Komfortná „električka“ v druhej generácii
Hyundai IONIQ Electric 2019
Spoločnosť Hyundai svoj prvý elektromobil IONIQ Electric predstavila už v roku 2016. Hyundai IONIQ bol vtedy prvým modelom na svete ktorý sa vyrába v hybridnej, plug-in hybridnej a čisto elektrickej verzii. Zaujímavé je že elektrická verzia už vtedy bola najlepšie vybavená z celej trojice a v čase uvedenia išlo v danej cenovej kategórii o elektromobil s najlepšou technologickou výbavou. Prvá generácia mala batériu s kapacitou 28 kWh, napätím 375V a elektromotor s výkonom 88 kW zabezpečil dojazd v našom teste na úrovni 164-210 km.
Po troch rokoch výrobca prichádza s novou verziou ktorá je zvonka jemným faceliftom, avšak väčšina zmien sa udiala vo vnútri. Vozidlo dostalo novú prednú masku s 3D vzorom a dvojicou elektricky ovládaných klapiek chladenia. Tá pôsobí podstatne lepšie ako u staršieho modelu. Nové sú aj reflektory ktoré sú teraz kompletne zverené LED technológii vrátane diaľkových svetiel a sú vybavené kompletnou automatikou.
Novú grafiku majú aj zadné skupinové full LED svetlá. Najviac noviniek sa však ukrýva vo vnútri a pod kapotou. Na potešenie množstva fanúšikov tohto modelu dostala novinka väčšiu batériu ktorá pochádza zo slabšej verzie Kony s kapacitou 38,3 kWH a napätím 319 V. Výkon motora sa zvýšil na 100 kW a zvýšil sa tiež výkon internej AC nabíjačky zo 6,6 na 7,2 kW, aj keď bohužiaľ, stále je iba jednofázová. To hrá rolu hlavne pri domácom nabíjaní. Na využitie výkonu nabíjačky totiž potrebuje 32 A prívod čo veľa domácností nemá. Pri štandardnejšom 16 A prívode na jednej fáze využijete maximálne 3,6 kW.
Čo poteší menej je nižší výkon DC nabíjania ktorý je obmedzený na 44 kW. Je to spôsobené hlavne novou batériou s nižším napätím. Systém nabíjania je upravený tak aby v maximálnej miere šetril batériu, takže sleduje pomer rýchlych a pomalých nabíjaní (ktorý by mal byť 80% : 20%) a ak je vozidlo stále nabíjané na rychlonabíjačkách, obmedzuje niekedy výkon nabíjania. Výrobcom udávaných 54 -57 minút na 80% tak dosiahnete z každého stavu vybitia a aj na 50 kW nabíjačke. Toto riešenie možno nemusí byť populárne avšak predlžuje životnosť batérie a to sa počíta. Počas testovania som dosiahol maximálny výkon nabíjania deklarovaných 44 kW. V podstate všetky súčasné modely elektromobilov nabíjajú výkonom 1C – teda 1x násobok kapacity batérie. Tým sa dosahuje nabíjania v rozsahu 40-60 minút do 80% kapacity. IONIQ teda nie je žiadnou výnimkou aj keď prvá generácia nabíjala rýchlejšie.
Pohon však nie je jedinou novinkou. Veľa noviniek je vo výbave. IONIQ dostal nový 10,25“ multimediálny displej s vysokým rozlíšením ktorý je širokouhlý a možno na ňom vďaka tomu zobraziť až 3 okná. Môžete tak mať zobrazenú veľkú mapu navigácie ako u staršieho systému, avšak zostane vám ešte 1/3 plochy na zobrazenie ďalšieho okna so stavom batérie, dojazdom a vzdialenosťou k najbližšej nabíjacej stanici, takže tieto údaje máte stále na očiach. Možno si nakonfigurovať svoje domovské obrazovky. Vozidlo má aj možnosť hlasového ovládania, slovenčina ale podporovaná nie je. Ináč je ale celý systém vzorne lokalizovaný v slovenčine.
Displej je prepojený v jednom bloku s pultom ovládania klimatizácie. Celý panel je čierny, lesklý s modro podsvietenými tlačidlami a modrým ambientným podsvietením. Vypadá dobre ale bohužiaľ sú všetky dotykové čo nepovažujem za príliš šťastné. Vynovený je aj prístrojový panel ktorý je teraz kompletne tvorený displejom a má zmenenú grafiku. Multimediálny systém podporuje Android auto aj Apple Car play, možno tiež prehrávať z USB alebo Bluetooth zariadení.
Tie môžu byť teraz pripojené súčasne dve, takže môžete mať pripojený mobil cez hands-free a ďalšie zariadenie na prehrávanie hudby. Vo výbave nájdete dnes už povinný systém eCall, aj telematický systém BlueLink ktorý umožňuje pomocou aplikácie na diaľku ovládať kúrenie/klimatizáciu vozidla, ako aj kontrolovať a programovať nabíjanie batérie pohonu. Tento systém som však nemal možnosť vyskúšať. K dispozícii je aj priehradka na mobil s bezdrôtovým nabíjaním Qi. Je dimenzovaná aj na veľké modely, takže môj Galaxy Note 10+ nemal problém sa sem zmestiť.
Veľmi zaujímavá je však aj bezpečnostný výbava. Tá teraz obsahuje nový komplet bezpečnostných technológií Hyundai SmartSense ktorý počas jazdy monitoruje prostredie okolo vozidla a pomáha predchádzať nebezpečným situáciám. Obsahuje protikolízny asistenčný systém Front Collision Warning a Avoidance Assist s detekciou chodcov a cyklistov, výstražný systém Driver Attention Warning upozorňujúci vodiča na únavu, výstražný systém Lane Keeping Assist upozorňujúci na neúmyselné opustenie jazdného pruhu a asistent diaľkových svetiel High Beam Assist. Vo voliteľnej výbave je asistenčný systém na udržiavanie jazdného pruhu Lane Following Assist, ktorý udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu a systém Intelligent Speed Limit Warning, ktorý podľa údajov prednej kamery a navigačného systému rozoznáva dopravné značky ako obmedzenie rýchlosti a zákaz predbiehania a zobrazuje ich na displeji v reálnom čase. Adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go pracuje až do nulovej rýchlosti, takže je užitočný aj pri jazde v kolóne. Ak vozidlo vpredu zastane, tempomat automaticky zastaví opäť rozbehne vozidlo, keď sa premávka dá do pohybu. Pri dlhšom státí upozorní vodiča keď sa vozidlo pred ním pohne. Ďalším voliteľnými bezpečnostnými systémami je monitorovanie mŕtvych uhlov a asistenčný systém pre vyparkovanie.
Z modelu Kona je prevzatý aj veľmi užitočný systém inteligentnej rekuperácie, využívajúci údaje z radaru , snímača sklonu a ďalších senzorov, ktorý pri dobiehaní vozidla pred vami plachtením automaticky prispôsobuje rekuperáciu sklonu cesty a dopravnej situácii. Ak vozidlo pred vami začne spomaľovať, automaticky zaraďuje vyššie stupne rekuperácie pre zvýšenie brzdného účinku. Vylepšené bolo aj ovládanie rekuperácie pádlami pod volantom. Môžete nimi zaradiť jeden zo 4 stupňov rekuperácie vrátane plachtenia bez odporu. Naviac podržaním ľavého pádla zaraďujete rekuperačnú brzdu ktorou sa dá v podstate v plnej miere nahradiť brzdenie brzdami. Jej brzdný účinok je ešte o niečo vyšší ako zaradenie 3 stupňa rekuperácie a mechanické brzdy tak využívate iba na dobrzdenie do nuly, takže s minimálnym opotrebením. Nové LED svetlomety pracujú plne automaticky. Po zotmení stačí dať povel na zapnutie diaľkových svetiel a automatika ich sama prepína tak aby nikoho neoslňovali. IONIQ ale nie je vybavený matrixovými svetlometmi. O pohodlie cestovania sa stará dvojzónová klimatizácia ktorú možno prepnúť iba na šoféra, vyhrievanie všetkých sedadiel aj volantu a odvetrávanie predných sedadiel. Prepnutie iba na šoféra síce znižuje spotrebu, v chladnom počasí ale nie je moc dobré, pri zatáčaní sa na vás prelieva studený vzduch z okolia.
Testovanie prebiehalo v pomerne chladnom počasí s teplotami +2 - +15°C, takže väčšina testu prebiehala so zapnutým kúrením. To vezme asi 25% z dojazdu. Počas testu som najazdil 1300 km s celkovou spotrebou 15,9 kWh/100 km. Pri jazde iba po okreskách a v meste nie je problém dosiahnuť spotrebu okolo 12,5 kWh/100 km. Naopak, čisto pri diaľničnej jazde treba počítať s viac ako 20 kWh/100 km. Dojazd sa podľa podmienok pohyboval v rozsahu 270 – 320 km čo sú veľmi dobré hodnoty.
Šikovný a úsporný elektromobil ktorý najlepšie vynikne pri jazdách po okreskách a v meste.
Batéria (využiteľná): 38,3 kWh/319 V, Max. rýchlosť: 165 km/h, Max. výkon: 101 kW (136 k) / 295 Nm, Zrýchlenie 0-100 km / h: 10,2 sekundy, Nabíjanie DC: CCS 44 kW, AC: Typ2 jednofázová nabíjačka 7,2 kW, Udávaná spotreba 13,8 kW/100 km (WLTP), udávaný dojazd 311 km, Rozmery DxŠxV (mm) 4470x1820x1475, rázvor 2700 mm, objem batožinového priestoru(l) 462/1417
Cena od 35 990 eur , testované vozidlo : 39 580 eur
Na vozidlo možno uplatniť od 17.12.2019 štátnu dotáciu vo výške 8 000,- eur
Hodnotenie:
+ výborná výbava, nízka spotreba, kvalitné spracovanie, v rámci kategórie veľmi dobrý dojazd, plne automatické svetlomety
- iba jednofázová AC nabíjačka
Jazdné vlastnosti: 90
Spotreba: 95
Priestor pre posádku, pohodlie: 100
Technologická výbava: 95
Ostatná výbava: 90
Ovládanie: 90
Vyhotovenie : 100
Celkom: 94
Zobrazit Galériu