Lietadlá so šikmým krídlom by mohli úplne zmeniť leteckú dopravu
Ako inžinieri zistili pri rôznych experimentoch, lietadlá nemusia mať nevyhnutne symetrické krídla, aby mohli lietať. Ukázalo sa, že krídla so šikmou zadnou časťou, ako napríklad krídla na lietadle F-86 Sabre, sú rovnako účinné a krídla s premenlivou šírkou, ako napríklad krídla na lietadle F-14 Tomcat, sa dajú prispôsobiť rôznym situáciám. V 70. rokoch 20. storočia inžinier NASA Robert Jones ďalej skúmal túto koncepciu s experimentálnym lietadlom AD-1, pričom vychádzal z nápadov nemeckého inžiniera Richarda Vogta.
AD-1 je unikátne lietadlo s otočným krídlom navrhnutým pre väčšie lietadlá na zlepšenie úspory paliva. Cieľom je znížiť odpor vzduchu vo väčších výškach, keď lietadlá letia vysokou rýchlosťou. Symetrické krídla sú síce potrebné na vzlet a pristátie, ale vo väčších výškach sa môže vytvárať vztlak bez ohľadu na orientáciu krídla. Napriek netradičnému vzhľadu testy ukázali, že tento koncept funguje.
Dizajn si však nezískal popularitu pre obavy z jeho letových vlastností. Mechanizmus otáčania predstavoval pre konštruktérov lietadiel výzvu, ktorá v minulosti obmedzovala prijatie tejto konštrukcie. V 70. rokoch 20. storočia boli výrobcovia lietadiel otvorení experimentom, ako to bolo vidieť pri unikátnej konštrukcii delta krídla lietadla Concorde. Concorde však čelil prevádzkovým ťažkostiam, napríklad slabému výkonu pri nižších rýchlostiach a neefektívnemu využívaniu paliva.
Robert T. Jones veril, že šikmá konštrukcia krídla by mohla priniesť revolúciu v leteckej doprave, najmä pre osobné letecké spoločnosti. NASA vykonala testy a zistila, že takéto lietadlo by mohlo letieť rýchlejšie, ako je rýchlosť zvuku, bez toho, aby vytváralo rušivé sonické tresky. Okrem toho otočný mechanizmus umožňoval úpravy na let pri rôznych rýchlostiach a znižoval hluk v okolí letísk počas vzletu a pristávania.
Zdroj: slashgear.com.
Zobrazit Galériu