S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement

Logistickej konferencie SpeedCHAIN International sa zúčastnili desiatky firiem

Tlačové správy
0

AI revolúcia sa nekoná a téma číslo jedna je udržateľnosť

S_1124 T TABS10 Advertisement  

V Břevnovskom kláštore v Prahe sa uskutočnilo stretnutie desiatok firiem, ktoré sa z rôznych uhlov zaoberajú logistikou. Hovorilo sa o technologických inováciách, znižovaní uhlíkovej stopy a výzvach námornej i železničnej prepravy a infraštruktúry. Diskutovalo sa aj o možnostiach a limitoch umelej inteligencie.

Z prezentácií odborníkov na konferencii Speed Chain okrem iného vyplynulo, že riešenia pomocou umelej inteligencie nebudú mať podobu revolúcie, ale skôr pomalej evolúcie. Pre postupný prechod na AI sú potrebné predovšetkým kvalitné dáta, ale aj vzdelaní odborníci a dobre navrhnutá stratégia. V nasledujúcich rokoch preto bude kľúčová rozvážna implementácia týchto procesov do dodávateľských reťazcov.

Udržateľnosť je prioritou, no visí nad ňou množstvo otáznikov

Ako červená niť sa eventom tiahla téma udržateľnosti, konkrétne znižovanie uhlíkovej stopy v skladovaní a preprave. „Nákladná doprava tvorí 6 % celkových emisií CO2 v EÚ,“ konštatovala Zuzana Janátová z AIR PRODUCTS. Čo sa týka budov, je stratégia pomerne jasná. Spoločnosti zavádzajú prevažne tepelné čerpadlá či solárne panely na strechách budov. V mnohých prípadoch sú však stále rozhodujúce najmä náklady a udržateľnosť ide bokom. „Kritériá výberu nehnuteľnosti sú pre každú spoločnosť iné. Niektoré firmy zostávajú v starých budovách len kvôli úspore na nájme. Iné zohľadňujú stratégiu ESG, čo sa odráža na výbere nehnuteľností, vysvetľuje Zuzana Štěpánková z iO Partners. Časom bude čoraz viac menších spoločností vykazovať nefinančný ESG reporting a podliehať pravidlám týkajúcim sa udržateľnosti budov. Mnohí majú obavy, najmä kvôli administratívnej záťaži, vstupným nákladom či vyšším nájmom za nehnuteľnosti. „Obávam sa, žiaľ, že sa to premietne aj do dodávateľského reťazca, ale zmeny určite nastanú,“ dodáva Štěpánková.

Doprava je o poznanie problematickejšia, pričom ponúkajú sa riešenia ako elektromobilita alebo vodíkový pohon. Účastníci vyzdvihli aj alternatívu v podobe syntetického paliva HVO100, ktoré sa považuje sa dočasné riešenie. „Z nášho pohľadu ide o najlepšie prechodné a krátkodobé riešenie, hlavne preto, že sa dá využiť už existujúca infraštruktúra a vozidlá,“ uviedol počas panelovej diskusie obchodný riaditeľ spoločnosti Raben CZ SK Marián Budzel, ktorý si na akcii prevzal od Českej logistickej asociácie cenu za Logistický projekt roka - Raben Eurohub Rokycany - udržateľná a efektívna preprava po celej Európe. Elektromobilita je momentálne vhodná najmä pre intralogistiku a mestskú prepravu, ale pre medzinárodnú logistiku zatiaľ elektromobily nemajú dostatočný dojazd a často chýba potrebná infraštruktúra. To potvrdil aj zástupca spoločnosti Volvo Group CR Vladimír Myslík: „Elektromobily nie sú vhodné pre každého, s jednotlivými spoločnosťami individuálne konzultujeme ich situáciu. V blízkej dobe budú dosahovať dojazd až 600 km, to je realita, o ktorej sa hovorí v dnešných dňoch. Prechod na elektromobilitu nákladných vozidiel je rozbehnutý vlak, ktorý nezastavíme.” Diskutovalo sa aj o vodíku, ktorý mnohí dopravcovia vnímajú potenciálne palivo pre dlhé trasy. Momentálne sú však vodíkové ťahače drahé, podobne ako aj samotný vodík.

Viacerí odborníci sa zhodli, že je potrebné hľadať v prvom rade jednoduchšie riešenia pred implementovaním nových technologických alternatív. „Zbierame dáta o vyťažených vozidlách a následne ich vyhodnocujeme. Zistili sme, že naša vyťaženosť bola 85 % až 90 %, pričom dokážeme vyťažiť kamióny až na 95% a znížiť tak CO2. Je dôležité pozerať sa na nové technológie, ale zároveň neplýtvať súčasnými prostriedkami,” vysvetľuje Stanislav Martínek z Nestlé. Uhlíkovú stopu pomáhajú redukovať aj paradoxne veľké kamióny. „Ideme cestou vyťažených vozidiel a zároveň na medzištátnych linkách využívame roadtrainy, ktoré zoberú viac paliet a vďaka svojej kapacite sú úspornejšie až o 61 % CO2e na odvezenú paletu v porovnaní s bežnými návesmi. V rámci optimalizácie prepravy sa zameriavame na plánovanie trás a elimináciu nevyťažených vozidiel. Pri finálnej distribúcii využívame v mestách Cityliner, kamión s natáčacou osou, ktorý dokáže nahradiť aj 5 dodávok a významne ušetriť emisie CO2, “ uzatvára Budzel. 

Zobrazit Galériu

SpeedCHAIN International

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať