MIRRI SR hackathon opäť ukázal potenciál mladých talentov
Súťažné tímy vytvorili riešenia pre riadenie dynamickej dopravy pomocou umelej inteligencie v meste Trnava.
V poradí trinásty Hacknime.to hackathon, ktorý organizuje Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, spoznal svojich víťazov. Projekt je financovaný z Plánu obnovy a odolnosti SR, vďaka čomu si tímy na prvých troch priečkach rozdelili finančnú odmenu vo výške 6 000 eur. Cieľom podujatia a úlohou súťažných tímov bolo vytvoriť návrh riešenia na optimalizáciu dynamickej dopravy v meste Trnava pomocou AI a strojového učenia.
Trnava patrí medzi najinovatívnejšie mestá na Slovensku. Aj napriek výraznému úsiliu, rozsiahlej inovácii semaforov či vytvorení tzv. smart križovatiek sa v exponovaných časoch tvoria v meste výrazné zápchy. Súčasná situácia prispieva k negatívnym emóciám občanov. Cieľom hackathonu bolo docieliť ešte efektívnejšie riadenie dynamickej dopravy v meste s ohľadom na všetkých účastníkov cestnej premávky vrátane chodcov a cyklistov. “Pevne verím, že sme zatiaľ nenarazili na strop toho, čo je možné. Mojou úlohou je nájsť všetky dostupné nástroje na to, aby sme dokázali zvýšiť prietok vozidiel a flexibilitu riadenia dopravy v meste,” opísal svoje očakávania Peter Bročka, primátor mesta Trnava, počas otvorenia hackathonu.
Aj posledné Hacknime.to podujatie tohto roka prilákalo študentské tímy, ktoré sa už neraz umiestnili na víťazných priečkach. Trnavský hackathon však prekvapil a môže sa pochváliť účasťou študenta zo zatiaľ najvzdialenejšej krajiny - Uzbekistanu. Návrh riešenia výzvy hackathonu nakoniec odovzdalo aj odprezentovalo osem súťažných tímov. Novinkou podujatia bola cena poroty pre tím Orchestra, ktorý síce nesplnil všetky potrebné parametre očakávaného riešenia, ale ukázal veľký potenciál a inovatívny prístup k výzve. “Cenu poroty sme vybrali na základe toho, aké veľké úsilie tím do svojho riešenia investoval. Aj keď sa im nepodarilo splniť všetky parametre, ktoré sme definovali, pristúpili k výzve naozaj inovatívnym spôsobom a myslím si, že ich snahou môže byť veľmi zaujímavý koncept a riešenie,” vysvetlil rozhodnutie poroty mestský poslanec a odborník na IT, Ivan Kopčík.
Víťazom hackathonu je SmarTTeam
Počas hackathonu vytvorili koncept inteligentného riadenia dopravy využívajúceho dva modely umelej inteligencie – Q Learning a LSTM (Long Short-Term Memory), ktorý sa počas vývoja ukázal ako efektívnejšia možnosť predpovedania dopravných tokov. Modely boli trénované na syntetických dátach, samotné riešenie je však navrhnuté tak, aby bolo schopné trénovať modely na reálnych dopravných údajoch.
Cieľom je, aby celý systém v reálnom čase prijímal dopravné údaje zo smart križovatiek a následne posielal optimálne signálne plány späť do semaforov, čím bude možné dosiahnuť nižšie čakacie doby na križovatkách, zvýšenú plynulosť premávky, nižšiu spotrebu paliva a tvorbu emisií, či efektívnejšie využívanie mestskej dopravnej infraštruktúry. “Za naším úspechom vidím najmä to, že sme dokázali postaviť víťazný tím. Mali sme prítomné všetky tie role, zvládli sme synchronizáciu, dobrý manažment a samozrejme aj nejaký ten tech skill. Rozvrhli sme si, čo chceme prezentovať, držali sme sa pri zemi a vytvorili realizovateľný prototyp a myslím si, že pomohlo aj to, že sme proste domáci. Trnava a okolie, museli sme to vyhrať - pre naše mesto,” zhodnotil po výhre Denis Helienek.
“Čo ma inšpirovalo je, že vždy, keď prídem do Trnavy, je vidieť, že doprava ide dopredu a hlavne nemám pocit, že sa to robi len pre autá. Nepribudli tu nové cesty. Pribudli nové možnosti, ako presunúť ľudí, nie autá,” doplnil člen tímu Rastislav Černay.
Na druhom mieste sa umiestnil tím Incomodum
Počas hackathonu navrhli riešenie s názvom “Traffi”, ktoré je integráciou na systém Invipo. Pomocou modelu strojového učenia spracováva reálne dáta z križovatiek a vytvára optimalizované plány pre riadenie semaforov a hodnotenie križovatiek. Tento systém je modulovateľný a môže sa učiť z externých dát, ako sú napríklad dáta z Waze a následne ich využiť na optimalizáciu dopravy. “My sme predtým stavali dosť na dizajne a brande, teraz to téma úplne neumožňovala. Aj preto sme veľmi radi za druhé miesto. Výhoda domáceho ihriska je vždy, a je náročné sa presadiť u rivalov,” zhodnotil silu konkurencie kapitán tímu Daniel Czaja.
Tretie miesto patrí tímu DreamTeam
Pre všetkých členov tímu bola účasť na hackathone premiérou. Svoje riešenie postavili na využití nízkonákladových kamerových systémov vybavených machine learning a pattern recognition softvérom. Pre lepšie uchopenie zadanej témy, vykonali obhliadku priamo na vybraných križovatkách, kde uskutočnili sčítanie vozidiel a zo získaných a dodaných dát zostavili simuláciu križovatiek, kam následne implementovali AI na optimalizáciu riadenia. “Absolútne som nečakal, že niečo vyhráme, prišli sme s tým, že skúsime a ak nebudeme poslední, bude to fajn,” zhodnotil svoje prekvapenie z umiestnenia Zbyšek Gabrhel.
Hacknime.to aj v roku 2025
Projekt MIRRI SR a Plánu obnovy a odolnosti SR pokračuje aj v budúcom roku. Plánované sú 4 ďalšie hackathony v regiónoch Slovenska a jeden hackathon v Bratislave. Najbližšie budú hackeri riešiť tému, ktorej zadávateľom je mesto Revúca. Na prelome januára a februára sa už po druhý krát stretnú v priestoroch 365.labb v Banskej Bystrici. Viac informácií je dostupných na webe hacknime.to.
O projekte Hacknime.to
Hacknime.to projekt z dielne Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, ktorý vzniká s podporou Campus Innovation Hub. Cieľom je vďaka komunite kreatívnych ľudí s nadšením pre technológie, vytvoriť riešenia v oblasti zjednodušovania procesov verejnej správy a zlepšovania kvality poskytovaných digitálnych služieb. Projekt je financovaný z prostriedkov mechanizmu Plánu obnovy a odolnosti SR.
Zobrazit Galériu