CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Mercedes-Benz E300 de 4MATIC / Na diaľnicu aj na chatu, vždy úsporne

0

Mercedes-Benz patrí k lídrom v zavádzaní najnovších technológií do automobilového priemyslu. Jeho trieda E píše už 75 rokov svojej histórie a v každej generácii nastavuje pomyselnú latku v technologickej a bezpečnostnej oblasti. Už v predošlej generácii Mercedes-Benz v triede E ponúkal niekoľko verzií plug-in hybridného pohonu v kombinácii s benzínovým aj dieselovým motorom. To ani dnes u konkurencie nie je obvyklé, a keď už, zmôže sa maximálne na jeden plug-in hybridný model v ponuke. Platí to aj o šiestej generácii tohto bestsellera. Testovaná verzia All terrain, ktorú sme mali na test, dorazila na trh ako posledná a je akýmsi mostíkom k dnes módnym cross­overom a SUV. Vďaka offroadovým doplnkom a zlepšeniam verzie kombi umožňuje občasné výjazdy mimo bežných ciest.

Novinka prichádza s novým dizajnom prednej masky, ktorá je trojrozmerne stvárnená a v závislosti od línie výbavy môže mať klasický vzhľad alebo – tak ako v našom prípade – s kombináciou 3D vzoru hviezdičiek. Zaujímavá novinka je aj osvetlený rám masky chladiča, ktorý je dostupný ako mimoriadna výbava pre všetky línie. Na prvý pohľad zaujme pre verziu All terain typické mohutné plastovanie v spodnej časti okolo celého auta vrátane lemov blatníkov, ktoré dodáva vozidlu mohutnejší a vážnejší vzhľad. Aby to nebolo iba o paráde, podvozok má o 46 mm vyššiu svetlosť na lepšiu prejazdnosť terénom. Po krajoch prednej časti dominujú vynovené svetlá s jedinečnou kresbou denného svietenia a s technológiou Digital Light umožňujúcou vykresľovanie symbolov na vozovku. Zadné skupinové svetlá majú veľmi pekný 3D vzor a, samozrejme, pracujú s LED technológiou.

Po usadnutí do interiéru vás vďaka rázvoru väčšiemu o 22 mm oproti predchodcovi obklopí dobre dimenzovaný priestor s vynikajúcim spracovaním a špičkovými materiálmi. Aktívne ambientné podsvietenie reaguje na bezpečnostné a jazdné situácie. Palubnej doske dominuje superobrazovka MBUX, ktorá kombinuje 14,4-palcový centrálny displej a 12,3-palcový displej pre spolujazdca. Obrazovka spolujazdca je vybavená pokročilou funkciou ochrany pred nahliadaním, ktorá pomocou kamery deteguje, či sa pozerá vodič, a automaticky znižuje jas, čím minimalizuje riziko odpútania jeho pozornosti. Napriek podobnosti s modelmi S a EQS je superobrazovka odlišná a neintegruje v sebe prístrojový panel. Ten je tu samostatný. Vozidlo využíva najnovšiu verziu multimediálneho systému MBUX vrátane zobrazenia takzvanej nulovej vrstvy, v ktorej sú k dispozícii najčastejšie využívané a naposledy používané tlačidlá na rýchlu voľbu funkcií. Systém je veľmi rýchly a už tradične poskytuje intuitívne a priamočiare ovládanie. Ku komfortu a vysokej bezpečnosti prispieva aj veľkoplošný head-up displej, ktorého zobrazenie si môžete prispôsobiť. Špecialitou verzie All terrain je zobrazenie terénneho programu, ktoré si môžete prepnúť aj na head-up displej a podáva všetky potrebné informácie pri jazde terénom. Súčasťou je aj offroadový režim kamier, ktoré zobrazujú akoby priehľadnú kapotu. Toto zobrazenie oceníte pri jazde terénom alebo pri prekonávaní ostrejších horizontov. Novinkou je aj digitálny kľúč od vozidla, ktorý je však k dispozícii iba pre Apple iPhone a Apple Watch. Vynikajúci 4D ozvučovací systém Burmester so 17 reproduktormi, 4 taktilnými meničmi v sedadlách a technológiou Dolby Atmos patrí k tomu najlepšiemu, čo dnes v autách nájdete, a hudbu tu môžete doslova cítiť. Náladu navyše dopĺňa aktívne ambientné podsvietenie. K dispozícii sú aj programy Comfort Energizing, pomocou ktorých vie vozidlo navodiť kombináciou zvukov, hudby, osvetlenia, klimatizácie a masáže sedadiel rôzne druhy atmosféry na zrelaxovanie pri dlhých cestách.

Súčasťou výbavy je aj selfie kamera v strede palubnej dosky a možnosť dodatočnej aktivácie rôznych funkcií, asistenčných systémov a ďalšej výbavy prostredníctvom aplikačného obchodu priamo v systéme MBUX.

Najzaujímavejšia vec na novom E300 de je, samozrejme, pohonný systém. Mercedes je totiž jedinou značkou, ktorá dotiahla do bežného používania plug-in hybridy s dieselovým motorom, a aj jedinou, ktorá dáva pri niektorých modeloch na výber medzi benzínovým a dieselovým plug-in hybridom. Testovaný model je vybavený novým dieselovým motorom s objemom 1993 cm3 a výkonom 145 kW, ktorý spolupracuje s elektromotorom s výkonom 95 kW. Systémový výkon tak dosahuje 230 kW a krútiaci moment 700 Nm. To umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy a dosiahnutie maximálnej rýchlosti 213 km/h. Mercedes na rozdiel od niektorých konkurentov nevyužíva samostatný elektromotor na pohon zadnej nápravy. Systém 4MATIC tu pracuje prakticky rovnako ako v spaľovacích verziách, elektromotor je integrovaný v rámci telesa prevodovky a pri elektrickej jazde môže využívať aj prevodové stupne. Toto usporiadanie je pre výrobcu jednoduchšie, pretože nemusí na elektrifikáciu kompletne prerábať pohonný systém.

Novinka prichádza s výrazne väčšou kapacitou akumulátora – inštalovaná kapacita je 25,4 kWh a využiteľná 19,5 kWh, čo prispieva k elektrickému dojazdu viac ako 100 km. Rovnako ako ostatné aktuálne plug-in hybridy Mercedesu aj E300 de je vybavený DC rýchlym nabíjaním s výkonom 55 kW, čo je u väčšiny konkurentov stále rarita. Vďaka tomu auto nabijete z 10 na 100 % za necelých 35 minút, na 80 % je to dokonca menej ako 30 minút. To je oproti 2 – 4 hodinám u konkurencie podstatný rozdiel, ktorý vás bude motivovať nabíjať auto častejšie. Elektrický dojazd 100 km je navyše zaujímavý aj pri dlhších trasách, keď vie vozidlo podľa nastavenej trasy veľmi hospodárne pracovať s batériou a systém prepočíta celú trať tak, aby ju využíval čo najhospodárnejšie. Pritom počíta s reliéfom trate, aktuálnymi teplotami aj dopravnou situáciou. Pri bežnom jazdení môžete v podstate stále jazdiť na elektrinu. Jazdenie autom je tak veľmi efektívne a naftu budete tankovať iba sporadicky. Palubná AC nabíjačka má výkon 11 kW, takže aj v domácich podmienkach vozidlo nabijete za necelé 2,5 hodiny.

Testovanie sme absolvovali s celkovou spotrebou 2,9 l/100 km, čo hovorí samo za seba. So spotrebou sme pohli v podstate iba vďaka dvom dňom a jednej dlhšej trase, keď sa auto nenabíjalo. Pokiaľ jazdíte väčšinu mesiaca krátke trasy okolo 70 – 90 km/deň, nie je problém jazdiť iba v elektrickom režime. Pohon je koncipovaný tak, že vo väčšine režimov okrem prudkého zrýchlenia cez Kick down môže poháňať vozidlo elektromotor a spaľovací motor sa vôbec nepripája. Je to aj tým, že všetky kľúčové systémy vrátane klimatizácie a kúrenia sú elektrické. Na záver môžem skonštatovať, že žiadne prekvapenie sa nedialo. Mercedes-Benz E300 de aj vo verzii All terrain predstavuje špičku v technologických inováciách, komforte a úspornej prevádzke. Túto verziu ocenia predovšetkým tí, ktorí potrebujú občasný výjazd na horšie cesty, k chate či do lyžiarskeho strediska, ale bez ďalších kompromisov. Je tiakisto výbornou voľbou pre ekologicky zmýšľajúcich používateľov, ktorí však z nejakých dôvodov nechcú zatiaľ prejsť na čistý elektromobil. S týmto modelom si môžu vyskúšať všetky aspekty prevádzky elektrického auta s pokojom diesela pod kapotou ☺.

Technické údaje:

Motor radový dieselový štvorvalec, zdvihový objem v cm³: 1993, výkon 145 kW, prevodovka: 9G tronic automatická, výkon elektromotora: 95 kW, systémový výkon: 230 kW, systémový krútiaci moment: 700 Nm, poháňaná náprava: 4MATIC, max. rýchlosť: 213 km/h, max. rýchlosť v elektrickom režime: 140 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,9 s, kapacita akumulátora: 25,4 kWh, max. elektrický dojazd (WLTP): 100 km, nabíjanie: DC 55 kW, AC 11 kW/3f

PLUSY, MÍNUSY:

+ Spotreba, DC nabíjanie, elektrický dojazd, technologická výbava, spracovanie, Digital Light
- Nič podstatné

  • Cena modelu od (s DPH): 76 992 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 117 006 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať