Mercedes-Benz E300de sedan / Elektrina a diesel? Áno, ide to
Mercedes-Benz je jedna z automobiliek, ktoré patria medzi lídrov v zavádzaní najnovších technológií. Preto som bol rád, keď sa k nám dostala na test horúca novinka, model E300de. Práve písmenká de na konci označenia naznačujú, že ide o zatiaľ stále ojedinelú kombináciu dieselového a elektrického motora, združenú v plug-in hybridnom pohone. Hoci je to veľmi zaujímavá technológia, zďaleka to nie je všetko, čím sa môže novinka pochváliť.
Zobrazenie infotainmentu má na starosti dvojica impozantných 12" displejov s vysokým rozlíšením
Ak sme spomenuli plug-in hybridný systém, E300de nie je jediný model. Pridá sa k nemu aj verzia kombi s rovnakým agregátom a verzia E300e, ktorá využíva obvyklejšiu kombináciu s benzínovým dvojlitrom. Testovaný E300de je vybavený novým dieselovým dvojlitrom s výkonom 143 kW (194 k) a krútiacim momentom 400 Nm (pri 1600 – 2800 ot./min). Ten je kombinovaný s elektromotorom s výkonom 90 kW (122 k) a krútiacim momentom 440 Nm. Elektromotor je vstavaný medzi motorom a 9-stupňovou prevodovkou 9G-TRONIC, ktorá prenáša elektronicky obmedzený celkový krútiaci moment 700 Nm iba na zadnú nápravu. Vozidlo je vybavené novou lítiovo-niklovo-mangánovo-kobaltovou batériou (Li-NMC) s kapacitou 13,5 kWh, ktorá by podľa výrobcu mala zabezpečiť dojazd až 54 km. Nabíjanie batérie zabezpečuje vstavaná trojfázová nabíjačka s výkonom 7,4 kW a so zásuvkou typu 2 Mennekes. Rýchle nabíjanie vzhľadom na veľkosť batérie vozidlo nemá. Z dizajnovej stránky sa žiadne veľké prekvapenia nedejú. Mercedes si potrpí skôr na usadlejší solídny dizajn a jediné, podľa čoho navonok spoznáte, že ide o elektrifikovaný model, sú malé štítky s logom EQ za prednými blatníkmi, ktorým Mercedes označuje svoj elektrifikovaný rad. Prednej maske dominuje veľké logo výrobcu, ukrývajúce anténu radaru vo vysunutej časti masky. Po stranách prechádza do svetlometov osadených kompletnou LED technológiou. Svetlomety sú, samozrejme, adaptívne.
Pri pohľade dovnútra vás upúta kvalitne spracovaný interiér s palubnou doskou v kombinácie kože a dreva, ktorá navodí pocit luxusu. Ten je umocnený kovovými kruhovými výduchmi klimatizácie. Žiaľ, ani Mercedes sa nevyhol módnej vlne lesklých povrchov, ktoré nájdete na strednej konzole, takže handrička na ich utieranie patrí k povinnej výbave. Palubnej doske dominuje dvojica 12" displejov s vysokým rozlíšením, umiestnených pod jedným sklom. Tie obstarávajú zobrazenie celého infotainmentu vrátane prístrojovej dosky. Zobrazenie displejov je špičkové a o obsluhu informačno-zábavného systému sa stará centrálny multimódový ovládač na stredovom paneli, kombinovaný s touchpadom. Na oboch ramenách volantu sú navyše dotykové plôšky s potvrdzovacím tlačidlom, ktoré slúžia na prepínanie zobrazenia na displejoch, každá na svojej strane. Po chvíli zvykania je to veľmi intuitívne. Virtuálny prístrojový panel umožňuje prepínať medzi tromi základnými zobrazeniami prístrojovej dosky, pričom každé ponúka aj iné možnosti. Zobrazenie mapy ako u konkurencie tu nie je možné. Tej je vyhradený celý centrálny displej, ktorý sa zasa na oplátku nedá pri zobrazení mapy rozdeliť. Zadávať cieľ v navigácii možno výberom písmen pomocou multifunkčného kruhového ovládača, ale aj rozpoznávaním písaných znakov na touchpade. Tu však zamrzí, že k tejto metóde sa musíte najprv preklikať, čo nie je príliš intuitívne. Na to, či sa dá zvoliť ako prioritná, som neprišiel. Systém už počas zadávania vyhľadáva v databáze výsledok, a tak niekedy stačí zadať iba niekoľko znakov. Rovnako to platí aj pri vyhľadávaní v telefónnom zozname. Systém má obrovské množstvo nastavení a možností. Pozitívne hodnotím, že do všetkých základných režimov sa dá dostať priamo tlačidlom a mechanické zostalo aj ovládanie klimatizácie. Prekvapilo ma, že vo výbave nie je priehľadový displej, v ponuke ale je takže ho možno pri kúpe objednať. Zato tu však bola parádna panoramatická strecha aj so strešným oknom. Mercedes ide s dobou, a tak tu nájdete aj podporu Android Auto či Apple CarPlay, aj keď vzhľadom na výbavu vozidla som nemal potrebu ich využívať.
Vozidlo má navyše vstavanú kartu LTE, ktorá je kľúčová pri využívaní ďalších funkcií, nazvaných Mercedes Me. Tie umožňujú diaľkovú kontrolu vozidla, zobrazenie stavu paliva, batérie, priebehu nabíjania či dojazdu. Vozidlo môžete na diaľku zamknúť či odomknúť, zistiť jeho polohu a stav a veľa ďalších parametrov. Veľmi zaujímavou je možnosť ovládania predklimatizácie na diaľku. Model E300de je vybavený aj veľkou porciou asistentov. Aktívny asistent brzdenia s funkciou podpory prejazdu križovatkou dokáže rozpoznať pomalšie, spomaľujúce a stojace vozidlá, ako aj priečnu premávku na križovatkách, vozidlá na konci dopravnej zápchy a chodcov v nebezpečnej oblasti. Systém upozorní vodiča, ak ten nereaguje, asistent brzdenia vozidlo zabrzdí. Funkcia núdzového brzdenia na konci dopravných zápch dokáže po priblížení sa ku koncu dopravnej zápchy automaticky znížiť rýchlosť. Asistent riadenia pri vyhýbaní podporuje vodiča. Ak sa vodič rozhodne vyhnúť chodcovi výrazným pohybom volantu, systém podporí jeho snahu prídavnými krútiacimi momentmi otáčania volantom. Aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu a sledovania mŕtveho uhla pri neúmyselnom opustení jazdného pruhu, alebo ak pri prechádzaní do iného jazdného pruhu zistí vozidlo, s ktorým by hrozila kolízia, zásahom bŕzd na jednej strane vozidla vráti vozidlo do pruhu. Systém PRE-SAFE PLUS sleduje dianie za vozidlom a v prípade hroziaceho nárazu zozadu aktivuje výstrahu pre vozidlá približujúce sa zozadu, napínače bezpečnostných pásov alebo zabrzdí stojace vozidlo. Vo výbave je, samozrejme, adaptívny tempomat so systémom podpory udržiavania v jazdnom pruhu, Tento systém využíva predný radar a stereoskopickú kameru. Systém udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu pomocou serva riadenia. Adaptívny tempomat umožňuje nastavenie rýchlosti v rozsahu 20 – 210 km/h. Rýchlosť môžete nastaviť aj na stojacom vozidle. Samozrejmosť je podpora jazdy v kolóne.
Výrobca však nezabúda ani na parkovanie. V prvom rade je k dispozícii 360° kamerový systém s vysokým rozlíšením a zobrazením navádzania. Mercedes však má v rukáve aj niečo navyše. Ide o autonómny parkovací systém. Ten počas jazdy po parkovisku vyhľadáva parkovacie miesta. V tomto smere však výrobca bude musieť ešte trochu popracovať. Ak sú v rade voľné dve priečne parkovacie miesta, systém ich vyhodnotí ako pozdĺžne. Žiaľ, nemáte mu ako povedať, že nemá pravdu. No ak správne identifikuje parkovacie miesto, stačí ho na displeji potvrdiť a zvoliť, či chcete zaparkovať prednou alebo zadnou časťou. Potom máte na výber dve možnosti. Ak zaradíte spiatočku, stačí všetko pustiť a systém vykoná celý parkovací manéver samostatne, bez vašej asistencie. Odporúčam iba mať pripravenú nohu na brzde, prípadne trochu spomaliť. Druhá možnosť je zaradenie polohy P. V tomto prípade vystúpite z vozidla, na mobile spustíte aplikáciu Parking a v nej potvrdíte parkovací manéver. Potom už iba na displeji otáčaním prsta potvrdzujete, že manéver sledujete, a vozidlo úplne autonómne vykoná celý manéver samo. Prvýkrát vás pri tom zrejme zaleje studený pot, keď sledujete svižné manévre vozidla na preplnenom parkovisku, ale po čase si zvyknete. Asistent operatívne reaguje na prípadné prekážky či chodcov v dráhe a prispôsobí im manéver alebo zastaví. Rovnakým spôsobom môžete vozidlo aj vyparkovať. V tomto prípade iba rovno dopredu či dozadu. Ak je v ceste nejaká prekážka, vozidlo sa jej vyhne, ale iba v obmedzenom rozsahu. Napriek spomínaným nedostatkom ide o najprepracovanejší systém, aký som zatiaľ testoval na sériových vozidlách.
Okrem asistentov tvorí neoddeliteľnú súčasť tejto triedy vozidiel komfort. Testovaný kus síce nebol v najvyššej výbave, ale aj tak bol na hony vzdialený nižším triedam. O ozvučenie sa stará zvuková aparatúra Burmester s priestorovým zvukom, ktorá rozhodne neurazí žiadneho milovníka kvalitného počúvania. Kabína má nastaviteľné ambientné podsvietenie. Kvalitné kožené sedadlá s veľmi dobrým bočným vedením sú vyhrievané, žiaľ, už nie vetrané, táto funkcia je ale voliteľne k dispozícii. Poteší dostatok miesta na predných aj zadných sedadlách. V prednej časti je k dispozícii dvojica USB a ďalšiu majú k dispozícii pasažieri vzadu. Vpredu mi chýbala 12 V zásuvka, ktorá je k dispozícii iba pre zadné sedadlá v zadnej časti stredného panela.
Ako som však spomínal, veľmi zaujímavá je aj koncepcia pohonu diesel – elektrina. Bolo to prvé vozidlo s touto kombináciou, ktoré som testoval, a musím uznať, že mu to svedčí. Čisto elektrický dojazd je v bežných podmienkach 30 – 35 km podľa toho, či som používal kúrenie. V zime sa dá predpokladať ešte menej. Konkurencia je na tom síce lepšie, ale nepovažujem to za veľký problém. Vďaka 60 l nádrži a plug-in hybridnej koncepcii má vozidlo celkový reálny dojazd až 1150 km. Čisto elektrický dojazd je relevantný v podstate iba v meste. Mimo mesta je výhodnejšie kombinovať jazdné režimy podľa profilu trate a tu po troche cviku sa dajú dosahovať veľmi zaujímavé hodnoty. Plug-in hybrid má totiž aj oproti bežným hybridom podstatne väčší potenciál na úspornú prevádzku. Ten je daný vyššou kapacitou batérie, ktorá vie absorbovať energiu získanú rekuperáciou aj pri zostupe z väčších kopcov a následne ju využiť pri jazde. Na vozidle som počas testu najazdil 1021 km s celkovou spotrebou 5,2 l/100 km. Asi 40 % jázd tvorila diaľnica a využíval som nabíjanie batérie. Pri krátkych testoch som bez nabíjania dosiahol spotrebu 6,5 l/100 km pri 70 % podiele diaľnice. Cestu Topoľčany – Bratislava a späť (2 × 100 km + 45 km po Bratislave) som absolvoval s nabitou batériou a v Bratislave som 1 hodinu dobíjal s celkovou spotrebou 3,8 l/100 km. Koncepcia tohto pohonu má výhodu v tom, že pri jazdení na krátke trasy využívate iba elektrinu, ale na dlhé trasy je k dispozícii úsporný diesel, navyše kombinovaný s elektrinou. Systém má takisto vyspelé prediktívne riadenie. Asistent ECO na pozadí neustále prepočítava simulácie pohybu vozidla, v závislosti od stavu nabitia akumulátora a dopravnej situácie zisťuje, či je výhodnejšie zaradiť režim „plachtenia“ alebo rekuperácie. Okrem oznámenia, kedy má vodič dať nohu z plynu, riadi tento systém aj takzvaný taktilný plynový pedál s meniacim sa tlakovým bodom. Ten podľa situácie vytvára vždy iný virtuálny doraz pedála, čím podvedome vodiča vytváraným protitlakom navádza, ako má využívať akceleráciu. Samozrejme, pri potrebe akcelerácie stačí silnejšie zošliapnuť. Je to veľmi zaujímavý a účinný systém.
O aute by sa toho dalo napísať ešte veľa. Ak bude možnosť, radi ho vyskúšame aj na cestovanie na dlhšie trasy, aby sme overili jeho hospodárnosť pri dlhších jazdách po diaľnici. V každom prípade ide o veľmi zaujímavý model, ktorý vyniká vysokou technologickou výbavou, komfortom, úspornou prevádzkou aj veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami. Poteší aj trojfázová vstavaná nabíjačka, čo nie je práve obvyklé. Ňou aj z domáceho wallboxu auto nabijete asi za dve hodiny. Z bežnej 230 V zásuvky to je okolo 7 hodín.
Parametre:
• Výkon systému kW/k: 225/306, kombinovaný krútiaci moment Nm: 700, prevodovka: 9G-TRONIC, typ spaľovacieho motora: dieselový R4, objem v cm3: 1950, výkon spaľovacieho motora v kW/k: 143/194, krútiaci moment spaľovacieho motora v Nm / pri otáčkach: 400 / 1600 – 2800, výkon elektromotora v kW/k: 90/122, krútiaci moment elektromotora v Nm / pri otáčkach: 440 / 0 – 2000, kapacita akumulátora: 13,5 kWh, onboard nabíjačka: 7,4 kWh AC, dojazd elektrický (udávaný): do 54 km
• Cena: od 58 872 EUR, testované vozidlo: 82 380 EUR
PLUSY, MÍNUSY:
+ Technologická výbava, jazdné vlastnosti, spracovanie, spotreba, konektivita, adaptívne svetlomety
- nič podstatné
HODNOTENIE:
Jazdné vlastnosti: 95 %
Spotreba: 98 %
Priestor, pohodlie: 95 %
Technol. výbava: 98 %
Ostatná výbava: 95 %
Ovládanie: 100 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 97 %