je nepotopiteľná, pretože jej používateľská základňa stále narastá aza projektom stojí úspešný tím zbierajúci ocenenia, môžete zostať onedlho prekvapení. Služba sa totiž pokojne môže stať obeťou svojho úspechu. Dobrý príklad je Meebo, spustený vroku 2005. Išlo o komunikačnú službu pre všetky významné siete na posielanie okamžitých správ (Yahoo, Windows Live, AIM, ICQ, Facebook Chat, Google Talk atď.), ktorá fungovala kompletne vo webovom prehliadači. Vpriebehu svojho života získala niekoľko ocenení pre perspektívne projekty avroku 2011 ju mesačne navštevovalo viac ako 250 miliónov ľudí. Na začiatku júna 2012 sa objavila prekvapivá správa otom, že Meebo bol odkúpený spoločnosťou Google. Možno pre mnohých pozitívna informácia sa zmenila na nočnú moru otýždeň neskôr, keď Meebo zmizol zo sveta. Google oslužbu vskutočnosti nemal záujem ajednoducho ju zrušil. Išlo čisto onákup talentov, pričom vývojový tím Meebo bol preradený na zlepšovanie prvkov sociálnej siete Google+.

K čomu sa vlastne prevádzkovatelia zaväzujú?

Ak sa vám raz stane, že služba, ktorá vám už niekoľko rokov dennodenne uľahčuje život, zrazu z ničoho nič zmizne, poriadne vás to rozčúli. Ak ide čisto opomocnú službu, podobnú napríklad agregátoru nejakých správ, zahryznete si do pery apresuniete sa niekam inam. No čo ak ide oslužbu, na ktorej máte svoje dáta? Čo ak ide ocloudové úložisko plné vašich súborov, webovú galériu stisícom vašich fotiek či sociálnu sieť skontaktmi na vašich priateľov zdruhého konca sveta? Človek automaticky prisudzuje týmto službám stabilitu pre ich veľkú popularitu, ale netreba nikdy zabudnúť na to, že sú zadarmo. Má vôbec spoločnosť, ktorej on-line službu používate, voči vám nejaké záväzky? Má povinnosť umožniť vám stiahnutie dát pred ukončením služby, mať ich zálohu pre prípad poruchy alebo ich vrátiť vprípade neoprávneného zmazania? Nikoho by nemalo prekvapiť, že nemá. Málokto však číta siahodlhé ustanovenia pred začatím používania služby atakmer každý automaticky klikne na „Áno, súhlasím“.

Vpodmienkach služieb Google sa napríklad dočítate: Naše služby neustále meníme a zdokonaľujeme. Môžeme do nich pridať alebo z nich odstrániť niektoré funkcie a vlastnosti a takisto môžeme pozastaviť či úplne prestať poskytovať celú službu. Spoločnosť Google vám môže kedykoľvek úplne prestať poskytovať služby, prípadne môže kedykoľvek pridať či vytvoriť nové obmedzenia vzťahujúce sa na ich používanie. V prípadoch, keď to právne predpisy dovoľujú, nebudú spoločnosť Google ani jej dodávatelia a distribútori zodpovední za ušlý zisk, znížené výnosy alebo stratu údajov, za finančné straty a nebudú zodpovední ani za nepriame, mimoriadne, následné, exemplárne škody alebo škody nad rámec zmluvného dojednania.

Vpodmienkach používania on-line služieb Microsoftu nájdete obdobné ustanovenia otom, že služby sa môžu zastaviť kedykoľvek zdôvodu: nevýhodnosti ďalšieho poskytovania služieb, technologického pokroku, potreby zmeny na základe spätnej väzby zákazníkov alebo pri externých problémoch, ktoré spôsobujú, že je nevhodné alebo nepraktické pokračovať v poskytovaní služieb. Ak dôjde k zrušeniu alebo vypovedaniu vašich služieb, môžeme natrvalo odstrániť váš obsah z našich serverov a nemáme žiadnu povinnosť vrátiť vám tento obsah. Služby poskytujeme „tak, ako sú“, „so všetkými chybami“ a „tak, ako sú dostupné“. Nezaručujeme ani presnosť a aktuálnosť informácií dostupných v službách. Nemôžeme zaručiť, že služby budú pracovať bez prerušenia, v požadovanom čase, bezpečne alebo bez chýb.

Podmienky.png

Humorné podanie potvrdzovacieho dialógu prijatia podmienok – drvivá väčšina ľudí do týchto siahodlhých textov nikdy poriadne nenazrie

To, že sa poskytovateľ zriekne prakticky všetkej zodpovednosti apovinností kvám, je vzhľadom na rozsah aurčenie služieb celkom bežné. Treba vždy myslieť na to, že ide obezplatné služby, ateda dáta vám kedykoľvek môžu zmiznúť bez toho, aby za to niekto niesol následky. Obzvlášť pálčivé je to napríklad pri cloudovom úložisku. Situácia nie je taká zlá, že by nestálo vôbec za to takéto služby používať. Treba však na potenciálne nebezpečenstvá myslieť anerobiť si ztakýchto služieb niečo, od čoho „závisí váš život“. Odáta aslužby totiž nemusíte prísť len z dôvodu, že poskytovateľ skrachuje, niekto ho odkúpi alebo sa pre neho stane služba nevýhodnou.

Nastať môže aj situácia, že služba stále funguje, ale prístup kvášmu účtu adátam máte odopretý zdôvodu, že ste vedome, nevedome alebo čo aj len údajne porušili pravidlá platné pre ich používanie. Vpravidlách pre používanie on-line služieb Microsoftu sa napríklad dočítame: „Spoločnosť Microsoft si vyhradzuje právo výlučne podľa vlastného uváženia a bez predchádzajúceho upozornenia ľubovoľne kontrolovať a odstraňovať služby a obsah vytvorený používateľmi a odstraňovať obsah a kontá. Spoločnosť Microsoft si vyhradzuje právo výlučne podľa vlastného uváženia zakazovať účasť osobám alebo zrušiť prístup k službám.“ Nejde, samozrejme, o špecifikum Microsoftu. Prakticky totožné ustanovenia nájdete aj uiných poskytovateľov. Je pritom dôležité čítať, čo vlastne jednotlivé spoločnosti zakazujú na ich serveroch ukladať. Často ide oveľmi dlhý zoznam. Microsoft napríklad na svojom úložisku SkyDrive zakazuje ukladanie dát „zobrazujúcich nahotu akékoľvek druhu vrátane úplnej alebo čiastočnej ľudskej nahoty alebo nahoty v iných formách, medzi ktoré patria napríklad kreslené príbehy, obrazotvorné umenie alebo manga“.

Microsoft-pravidla.png

Podmienky on-line služieb spoločnosti Microsoft sú podobné ako viných veľkých firmách. Nemyslite si, že niekto má povinnosť vaše dáta zálohovať alebo vrátiť.

Pozastavenie amazanie používateľských dát a účtov

Ak nahráte obsah, ktorý je vrozpore spravidlami platnými pre cloudové úložiská či sociálne siete, môže byť kedykoľvek zmazaný alebocelý váš účet zablokovaný či natrvalo zrušený. Neznamená to však, že sa tak stane okamžite. Poskytovateľ má často rôznu mieru tolerancie pre dáta, ktoré máte uložené na službe na súkromné použitie, apre tie, ktoré pomocou nej verejne zdieľate. Môže sa stať, že dáta, ktoré sú vrozpore spravidlami, budete mať uložené na službe celé mesiace bez povšimnutia, zatiaľ čo inokedy zmiznú prakticky okamžite.

Len čo one prídete, je prakticky vždy dobojované. Poskytovateľ rozhoduje otom, čo je ačo nie je porušenie pravidiel (čo je napríklad akceptovateľná ačo už neakceptovateľná nahota). Prísnosť jeho posudzovania môže byť pritom veľmi variabilná. Kým vniektorých prípadoch dôjde len kodstráneniu nevhodných dát, viných sa úplnezablokuje prístup. Je dôležité si zároveň uvedomiť, že prístup kslužbe vám môže byť odopretý aj vprípadoch, keď ide o veľmi diskutabilnú situáciu apravidlá ste podľa zdravého „sedliackeho“ rozumu neporušili. Môžete sa napríklad zdráhať uveriť, že fotka vašej manželky na pláži vminimalistických plavkách je už nahota, prípadne že fotka vášho dieťaťa kúpajúceho sa vnafukovacom bazéne na záhrade je detská pornografia.

Vúvodnej fáze sú dáta často označované automatickým mechanizmom aaž vprípade námietky prejdú zhodnotením oka človeka. Nemusí však vždy ísť len o sexuálny, autorsky chránený či iný zjavne nevhodný obsah . Vminulom roku napríklad Twitter zrušil účet novinára britského denníka Independent zdôvodu, že zverejnil osobné informácie inej osoby. Novinár vytvoril niekoľko tweetov, vktorých kritizoval televíziu NBC zajej prístup kolympijským hrám. Vjednom znich pritom uviedol e-mailovú adresu prezidenta televízie Garyho Zenkela. Tweet pozostával zo správy: „Muž, ktorý je zodpovedný za to, že NBC sa správa, akoby sa olympiáda vôbec ani nezačala, je Gary Zenkel. Napíšte mu, čo si otom myslíte, na adresu gary.zenkel@nbcuni.com.“ Táto e-mailová adresa je, samozrejme, firemná. Mákoncovku NBC Universal aje odvodená od mena človek, ktorému patrí, tak ako prakticky vakejkoľvek inej firme. Nejde onič prekvapivé ani osobné. E-mailové adresy píšu ľudia do Twiterru bežne. Je to však poskytovateľ služby, kto rozhoduje otom, kedy je čo povolené akedy nie.

Obdobne nečakané môže byť zrušenie facebookového účtu. Pokiaľ k tomu došlo, budete otejto skutočnosti informovaní pri pokuse onasledujúce prihlásenie do služby. Účet sa ruší zdôvodu porušenia pravidiel, pričom okrem pochopiteľných zákazov, ako je rozosielanie spamu, porušovanie autorských práv, vyhrážanie sa, šikanovanie či obťažovanie osôb, tu nájdeme aj uploadovanie pornografického obsahu, nevhodnej nahoty alebo použitie falošného mena či identity. Ak máte pocit, že váš účet bol odstránený zdôvodu chybnej automatickej detekcie, vrámci informovania ozrušení nájdete aj možnosť podať odvolanie. Vtomto prípade bude vaša žiadosť znova osobne posúdená. Rozhodovať otom, či ste pravidlá porušili alebo neporušili, sa však bude čisto subjektívneho názoru Facebooku. Ak išlo omalé porušenie, môžete dostať možnosť účet znova používať po odstránení nevhodného obsahu. No ak má Facebook dojem, že porušenie bolo závažné, nemá žiadnu povinnosť vám účet obnoviť.

Youtube.png

Upozornenie na zmazanie vášho videosúboru zdôvodu porušenia autorských práv na YouTube.com

Trochu odlišný systém používa videohosting YouTube, ktorý vlastní niekoľko rôznych nástrojov na kontrolu obsahu. Pokiaľ uploadujete na túto službu autorsky chránené filmy, seriály či videoklipy, pravdepodobne sa nebudete čudovať, že tieto dáta budú zmazané aváš účet odstránený. Táto kontrola sa zvyčajne vykonáva pomocou nástroja Content ID. Veľké nahrávacie, filmové atelevízne spoločnosti totiž poskytujú službe YouTube referenčné súbory, na základe ktorých možno obsah porušujúci autorské právo identifikovať aodstrániť (alebo ho ponechať avziať si časť zpríjmov reklamy). Druhý prípad je tzv. Copyright strike, pri ktorom ktokoľvek môže podať na vaše video sťažnosť zdôvodu porušenia autorských práv apožiadať ojeho stiahnutie.

Tu môže už často nastať rozporuplná situácia. Ak ide napríklad o populárnu skladbu, ktorú ste zahrali na piane alebo prespievali, môžete mať pocit, že ste nevinní. Ide koniec koncov ovaše vystúpenie. Problém je v tom, že na melódiu atext si nahrávacie štúdio môže takisto nárokovať práva. Vprípade takéhoto obvinenia zporušenia práv je video zablokované avy ste otejto situácii vyrozumení e-mailom vrátane informácií oich vlastníkovi, ktorý si práva uplatňuje. Máte dve možnosti: buď sklopiť uši asituáciu akceptovať, alebo sa odvolať. Ak obvinenie svojou nečinnosťou potvrdíte, váš účet dostáva penalizáciu vpodobe niekoľkých obmedzení. Patrí knim napríklad zákaz nahrávania neverejných videí, nepresiahnutie dĺžky 15 minút na jeden súbor apodobne.

Tieto obmedzenia platia 6 mesiacov od prehrešku. Ak vtomto období dostanete ďalšie dve obvinenia, ktoré akceptujete, váš účet bude zrušený (vrátane zmazania vašich videí, ktoré žiadne podmienky neporušujú). Proti obvineniu sa, samozrejme, môžete ohradiť. To si však vyžaduje už trochu odvahy aodhodlania. Ak idekompletne o vašu tvorbu alebo máte písomné zvolenie vlastníka práv na používanie jeho diela, nie je to žiadny problém. Problém je vtedy, ak si nie ste istí, či právo máte, alebo nie. Vrámci odvolania totiž musíte vyplniť vaše osobné údaje avyhlásiť, že práva na obsah skutočne máte. Vaše odmietnutie následne putuje späť kspoločnosti, ktorá vás obvinila, atá buď svoje obvinenie stiahne, alebo na vás na základe vašich údajov podá žalobu. Počas tohto procesu pritom obmedzenia vášho účtu zostávajú vplatnosti azmiznú až vtedy, keď je obvinenie stiahnuté.

Vzávere situáciu zhrnieme vyjadrením, že používanie on-line služieb bezpochyby nesie svoje riziká. Netreba pred týmto faktom zatvárať oči. To však neznamená, že on-line služby nie je vhodné používať. Často ide omimoriadne užitočné nástroje, ktoré vám v mnohých ohľadoch zlepšia život. Musíte si však byť vedomí všetkých možných následkov. Ak ich totiž budete ignorovať alebo na ne celkom zabudnete, ľahko sa môže stať, že vás nečakané zrušenie vášho účtu alebo celej služby nachytá spovestnými stiahnutými nohavicami.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať