CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Lietadlá so šikmým krídlom by mohli úplne zmeniť leteckú dopravu

4

Ako inžinieri zistili pri rôznych experimentoch, lietadlá nemusia mať nevyhnutne symetrické krídla, aby mohli lietať. Ukázalo sa, že krídla so šikmou zadnou časťou, ako napríklad krídla na lietadle F-86 Sabre, sú rovnako účinné a krídla s premenlivou šírkou, ako napríklad krídla na lietadle F-14 Tomcat, sa dajú prispôsobiť rôznym situáciám. V 70. rokoch 20. storočia inžinier NASA Robert Jones ďalej skúmal túto koncepciu s experimentálnym lietadlom AD-1, pričom vychádzal z nápadov nemeckého inžiniera Richarda Vogta.

AD-1 je unikátne lietadlo s otočným krídlom navrhnutým pre väčšie lietadlá na zlepšenie úspory paliva. Cieľom je znížiť odpor vzduchu vo väčších výškach, keď lietadlá letia vysokou rýchlosťou. Symetrické krídla sú síce potrebné na vzlet a pristátie, ale vo väčších výškach sa môže vytvárať vztlak bez ohľadu na orientáciu krídla. Napriek netradičnému vzhľadu testy ukázali, že tento koncept funguje. 

Dizajn si však nezískal popularitu pre obavy z jeho letových vlastností. Mechanizmus otáčania predstavoval pre konštruktérov lietadiel výzvu, ktorá v minulosti obmedzovala prijatie tejto konštrukcie. V 70. rokoch 20. storočia boli výrobcovia lietadiel otvorení experimentom, ako to bolo vidieť pri unikátnej konštrukcii delta krídla lietadla Concorde. Concorde však čelil prevádzkovým ťažkostiam, napríklad slabému výkonu pri nižších rýchlostiach a neefektívnemu využívaniu paliva.

Robert T. Jones veril, že šikmá konštrukcia krídla by mohla priniesť revolúciu v leteckej doprave, najmä pre osobné letecké spoločnosti. NASA vykonala testy a zistila, že takéto lietadlo by mohlo letieť rýchlejšie, ako je rýchlosť zvuku, bez toho, aby vytváralo rušivé sonické tresky. Okrem toho otočný mechanizmus umožňoval úpravy na let pri rôznych rýchlostiach a znižoval hluk v okolí letísk počas vzletu a pristávania. 

Zdroj: slashgear.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

4 komentáre

Uzas reakcia na: Lietadlá so šikmým krídlom by mohli úplne zmeniť leteckú dopravu

23.6.2024 13:06
Na com frcite, chlapci? Toto hocijaka hlava nedokaze vypotit.

Cudujem sa radkcii, za vas trpia.
Reagovať

RE: Uzas reakcia na: Uzas

23.6.2024 14:06
.. cudujem sa redakcii, ze vas trpia.
Reagovať

Geniuskrídlo reakcia na: Lietadlá so šikmým krídlom by mohli úplne zmeniť leteckú dopravu

22.6.2024 05:06
A co tak radsej teleskopické kridla? V určitej výske by zväčšilo rozpätie z beznych 20 metrov na povedzme päťnásobok. Navyše s technológiou ,aku maju rybarske okuliare,ci mesacny svit. Cize polarizovana struktura materialu,kde spodna obtekacia hrana je zaoblena a vrchna je rovna,aby vznikol vztlak. Pri zdokonalovani materialu tymto spôsobom az na uroven nanometrov sa fakticky priblížime efekti levitácie.
Reagovať

RE: Geniuskrídlo reakcia na: Geniuskrídlo

23.6.2024 08:06
Ako že by sa polarizované krídla kĺzali na hladine fotónov? Ty si dobre mimo.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať